تاثیر لینک های هدر، فوتر و نویگیشن بر سئو سایت

تاثیر لینک های هدر، فوتر و نویگیشن بر سئو سایت

در طراحی سایت کدام لینک با ارزش تر است: لینک موجود در نویگیشن، یا لینک موجود در محتوا؟ حال در بین لینک های موجود در محتوا، کدام یک از بقیه مهم تر است، image link یا text link؟ از آنجایی که همه لینک ها به طور یکسان ساخته نمی شوند، لذا آشنایی با جزئیات بیشتر در این خصوص، به شما کمک خواهد کرد که یک ساختار مستحکمی از لحاظ لینک کردن داشته باشید.

در این مقاله میخواهیم لینک های موجود در هدرها، فوترها و نویگیشن ها را با لینک های موجود در محتوا مقایسه کنیم و اینکه هر کدام از آنها چگونه بر لینک های داخلی و خارجی در طراحی سایت شما اثر خواهند گذاشت. در خصوص لینک های داخلی، چندین نکته بسیار جالب وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. برای مثال، برخی از لینک های روی صفحه از سایر لینک ها، مهم تر هستند و بار بیشتری را نسبت به سایر لینک ها حمل می کنند. اگر شما باهوش باشید و بتوانید از این لینک ها در طراحی سایت خود استفاده کنید، به مرور به مزایای با ارزش این لینک ها، دست خواهید یافت.

تاثیر لینک های هدر، فوتر

لینک های داخلی در طراحی سایت و سئو 

آیا لینک های روی صفحه از بقیه لینک ها مهم تر هستند؟ در ابتدا بهتر است بدانید که....

1- لینک های محتوا مهم تر هستند

لینک های موجود در محتوا از لینک های قرار گرفته در نویگیشن مهم تر هستند. این مطلب تازه ای نیست. اگر من یک لینک در این پایین، در محتوای صفحه داشته باشم که به صفحه فرضا محصولات اشاره کند، در نظر گوگل، این لینک، نسبت به لینک نویگیشن، بار بیشتری را حمل می کند.

این مطلب، همیشه هم درست نیست، اما ظاهرا اصل مطلب همین است. بنابراین وقتی لینکی در نویگیشن است، آن لینک، تقریبا همیشه و به صورت جهانی در آن نویگیشن قرار دارد. اما وقتی لینکی در محتوا است، یعنی آن لینک، فقط به طور خاص در اینجا (محتوا) قرار دارد.

2- لینک های موجود در فوتر سایت معمولا بی ارزش تلقی می شوند.

اگر در طراحی سایت خود قصد دارید تا لینکی را در فوتر، قرار دهید که در نویگیشن اصلی شما نیست، چه در کنار باشد یا بالا، یا در محتوای صفحه، لینکی که در فوتر باشد، اهمیت چندانی ندارد.

3- لینک های پرکاربرد، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

این مطلب در زمینه طراحی سایت فعلا در حد یک نظریه است. اما مقاله هایی در این زمینه نوشته شده است، و همچنین در انجمن بهینه سازی سایت (سئو) نیز نظریاتی در این خصوص ارائه شده مبنی بر این که گوگل، همزمان که مردم در وب، جستجو می کنند، آنها را نظاره می کند و از این طریق صفحات پر ترافیک سایت را شناسایی می نماید. و می گوید این صفحه از سایر صفحات، بازدیدهای بیشتری داشته، و یا این نویگیشن در مقابل دیگری کاربرد بیشتری دارد.

4- لینک های پربازدید مهمتر هستند.

این مطلب ظاهرا قابل آزمودن است. فونت های بسیار ریز و لینک های بسیار کوچک، تقریبا در دسترس یا آشکار برای بازدیدکنندگان نیستند. ظاهرا این موارد از نظر رنکینگ گوگل نیز، حائز اهمیت نمی باشند.

5- صفحاتی که در آنها به یک URL واحد، از طریق چندین لینک، اتصال ایجاد شده است.

برای مثال، فرض کنید، صفحه ای را در منوی بالا لینک کرده ایم، اما همچنین لینکی هم در پایین قرار داده ایم. گوگل، ظاهرا، هر دو لینک را خواهد دید. اما با وجود اینکه هر دو لینک به یک صفحه اشاره می کنند، اما ارزش انکر تکستی که صفحه دریافت می کند فقط از اولین لینک موجود بر روی صفحه خواهد بود نه از هر دو لینک.

اگر در فکر این هستید که در طراحی سایت خود با استفاده از چندین لینک برای یک URL، ارزش انکر تکست (anchor text) خود را بالا ببرید باید به این نکته توجه کنید که در واقع گوگل از بین چندین لینک متصل به یکURL واحد، فقط اولین لینک را به حساب می آورد و بقیه لینک ها را نادیده می گیرد.

تاثیر لینک های هدر، فوتر

لینک های خارجی در طراحی سایت و سئو

آیا نوع یا موقعیت لینک می تواند بر لینک خارجی اثر گذارد؟

1-لینک های موجود در محتوا از لینک های فوتر یا نویگیشن با ارزش تر هستند

لینک های موجود در محتوا از لینک های فوتر یا نویگیشن با ارزش تر هستند و به طور کلی، لینک های نویگیشن نیز از لینک های فوتر، بهتر عمل می کنند. اما باید بدانید که محتوا، دقیقا جایی است که شما بیشترین ارزش لینک را از آن بدست خواهید آورد.

2- لینک هایی که در یک تب یا پنجره جدید باز می شوند در مقابل لینک هایی که در داخل همان تب یا پنجره باز می شوند

این مطلب اصلا مهم نیست و هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد. گوگل هیچ تفاوتی در میزان اهمیت این صفحات قائل نمی شود.

3- لینک های متنی، ظاهرا، بهتر عمل می کنند، و نسبت به لینک های تصویری، بار بیشتری حمل می کنند.

تکست لینک ها، حتی از لینک های جاوا اسکریپت و سایر انواع لینک ها نیز بهتر عمل می کنند. اما توجه به این نکته بسیار مهم است، زیرا به دفعات زیاد خواهید دید که وبسایت ها در اغلب اوقات: یک تصویر خواهند داشت. این تصویر، لینکی خواهد بود که به یک صفحه ختم می شود، و سپس در زیر آن، نوعی کپشن با انکرهای کلمات کلیدی وجود خواهد داشت، و آن نیز به همان صفحه ختم خواهد شد. اما گوگل اولین لینک را ملاک قرار خواهد داد، مگر اینکه تمامی اینها یک herf tag باشد، که در این صورت، از مزایای کپشن به عنوان انکر استفاده خواهید کرد. بنابراین بهترین کار، تمرین در آنجا است.

4- در لینک های چندگانه از یک صفحه- فقط اولین انکر به حساب می آید

دقیقا مانند لینک های داخلی، فقط انکر اول به حساب خواهد آمد. بنابراین اگر من دو لینک در وب سایتم داشته باشم، گوگل فقط لینک بالایی را در HTML خواهد دید. بنابراین، جایی که در سایت سازماندهی شده مهم نیست، بلکه جایی که در HTML صفحه بالا می آید مهم است.

5-داشتن یک لینک و انکر یکسان در تمامی یا بیشتر صفحات در طراحی سایت شما، ممکن است دردسرساز شود.

همیشه و همه جا این طور نیست. برخی اوقات می تواند درست باشد. برای مثال، آیا وبسایت آمازون مجاز است از قسمت فوتر به وبسایت Whole Foods لینک داشته باشد؟ بله مجاز است. زیرا هر دوی آنها زیربخش هایی از یک شرکت و گروه واحد هستند. اما اگر آمازون تصمیم بگیرد جمله ((آواکادوی ارزان، تحویل درب منزل شما)) را در فوتر تمامی صفحاتش قرار دهد و آن را به صفحه WholeFoods.com/avocadodelivery لینک کند، در این صورت ممکن است جریمه شود و یا ارزش رنکینگ خود را از دست دهد. یا ممکن است حتی اصلا رنک نشود. پس در نظر داشته باشید که بین رنکینگ صفحه و قراردادن لینک در تمامی صفحات، حتما رنکینگ صفحه را انتخاب کنید.

تاثیر لینک های هدر، فوتر

در عوض، بهترین کار این است که یک لینک از صفحه ای بگیرید که قبلا خودش توسط تمامی این صفحات لینک شده است، مثلا، صفحات درباره ما، محصولات، یا صفحه اصلی، مکان های بسیار مناسبی برای دریافت لینک ها هستند. نیازی نیست در فوتر تمامی صفحات یک لینک قرار دهید. اگر این کار را انجام دهید، حتما به مشکل برخواهید خورد، مخصوصا از لحاظ ارزش انکر تکست و مسائل مربوط به سئو.

مطلبی که خواندید تهیه شده در تیم تحریریه شرکت طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، بهینه سازی سایت و طراحی اپلیکیشن موبایل کاسپید بود. امیدواریم که از خواندن آن نهایت استفاده را کرده باشید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات