تفاوت طراحی سایت کدنویسی با وردپرس در چیست

تفاوت طراحی سایت کدنویسی با وردپرس در چیست

داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای و کارآمد، آرزوی هر مدیری است! امروزه راه‌های مختلفی برای طراحی انواع وب‌سایت‌ها وجود دارد. دو روش اصلی برای طراحی وب‌سایت، کمک‌گرفتن از کدنویسی و استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس است. هر دو این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. ازاین‌رو، این که کدام یک از آن‌ها دقیقاً مناسب خواهد بود، به شرایط و نیاز شما بستگی دارد. اما آیا می‌دانید که تفاوت طراحی سایت کدنویسی با وردپرس در چیست؟ اجازه دهید تا در این مطلب به‌صورت کامل در خصوص این موضوع صحبت کنیم.

 

اهمیت راه‌اندازی و طراحی وب‌سایت

 


شاید کمتر کسی باشد که از اهمیت وجود یک وب‌سایت برای هر نوع کسب‌وکاری آگاه نباشد. امروزه شرکت‌ها، سازمان‌ها و مشاغل مختلف می‌توانند به کمک یک وب‌سایت، محصولات، خدمات و اطلاعات خودشان را در اختیار کاربران قرار دهند. از سوی دیگر، امکان ساخت برندینگ، برقراری ارتباط، رسیدن به جامعه هدف، فروش بهتر و ... تنها بخشی از عمده مزایای طراحی یک وب‌سایت به شمار می‌رود. به همین دلیل، مدیران همواره به دنبال راهی برای رسیدن به یک وب‌سایت حرفه‌ای با نهایت کیفیت هستند.


البته همین امر موجب شده تا این افراد در هنگام انتخاب راهی برای طراحی وب‌سایت، کمی سردرگم شوند. این که کدام یک از این راه‌ها بهتر است؟ کدام یک از این راه‌ها هزینه‌های کمتری دارد و می‌تواند همان چیزی باشد که به دنبال آن هستند؟ باید اشاره داشت که طراحی سایت از طریق کدنویسی و وردپرس، از جمله محبوب‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای ایجاد یک وب‌سایت هستند. اما آیا می‌دانید که تفاوت طراحی سایت به کمک این دو روش چیست؟ 

 

طراحی وب‌سایت به کمک وردپرس

 


وردپرس در واقع یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS بوده که می‌توان از آن برای طراحی و ایجاد وب‌سایت‌های مختلف استفاده کرد. این سیستم در ابتدا تنها یک پلتفرم جهت تولید وبلاگ با زبان برنامه‌نویسی PHP و MySQL بود. اما رفته‌رفته وردپرس با استقبال بیشتری مواجه شد و همین امر باعث شد تا سازندگان آن را ارتقا داده و نهایتاً به چیزی که امروزه آن را می‌بینید، بدل شود. شما به کمک وردپرس قادر خواهید بود تا به‌سادگی و در کمترین زمان ممکن، هر نوع وب‌سایتی را ایجاد و بارگذاری کنید.


در واقع وجود مزایای بسیار زیاد در این روش طراحی سایت منجر شده تا افراد زیادی از وردپرس برای ساخت وب‌سایت‌های خود استفاده کنند. جالب است بدانید که وب‌سایت‌های بسیار بزرگی مانند NBC و یا New York Post به کمک وردپرس تولید شده‌اند. طبق آمار به‌دست‌آمده در سال 2020 چیزی در حدود 33 درصد از تمامی وب‌سایت‌های موجود در دنیا، به کمک سیستم وردپرس طراحی شده‌اند. همین امر به‌خوبی نشان از کارایی و محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا است.

 

مزایای طراحی سایت با وردپرس

 


اما چه چیزی منجر شده تا وردپرس تا به این اندازه محبوبیت داشته باشد؟ بدون شک وجود مزایای بسیار زیاد، دلیل اصلی محبوبیت وردپرس است. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    سادگی در نصب و راه‌اندازی

 


در واقع راه‌اندازی و نصب وردپرس به‌قدری ساده است که حتی افراد کاملاً مبتدی نیز می‌توانند در ظرف چند دقیقه این کار را انجام دهند. در واقع شما تنها با دانلود فایل نصبی وردپرس و تنها با چند کلیک ساده می‌توانید وب‌سایت موردنظر خودتان را ایجاد کنید، صفحات مختلف را در آن به وجود آورده و پست‌های متنوعی را در آن بارگذاری کنید. همین سهولت در پیاده‌سازی و نصب از جمله مهم‌ترین مزایای وردپرس است.


•    وجود قالب‌های بسیار متنوع

 


شما می‌توانید از قالب‌های بسیار متنوع و متفاوتی که از پیش ‌تولید شده‌اند، استفاده کنید. برخی از این قالب‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته اما برخی دیگر، پولی هستند. افراد می‌توانید به‌سادگی قالب موردنظر خود را پیدا کرده و آن را به‌سادگی روی سایت خود پیاده‌سازی کنند. شما حتی این شانس را دارید تا هرزمان که از قالب وب‌سایت خود خسته شدید، در کمترین زمان ممکن آن را تغییر دهید.


•    وجود پلاگین‌های گوناگون

 


وردپرس دارای صدها هزار پلاگین مختلف است که می‌توانند قابلیت‌های جدیدی به وب‌سایت شما اضافه کنند. این پلاگین‌ها همچنین قادر خواهند بود تا به شخصی‌سازی هرچه بهتر وب‌سایت شما نیز کمک کنند. دانلود و نصب این پلاگین‌ها نیز بسیار راحت بوده و به هیچ دانش برنامه‌نویسی نیاز ندارد.

 

معایب کار با وردپرس

 


البته که استفاده‌کردن از وردپرس در کنار مزایای بی‌نظیر خود، معایبی نیز خواهد داشت. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    آسیب‌پذیری بالا

 


باید اشاره داشت که وردپرس به دلیل آن که یک سیستم متن‌باز است، همه افراد به کدهای آن دسترسی دارند. ازاین‌رو ورود به آن بسیار ساده خواهد بود. هرساله هزاران وب‌سایت وردپرسی مورد حمله هکرهای مختلف قرار می‌گیرند. با اینکه امکان افزایش امنیت در وردپرس وجود دارد، اما بااین‌وجود آسیب‌پذیری آن بالا است.


•    شخصی‌سازی سخت 

 


در واقع وردپرس دارای قالب‌های آماده است و شما نمی‌توانید به‌سادگی در قالب‌های از پیش موجود آن تغییری ایجاد کنید. این کار نیازمند دانش برنامه‌نویسی بالایی خواهد بود. در واقع شما تنها قادر هستید تا از قالب‌های از پیش موجود استفاده کنید و امکان شخصی‌سازی زیادی برای شما وجود ندارد.

 

طراحی سایت با کدنویسی

 


در مقابل طراحی سایت با وردپرس، امکان طراحی سایت با کدنویسی نیز وجود دارد. در این حالت افراد از یک فرد آشنا با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی کمک گرفته تا بدین صورت، وب‌سایت موردنظر آن‌ها را پیاده‌سازی کند. در چنین حالتی برنامه‌نویس قادر است تا وب‌سایتی مطابق با نیازهای دقیق مشتری، خواسته او و سلیقه موردپسند آن‌ها ایجاد کند. ازاین‌رو طراحی سایت با کدنویسی نیز طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد.


امروزه شما می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی متنوعی برای کدنویسی وب‌سایت خود استفاده کنید. هرکدام از این زبان‌ها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. از جمله کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی وب‌سایت، عبارت‌اند از:


•    طراحی سایت با زبان پایتون Python

 


یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی حال حاضر دنیا، پایتون است. این زبان، یک زبان مفسری و متن‌باز بوده که دارای کتابخانه‌های بسیار متعدد و حرفه‌ای است. وجود فریم‌ورک‌های گوناگون باعث محبوبیت پایتون برای طراحی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های تحت وب و ... شده است. سرعت طراحی سایت با پایتون سریع‌تر از PHP خواهد بود.


•    طراحی سایت با Javascript

 


امروزه وب‌سایت‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا به کمک زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت پیاده‌سازی شده‌اند. این زبان برنامه‌نویسی به دلیل آن که در مرورگر کاربر اجرا می‌شود، می‌تواند باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت گردد. از سوی دیگر، یادگیری این زبان ساده بوده و به کمک آن می‌توان انواع وب‌سایت‌ها را پیاده‌سازی کرد.

 

مزایای طراحی سایت با کدنویسی

 


طراحی سایت به کمک کدنویسی، دارای مزایای بسیار زیادی است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    امنیت بالا

 


شاید یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از کدنویسی برای طراحی وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، امنیت بسیار بالای این روش باشد. در این حالت امکان هک‌شدن و یا نفوذ به سایت بسیار کم بوده و همین امر می‌تواند تا امنیت داده‌ها و اطلاعات موجود در وب‌سایت را افزایش دهد.


•    شخصی‌سازی بیشتر

 


زمانی که شما از یک برنامه‌نویس برای طراحی وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، می‌توانید هر آن چیزی که در یک وب‌سایت به آن نیازی دارید را در وب‌سایت موردنظر خود داشته باشید. در واقع طراحی سایت با کدنویسی امکان شخصی‌سازی بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. طراحی سایت با کدنویسی به شما این اجازه را میدهد تا ایده های نو و بکر خودتان را به سادگی پیاده‌سازی کنید.


•    نگهداری ساده تر از سایت

 


زمانی که شما وب‌سایتتان را به کمک کدنویسی پیاده‌سازی می‌کنید، نیازی به به‌روزرسانی‌های مکرر ندارید. از سوی دیگر، تعمیر و نگهداری این مدل از وب‌سایت‌ها نیز به ساده‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیر است. 

 

معایب طراحی سایت با کدنویسی

 


در کنار مزایای این روش، معایبی نیز برای طراحی سایت به کمک کدنویسی وجود دارد. این معایب عبارت‌اند از:


•    زمان بر بودن

 


برای این که یک وب‌سایت به کمک کدنویسی پیاده‌سازی شود، نیاز است تا مراحل بسیار مختلفی طی شود. همین امر می‌تواند باعث افزایش زمان پیاده‌سازی وب‌سایت شما شود.


•    نیاز به دانش برنامه‌نویسی

 


بدون شک تنها زمانی می‌توانید یک وب‌سایت را به کمک کدنویسی پیاده‌سازی کنید که دانش کافی برای کار با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را داشته باشید. در غیر این صورت باید از فردی که چنین مهارت و توانایی را دار، کمک بگیرید.


•    دسترسی هرچه بهتر

 


زمانی که شما وب‌سایت موردنظرتان را به کمک کدنویسی پیاده‌سازی می‌کنید، به هر جزء به‌خصوص آن دسترسی خواهید داشت. ازاین‌رو امکان ایجاد تغییرات در هر بخش مطابق با سلیقه و نیاز شما امکان‌پذیر خواهد بود.

 

تفاوت‌های طراحی سایت کدنویسی با وردپرس

 


اکنون که به‌صورت کامل با طراحی سایت به کمک کدنویسی و وردپرس آشنا شدید، شاید شما هم بتوانید حدس بزنید که چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد. اما اجازه دهید تا برای آشنایی هرچه بیشتر، به مهم‌ترین تفاوت‌های موجود بین طراحی سایت با کدنویسی و وردپرس اشاره کنیم:


•    سرعت وب‌سایت

 


یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر وب‌سایتی، سرعت آن است. درصورتی‌که سرعت سایت شما بالا باشد، تجربه کاربران از ورود به سایت بهبود پیدا می‌کند. در غیر این صورت باید منتظر افزایش نرخ پرش و کاهش ترافیک سایت باشید. به‌صورت کلی، طراحی وب‌سایت با وردپرس منجر به کاهش سرعت وب‌سایت می‌شود. این امر به دلیل آن است که وب‌سایت‌های وردپرسی به یک پایگاه‌داده و PHP نیازمند هستند که زمان بارگذاری را افزایش می‌دهد. 


با این که استفاده از هاست‌های پرسرعت، فشرده‌سازی تصاویر موجود در سایت و روش‌های دیگر می‌تواند منجر به بهبود سرعت سایت وردپرسی شود، اما باز هم سایت‌هایی که کدنویسی می‌شوند، سرعت بسیار بهتری خواهند داشت.


•    هزینه‌های طراحی سایت

 


یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای پیاده‌سازی یک وب‌سایت، هزینه‌های راه‌اندازی آن است. در واقع پیروز بلامنازع این مورد، وب‌سایت‌های وردپرسی هستند. دانلود فایل نصبی وردپرس، رایگان است. از سوی دیگر، خرید قالب، پلاگین و ... نیز هزینه‌های زیادی روی دست شما نمی‌گذارد. این در حالی است که هزینه طراحی سایت با کدنویسی می‌تواند چندین و چندبرابر باشد.


•    امنیت وب‌سایت

 


همان‌طور که پیش‌تر نیز در خصوص این موضوع صحبت کردیم، وردپرس به دلیل متن‌باز بودن، امکان تغییر در کدهای قالب آن وجود دارد. ازاین‌رو هکرها به ساده‌ترین روش می‌توانند کدهای مخرب خود را به قالب‌های سایت‌های وردپرسی وارد کنند. همچنین این امکان وجود دارد تا فرد با اضافه‌کردن افزونه‌ها و پلاگین‌های غیرمجاز، باعث کاهش امنیت سایت وردپرسی خود شود. این در حالی است که ویژگی‌های احراز هویت سایت‌های کدنویسی شده، باعث بالارفتن امنیت این وب‌سایت‌ها می‌شود.


•    زمان پیاده‌سازی

 


یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد تفاوت بین طراحی سایت کدنویسی با وردپرس شده است، زمان پیاده‌سازی وب‌سایت است. قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس از پیش آماده بوده و برای دانلود در اختیار افراد گذاشته شده است. ازاین‌رو زمان پیاده‌سازی این‌گونه از وب‌سایت‌ها در بدترین حالت ممکن خود، شاید نهایتاً یک هفته به طول بینجامد. این در حالی است که طراحی سایت با کدنویسی بسیار زمان بر بوده و ممکن است حتی بیش از یک ماه به طول بینجامد.


•    به‌روزرسانی وب‌سایت

 


به یاد داشته باشید که وب‌سایت‌هایی که به کمک سیستم وردپرس راه‌اندازی می‌شوند، باید به‌صورت مداوم و مرتب به‌روزرسانی شوند. بدین صورت باگ‌ها و خطاهای موجود قبل حذف شده و عملکرد وب‌سایت بهبود پیدا می‌کند. اما از طرف دیگر، به‌روزرسانی‌های مداوم می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در وب‌سایت، گاهی ایجاد ناسازگاری با پلاگین‌ها و گرفتن وقت و مصرف حجم اینترنت شوند. حال این که وب‌سایت‌هایی که به کمک کدنویسی پیاده‌سازی شده‌اند، نیازی به چنین به‌روزرسانی‌های مکرری ندارند.


•    پشتیبانی از وب‌سایت

 


بدون شک هر نوع وب‌سایتی بعد از پیاده‌سازی به پشتیبانی احتیاج خواهد داشت. در غیر این صورت مشکلات موجود در وب‌سایت روی هم تلمبار شده و می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در آن شود. به‌صورت کلی پشتیبانی از وب‌سایت‌های وردپرسی بسیار ساده‌تر خواهد بود؛ چرا که سیستم کنترل پنل آن‌ها بسیار کاربردی و آسان طراحی شده و به مدیران این اجازه را می‌دهد تا تغییرات مختلفی را به‌سادگی انجام دهند. اما از سوی دیگر ماجرا، ایجاد کوچک‌ترین تغییرات در وب‌سایت‌هایی که با کدنویسی پیاده‌سازی شده‌اند نیز سخت و بعضاً چالش‌برانگیز است.

 

کدنویسی یا وردپرس، کدام یک از دیگری بهتر است؟

 


در پاسخ به این سؤال که طراحی سایت با کدنویسی بهتر است یا با وردپرس باید جواب داد: هیچ بهتری وجود ندارد! در واقع انتخاب بین طراحی سایت با کدنویسی و وردپرس، کاملاً به خود شما بستگی دارد. باید ببینید که هدفتان از ایجاد یک سایت چیست و ترجیح می‌دهید تا وب‌سایت شما در چه زمینه‌ای بهتر عمل کند؟ آیا می‌خواهید هرچه سریع‌تر وب‌سایت خودتان را راه‌اندازی کنید؟ آیا امنیت برای شما بحث مهمی است؟ قصد دارید تا چه میزان برای طراحی سایت خود هزینه کنید؟ و ... . پاسخ‌دادن به این سؤالات، می‌تواند به شما در انتخاب کدنویسی و یا وردپرس برای طراحی وب‌سایت کمک فراوانی کند.
 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات