اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ریزی برای طراحی وب سایت

اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ریزی برای طراحی وب سایت

داشتن وب سایتی که با جدیدترین روش های روز طراحی و راه اندازی شده باشد، تاثیر زیادی در رشد و توسعه کسب و کار شما دارد. این روزها وب سایت ها بستری را فراهم کرده اند تا کارفرمایان و کاربران اینترنت به شکلی موثر با یکدیگر در تعامل باشند. صاحبان وب سایت می توانند از این طریق محصولات و خدمات خود را به راحت ترین شکل ممکن در اختیار مشتریان هدف خود قرار دهند و از این طریق به درآمد قابل توجهی نیز برسند. اما اگر می خواهید از امتیازات سایت بهره مند شوید، لازم است برای این کار برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. در این مطلب نکات مهمی را به شما معرفی می کنیم که در برنامه ریزی طراحی وب سایت بسیار کلیدی و موثر هستند.

پروژه های موفق طراحی سایت با برنامه ریزی های دقیق شروع می شود. در واقع مهم نیست که چه نوع پروژه ای، کوچک و یا بزرگ باشد؛ هر پروژه به تفکر فراوان نیاز داشته تا کار به درستی آغاز شود. این مسئله برای توسعهء وب سایت نیز کاملاً صدق می کند. مهندسی استراتژی برای طراحی سایت و یا توسعهء وب سایت، یک فاز کاملاً ضروری برای سرویس دهنده و همچنین مشتری می باشد.

برنامه ریزی طراحی وب سایت

این روزها همه ما به خوبی از اهمیت و تاثیر طراحی سایت بر رشد و ارتقای کسب و کارهای اینترنتی آگاه هستیم و می دانیم که داشتن یک سایت اینترنتی تا چه اندازه می تواند در سودآوری و بازدهی کار ما نقش داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، مشاغل زیادی هستند که فعالیت خود را در دنیای اینترنت آغاز کرده اند.

بنابراین رقابت در این عرصه بسیار سخت و تنگاتنگ است و برای موفقیت در بازار اینترنتی می بایست با فکر پیش رفت. بدون برنامه ریزی، هر کاری محکوم به شکست است. شما برای اینکه بتوانید مخاطبان خود را در بستر اینترنت پیدا کرده و به آن ها خدمات رسانی کنید، می بایست مسیر سختی را طی کنید.

 

اما نگران نباشید. با یک برنامه ریزی اصولی و دقیق می توانید به راحتی چالش های پیش رو را کنار بزنید و به اوج موفقیت برسید. البته برنامه ریزی طراحی وب سایت کار چندان ساده و راحتی نیست. اگر در این مورد کمی بی دقتی کنید، ممکن است در پروسه طراحی و راه اندازی سایت، متحمل هزینه های هنگفتی شوید. اگر در این زمینه تجربه و تخصص کافی ندارید، می توانید از تجربه دیگر افراد که در این حوزه فعالیت داشته اند کمک بگیرید.

اهمیت برنامه ریزی طراحی وب سایت

برخی از صاحبان کسب و کار، فعالیت در فضای اینترنت را چندان جدی نمی گیرند و تصور می کنند حضور در این بستر نیاز به دانش یا برنامه ریزی خاصی ندارد. اما بهتر است بدانید، هر کاری اصول خاص خود را دارد و دست به اقدام زدن بدون برنامه ریزی می تواند شما را با شکست های بزرگی روبرو کند. در این بخش به مهم ترین دلایلی که باعث می شوند شما برای فعالیت در بستر اینترنت به برنامه ریزی دقیق نیاز داشته باشید، اشاره می کنیم:

  • با برنامه ریزی شما می توانید لیست امکاناتی که برای سایت خود نیاز دارید را در اختیار داشته باشید و برای مهیا کردن این امکانات دچار سردرگمی و ابهام نخواهید شد.
  • برنامه ریزی به شما دیدی روشن و واضح از مسیر پیش رو خواهد داد.
  • با برنامه ریزی می توانید هزینه های خود را بهتر مدیریت کنید.
  • برنامه ریزی بسیاری از مشکلات و سختی های راه را برای شما شفاف می کند و به شما راهکارهایی برای میانبر زدن می دهد.
  • برنامه ریزی کردن باعث می شود تا بتوانید بدون نگرانی از بازار رقابتی، کار خود را پیش ببرید و قدم به قدم سایت خود را توسعه و ارتقا دهید.
  • برنامه ریزی کردن شما را هدفمند می کند و در زمان و هزینه های شما نیز صرفه جویی می کند.
  • با برنامه ریزی می توانید از هدررفت منابع خود جلوگیری کنید.
  • برنامه ریزی به شما کمک می کند تا بتوانید مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و بر اساس آن، خدمات و محصولاتتان را طراحی و چیدمان کنید.

برنامه ریزی طراحی وب سایت مناسب چه افرادی است؟

هیچ کس با برنامه ریزی کردن پشیمان نشده است. خصوصا برنامه ریزی برای امور مهمی که در آن رقابت سختی وجود دارد. طراحی سایت این روزها بازار بسیار داغی دارد و کاربران زیادی علاقه مند هستند که در این حوزه فعالیت کنند. برخی به صورت حرفه ای وارد این بازار کار می شوند و برخی دیگر نیز تمایل دارند به صورت مستقل برای شرکت خود یک سایت راه اندازی کنند.

به هر صورت، مهم این است که فعالیت خود را با برنامه پیش ببرید. برنامه ریزی کردن باعث می شود تا به فعالیت های شما نظم داده شده و اقداماتتان سازماندهی شوند. اما چه افرادی به برنامه ریزی نیاز دارند؟ در پاسخ می توانیم بگوییم همه افرادی که تصمیم دارند صاحب وب سایت شوند می بایست یک برنامه ریزی دقیق پیش از شروع کار داشته باشند. تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ، شرکت ها و سازمان ها، سازندگان شرکت های صنعتی،  طراحان و توسعه دهندگان وب و... از جمله افرادی هستند که برای فعالیت در این حوزه به برنامه ریزی طراحی سایت نیاز خواهند داشت.

مراحل برنامه ریزی طراحی وب سایت

برنامه ریزی کردن برای طراحی وب سایت به چند مرحله مختلف تقسیم می شود که اگر بر طبق این برنامه پیش بروید، قطعا پروسه راه اندازی سایت برای شما آسان تر خواهد بود. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • تعیین هدف
  • ترسیم نقشه راه
  • تعیین مخاطبان هدف
  • تعیین وظایف اعضای تیم
  • تعیین هاست و دامنه مناسب
  • جمع آوری عناصر و المان های موردنیاز برای سایت
  • تهیه محتوای مناسب و مرتبط برای سایت
  • طراحی سایت

تعیین اهداف

خب هر فردی برای فعالیت در دنیای وب، دلایل و اهداف خاص خود را دارد و این اهداف می تواند برای هر کسی خاص و منحصر به فرد باشد. وظایف و مسیر پیش روی شما به تناسب این اهداف برنامه ریزی می شوند. پس شما نمی توانید از برنامه یک فرد دیگر برای طراحی سایتتان استفاده کنید. شما برنامه مخصوص به خود را دارید و بایستی بر اساس آن اقدام کنید.

اولین قدم در برنامه ریزی طراحی وب سایت، تعیین اهداف به صورت شفاف و دقیق است. هدف شما از طراحی سایت چیست؟ می خواهید چه خدمات و محصولاتی را به مخاطبان خود ارائه کنید؟ می خواهید چه ارزشی در مشتریان خود ایجاد کنید؟ آیا می خواهید اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار دهید یا تصمیم به فروش محصولی خاص دارید؟ این اهداف را به طور واضح مکتوب کنید و ببینید چقدر قابلیت اجرا دارند. اهداف شما می بایست به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دسته بندی شوند تا بتوانید پله پله آن ها را به واقعیت تبدیل کنید.

ترسیم نقشه راه

نقشه راه به شما می گوید که با توجه به اهدافی که در سر دارید، چه اقداماتی می بایست انجام دهید و چه مسیری را باید طی کنید. نقشه راه به کار نظم می بخشد و شما را از سردرگمی نجات می دهد. در ترسیم نقشه، معمولا امکانات و منابع موردنیاز برای طراحی سایت مشخص می شوند. بنابراین شما می توانید با صرفه جویی در زمان و هزینه خود، به سرعت به سراغ بهترین منابع موجود بروید. از دیگر مواردی که در نقشه راه مشخص می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین دقیق تعداد صفحات سایت
  • نحوه طراحی صفحه اصلی سایت
  • ویژگی های هر صفحه از سایت
  • تصاویر و ویدئوهای موردنیاز برای سایت
  • نحوه طراحی قسمت های تخصصی سایت
  • نحوه چیدمان المان ها و عناصر سایت و...

تعیین مخاطبان هدف

تا زمانی که دقیقا ندانید برای چه افرادی می خواهید خدمات ارائه کنید، قطعا در تولید محتوا برای سایت به مشکل خواهید خورد. بهتر است برای پیدا کردن لیست مخاطبان هدف این سوالات را از خود بپرسید:

  • خدمات و محصولات سایت من مناسب چه رده سنی است؟
  • چه افرادی می توانند از محتوای سایت نهایت استفاده را ببرند و از این خدمات احساس ارزش کنند؟
  • مخاطبان سایت دقیقا چه نیازهایی دارند؟

تعیین وظایف اعضای تیم

اگر قرار است وب سایتی طراحی کنید که از نظر وسعت و نحوه خدمات رسانی، گسترده و بزرگ است، قطعا به یک تیم حرفه ای نیاز خواهید داشت. هر کدام از اعضای تیم در بخش خاصی از سایت مشغول به کار می شوند. مدیریت یک سایت بزرگ و فعال قطعا از عهده یک نفر ساخته نیست. پس حالا که نقشه راه خود را به طور دقیق ترسیم کردید و مخاطبانتان را شناختید، لازم است وظایف اعضای تیم را نیز مشخص کنید. تیم شما می تواند متشکل از افراد زیر باشند:

  • متخصصین در حوزه گرافیک و طراحی
  • متخصصین در حوزه پشتیبانی از مشتریان
  • متخصصین سئو
  • متخصصین در زمینه تولید محتوای سایت
  • متخصصین پشتیبانی از سایت و...

تعیین هاست و دامنه مناسب برای سایت

هیچ سایتی بدون دامنه و هاست نمی تواند شروع به کار کند. دامنه همان نام سایت شماست که جزء مهم ترین بخش ها در طراحی سایت است. نام دامنه ای که برای خود انتخاب می کنید، می بایست کاملا استاندارد و مرتبط با حوزه کاری شما باشد. بهتر است دامنه ای را انتخاب کنید که در جذب کاربران نیز تاثیرگذار باشد.

در این زمینه می توانید از متخصصین طراح سایت کمک بگیرید. آن ها می توانند ایده های ناب و خاصی به شما ارائه دهند. پس از انتخاب نام دامنه، می بایست هاست موردنیاز را نیز خریداری کنید. برای انتخاب هاست می بایست به دو فاکتور مهم دقت داشته باشید. اولین مورد: مقدار فضایی که نیاز دارید، و دومین مورد: میزان ترافیک سایت.

جمع آوری المان ها و عناصر موردنیاز برای سایت

خب حالا وقت آن رسیده که براساس اهدافی که دارید، مجموعه ای از بهترین و کاربردی ترین المان ها و عناصر را برای سایت خود جمع آوری کنید. در انتخاب این عناصر می بایست بیشترین دقت را داشته باشید. چرا که محتوای بصری سایت، تاثیر شگفت انگیز و عجیبی در جذب مخاطبان دارد. به هر اندازه که سایت شما محتوای بصری جذاب تر و خاص تری داشته باشد یا به اصطلاح کاربرپسند باشد، میزان نرخ ترافیک سایت شما بیشتر خواهد شد. به تناسب افزایش ترافیک سایت، شما به سودآوری بیشتری خواهید رسید.

تهیه محتوای مناسب و مرتبط برای سایت

اگر شما تمامی تجهیزات، امکانات و ابزارهای موردنیاز برای کار را فراهم کرده باشید، اما محتوای مناسبی برای سایت نداشته باشید، قطعا بخش اعظمی از تلاش های شما بیهوده خواهد بود. شما بایستی بتوانید با ارائه محتوای مناسب، کاربردی و مفید، کاربران را در سایت خود نگه دارید.

می بایست آن ها را مشتاق و کنجکاو کنید تا بیشتر تمایل داشته باشند در سایت شما بمانند. در زمینه انتخاب محتوا رعایت اصول سئو از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، عناوین مرتبط و جذاب، تصاویر متناسب با محتوا و... همگی در کنار هم می توانند مجموعه ای باشند برای جذب کاربران به سایت. محتوایی تولید کنید که برای مخاطبانتان ایجاد ارزش کند.

طراحی سایت

و آخرین مرحله از لیست برنامه ریزی شما، طراحی وب سایت است. شما می توانید با توجه به برنامه ای که چیده اید و منابعی که تهیه کرده اید، اقدام به طراحی و راه اندازی سایت کنید. در این میان ممکن است موارد و نکاتی به ذهنتان بیاید که می توانید بر اساس الگوریتم های گوگل، آن ها را در طراحی خود لحاظ کنید.

سعی کنید در طراحی سایت کاملا بروز عمل کنید. اگر در زمینه طراحی سایت و نکات کلیدی آن، اطلاعات چندانی ندارید، می توانید از تیم های متخصص در این حوزه راهنمایی و مشورت بگیرید. سایت خود را کاملا ریسپانسیو طراحی کنید و نکات سئو را نیز در آن به طور کامل رعایت کنید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات