فاکتورهای مهم برای بالا بردن سرعت سایت

فاکتورهای مهم برای بالا بردن سرعت سایت

این روزها داشتن یک وبسایت می‌تواند تاثیر زیادی در رونق اقتصادی و رشد کسب و کار شما داشته باشد. وبسایت‌ها برای اینکه بتوانند خدمات را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار دهند، می‌بایست به شکلی کاملا اصولی طراحی و راه اندازی شوند. یکی از مولفه‌های مهم در جذب کاربران و نگهداشتن آن‌ها داخل سایت، سرعت بالای سایت است. در واقع اگر سرعت سایت شما کند و آهسته باشد، کاربران تمایلی برای ادامه فعالیت در سایت نداشته و در نتیجه شما مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. در این مطلب می‌خواهیم با فاکتورهای مهم برای بالا بردن سرعت سایت آشنا شویم.

 

اهمیت افزایش سرعت سایت

برخی از دارندگان و صاحبان وبسایت نسبت به سرعت سایت خود بی‌توجه هستند و این امر را طبیعی می‌پندارند. اما بایستی بدانید اگر سرعت سایت شما پایین است و معمولا لود شدن آن با تاخیر انجام می‌شود، احتمالا با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. در این بخش می‌خواهیم به اهمیت افزایش سرعت سایت پی ببریم. اما بیایید ابتدا با یک سوال و جواب ساده شروع کنیم. هدف شما از طراحی و راه اندازی وبسایت اینترنتی چیست؟

قطعا تصمیم دارید از این طریق خدمت یا محصولی خاص را به مشتریان خود ارائه کنید. یا به دنبال ارائه اطلاعاتی مفید به مشتریان خود هستید تا از این طریق برای آن‌ها ارزش‌گذاری کنید. در واقع داشتن وبسایت یعنی برقراری ارتباط و تعامل با کاربران. اما تصور کنید، سایت شما در ارائه خدمات کند و آهسته عمل کند. این روزها کاربران به زمان خود اهمیت زیادی می‌دهند و تمایل دارند در کسری از ثانیه به آنچه که می‌خواهند برسند. اما اگر در این مورد وقفه‌ای ایجاد شود یا سرعت دسترسی به اطلاعات و خدمات آهسته باشد، قطعا آن‌ها از ادامه کار منصرف خواهند شد.

افزایش سرعت سایت

پس اگر می‌خواهید مشتریان خود را برای همیشه حفظ کنید، لازم است توجه ویژه‌ای به سرعت سایتتان داشته باشید. زمانی که کاربران وارد سایت شما می‌شوند، وقت بسیار کمی دارید تا بتوانید نظر آن‌ها را جلب کنید. علاوه بر ظاهر و محتوای سایت، می‌بایست به سرعت سایت اهمیت زیادی بدهید و سرعت لود شدن و پیمایش در سایت را آنچنان افزایش دهید تا کاربران بیشترین میزان رضایت را داشته باشند. از این طریق نرخ تعامل با سایت شما افزایش پیدا می‌کند و با افزایش بازدید از سایت، شانس فروش و کسب درآمد بیشتری دارید.

منظور از سرعت صفحه سایت چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌ها و دغدغه‌های کاربران در دنیای وب این است که وارد یک سایت بخصوص شوند و برای لود شدن یک صفحه از سایت مدت زمانی را به انتظار بنشینند. منظور از سرعت صفحه، ابزاری است برای بررسی و اندازه گیری سرعت بارگذاری محتوای سایت. در تعریفی دیگر از سرعت سایت، می‌توانیم آن را اینگونه تفسیر کنیم: مدت زمانی که مرورگر برای دریافت اولین بایت داده می‌بایست منتظر بماند، مبنای اندازه گیری سرعت صفحه است. اما اشتباه نکنید، سرعت صفحه با سرعت سایت دو مقوله متفاوت هستند.

زمانی که صحبت از سرعت سایت می‌شود، یعنی مدت زمانی که برای لود شدن کل سایت نیاز است. اما آیا راهکاری وجود دارد که بتوان به کمک آن، سرعت سایت را بهبود بخشیده و افزایش داد؟ البته که راه‌های مختلفی برای رفع کندی سرعت سایت وجود دارد که در بخش‌های آتی با این روش‌ها به طور مفصل آشنا می‌شویم. اما در این بخش می‌خواهیم یکی از ابزارهای رایگان و کاربردی جهت افزایش سرعت سایت را به شما معرفی کنیم. ابزار Google’s Page Speed Insights، که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به وسیله آن، سایت خود را تحلیل کرده و سرعت آن را اندازه گیری کنید.

فاکتورهای مهم برای بالا بردن سرعت سایت

سرعت سایت به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در واقع می‌توان گفت موارد زیادی در سایت وجود دارند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی سرعت نهایی سایت تاثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث کاهش یا افزایش سرعت سایت شوند. با شناسایی این فاکتورها و تحلیل آن‌ها می‌توانید مشکلات مربوط به سرعت سایت را شناسایی کرده و راهکارهای لازم را به کار ببندید. هر چه بتوانید در روند اجرای سایت، اصولی‌تر پیش بروید، قطعا سرعت سایتتان بهینه‌تر خواهد شد. در ادامه با چند نمونه از این موارد آشنا می‌شویم.

کاهش مجموع درخواست‌های HTTP

بررسی‌ها و مطالعات حاکی از آن است که بخش اعظمی از سرعت سایت، صرف دانلود استایل شیت‌ها، اسکریپت‌ها، تصاویر سایت و… می‌شود. برای هر کدام از این قسمت‌ها نیاز به یک درخواست HTTP است. به هر اندازه که درخواست‌های HTTP بیشتر و بیشتر شوند، صفحات سایت شما سنگین‌تر و شلوغ‌تر خواهد شد. این سنگین شدن صفحات سایت باعث می‌شود تا سرعت لود هر بخش پایین بیایید.

پس می‌توان به راحتی متوجه شد که اولین کار در افزایش سرعت سایت، کاهش میزان درخواست‌های HTTP ایجاد شده روی سایت است. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مشخصی استفاده کنید که به طور ویژه برای نظارت روی سرعت سایت طراحی شده‌اند. یکی از راهکارهایی که می‌توانیم در این مورد به شما ارائه کنیم، این است که در مرورگر گوگل کروم وارد بخش Developer Tools شوید.

در این بخش می‌توانید تعداد درخواست‌های HTTP سایت را مشاهده و بررسی کنید. کار کردن با این ابزار کاربردی می‌تواند به شما دید خوبی از روند کار سایت بدهد. برای اینکه بتوانید یک صفحه مشخص از سایت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید، فقط کافیست روی این صفحه راست کلیک کرده و گزینه Inspect Element را انتخاب کنید. سپس یک صفحه برای شما باز می‌شود که می‌توانید در این صفحه روی گزینه Network بزنید و صفحه موردنظر را رصد کنید.

کمک گرفتن از Google Page Speed

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره داشتیم، ابزاری که به شما در تحلیل سرعت سایت کمک زیادی می‌کند، ابزار google page speed است. این ابزار به شکل کاملا آنلاین مشکلاتی که در زمینه سرعت سایت وجود دارند را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این، راه حل‌هایی در زمینه بهینه‌سازی سایت و افزایش سئوی سایت به شما ارائه می‌کند که می‌توانید از این راهکارها نهایت استفاده را داشته باشید.

پیج اسپید اینساید

یکی از مزایای استفاده از این ابزار این است که شما به کمک آن می‌توانید تمامی صفحات سایت خود را مورد آنالیز و بررسی قرار دهید. در واقع google page speed فقط برای افزایش سرعت صفحه اصلی سایت کاربرد ندارد و تمامی صفحات سایت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ترکیب و فشرده‌سازی فایل‌ها

ازمهم‌ترین فایل‌های موجود در سایت که در واقع تاثیر زیادی بر روی ظاهر سایت دارند، عبارتند از فایل‌های HTML, CSS و JAVA Script، سایت شما به خودی خود، دارای درخواست‌های مختلف و متعددی است. زمانی که کاربران به سایت شما وارد می‌شوند و فعالیت‌های بخصوصی را در آن انجام می‌دهند حجم زیادی از درخواست ها، به درخواست‌های قبلی سایت اضافه می‌شود.

پس از اشراف کامل به تمام جزئیات و موارد مهم در خصوص درخواست‌های سایت، بهتر است مطابق با روشی که در بخش قبل اشاره کردیم، این درخواست‌ها را کمی محدود کرده و فشرده کنید. راهکاری که در این بخش به شما پیشنهاد می‌دهیم، بهینه‌سازی کردن فایل هاست.

بهینه‌سازی به این منظور که کدنویسی هر بخش از سایت کمی مرتب‌تر و منظم‌تر انجام شود و همچنین در صورت امکان، از حجم فایل‌ها کاسته شود. این اقدام تاثیر بسزایی در افزایش سرعت سایت شما خواهد داشت. با ترکیب کردن (combine)، و فشرده‌سازی (minify) فایل‌ها، از تعداد و حجم کلی آن‌ها می‌توانید کم کنید.

راهکاری برای کاهش حجم فایل‌ها

گاهی اوقات این قالب سایت است که باعث کاهش سرعت سایت می‌شود. هر دارنده وبسایتی، به تناسب سلیقه و حوزه کاری خود، از قالب بخصوصی برای سایت خود استفاده می‌کند. این قالب‌های آماده شده، معمولا دارای کدنویسی‌های خاصی هستند که برخی از این کدهای نوشته شده چندان استاندارد نیستند. وجود کدهای غیراصولی و نامناسب در طراحی سایت، باعث کاهش چشمگیر سرعت سایت می شود.

در این مورد، بهترین اقدام همان کاهش حجم فایل‌ها و فشرده‌سازی آن‌هاست. اما منظور ما دقیقا چیست؟ شما بایستی در این مورد کدهایی که مربوط به فضاهای خالی و فاصله‌ها هستند را کاملا حذف کرده و آن‌ها را به شکل خلاصه شده بنویسید. چه ضرورتی دارد که از کدهای بی‌اهمیت و اضافی استفاده کنید؟ این کدها جز اینکه سرعت سایت شما را کند کنند، کار دیگری انجام نمی‌دهند.

اگر طراحی سایت خود را از طریق قالب‌های آماده وردپرس انجام داده‌اید، برای فشرده‌سازی فایل‌های سایت می‌توانید از افزونه WP Rocket استفاده کنید. این افزونه دارای یک سربرگ به نام Static Files است که می‌توانید به کمک آن، فایل‌هایی که نیاز به فشرده‌سازی یا حذف دارند را انتخاب کنید. به هر اندازه که المان‌ها و عناصر موجود در سایت کمتر باشند، سرعت سایت بهینه‌تر خواهد شد.

استفاده از کش (Cache)

با استفاده از کش می‌توانید سرعت سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهید. وظیفه کش این است که بعد از اولین ورود به سایت، تمامی اطلاعات اعم از اطلاعات و فایل‌های اصلی و فایل‌های غیر ضروری را در خود ذخیره کند. اما برای دفعات بعدی دیگر فایل‌های ذخیره شده را لود نکرده و فقط اقدام به لود کردن فایل‌های اصلی می‌کند.

کش سایت

بهینه‌سازی تصاویر سایت

همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم، یکی از عواملی که بر روی سرعت سایت تاثیر مستقیم می‌گذارد، حجم صفحات سایت است. از جمله فاکتورهایی که باعث افزایش حجم صفحات سایت می‌شود، تصاویری است که بر روی سایت بارگذاری می‌شوند. پس اگر می‌خواهید سرعت سایت خود را افزایش دهید، بهتر است به حجم تصاویری که استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید.

فرمت استاندارد و معقول برای تصاویر معمولی JPG و فرمت تصاویر برای کارهای گرافیکی PNG است. علاوه بر این موارد، شما می‌توانید به کمک ابزارهای مختلفی همچون فتوشاپ، حجم تصاویر خود را کم کرده و آن‌ها را با کیفیت مناسب در سایت آپلود کنید. برای کاهش حجم تصاویر روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با کمی تحقیق با این روش‌ها آشنا شوید.

بارگذاری فایل‌های JS و CSS به صورت غیر همزمان

علاوه بر حجم فایل‌ها، می‌توانید چگونگی بارگذاری آن‌ها بر روی سایت را نیز بهینه‌سازی کنید. برای فراخوانی کدهای CSS و JS می‌توانید این کار را هم به صورت همزمان و هم غیر همزمان انجام دهید. زمانی که فراخوانی کدها به شکل همزمان انجام می‌شود، سرعت سایت از حالت معمول کمتر می‌شود. اما وقتی فراخوانی به صورت غیر همزمان انجام می‌شود، تنها کدهای ضروری و موردنیاز لود می‌شوند.

برای این کار مجددا می‌توانید در سیستم وردپرسی از افزونه WP Rocket و از سربرگ Static files کمک بگیرید. بایستی ابتدا به بخش Render-blocking CSS/JS بروید. در این بخش می‌توانید گزینه‌های موردنظر خود را انتخاب کرده و در پایان، تغییرات ایجاد شده را ذخیره کنید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات