همه چیز درباره طراحی اپلیکیشن

همه چیز درباره طراحی اپلیکیشن

عبارت اپلیکیشن، تقریبا عبارت آشنایی برای ماست. با پیشرفت و توسعه تکنولوژی، طبیعی است که فناوری نیز به اشکال مختلف به جنبه‌های زندگی و کاری ما رسوخ پیدا کند. اپلیکیشن یا به اختصار اپ (app) حاصل خلاقیت و ابتکار عمل طراحان و توسعه دهندگانی است که در دنیای وب فعالیت می‌کنند. طراحی اپلیکیشن دنیای پیچیده و هیجان‌انگیزی است و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که تمایل دارید در این زمینه مشغول به کار شوید، بهتر است پیش از هر اقدامی با نکات مهم در طراحی اپلیکیشن آشنا شوید.

 


طراحی اپلیکیشن

 


این روزها همه ما به نوعی وصل به گوشی همراه خود هستیم و بسیاری از امور روزمره خود را به کمک گوشی موبایل انجام می‌دهیم. به کمک اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی، می‌توان بسیاری از امور مهم از جمله خدمات پرداخت آنلاین، سفارش آنلاین محصول، بازی، درخواست تاکسی اینترنتی، سفارش غذا و… را انجام داد. پس می‌توان گفت اپلیکیشن‌ها نقش مهمی در عصر تکنولوژی و ارتباطات دارند و بدون آن‌ها بسیاری از فعالیت‌های روزانه ما با اختلال و مشکل مواجه می‌شوند. 


اما اطلاعات شما درباره اپلیکیشن چقدر است؟ آیا از این برنامه‌ها فقط یک نام شنیده‌اید و یا فراتر از این رفته و کمی جزئی‌تر به آن‌ها پرداخته‌اید؟ اپلیکیشن‌ها این روزها به اشکال مختلف دنیای پیرامون ما را احاطه کرده‌اند. اگر بخواهیم یک تعریف کلی و دقیق از اپلیکیشن داشته باشیم، می‌توانیم اینگونه بگوییم که اپلیکیشن (Application)، به عنوان یک نرم‌افزار یا برنامه کاربردی تلقی می‌شود که می‌توان آن را با توجه به نوع ساختار و طراحی که دارد، بر روی انواع سیستم هوشمند از جمله گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و… نصب و راه اندازی کرد. 

طراحی اپلیکیشن


این اپلیکیشن‌ها از نظر موضوع و کاربرد، انواع مختلف و گوناگونی دارند و هر کدام برای کار خاصی طراحی شده‌اند. به کمک اپلیکیشن‌ها می‌توان بسیاری از امور خود را با سهولت و راحتی بیشتری انجام داد. احتمالا اگر از شما سوال کنند که چند اپلیکیشن کاربردی معرفی کنید، می‌توانید لیستی بلند و بالا از این برنامه‌ها را نام ببرید. چند نمونه از اپلیکیشن‌های کاربردی عبارتند از: اپلیکیشن‌های آشپزی و رستوران، اپلیکیشن‌های پزشکی، اپلیکیشن‌های تناسب اندام، اپلیکیشن‌های مربوط به سفر، اپلیکیشن‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موسیقی، اپلیکیشن‌های ورزشی و…


اصلی‌ترین وظیفه اپلیکیشن‌ها چیست؟ 

 


اپلیکیشن‌ها از نظر موضوع و کارایی، تنوع بسیار بالایی دارند و هر کدام به شکلی خاص بر روی کیفیت امور روزمره ما تاثیر می‌گذارند. اصلی‌ترین هدف از ساخت اپلیکیشن، پاسخگویی سریع به نیاز کاربران است. تصور کنید یک کار بانکی مهم دارید و اصلا حوصله پوشیدن لباس و صرف زمان برای ماندن در ترافیک سنگین شهری را ندارید. حال اگر یک اپلیکیشن بانکی روی گوشی همراه خود داشته باشید، می‌توانید به راحتی از خدمات و امکانات آن استفاده کرده و امور بانکی خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهید. 


از جمله پرداخت قبوض، پرداخت تسهیلات بانکی، کارت به کارت و تراکنش‌های مالی دیگر. این تنها یک مثال ساده و روتین در مورد استفاده از اپلیکیشن بود که حتما بسیاری از شما تجربه استفاده از آن را داشته‌اید. پس اپلیکیشن‌ها می‌توانند در زمان و هزینه شما صرفه جویی زیادی کرده و سرعت انجام کارها را افزایش دهند. این برنامه‌های کاربردی از منابع سخت افزاری مفید استفاده می‌کنند و طراحان از آن‌ها برای پیشبرد اهداف نرم افزاری بهره می‌برند. 
برای طراحی اپلیکیشن نیاز به دانش تخصصی و عملی است. معمولا مهندسین و برنامه نویسان ماهر و باتجربه، از ترکیب منابع نرم افزاری و سخت افزاری، اپلیکیشن‌های کاربردی ساخته و با کمک آن‌ها به رفع نیاز کاربران یا ایجاد نیاز در آن‌ها می‌پردازند. برای طراحی، ساخت و راه اندازی این اپلیکیشن‌ها به ابتکار عمل و خلاقیت زیادی نیاز است. به همین جهت طراحی اپلیکیشن به عنوان یک حرفه درآمدزا در مشاغل امروزی شناخته می‌شود که برنامه نویسان می‌توانند به کمک آن به سودهای قابل توجهی برسند.


نکات مهم در طراحی اپلیکیشن

 


طراحی اپلیکیشن به راحتی استفاده از آن‌ها نیست. برای ساخت و طراحی این نرم افزارهای کاربردی نیاز به صرف زمان و تلاش شبانه روزی است. اگر قصد دارید به دنیای طراحی اپلیکیشن وارد شوید، لازم است یک سری نکات را در کار خود به خاطر داشته باشید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا بتوانید اپلیکیشنی بسازید که از هر نظر، نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها برتری و تمایز داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین نکات در طراحی اپلیکیشن اشاره می‌کنیم.


هدفمند بودن و داشتن یک طرح مشخص

 


اپلیکیشنی که قرار است طراحی کنید، بایستی از هر نظر مورد پسند کاربران واقع شود. این تنها کاربری اپلیکیشن نیست که مورد توجه قرار می‌گیرد. نوع فونت، سایز و رنگ‌بندی آن، تصاویر، تیترها، منوها، دسته‌بندی‌ها، فرم‌ها و… بایستی با خلاقیت و نوآوری طراحی شوند. 


اینکه این فاکتورها و المان‌ها هر کدام به چه نحوی و چگونه در قسمت‌ها و صفحات مختلف جای بگیرند، نیازمند یک برنامه از قبل مشخص شده است. شما پیش از اینکه وارد عمل شوید، ابتدا یک طرح کلی، دقیق و قابل اجرا از این موارد را تنظیم کرده و سپس بر اساس آن اقدام به طراحی اپلیکیشن می‌کنید. طرح اولیه که همان Layout است جزء مهم‌ترین نکات در ساخت اپلیکیشن به شمار می‌رود. پس، از همان گام نخست هدفمند و با برنامه ریزی عمل کنید.


در نظر داشتن ابعاد و اندازه اپلیکیشن متناسب با گوشی‌های مختلف

 


صفحه نمایشگر هر گوشی موبایل ابعاد و اندازه مشخصی دارد. با آگاهی از این موضوع که لزوما تمامی گوشی‌های موبایل دارای طول و عرض همسان نیستند، بایستی اپلیکیشن را به گونه‌ای طراحی کنید که با اندازه‌های مختلف گوشی بیشترین تطابق و هماهنگی را داشته باشد. ( تمامی برندهای تولیدکننده موبایل در دنیا از جمله سامسونگ، نوکیا، شیائومی، اچ تی سی و… محصولات خود را با مشخصات منحصر به فردی می‌سازند و معمولا قاب موبایل طراحی شده از سوی آن‌ها، استانداردهای متفاوتی دارد. پس یک برنامه‌نویس بایستی این نکته را در طراحی اپلیکیشن به خاطر داشته باشد و بر مبنای آن پیش برود.


در نظر داشتن استاندارد واحد فاصله‌ها

 


معمولا در طراحی اپلیکیشن موبایل و انواع وبسایت، دقت به قاب‌بندی اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین نکات در این خصوص دقت به فواصل است. معمولا فاصله‌ها را با واحدی به نام پیکسل نشان می‌دهند.


رابط کاربری مناسب

 


هر اپلیکیشن، کاربران و مخاطبان خاص خود را دارد. معمولا این افراد با یک هدف خاص وارد اپلیکیشن شده و از خدمات و امکانات آن استفاده می‌کنند. در واقع هدف از نصب اپلیکیشن روی گوشی همراه، دریافت یک نوع ارزش خاص است. یکی از نکات مهم در طراحی اپلیکیشن، قابل درک و قابل فهم بودن آن است. اپلیکیشن بایستی به شکلی کاملا ساده و گویا طراحی شود تا تمامی کاربران در هر سطح از دانش و علم، بتوانند به خوبی با آن کار کرده و از خدماتش بهره‌مند شوند. وقتی می‌گوییم یک اپلیکیشن دارای رابط کاربری مناسب است، یعنی ویژگی‌های زیر را در خود دارد:


•امکان دسترسی به بخش‌های مختلف اپلیکیشن
•داشتن سیستم رجیستری ساده
•انتخاب یک نام پرمحتوا و مناسب برای اپلیکیشن
•برقراری تعادل میان مفاهیم و محتوای اپلیکیشن و ظاهر آن


در زمینه طراحی ظاهری اپلیکیشن بایستی به UI آن دقت زیادی داشته باشید. اما منظور ما از این عبارت چیست؟ ظاهر اپلیکیشن شما بایستی کاملا ماهرانه و حرفه‌ای طراحی شود. هر چه روی این موضوع تمرکز و وقت بیشتری بگذارید و به آن اهمیت بیشتری بدهید، قطعا نتایج بهتری کسب خواهید کرد. کاربران ارتباط خوبی با ظاهر یک سایت یا اپلیکیشن برقرار می‌کنند. اپلیکیشن بایستی به شکلی طرح ریزی شود که کاربران بتوانند با آن احساس راحتی کنند. بنابراین برنامه نویسان برای طراحی هر صفحه از اپلیکیشن خود وقت کافی گذاشته و آن را با دقت زیادی چیدمان می‌کنند.


چیدمان درست عناصر

 


شاید فکر کنید چیدمان المان‌ها و عناصر داخل اپلیکیشن که کاری ندارد. اما سخت در اشتباه هستید. این کار نیاز به توانایی، تجربه و مهارت بالایی دارد. تصاویر، منوها، لینک‌ها و دیگر المان‌ها می‌بایست کاملا حرفه‌ای چیدمان شوند. اگر خودتان قصد طراحی اپلیکیشن دارید، بهتر است در این مورد از نمونه کارهای موفق دیگر برنامه نویسان کمک و ایده بگیرید. 
برنامه نویسان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که منوی طراحی شده بهتر است دارای چه نوع رنگ و دسته‌بندی‌هایی باشد. آن‌ها همچنین استانداردهای مربوط به سایز عکس‌ها را می‌دانند و در جریان هستند که هر گوشه از کار را به چه شکلی مدیریت کنند که کاربرپسند باشد.


دقت به حجم مناسب و میزان مصرف انرژی

 


یکی از عوامل مهمی که در کاهش سرعت اپلیکیشن نقش مهمی دارد، حجم آن است. به هر اندازه که حجم اپلیکیشن بیشتر باشد، سرعت لود شدن و اجرای آن کم می‌شود. علاوه بر این، حجم بالای یک برنامه یا نرم افزار، یعنی اینکه شما می‌بایست به اندازه این حجم در گوشی همراه خود فضای خالی در نظر بگیرید. 
اگر نمی‌خواهید کاربران و مخاطبان هدف خود را از دست بدهید، لازم است نسبت به حجم اپلیکیشن خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و سعی کنید میزان مصرف انرژی و حجم آن را تا حد امکان کم کنید. همچنین حجم کم نرم‌افزار می‌تواند دلیلی باشد که کاربران بخواهند زمان بیشتری را با آن کار کنند و این در جذب مخاطب تاثیر مثبتی دارد.


قابلیت بروزرسانی اپلیکیشن

 


طراحی اپلیکیشن فقط به ساخت یک برنامه معمولی که بتواند یک سری نیازهای روزمره کاربران را رفع کند، ختم نمی‌شود. دنیای وب و تکنولوژی هر لحظه بروزرسانی می‌شوند. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز می‌بایست همگام با تغییرات قابلیت بروزرسانی داشته باشند. بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که شما هم اکنون روی گوشی همراه خود نصب کرده‌اید، می‌بایست هر چند وقت یک بار بروزرسانی و آپدیت شوند تا بتوانند خدمات را به شکلی موثرتر و بهتر به شما ارائه کنند. 
در صورتی که اپلیکیشنی از چنین قابلیتی برخوردار نباشد، بعد از گذشت مدت زمانی از رده خارج شده و قابلیت استفاده نخواهد داشت. بنابراین کاربران در چنین شرایطی به سراغ برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پیشرفته‌تر و سریع‌تر می‌روند. بروزرسانی اپلیکیشن علاوه بر اینکه گاهی تغییراتی ظاهری در نمای کلی اپلیکیشن ایجاد می‌کند، می‌تواند یک سری ایرادات و مشکلات نرم افزاری را نیز برطرف کرده و رابط کاربری بهتری برای کاربران ایجاد کند. بنابراین در هنگام طراحی اپلیکیشن حتما به این نکته مهم دقت داشته باشید.


تعیین دقیق مخاطب هدف

 


همانطور که در بخش‌های قبل اشاره داشتیم، اپلیکیشن‌ها با هدف خاصی طراحی می‌شوند و معمولا هر کدام مخاطبان هدف خود را دارند. برنامه نویسان و مدیران طراح بایستی قبل از طراحی اپلیکیشن به طور دقیق مشخص کنند که این نرم‌افزار برای چه قشری از کاربران طراحی می‌شود و قرار است چه نیازی را در آن‌ها به وجود آورد یا چه نیازی را برطرف کند. زمانی که مخاطبان هدف به طور دقیق مشخص شدند، شما می‌توانید با تحلیل و آنالیز ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها، امکاناتی را در برنامه بگنجانید که برای آن‌ها تولید ارزش کند.


امکان جستجو در اپلیکیشن

 


یکی از بهترین آپشن‌ها و امکاناتی که می‌توان برای یک اپلیکیشن نام برد، امکان جستجو در آن است. امکان جستجو در برنامه باعث می‌شود تا کاربران بتوانند به سرعت به چیزی که می‌خواهند دسترسی پیدا کنند. این قابلیت به ویژه در اپلیکیشن‌های خبری و فروشگاهی کاربرد بیشتری دارد. زمانی که یک اپلیکیشن فروشگاهی این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که بتواند بلافاصله بعد از ورود به سایت محصول موردنظرش را سرچ کرده و پیدا کند، در واقع یک نوع ارزش برای زمان مشتری قائل شده و این ارزش‌گذاری کاملا مورد توجه کاربر قرار می‌گیرد. این قابلیت، تاثیر زیادی در جذب کاربر دارد.


کاربردی بودن اپلیکیشن

 


هدف از ساخت اپلیکیشن رفع نیاز کاربران است. هر چه اپلیکیشن کاربردی‌تر طراحی شود، قطعا می‌تواند در این زمینه موفق‌تر عمل کند. پس حتما در طراحی اپلیکیشن به جنبه‌های مختلف آن دقت داشته باشید و سعی کنید رقبای خود را تحت نظر بگیرید. رفتار کاربران را آنالیز کنید و کشف کنید که چه فاکتورهایی می‌تواند نظر و توجه مخاطبان را جلب کند. به هر میزان که اپلیکیشن بتواند نیازهای بیشتری از مخاطبان خود را رفع کند، قطعا جایگاه بهتری در دنیای رقابت و بازاریابی دیجیتال خواهد داشت.


استفاده از آیکون‌های جذاب و کاربرپسند

 


در دنیای وب خیلی امکانات ویژه و کاربردی از پیش آماده شده هستند که برنامه نویسان و طراحان در روند طراحی وبسایت و اپلیکیشن می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در زمینه طراحی اپلیکیشن نیز این امکان فراهم شده تا از آیکون‌های از قبل طراحی شده استفاده کنید. این آیکون‌ها بر اساس سیستم عامل هر گوشی که می‌تواند اندروید یا IOS باشد طراحی و ساخته شده‌اند.


امکان تحلیل و آنالیز

 


اپلیکیشنی که بتواند نیازها و رفتارهای کاربران خود را به طور دقیق و حرفه‌ای تحلیل و آنالیز کند، یک قدم فراتر از دیگر اپلیکیشن‌های رقیب است. این قابلیت باعث می‌شود تا سازنده و طراح اپلیکیشن، به شناخت خوبی از کاربران خود برسد و در این راستا، بهترین تصمیم‌ها را برای خدمات‌رسانی به آن‌ها بگیرد.


استفاده از سرورهای قدرتمند

 


اگر می‌خواهید اپلیکیشن شما یک سر و گردن از دیگر رقبا بالاتر باشد، بهتر است توجه خاصی به سرورهای قدرتمند داشته باشید. طراحان زیادی هستند که برای اپلیکیشنی که به تازگی طراحی و راه اندازی کرده‌اند از بهترین انواع هاست استفاده می‌کنند. سرورهای قدرتمندی که معمولا از پشتیبانی خوبی نیز برخوردارند، تاثیر زیادی در افزایش سرعت اپلیکیشن دارند. همچنین داشتن یک سرور خوب و استفاده از امکانات آن برای اپلیکیشن باعث می‌شود تا روند کار با اپ برای کاربران راحت‌تر و روان‌تر باشد.


رعایت اختصار در طراحی اپلیکیشن

 


موجز و مختصر بودن، همانند ساده بودن می‌تواند در جذب کاربر تاثیر زیادی داشته باشد. سعی کنید دسته‌بندی‌ها، امکانات و آپشن‌های اپ خود را به صورت مختصر و موجز در اختیار کاربران قرار دهید. اطلاعات طبقه‌بندی شده و داشتن نظم، خدمات شما را برای همیشه در ذهن کاربر محفوظ نگه می‌دارد. 
اگر اطلاعات شما بیش از این‌هاست، بهتر است به جای شلوغ کردن اپ، برای کسب اطلاعات بیشتر، کاربر را به وبسایت یا وبلاگ خود ارجاع دهید. متون خلاصه شده، منوهای ساده و پیمایش راحت و سریع در اپلیکیشن از نکات مهمی هستند که قطعا باعث می‌شوند تا کاربران همیشه برای استفاده از اپ شما مشتاق باشند.


استفاده از فضای سفید به صورت هوشمندانه

طراحی اپلیکیشن


برخی از طراحان تصور می‌کنند بایستی از تمام فضای خالی موجود در صفحه اپلیکیشن خود نهایت استفاده را برده و آن را پر از اطلاعات و تصاویر مختلف کنند. این شلوغی بیش از حد می‌تواند ذهن کاربر را بهم ریخته و تمرکز او را از بین ببرد. به جای این کار، بهتر است کمی هوشمندانه عمل کنید و بخش‌هایی از صفحات اپ را سفید و خالی بگذارید. 


متون و تصاویر زیاد نه تنها اثربخشی آن‌ها را زیاد نمی‌کند، بلکه کاربر را از ادامه کار با اپلیکیشن منصرف خواهد کرد. پس برای جلوگیری از سردرگم شدن و فراری دادن کاربران، حتما سعی کنید از فضای سفید در میان متون خود استفاده کنید.


استفاده از بازخورد مخاطبان

 


هر چقدر که شناخت بهتری از نیاز مخاطبان خود داشته باشید، در رفع این نیازمندی‌ها بهتر و موثرتر عمل خواهید کرد. بهتر است برای این موضوع، در اپلیکیشن خود یک بخش مخصوص برای ثبت نظرات در نظر بگیرید. مخاطبان با ثبت نظراتشان به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتری از بازار هدفتان داشته باشید و نقاط قوت و ضعف کارتان را دربیاورید. 


زمانی که کاربر نظرات و پیشنهادات خود را با شما به اشتراک می‌گذارد، از این طریق احساس ارزشمندی می‌کند و این اتفاق یک نوع حس تعهد و وفاداری در او ایجاد می‌کند. در صورتی که بتوانید تمامی نکات ارائه شده در این مطلب را در طراحی اپلیکیشن خود به کار ببندید، احتمال موفقیت شما افزایش یافته و مخاطبان بیشتری به سمت اپلیکیشن شما جذب خواهند شد.
 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات