کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

در عصر تکنولوژی، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که حداقل یک بار با عبارات و اصطلاحاتی همچون هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ روبرو نشده باشد و کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ نداند. زندگی ما به اشکال مختلف با این واژه‌ها گره خورده‌اند و به نوعی بر بهبود کسب و کارمان تاثیر می‌گذارند. اگر بخواهید در عصر اینترنت و تکنولوژی حرفی برای گفتن داشته باشید و به بقای سازمان خود کمک کنید، لازم است با این عناوین بیشتر آشنا شده و روش بکارگیری آن‌ها را نیز فرا بگیرید. هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ دو مقوله کاملا مجزا هستند که البته در کنار هم می‌توانند اتفاقات جالبی را رقم بزنند. در این مطلب می‌خواهیم به کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و از تاثیرات آن در کسب و کارهای مختلف صحبت کنیم.


هوش مصنوعی چیست؟ 

 


شاید بهتر باشد پیش از هر چیزی با هوش مصنوعی آشنا شویم. شناخت کامل هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از قابلیت‌های آن داشته و به چگونگی استفاده از آن در کسب و کار خود پی ببریم. اگر بخواهیم یک تاریخچه مختصر از هوش مصنوعی بیان کنیم، لازم است به دهه ۱۷۰۰ میلادی برگردیم. جایی که فلاسفه به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا می‌توان به وجود انسان ماشینی، سیستم‌های مصنوعی و خودکار فکر کرد یا خیر؟ 
اما این سوال که آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟ نخستین بار توسط آلن تورینگ در سال ۷۰ مطرح شد. هوش مصنوعی از آن سال‌ها تا به امروز با پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است. به گونه‌ای که صنایع زیادی را تحت تاثیر و دستخوش تغییرات قرار داده است. هوش مصنوعی می‌تواند با جمع آوری داده‌ها و اطلاعات و با بهره گیری از برخی کدها و سخت افزارهای خاص، مفاهیم را در اختیار دستگاه‌های دیجیتالی قرار داده و کمک کند تا این دستگاه‌ها همانند انسان فکر یا عمل کنند. 
گاه هوش مصنوعی و مفاهیم آن، آنچنان اثرگذار هستند که ماشین‌های دیجیتالی فراتر از حد تصور انسان‌ها پیش رفته و توانمند می‌شوند. اما نقش هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ چیست و چه استفاده‌هایی می‌توان از آن در صنعت دیجیتال مارکتینگ داشت؟ 


کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

 


کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و کسب و کارهای امروزی بر هیچ کسی پوشیده نیست. صنعت روباتیک، بهداشت، مسافرت و حمل و نقل، امنیت و نظارت، بازاریابی‌های دیجیتالی و… از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که رد پایی از هوش مصنوعی در آن‌ها دیده می‌شود. دیجیتال مارکتینگ هم که این روزها یک پایه اصلی و مهم در کسب و کارهای اینترنتی است از کاربردها و مزایای استفاده از هوش مصنوعی بی‌بهره نمانده است. 
در بازاریابی دیجیتالی مهم‌ترین مولفه جمع آوری و پردازش حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات به صورت بهینه و سازمان دهی شده است که این کار را می‌توان به هوش مصنوعی سپرد. با انجام این وظیفه از سوی هوش مصنوعی، نیروهای انسانی وقت بیشتری برای سازماندهی و بهینه‌سازی استراتژی‌های جدید خود دارند. اما کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ به همین جا ختم نمی‌شود. قابلیت‌های هوش مصنوعی گستره وسیعی از فعالیت‌ها در دیجیتال مارکتینگ را در بر می‌گیرد که در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.


بهبود تجربه کاربری

 

هوش مصنوعی این توانایی را دارد که اطلاعات مختلف از منابع مختلف را جمع آوری و پردازش کند. این پردازش به شکلی کاملا موثر انجام می‌شود، به گونه‌ای که اطلاعات استخراج شده در نهایت به شکلی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند که بیشترین تاثیر را روی آن‌ها داشته باشند. به عنوان مثال هوش مصنوعی می‌تواند در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام رفتار کاربران را بررسی کرده و متناسب با آن، پیشنهادهایی بدهد که مورد علاقه آن‌هاست. 
اگر کمی برنامه‌های توییتر، فیسبوک، آمازون و… را بررسی کنید. چنین موردی را می‌توانید به خوبی در آن حس کنید. فناوری به کار رفته در این برنامه‌ها در واقع یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی است. این فناوری، یادگیری ماشین نام دارد که می‌تواند فعالیت کاربران را تحت نظر داشته و بر اساس علاقمندی آن‌ها مواردی را پیشنهاد دهد. این مورد قطعا در جلب نظر مخاطبین تاثیر زیادی خواهد داشت.


تبلیغات هدفمند و موثر

 


تبلیغات و بازاریابی همیشه جزء جدایی ناپذیر از صنعت دیجیتال مارکتینگ هستند و بدون آن‌ها، عملا هیچ کسب و کاری نمی‌تواند پویایی خود را حفظ کند. هوش مصنوعی به این مقوله نیز ورود کرده و تاثیرات مهمی بر روند بازاریابی تبلیغاتی گذاشته است. هوش مصنوعی از پلتفرم‌ها و برنامه‌های خاصی تحت عنوان پلتفرم‌های مدیریت داده استفاده می‌کند که می‌توان به کمک آن‌ها، داده‌های بزرگ را به خوبی تحلیل کرد. 
این یک اتفاق مهم برای شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی است. آن‌ها می‌توانند در کمترین زمان ممکن و بدون فوت وقت، داده‌های مورد نیاز خود را برای تبلیغات آماده و به مشتریان ارائه کنند. این داده‌های تبلیغاتی علاوه بر اینکه به سرعت در دسترس قرار می‌گیرند، از نظر کیفیت محتوا و بصری برای کاربران بسیار جذاب و گیرا هستند. به عنوان مثال، وقتی شما زمان خود را صرف گشت و گذار در برخی از سایت‌های خاص می‌کنید، گوگل این رفتار را تحت نظر داشته و بهترین تبلیغات و محصولات را به شما معرفی می‌کند.


تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی

 


فناوری هوش مصنوعی حتی در زمینه تولید محتوای اصولی نیز در کنار شماست و خدمات شایسته‌ای را ارائه می‌کند. این فناوری باعث تولید محتوای اتوماتیک می‌شود. بسیاری از وبسایت‌های خبری و ورزشی، می‌توانند از این فناوری در زمینه تولید محتوای خبری برای خود استفاده کنند. ماشین‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم زیادی از اخبار و محتوای روز را با سرعت بالا تولید و آماده استفاده کنند. این محتوا آنچنان با کیفیت است که شما متوجه تفاوت آن با محتوای تولید شده توسط انسان نخواهید شد. 
شاید برایتان جالب باشد که بدانید مدیریت برخی از اکانت‌های فعال در اینستاگرام، توییتر و… برعهده ماشین‌های هوش مصنوعی است که ما از آن به عنوان ربات یاد می‌کنیم. این ربات‌ها به شکلی جذاب محتوای اصولی و مناسب کاربران را در صفحات مجازی منتشر می‌کنند، بدون اینکه مخاطبین احساس کنند پشت این محتوای ارائه شده، تنها یک ربات حضور دارد.


فناوری الکسا و سیری 

 


احتمالا تکنولوژی الکسا و سیری به گوشتان خورده و یا شاید یکی از کاربرانی باشید که هم اکنون در حال استفاده از این فناوری‌ها هستید. الکسا و سیری دو نمونه واضح از فناوری‌های هوش مصنوعی هستند که در دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار کارآمد عمل می‌کنند. دستیاران هوشمندی که می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان شما را به آن چه که می‌خواهید برسانند. 
این فناوری‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا تجربه شیرین یک جستجوی پیشرفته را داشته باشند و در زمان خود بسیار صرفه جویی کنند. سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی هستند که در تلاشند تا محتوای سایت خود را به گونه‌ای برنامه ریزی و طراحی کنند که با این فناوری‌ها هماهنگ شده و برای آن‌ها قابل فهم باشند. این اتفاق بزرگی است. چرا که هوش مصنوعی از طریق همین دستیاران هوشمند یک ارتباط موثر و قوی میان صاحبان وبسایت‌ها و کاربران آن‌ها ایجاد می‌کند.


طراحی سایت با هوش مصنوعی

 


شاید برای شما هم سوال باشد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در طراحی سایت نقش داشته و به ما کمک کند؟ احتمالا تصور شما این است که طراحی سایت به طور معمول نیاز به زبان‌های برنامه‌نویسی همچون HTML, CSS و…دارد. هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده تا بدون استفاده از این زبان‌های برنامه نویسی، سایت مورد نظرتان را طراحی و راه اندازی کنید. 
فناوری AI، به شما این امکان را می‌دهد تا تنها با استفاده از دکمه‌های فراخوانی، محتوا، طراحی صفحات وب و تصاویر، سایت مورد نظرتان را راه اندازی کنید. نمونه‌ای از سایت‌هایی که می‌توان در این زمینه نام برد عبارتند از: وبسایت WIX، وبسایت Fire Drop، وبسایت Grid و…

در فضای کسب و کار دیجیتال مارکتینگ، احتمالا با عبارات و مفاهیم مختلفی روبرو خواهید شد. دیجیتال مارکتینگ دنیای بسیار گسترده و بزرگی دارد که از ابزارها و نرم افزارهای مختلفی برای خدمات رسانی استفاده می کند. یکی از مهم ترین مباحثی که در این حوزه می توانیم به آن اشاره کنیم، کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ است که به کاربران کمک می کند تا بتوانند در حوزه بازاریابی دیجیتال موثرتر و با بازدهی بیشتری کار خود را انجام دهند. در این مطلب قصد داریم به لیستی از انواع کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم و با تاثیرات فوق العاده آن در حوزه بازاریابی آنلاین آشنا شویم.

 

در واقع می توان گفت، این تکنولوژی جنبه های مختلفی از زندگی و کسب و کار ما را در بر گرفته و آن را تحت تاثیر خود قرار داده است. هوش مصنوعی را می توان شاخه ای از علم رایانه به شمار آورد. تاکنون تعاریف مختلفی برای آن در نظر گرفته شده اما هنوز، متخصصان حوزه وب به یک تعریف مشترک برای آن نرسیده اند. از مهم ترین فاکتورهایی که می توان در خصوص هوش مصنوعی به آن ها اشاره کرد عبارتند از:

  • هوش مصنوعی منطقی فکر می کند.
  • منطقی عمل می کند.
  • تفکری مشابه انسان دارد.
  • در عمل مانند انسان رفتار می کند.
  • در واقع نوعی شبیه سازی هوش انسانی است برای کامپیوترها
  • قابلیت تقلید رفتار انسان ها را دارد.
  • توانایی یادگیری و حل مسئله دارد.
  • می تواند ماشین های هوشمندی را طراحی و راه اندازی کند که بتوانند وظایف و کارهایی را به مانند وظایف انسان ها انجام دهند.

 

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده و متنوع است. به همین جهت است که در دهه های اخیر، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده اند. امکاناتی که هوش مصنوعی در اختیار حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار داده، باعث شده تا این صنعت پیشرفت های چشمگیری در خدمات رسانی به کسب و کارهای آنلاین داشته باشد.

هوش مصنوعی علاوه بر دیجیتال مارکتینگ به حوزه های دیگر نیز راه پیدا کرده که از آن جمله می توان به صنعت حمل و نقل، نظارت و امنیت، روباتیک، بهداشت، مسافرت و... اشاره کرد. اما کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ چیست و این تکنولوژی چگونه توانسته این صنعت را رونق ببخشد؟ همانطور که پیش از این اشاره کردیم، این روزها شرکت ها و سازمان های مختلف با افزایش آگاهی درخصوص امکانات و مزایای هوش مصنوعی، از آن در تجارت آنلاین خود استفاده های زیادی می کنند.

از این جمله می توانیم به شرکت های بزرگ آمازون و اسپاتیفای اشاره کنیم. آن ها از این تکنولوژی در جهت افزایش مخاطبان خود بهره گرفته اند. به عنوان مثال اگر بخواهیم از مزیت و کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ برای شرکت آمازون صحبت کنیم، می توانیم بگوییم این شرکت براساس رفتار کاربران و شناسایی علاقه مندی های آن ها، از هوش مصنوعی استفاده کرده و مطابق با نیاز آن ها کالاها و محصولات مرتبط را معرفی می کند. اما در ادامه برای اینکه بتوانید بیشتر با کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید، لیستی از مهم ترین آن ها را معرفی می کنیم.

کمک به بهبود تجربه کاربری (UX)

هوش مصنوعی به نوعی طراحی و برنامه ریزی شده که می تواند اطلاعات و داده های بسیار زیادی را به طور همزمان بررسی، تحلیل و آنالیز کند. این تکنولوژی قادر به جمع آوری داده ها و اطلاعات است و این اطلاعات را در زمان نیاز در اختیار کاربران قرار می دهد. کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ برای بهبود تجربه کاربری به این شکل است که این تکنولوژی، الگوهای رفتاری کاربران سایت را مورد بررسی قرار داده و آن ها را در اختیار صاحبان وب سایت قرار می دهد.

از این طریق شما به عنوان مدیر سایت، می توانید به لیست علاقه مندی های کاربران خود دسترسی داشته باشید و خدمات خود را بر مبنای این علاقه مندی ها به مشتریان ارائه کنید. این شخصی سازی سایت که مطابق با نیاز مشتریان انجام می شود، باعث بهبود تجربه کاربری برای آن ها می شود. بنابراین شما می توانید رضایت و اعتماد کاربران را به شکل قابل توجهی جلب کنید که این مسئله در افزایش نرخ تعامل با سایت تاثیر زیادی دارد. به میزانی که بازدید از سایت و تعامل با آن بیشتر شود، میزان درآمدزایی شما نیز افزایش خواهد یافت.

تبلیغات و بازاریابی آنلاین

یکی از مهم ترین اصول و پایه های بازاریابی و تجارت آنلاین، تبلیغات است. تبلیغات آنلاین با تبلیغات سنتی تفاوت های بسیار زیادی دارد و بایستی بر مبنای یک سری قواعد و قوانین خاصی انجام شود. تبلیغات آنلاین به تمامی کسب و کارهای اینترنتی کمک می کند تا بتوانند در مدت زمان کمتر و با سرعت بیشتری مخاطبان هدف خود را جذب کنند.

بسیاری از خدماتی که در زمینه تبلیغات آنلاین انجام می شوند، به کمک هوش مصنوعی طراحی و اجرا می شوند. هوش مصنوعی قادر است به کمک ابزارها و سیستم های پیچیده خود، بهترین و موثرترین روش های تبلیغاتی را در اختیار مدیران کسب و کار قرار دهد. این سیستم های تبلیغاتی انواع و اقسام گوناگونی دارند و کاملا هدفمند اجرا می شوند. اگر بخواهیم از مزایای سیستم های تبلیغاتی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند صحبت کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هدفمند بودن این سیستم ها کمک می کند تا تیم های تبلیغاتی در سایت بدانند دقیقا در چه زمانی، چه نوعی تبلیغاتی را برای چه مخاطبانی نشان دهند. این روش تاثیر بسزایی در جلب نظر مخاطبان و افزایش فروش سایت دارد.
  • به کمک سیستم های هوش مصنوعی فرایند خرید و فروش در تجارت آنلاین آسان تر می شود.
  • سیستم های هوش مصنوعی حراج ها و فروش های تخفیفی متنوعی را راه اندازی می کنند که همین فرصت ویژه باعث می شود در کسری از ثانیه، بسیاری از معاملات تجاری انجام شود.
  • هوش مصنوعی در زمان افراد صرفه جویی زیادی می کند. تا پیش از این، محققان و تیم های تبلیغاتی به زمان زیادی برای انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات نیاز داشتند. اما امروزه هوش مصنوعی تمامی این کارها را به تنهایی انجام می دهد و نتایج را در اختیار افراد قرار می دهد.
  • با وجود تمرکز هوش مصنوعی بر تبلیغات آنلاین، بازاریاب ها می توانند زمان و تمرکز خود را روی دیگر استراتژی های تبلیغاتی بگذارند.

تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی

یکی دیگر از اقداماتی که در دیجیتال مارکتینگ و رشد کسب و کارهای اینترنتی تاثیر زیادی دارد. تولید محتوای اصولی است. تکنولوژی هوش مصنوعی این توانایی را دارد که برای وب سایت های مختلف، به صورت اتوماتیک اقدام به تولید محتوا کند. از مهم ترین وب سایت هایی که از این قابلیت هوش مصنوعی برای امور خود به نحو احسنت استفاده می کنند، وب سایت های خبری هستند.

جالب است بدانید که هوش مصنوعی این کار را به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای انجام می دهد. یعنی محتوای تولید شده، یک محتوای کاملا اختصاصی و یونیک است. هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده که می تواند همانند انسان ها رفتار کند. هزاران محتوا از منابع مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و مطابق با هوش انسانی بهترین محتوا را از دل منابع موجود در می‌آورد. محتوایی که بتواند از هر نظر با الگوریتم های گوگل و نظر کاربران هماهنگی داشته باشد و موردپسند واقع شود.

شاید باور نکنید، اما بسیاری از محتواهایی که شما در سایت های مختلف مطالعه می کنید، توسط سیستم های هوش مصنوعی تهیه و تولید شده اند و در پشت صحنه آن خبری از حضور نیروهای انسانی نیست.

ایمیل مارکتینگ

خدمات ایمیل یکی از راه های ارتباطی در فضای کسب و کارهای آنلاین است که منافع زیادی برای صاحبان مشاغل اینترنتی به همراه داشته است. از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ که می توانیم به آن اشاره کنیم، موضوع ایمیل مارکتینگ است. ممکن است مشتریان شما در طول روز، صدها و یا هزاران ایمیل از منابع مختلف دریافت کنند که این مسئله می تواند موجب کلافگی و آزردگی خاطر آن ها شود.

ایمیل هایی با موضوعات و محتواهای مختلف و متنوع که گاهی چندان هم به کار نمی آیند و تنها فضای اضافی اشغال می کنند. اگر شما بتوانید از قابلیت هوش مصنوعی در ارسال ایمیل به مخاطبانتان بهره ببرید، مطمئنا می توانید در مدت زمان کوتاهی، مخاطبان بیشتری به سمت خود جذب کنید. اما هوش مصنوعی در این زمینه چگونه عمل می کند؟

هوش مصنوعی از توانایی تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرده و هزاران گیگابایت داده مختلف را آنالیز می کند. در نهایت بهترین و مناسب ترین اطلاعیه ها و اخبار را از طریق ایمیل در اختیار کاربران سایت قرار می دهد. هوش مصنوعی همچنین قادر است برای جلب نظر بیشتر کاربران، زمان ارسال ایمیل را نیز انتخاب کند. به این شکل پیام های ارسالی در بهترین موقعیت ممکن به دست مخاطبان می رسند.

فناوری چت بات در سایت

یکی از خدماتی که اغلب وب سایت ها در اختیار کاربران خود قرار می دهند، استفاده از فناوری چت بات است. این فناوری کمک می کند تا کاربران پس از ورود به سایت، برای دستیابی به اطلاعات موردنیازشان سریعا از آن کمک گرفته و سوالات خود را مطرح کنند. تا پیش از اینکه خبری از کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ باشد، اغلب چت بات ها استاندارد بوده و توسط نیروهای انسانی اجرا می شدند.

اما با ورود هوش مصنوعی به کسب و کار آنلاین، چت بات های هوشمند، جای چت بات های استاندارد را گرفتند. اما این تغییرات به هیچ عنوان محسوس نیست و کاربران سایت متوجه نخواهند شد که آیا با یک انسان واقعی مکالمه می کنند یا از اطلاعات هوش مصنوعی بهره می برند؟ این چت بات ها به نوعی ورژن پیشرفته تر چت بات های استاندارد هستند که همانند انسان ها با کاربران تعامل می کنند.

چت بات های هوشمند در هر شرایطی برای سوالات کاربران پاسخی دارند و این قابلیت در آن ها گنجانده شده که بتوانند به شکل همزمان به چند سوال مختلف مشتریان پاسخ بدهند. پاسخ های ارائه شده از سوی این سیستم های هوشمند به گونه ای است که گاه کاربران سایت ترغیب می شوند تا از خدمات و محصولات سایت استفاده کنند.

تکنولوژی جستجوی صوتی

تکنولوژی جستجوی صوتی نمونه ای از کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ است که تقریبا این روزها بسیاری از کاربران تلفن همراه با آن آشنایی دارند. سیری و الکسا دو نام کاملا آشنا برای کاربران هستند که به عنوان دستیاران صوتی از آن ها یاد می شود. این تکنولوژی ها به این شکل طراحی شده اند که دستورهای صوتی را از کاربران خود گرفته و آن ها را به بهترین شکل ممکن اجرا می کنند.

بسیاری از وب سایت های بزرگ در دنیا سعی می کنند از این تکنولوژی جذاب برای سایت خود استفاده کنند. در واقع زمان طراحی سایت، مراحل کار به نحوی انجام می شوند که این دستیاران صوتی بتوانند محتوای سایت را به خوبی متوجه شوند. این عمل باعث می شود تا سیستم جستجوی سایت پیشرفته تر و سریع تر عمل کند. در نتیجه کاربران از تعامل و کار با سایت موردنظر رضایت بیشتری خواهند داشت.

این موارد تنها بخشی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه دیجیتال مارکتینگ بودند که به آن ها اشاره کردیم. بنابراین بهتر است بدانید، سرمایه گذاری برای استفاده از این تکنولوژی قطعا تاثیرات مثبت و مفیدی در آینده کسب و کار شما خواهد داشت.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات