وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن چیست؟

دنیای وب برای راحتی کاربران، ابزار و امکانات مختلفی را در اختیار آن ها قرار داده است که یکی از جذاب ترین امکاناتی که می توانیم به آن اشاره کنیم، وب اپلیکیشن است. اشتباه نکنید، وب اپلیکیشن، آن چیزی که فکر می کنید نیست و با اپلیکیشن هایی که روی موبایل خود نصب می کنید، کاملا متفاوت است. این برنامه ها تنها از طریق اینترنت و شبکه های محلی مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت ها و امکانات مختلفی دارند. اگر تاکنون نمی دانستید که وب اپلیکیشن چیست و چه کاربردهایی دارد، نگران نباشید. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل با این نرم افزار کاربردی آشنا شویم.

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن (Web Application) که به آن، وب اپ یا اپلیکیشن تحت وب نیز می گویند را می توان یک برنامه یا نرم افزار بسیار کاربردی معرفی کرد که به نوعی ترکیب و تلفیقی از وب سایت و اپلیکیشن است. در همین ابتدا بایستی به این مورد اشاره کنیم که وب اپلیکیشن ها با وب سایت ها و اپلیکیشن های گوشی کاملا تفاوت دارند و یک مقوله مجزا هستند.

شاید در برخی موارد شباهت هایی در آن ها مشاهده شود. اما وقتی به بطن قضیه توجه می کنیم، می بینیم که این نرم افزارها دارای ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی هستند. شاید تشخیص تفاوت میان وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها برای افراد عادی کار چندان راحتی نباشد. هر دوی آن ها از نظر روش طراحی شباهت هایی به یکدیگر داشته و همچنین می توانند سازگار با گوشی موبایل باشند. اما نمی توان منکر تفاوت های آن ها شد.

وب اپلیکیشن ها از طریق مرورگر وب قابل استفاده هستند. در واقع شما تنها به کمک وب می توانید به امکانات و قابلیت های آن ها دسترسی داشته باشید. وب اپلیکیشن ها چندان محتوای خاصی ندارند. اما چیزی که در آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است، نحوه عملکرد و کارایی آن هاست که می تواند کار در دنیای وب را آسان تر و راحت تر کند.

وب اپلیکیشن چیست

اگر بخواهیم بعد از این توضیحات شما را با یک وب اپلیکیشن کاربردی آشنا کنیم، می توانیم به سرویس جیمیل اشاره کنیم. بله سرویس جیمیل در واقع یک وب اپ است که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی از این پلتفرم برای ارتباط و تعامل با مخاطبان خود استفاده می کنند.

مزایای وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن بر خلاف اپلیکیشن و نرم افزارهای موبایل، برای هیچ دستگاه بخصوصی طراحی نمی شود. در واقع این نرم افزارها نیازی به دانلود کردن یا نصب ندارند. وب اپلیکیشن یا اپلیکیشن پیش رونده (Progressive Web Apps) به اختصار PWA، در واقع یک نوع اپلیکیشن جدید با فناوری خاص است که به جای گوشی همراه، روی مرورگر راه اندازی می شود.

بنابراین کاربران برای استفاده از وب اپلیکیشن ها می بایست آدرس URL مربوط به آن را در مرورگر خود وارد کرده تا بتوانند از این طریق به امکانات آن دسترسی داشته باشند. وب اپلیکیشن مزایای بسیار جالب توجهی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

مقرون به صرفه بودن وب اپلیکیشن ها

یکی از مزایای قابل توجه وب اپلیکیشن ها این است که معمولا هزینه طراحی این نرم افزارها در مقایسه با اپلیکیشن هایی که روی گوشی موبایل نصب می شوند بسیار کمتر است. اگر می خواهید بدانید این برنامه ها چگونه هزینه های شما را کاهش می دهند بهتر است به مثالی که در ادامه ارائه می کنیم، توجه داشته باشید.

زمانی که می خواهید برای کسب و کار خود، یک اپلیکیشن خاص و کاربردی طراحی و راه اندازی کنید، بایستی بدانید که مخاطبان هدف شما ممکن است از گوشی هایی با سیستم عامل اندروید و یا IOS استفاده کنند. این یعنی شما برای طراحی اپلیکیشن بایستی به دو روش اقدام کرده و برنامه نویسی جداگانه ای داشته باشید.

برای این کار نیاز به کمک گرفتن از یک تیم حرفه ای برنامه نویسی است که بتوانند این کار را به نحو احسنت برای شما انجام دهند. این تیم های برنامه نویسی می بایست شناخت کاملی از دو نسخه متفاومت IOS و اندروید داشته باشند. پس قطعا نیاز به هزینه بیشتری خواهید داشت. در صورتی که برای طراحی وب اپلیکیشن با چنین چالشی روبرو نیستید. معمولا تیم های طراح وب اپلیکیشن آشنایی خوبی با زبان های HTML، CSS، JAVA Script و... دارند و تنها همین دانش برای طراحی وب اپلیکیشن کافیست تا بتوان آن را متناسب و سازگار با تمامی دستگاه ها طراحی کرد.

واکنشگرا بودن وب اپلیکیشن ها

شاید اپلیکیشن هایی که برای گوشی همراه طراحی می شوند، قابلیت نصب و راه اندازی روی هر گوشی را نداشته باشند یا برخی از سیستم عامل ها را پشتیبانی نکنند. اما این مشکل در وب اپلیکیشن ها وجود ندارد. در واقع تمامی وب اپلیکیشن ها به صورت کاملا ریسپانسیو و واکنش گرا طراحی می شوند. این یعنی تمامی این نرم افزارها قابلیت استفاده روی هر نوع گوشی موبایلی را دارند و تمامی کاربران می توانند از آن ها بدون محدودیت استفاده کنند. وب اپلیکیشن ها با هر نوع صفحه مرورگری سازگاری داشته و عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارند.

وب اپلیکیشن چیست

عدم نیاز به بروزرسانی

یکی دیگر از جذاب ترین امتیازات و نکات مثبت وب اپلیکیشن ها این است که شما نیازی به بروزرسانی آن ها ندارید. احتمالا برای شما هم پیش آمده که هر چند وقت یک بار، نیاز داشته باشید اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی خود را بروزرسانی و آپدیت کنید تا بتوانید از این طریق به نسخه های جدید برنامه موردنظر دسترسی داشته باشید. اما برای دسترسی به نسخه های جدید وب اپلیکیشن نیازی به این کار نیست. شما پس از اینکه از طریق مرورگر خود وارد وب اپلیکیشن شدید می توانید به جدیدترین ورژن و آخرین نسخه آن دسترسی داشته باشید.

عدم نیاز به نصب

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم، وب اپلیکیشن ها برخلاف اپلیکیشن های گوشی، نیازی به نصب ندارند. شما می توانید به راحتی و در هر زمان از طریق مرورگر خود از قابلیت های وب اپلیکیشن استفاده کنید. تصور کنید این برنامه ها نیاز به نصب داشتند. در این صورت می بایست زمانی را برای گشتن در اینترنت صرف می کردید تا فایل نصبی برنامه را پیدا کنید. سپس پروسه ای برای دانلود و در نهایت نصب و راه اندازی برنامه نیاز بود که می توانست زمان زیادی را از شما بگیرد. اما اکنون بدون نیاز به این مراحل طولانی می توانید به سرعت و تنها از طریق یک سرچ ساده در مرورگر به وب اپلیکیشن دسترسی داشته باشید.

عدم اشغال حافظه

زمانی که شما یک اپلیکیشن خاص را در موبایل خود نصب می کنید، معمولا این برنامه حجم خاصی از فضای گوشی شما را پر می کند. این برنامه ها هر کدام حجم مخصوصی داشته و در صورت افزایش تعداد نصب شما، ممکن است فضای اشغال شده گوشی افزایش پیدا کند. به دنبال آن سرعت عملکرد دستگاه موبایل نیز کمی کاهش پیدا خواهد کرد.

در چنین شرایطی ناچارید برخی از اپلیکیشن هایی که ضرورت کمتری دارند را حذف یا غیرفعال کنید. اما این موضوع برای وب اپلیکیشن ها صحت ندارد. در واقع وقتی نیازی به نصب وب اپلیکیشن ندارید، یعنی این برنامه ها فضایی از گوشی شما را اشغال نمی کنند. پس شما در هر زمان که بخواهید می توانید به تعداد زیادی از آن ها سر زده و از امکانات و قابلیت های هر یک به راحتی استفاده کنید.

محدود نبودن به سیستم عامل

قبل از اینکه صحبت از فناوری وب اپلیکیشن به میان آید، کسب و کارهای اینترنتی برای ارتباط و تعامل بیشتر با کاربران خود از اپلیکیشن ها استفاده می کردند. خب همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم، طراحی و راه اندازی اپلیکیشن مستلزم کمک گرفتن از یک تیم خبره و آشنا به هر دو نسخه اندروید و IOS است. تیمی که بتواند برای هر کدام از این سیستم عامل ها برنامه نویسی مجزا و حرفه ای داشته باشد تا بتوان اپلیکیشن را برای تمامی گوشی های تلفن همراه سازگار کرد.

وب اپلیکیشن چیست

اما وب اپلیکیشن ها در این مورد، با محدودیتی روبرو نیستند. در واقع مهم نیست که سیستم عامل گوشی شما از چه نسخه ای است. شما می توانید به کمک مرورگر خود به لیستی از متنوع ترین و جدیدترین انواع وب اپلیکیشن دسترسی داشته باشید. جالب است بدانید که توانمندی و قابلیت وب اپلیکیشن ها به همین مورد ختم نمی شود.

این نرم افزارها حتی بر روی رایانه های شخصی و تمامی سیستم عامل های ویندوز نیز قابل استفاده هستند. با توجه به اینکه این روزها بسیاری از اپلیکیشن های سازگار با نسخه IOS دچار تحریم و محدودیت استفاده شده اند، بهترین راهکار برای سیستم عامل های IOS، استفاده از وب اپلیکیشن هاست.

تفاوت های وب اپلیکیشن با وب سایت

خب تا اینجا با بیان مزایای وب اپلیکیشن تا حدودی به تفاوت این نرم افزارها با اپلیکیشن های موبایل پی بردیم. اما سوالی که برای اغلب کاربران هنوز پابرجاست این است که چه تفاوتی میان وب سایت ها با وب اپلیکیشن ها وجود دارد؟ قبلا هم به این موضوع اشاره داشتیم که این دو مقوله در عین حال که یک سری اشتراکات دارند، قابلیت ها و امکانات کاملا متفاوتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. در ادامه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

میزان تعامل کاربران

یکی از مهم ترین تفاوت های موجود بین وب سایت و وب اپلیکیشن میزان تعامل کاربران با آن هاست. در واقع می توان این موضوع را وجه تمایز میان وب اپلیکیشن و وب سایت به شمار آورد. حالا بیایید این موضوع را کمی بازتر کنیم. وب سایت ها می توانند انواعی از محتواهای صوتی، تصویری و متنی را به کاربران خود نشان دهند. کاربران هم می توانند از این محتواها به اشکال مختلف استفاده کنند. اما قادر به ایجاد تغییر یا تاثیرگذاری روی این محتواها نیستند.

در صورتی که این مسئله برای وب اپلیکیشن ها وجود ندارد. محتوا و داده هایی که در وب اپلیکیشن ها ارائه می شوند، علاوه بر امکان دیدن و خواندن، قابلیت مدیریت از سوی کاربران را نیز دارند. یعنی کاربران می توانند یک تعامل دوطرفه ایجاد کرده و این کار را به شکل یک گفتگو انجام دهند. به عنوان مثال، کاربران روی یک دکمه خاص کلیک کرده یا فرمی را پر و ارسال می کنند. در نهایت نیز، صفحه موردنظر برای آن ها یک پاسخ مناسب و مفید ارسال می کند.

پاسخ ارسال شده می تواند به اشکال مختلفی همچون پرداخت الکترونیکی، چت آنلاین، دانلود یک سند خاص و... باشد. اگر بخواهیم یک تعریف روشن تر از میزان تعامل کاربران با وب اپلیکیشن بیاوریم می توانیم به شبکه های اجتماعی اشاره کنیم. شبکه های اجتماعی می توانند از طریق وبلاگ ها یا صفحه چت، کاربران را به یکدیگر ارتباط دهند. همچنین کاربران می توانند به صورت نامحدود در این پلتفرم ها اقدام به انتشار محتوا کنند. بنابراین می توان گفت از نظر تعامل، وب اپلیکیشن ها نسبت به وب سایت ها برتری دارند.

یکپارچه سازی

منظور از یکپارچه سازی به این معنی است که بتوان با ترکیب و ادغام کردن بخش های مختلف، یک شبکه یا مجموعه بزرگ تر و جامع تر ساخت. هم وب سایت ها و هم وب اپلیکیشن ها قادر به ادغام و یکپارچه سازی هستند. اما اگر بخواهیم کمی جزئی تر این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم بگوییم در این مورد، وب اپلیکیشن ها شرایط بهتری دارند.

از آن جایی که وب اپلیکیشن ها، نسبت به وب سایت ها عملکرد پیچیده تری دارند، برای کارکرد درست، نیاز به تعامل و یا ترکیب شدن با سیستم های اضافی دارند. به همین جهت معمولا فرایند یکپارچه سازی در آن ها رایج تر است. به عنوان مثال، هم وب سایت های تجاری و هم وب اپلیکیشن های تجاری قادرند با سیستم ارتباط مشتری (CRM) ادغام شوند. به این طریق داده ها و اطلاعات موردنیاز کاربران به شکلی کاملا شخصی سازی شده در اختیار آن ها قرار می گیرد. اما این ویژگی در وب سایت ها نسبت به وب اپلیکیشن ها کمتر قابل اجرلست.

وب اپلیکیشن چیست

احراز هویت

معمولا کاربران برای استفاده از امکانات یک صفحه خاص از وب سایت یا وب اپلیکیشن ها نیاز به احراز هویت دارند که این کار از طریق وارد کردن نام کاربری و رمز عبور انجام می شود. از آن جایی که وب اپلیکیشن ها نیاز به اطلاعات کاملا شخصی از سوی کاربران دارند، احراز هویت در آن ها کاملا لازم و ضروری است.

این موضوع باعث می شود تا امنیت حساب های کاربری تا حد زیادی افزایش پیدا کند. یکی از دلایلی که وب اپلیکیشن ها نیازی مبرم به احراز هویت دارند این است که در مقایسه با وب سایت ها امکانات و گزینه های بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهند. شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام یک مثال واضح و کاربردی در این مورد است.

شما برای ورود به صفحه موردنظر خود در اینستاگرام می بایست نام کاربری و رمز عبور قوی داشته باشید. در صورت ضعیف بودن رمز عبور احتمالا امکان هک شدن پیج شما وجود دارد. همچنین هرگونه خطایی در احراز هویت، شما را از استفاده از امکانات صفحه محروم می کند. این در حالی است که احراز هویت در وب سایت ها چندان ضروری نیست.

گاهی اوقات شما احتیاجی به ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خود برای دسترسی به اطلاعات یک وب سایت ندارید و می توانید به راحتی بدون لاگین شدن از مقالات و اخبار مهم یک سایت بهره مند شوید. پس با توجه به این توضیحات می توان گفت هم وب اپلیکیشن ها و هم وب سایت ها می توانند از احراز هویت برای کاربران استفاده کنند اما این مسئله برای وب اپلیکیشن ها کاملا ضروری و اجباری است. چرا که سطح امنیت در آن ها بسیار بالاست.

معرفی چند نمونه وب اپلیکیشن کاربردی

حال که از مزایای وب اپلیکیشن ها صحبت کردیم، شاید کنجکاو شده باشید تا با چند نمونه از آن ها آشنا شوید. در ادامه به معرفی چند مورد از پرطرفدارترین وب اپلیکیشن های موجود اشاره می کنیم:

  • وب اپلیکیشن اسپاتیفای
  • وب اپلیکیشن آدیداس
  • وب اپلیکیشن بی ام و
  • وب اپلیکیشن پینترست
  • وب اپلیکیشن اوبر یا همان تاکسی اینترنتی
  • وب اپلیکیشن یامی
  • وب اپلیکیشن فیلیپ برد
  • فروشگاه های آنلاین
  • نرم افزارهای مدیریت پروژه
  • ویرایشگرهای آنلاین تصاویر و موارد بسیاری دیگر

مهم ترین ویژگی های وب اپلیکیشن

از مهم ترین ویژگی های وب اپلیکیشن عبارتند از:

  • قابلیت به اجرا در آمدن بسیار خوب بدون احتیاج به نرم افزارها و برنامه های جانبی
  • سرعت بسیار بالا
  • دقت بسیار بالا
  • عملکرد و کارایی بالا
  • امکان طراحی وب اپلیکیشن به صورت چند زبانه
  • امکان نمایش روی تمامی سیستم ها و دستگاه های مختلف
  • ذخیره سازی داده ها و اطلاعات روی یک فضای ابری که امکان دسترسی کاربران به این داده ها را بسیار آسان می کند.

هزینه طراحی وب اپلیکیشن

خب با وجود مزایای بی نظیر وب اپلیکیشن، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی برای جذب بیشتر کاربران به سراغ این نرم افزارها می روند. اما موضوعی که باعث ایجاد دغدغه در این افراد می شود، این است که برای طراحی یک وب اپلیکیشن کاربردی چه مقدار هزینه لازم است؟ در این مورد نمی توان، عدد و رقم مشخصی اعلام کرد. عوامل زیادی در هزینه طراحی وب اپلیکیشن موثر هستند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکانات و قابلیت هایی که برای وب اپلیکیشن در نظر گرفته می شوند.
  • زمینه کاری کارفرما
  • میزان تخصص و مهارت طراحان
  • شخصی سازی شدن وب اپلیکیشن و...

اگر سعی کنید برای طراحی یک وب اپلیکیشن کاربردی، باکیفیت همراه با قابلیت های فراوان هزینه خوبی پرداخت کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که گامی موثر در جهت رشد و ارتقای کسب و کار خود برداشته اید. این هزینه اولیه در واقع به عنوان یک سرمایه گذاری برای کار شما محسوب می شود که می تواند در آینده سودآوری قابل توجهی برایتان به دنبال داشته باشد.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات