اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

امروزه داشتن یک اپلیکیشن کاربردی  برای کسب و کارهای اینترنتی در کنار یک وبسایت استاندارد می تواند بسیار مهم و ضروری باشد. معمولاً کاربران ارتباط بهتری با اپلیکیشن برقرار می‌کنند و می‌توانند از این طریق راحت‌تر به خدمات و محصولات شما دسترسی داشته باشند. بنابراین نمی توان اهمیت استفاده از اپلیکیشن را نادیده گرفت. البته طراحی اپلیکیشن به همین راحتی ها نیست و بایستی یک سری اصول و نکات را در ساخت آن در نظر گرفت. توجه به رابط کاربری یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای  ساخت اپلیکیشن است. در این مطلب می‌خواهیم در خصوص اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن صحبت کنیم.

 همه چیز درباره رابط کاربری

شاید بهتر باشد قبل از هر چیزی با رابط کاربری و تاثیرات آن روی رشد کسب و کارهای اینترنتی آشنا شویم. قطعاً با درک بهتر رابط کاربری می توانیم از مزایای آن بیشتر بهره مند شویم و به درستی از آن استفاده کنیم. رابط کاربری به اختصار UI، در واقع مربوط به طراحی ظاهری اپلیکیشن یا وب سایت است که کاربران در اولین ورود خود به اپلیکیشن یا وب سایت با آن مواجه می شوند.

 

به عنوان نمونه آیکون ها و المان هایی که در اپلیکیشن به کار رفته اند، رنگ بندی صفحات اپلیکیشن، تصاویر به کار رفته در آن و... همه و همه مربوط به رابط کاربری اپلیکیشن هستند که هرچه با دقت و ظرافت بیشتری انتخاب شوند قطعاً در جلب نظر کاربران نیز تاثیر بیشتری خواهند داشت.

اهمیت رابط کاربری در اپلیکیشن

رابط کاربری به این دلیل اهمیت دارد که باعث می شود کاربران برای استفاده از اپلیکیشن شما مشتاق و کنجکاو شوند. در واقع تا زمانی که نتوانید از نظر ظاهری نظر مخاطبان را جلب کنید، فرصتی برای ارائه محتوا، محصولات و خدمات خود نخواهید داشت.

با توجه به این توضیحات می توان به راحتی به اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن پی برد. به رابط کاربری، نما یا واسط کاربری نیز گفته می شود. بیشترین سروکار آن با گرافیک و شکل ظاهری اپلیکیشن است. پس اگر شما می خواهید یک رابط کاربری عالی برای کاربران خود ایجاد کنید، لازم است به جلوه های بصری اپلیکیشن خود اهمیت زیادی دهید. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

 اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

همانطور که می دانید اپلیکیشن‌ها به طور خاص برای گوشی های موبایل طراحی می شوند. بنابراین می‌توان گفت اصولی که برای رابط کاربری اپلیکیشن در نظر گرفته می شوند کمی با اصول آن برای وبسایت متفاوت هستند. در واقع طراحان بایستی به این موضوع دقت داشته باشند که اپلیکیشن ها، آن فضای کافی که در اختیار وبسایت‌ها قرار داده می‌شود را ندارند. بنابراین همه چیز بایستی به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شود تا کاربران بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی و به راحتی به امکانات و خدماتی که می خواهند دسترسی داشته باشند.

 اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

شما با  ایجاد یک رابط کاربری عالی برای اپلیکیشن، به ساختار ظاهری آن رسیدگی کرده و محتوایی را برای مخاطبان خود آماده می کنید که آن ها بتوانند به بهترین شکل ممکن از این محتوا استفاده کنند. شاید اگر با مزایای رابط کاربری آشنا شوید بتوانید بهتر اهمیت استفاده از آن را برای اپلیکیشن ها درک کنید. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم ترین مزایای رابط کاربری برای طراحی اپلیکیشن می پردازیم.

رابط کاربری باعث افزایش رضایت مشتریان می شود

رابط کاربری UI با طراحی جذاب و بی نظیری که برای اپلیکیشن شما ایجاد می کند باعث می شود تا مشتریان تمایل بیشتری برای کار با آن داشته باشند. هرچه بتوانید میان طراحی ظاهری وب سایت، رنگ بندی ها و محتوای آن ارتباط و هماهنگی بیشتری ایجاد کنید و از تکنیک های روز دنیا بهره ببرید، در جلب نظر مشتریان موفق تر خواهید بود. قاعدتاً زمانی که مشتریان از کار با اپلیکیشن شما نهایت رضایت را داشته باشند اقدام به معرفی برند و محصولات شما به دیگر افراد نیز می کنند و این موجب می‌شود تا دایره ارتباطات شما گسترده تر شده و بازار هدف بزرگ تری داشته باشید.

رابط کاربری به درک بهتر مخاطبان می انجامد 

هدف اصلی شما از طراحی اپلیکیشن این است که بتوانید خدمات خود را به شکلی منحصر به فرد و آسان در اختیار مخاطبان موردنظرتان قرار دهید. بنابراین قبل از اینکه اقدام به طراحی رابط کاربری کنید می بایست از نیازها و خواسته های کاربران خود به طور دقیق مطلع شوید. با شناخت دقیق نیازهای کاربران می توانید یک رابط کاربری بهتر و قابل فهم تر برای اپلیکیشن خود طراحی کنید. همین هماهنگی میان رابط کاربری اپلیکیشن و نیازهای کاربران نیز می تواند در جلب نظر آن ها بیشتر تاثیر داشته باشد. قطعاً هرچه مشتریان از مجموعه شما خدمات بهتری دریافت کنند در نهایت شما به سودآوری بیشتری خواهید رسید. 

رابط کاربری به افزایش اعتبار برند شما کمک می‌کند

گاهی اوقات برخی از کسب و کارهای اینترنتی چندان تمایلی برای سرمایه گذاری و صرف وقت روی طراحی رابط کاربری اپلیکیشن ندارند. در واقع آن ها تصور می کنند این عمل، کاری بیهوده و زمانبر است که می تواند  به میزان زیادی وقت و زمان آن ها را هدر دهد. اما بایستی بدانید سرمایه گذاری بر روی رابط کاربری و کار کردن بر روی آن می تواند شما را در آینده به یک برند معتبر در میان مشتریان تبدیل کند. هر چه شما بتوانید برای مخاطبان خود بیشتر ایجاد ارزش کنید و متناسب با نیازها و سلایق آن ها اقداماتی انجام دهید، قطعاً در آینده نرخ بازگشت سرمایه شما نیز افزایش خواهد یافت و به این شکل به یک برند ارزشمند و مطمئن تبدیل خواهید شد.

 اهمیت رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

رابط کاربری باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما می شود

برخلاف تصور عده‌ای از افراد، با تمرکز بر روی رابط کاربری اپلیکیشن و طراحی آن به شکلی استاندارد، شما می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی های چشمگیری داشته باشید. اما رابط کاربری به چه شکل این کار را انجام می دهد؟

اگر در همان ابتدا از حرفه ای ترین طراحان برای طراحی رابط کاربری اپلیکیشن خود کمک بگیرید، شما یک اپلیکیشن کامل و بدون نقص برای کاربران خود طراحی کرده اید. این مسئله باعث می‌شود زمانی که کاربران وارد اپلیکیشن شما می شوند و با آن کار می‌کنند کمتر به مشکل برخورد کنند.

این مطلب به ما می‌گوید که یک  رابط کاربری عالی، نیاز چندانی به بروزرسانی یا تغییر نخواهد داشت و این قطعا در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند. مجموعه ها و کسب و کارهای مختلفی وجود دارند که به دلیل عدم سرمایه گذاری و عدم استفاده از رابط کاربری عالی ناچار شده اند در میانه راه اپلیکیشن خود را ارتقا و توسعه داده و تغییرات بزرگی را در آن ایجاد کنند. این مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است و می تواند کسب و کار مربوطه را با خسارات بزرگی روبرو کند. پس یک رابط کاربری عالی از خسارات مالی و زمانی پیشگیری می کند.

ویژگی های رابط کاربری

 رابط کاربری، یک سری امکانات و خدمات را در اختیار شما و کاربران قرار می‌دهد. از مهم ترین ویژگی های رابط کاربری اپلیکیشن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • با طراحی رابط کاربری استاندارد برای اپلیکیشن می توانید به راحتی رفتار کاربران را آنالیز و بررسی کنید.
  • رابط کاربری این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن به بخش ها و محصولات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.
  • رابط کاربری به شما این امکان را می‌دهد تا از نیازها و خواسته های مشتریان خود آگاه شده و تصمیم گیری های خود را بر اساس همین نیازها اتخاذ کنید.
  • یک رابط کاربری استاندارد و جذاب، تجربه لذت بخشی را از کار با اپلیکیشن برای کاربران ایجاد می کند. بنابراین احتمال  اینکه کاربران به مشتریان دائمی و وفادار شما تبدیل شوند بسیار زیاد است.

نکات مهم در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

 اگر می خواهید رابط کاربری اپلیکیشن شما دقیقاً همان چیزی باشد که انتظارش را دارید. لازم است در طراحی آن نکات و اصولی را در نظر داشته باشید. در این بخش با چند اصل مهم در خصوص طراحی رابط کاربری آشنا می شویم.

  • دقت به زیبایی بصری اولین نکته ای که می بایست آن را مد نظر داشته باشید. همانطور که قبلا اشاره کردیم مخاطبان ابتدا جذب زیبایی و جلوه های بصری اپلیکیشن شما می شوند و سپس اقدام به مطالعه متون یا مشاهده دسته بندی محصولاتتان می کنند. 
  • در انتخاب نوع رنگ بندی، حساسیت زیادی به خرج دهید و کمی خلاقانه عمل کنید. سعی کنید مطالعاتی در خصوص رنگ های مختلف و مکمل هر کدام از آن ها کسب کرده و بر اساس این اطلاعات بهترین نوع رنگ بندی را متناسب با زمینه کاری خود برای اپلیکیشن انتخاب کنید.
  • به سادگی رابط کاربری توجه داشته باشید. با شلوغ کردن بخش های مختلف اپلیکیشن، کار با آن برای کاربران سخت و پیچیده می شود. مخاطبان نباید در هنگام کار با اپلیکیشن با چالش خاصی روبرو شوند. خدمات و محصولات شما بایستی به سادگی در دسترس آن ها قرار بگیرد. دسترس پذیری و سادگی دو نکته اساسی و مهم در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن هستند که بایستی به آن ها توجه داشته باشید.
  • رابط کاربری بایستی به صورت ریسپانسیو و واکنشگرا طراحی شود. در این زمینه طراحان حرفه ای می توانند به کمک مجموعه کدهای تخصصی، رابط کاربری اپلیکیشن شما را به صورت کاملا ریسپانسیو طراحی کنند. به این شکل اپلیکیشن شما متناسب با نمایشگرهای مختلف به اجرا درمی آید و کاربران با گوشی های موبایل متفاوت هیچ گونه مشکلی برای کار با آن نخواهند داشت.

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات