هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ

هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ

در دنیای دیجیتال مارکتینگ و در بازاریابی تبلیغاتی، استفاده از تکنیک ها و ترفندهای خاص برای جذب کاربران نقشی تعیین کننده دارد. در واقع شما برای اینکه بتوانید نسبت به رقبای خود متمایز عمل کنید، لازم است تا به طور مستمر رفتار و عملکرد کاربران در سایت را بررسی کرده و بر اساس این تحلیل ها، استراتژی هایی را به کار گیرید که از این طریق مشتری را به مشتری هدفمند و وفادار تبدیل کنید. هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ، عملیاتی است که می تواند در این زمینه به شما کمک بسیار زیادی کند که می توان گفت برای شروع هدفگیری در این زمینه می توان از بهینه سازی سایت نام برد. در این مطلب با هدف گیری مجدد، تاثیر آن بر جذب کاربران و اهمیت استفاده از آن بیشتر آشنا می شویم.


هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ

 


فعالیت در بستر اینترنت و ارائه خدمات به شکل آنلاین چالش های خاص خود را دارد. اینکه بتوان در میان تعداد زیادی از سایت های رقیب، کاربران را به سمت سایت خود جذب کرده و آن ها را مجاب کرد تا از خدمات و محصولات بازدید کنند، پروسه طولانی و سختی دارد که شاید هر کسی به آن واقف نباشد. جذب کاربران و معطوف کردن توجه آن ها به سایت تنها یک بخش از فرایند بازاریابی دیجیتالی است. 


در مراحل بعدی می بایست با انجام یک سری اقدامات، کاربران ورودی به سایت را به مشتری هدفمند و وفادار تبدیل کرد. مشتریانی که نسبت به محصولات و خدمات شما علاقمند شده و تمایل به خرید و استفاده از آن ها را داشته باشند. در این خصوص با مفهومی به نام هدف گیری مجدد روبرو هستیم که می تواند به شما در جلب نظر کاربران کمک کند. هدف گیری مجدد یا ( Retargeting)، در دیجیتال مارکتینگ نوعی تبلیغات و بازاریابی آنلاین هدف گیری شده برای کاربران سایت است. 


شما برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل نیاز دارید تا رفتار و عملکرد او را در سایت مورد بررسی قرار دهید. گاهی مشتری تا مرحله خرید محصول پیش می رود اما از تایید سفارش و پرداخت نهایی منصرف می شود. اینجا با تکنیک هدف گیری مجدد می توانید مشتری را از مرحله ای که انصراف داده مجددا به سایت برگردانید. کمپین هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ که هنوز تعداد زیادی از فعالان حوزه اینترنت با آن آشنایی کاملی ندارند، می تواند در هزینه های بازاریابی و تبلیغات صرفه جویی های زیادی داشته باشد و تبلیغات را به شکلی اثربخش در جهت افزایش فروش محصولات پیش ببرد.


مزایای استفاده از هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ

 


شاید اگر با مزایای استفاده از هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شوید، به درک بهتری از این مفهوم رسیده و بیشتر به اهمیت استفاده از آن پی ببرید. از مزایای استفاده از هدف گیری مجدد یا ریتارگتینگ در دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    با راه اندازی کمپین هدف گیری مجدد می توانید سریع تر و راحت تر به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید.
•    هدف گیری مجدد باعث می شود تا توجه مشتریان هدف به محصولات و خدمات شما بیشتر از قبل جلب شده و آن ها را مجاب می کند که به مرحله نهایی که همان خرید محصول است راه پیدا کنند.
•    با بکارگیری ریتارگتینگ، ROI سایت شما یا همان نرخ بازگشت سرمایه به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کند.
•    از مهم ترین مزایای هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ، ماندگاری نام و برند شما در ذهن مخاطبان است. در واقع ریتارگتینگ به مشتری یادآوری می کند که فرایند سفارش محصول را در چه مرحله ای کنار گذاشته و اصلا به دنبال چه محصولی بوده است. این یادآوری موجب ثبت برند شما در ذهن او می شود.
•    ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد با نشان دادن تبلیغاتی هدفمند و متناسب با سلیقه مشتری، تجربه کاربری بهتری را برای کاربر ایجاد می کند که این مورد در جلب اعتماد مشتری نیز تاثیر زیادی دارد.


راهکارهای موثر برای بکارگیری هدف گیری مجدد


برای اینکه از کمپین هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ بهترین نتیجه را دریافت کنید، می توانید از نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم استفاده کنید:


دسته بندی


دسته بندی کاربران به گروه های مختلف با نیازهای مختلف می تواند تاثیر زیادی در نتایج ریتارگتینگ داشته باشد. به عنوان مثال می توانید مخاطبانی که به لباس علاقمند هستند را در یک گروه و مخاطبانی که به اکسسوری علاقمند هستند را در گروهی دیگر قرار دهید. 
این گروه بندی به شما کمک می کند تا ریتارگتینگ را متناسب با نیاز مشتری انجام داده و برای هر گروه تبلیغات مناسب آن را به نمایش بگذارید. همچنین دسته بندی کردن باعث می شود تا بدانید کدام یک از کاربران خرید خود را انجام داده اند و نیازی به تبلیغات ندارند. بنابراین با هدایت آن ها به صفحه قدردانی از پرداخت می توانید رضایت بیشتری هم جلب کنید.


استفاده از کال تو اکشن مناسب

 


استفاده از فراخوان ها یا کال تو اکشن همیشه تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. هدف گیری مجدد یا ریتارگتینگ نیز از دکمه فراخوان مشخصی برخوردار است که به کاربران پیشنهادات خاصی می دهد. به عنوان نمونه برخی از سایت های فروشگاهی را می توان نام برد که برای آن دسته از خریدارانی که مراحل نهایی سفارش خود را تایید نکرده و به درگاه پرداخت نرفته اند، یک سری تخفیفات در نظر می گیرند. این هدایا هر چند کوچک، اما باعث می شوند تا کاربر مشتاق به تکمیل فرایند خرید شود.


توجه به بازه های زمانی

 


برای ریتارگت کردن کاربران باید به نیاز کاربر، نوع رفتار او و بازه زمانی دقت زیادی داشت. به عنوان مثال کاربرانی که به دنبال خرید بلیط سفر هستند، بایستی تا زمانی که به هدف خود دست پیدا کنند ریتارگت شوند. این بازه زمانی می تواند بین دو روز تا چند هفته متغیر باشد. 


نکات مهم در هدف گیری مجدد 

 


برای اینکه کمپین هدف گیری مجدد شما با موفقیت روبرو شود، بهتر است به این نکات دقت داشته باشید:
•    حتما لیستی کامل و با جزئیات از تاریخچه جستجوی کاربران سایت تهیه کنید. این لیست می تواند مسیر شما را برای اقدامات بعدی روشن تر کرده و کمپین هدف گیری مجدد را با موفقیت بیشتری روبرو کند.
•    لیستی از کاربرانی تهیه کنید که با کاربران تازه وارد به سایت، علاقمندی های مشابهی دارند.
•    به این موضوع دقت ویژه داشته باشید که اصولا کاربران شما به چه موضوعاتی بیشتر توجه می کنند. لیست کردن علاقمندی آن ها می تواند به شما در بکارگیری تکنیک هدف گیری مجدد کمک زیادی کند. این علاقمندی ها می تواند شامل پست های ویدیویی، صوتی، پست های مربوط به اینستاگرام و... باشند.
•    لیستی از کاربرانی تهیه کنید که از سایت های مشابه بازدید داشته اند.


مراحل اجرای کمپین هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ

 


برای اینکه بتوانید استراتژی هدف گیری مجدد را با موفقیت به انجام برسانید، لازم است یک سری مراحل را به طور کامل انجام دهید. اصولا پیاده سازی و اجرای کمپین هدف گیری مجدد به چند روش مختلف انجام می شود که عبارتند از: استفاده از ایمیل، وب سایت، موتورهای جستجو، موبایل وب و اپلیکیشن. بسته به اینکه داده های مخاطبان از چه طریقی جمع آوری شود، اجرای کمپین هدف گیری مجدد نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه با مراحل اجرای کمپین هدف گیری مجدد آشنا می شویم.

شناسایی مخاطبان

 


در گام نخست لازم است تا کاربران هدف خود را به طور دقیق مشخص کنید. با مشخص کردن کاربران هدف در زمان و هزینه خود نیز صرفه جویی می کنید. در اکثر مواقع، این کاربران معمولا گروهی از بازدیدکنندگان سایت هستند که قبلا به سایت مراجعه کرده اما از ادامه فرایند خرید منصرف شده اند.


تعیین بودجه برای شروع ریتارگتینگ

 


شما به میزان سرمایه و بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید از منابع مختلف برای راه اندازی کمپین هدف گیری مجدد استفاده کنید. این سرمایه شماست که مشخص می کند از چه ابزارها و امکاناتی در فرایند ریتارگتینگ می توانید استفاده کنید.


انتخاب پلتفرم

 


برای هدف گیری مجدد، شما بسترها و پلتفرم های متعددی در اختیار دارید که می توانید به دلخواه یکی از آن ها را انتخاب کنید. این پلتفرم تبلیغاتی می تواند سایت شما باشد یا شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام. شما می توانید فعالیت کاربران در هر پلتفرم را به خوبی بررسی و تحلیل کنید. 
به عنوان مثال می توانید کاربرانی که از سایت بازدید داشته اما خریدی نکرده اند را ریتارگت کنید. حتی می توانید افرادی که سابقه خرید از سایت داشته اند را مجددا هدف گیری کنید. فضای مجازی همچون اینستاگرام نیز یک بستر مناسب است که می توان از آن به عنوان میزبان کمپین ریتارگتینگ یاد کرد. میزبانی که رفتار کاربران را می سنجد و علاقمندی ها و نیازهای کاربر را به طور واضح مشخص می کند.


طراحی تبلیغات

 


حال که کاربران را شناسایی و ابزار خود را برای اجرای کمپین هدف گیری مجدد راه اندازی کردید، لازم است اقدام به طراحی تبلیغات موثر و سازنده کنید. در ادامه با چند نمونه از تبلیغات موفق در زمینه هدف گیری مجدد آشنا می شویم:
•    تبلیغاتی که طراحی می کنید می بایست بسیار کوتاه، مفید و در عین حال قانع کننده باشند و بتوانند بیشترین اثر را برای مجاب کردن مشتری داشته باشند.
•    از عناوین و تیترهایی در تبلیغات استفاده کنید که بیشترین کشش را در مخاطبین مختلف ایجاد می کنند.
•    می توانید از انیمیشن های کوتاه که جذابیت بصری بالایی دارند در طراحی تبلیغات استفاده کنید.


ارزیابی نتایج

 

ارزیابی نتایج آخرین مرحله از اجرای کمپین هدف گیری مجدد است که به شما یک دید کلی و جامع از روند کمپین و تاثیرگذاری آن در مجاب کردن کاربران می دهد.  این ارزیابی کمک می کند تا شما نقاط قوت و ضعف کار خود را نیز به خوبی متوجه شوید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات