اهمیت دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ که با نام بازاریابی دیجیتال در ایران شناخته می شود به هر نوع روش بازاریابی می گویند که از طریق پلتفرم های دیجیتال مانند وب سایت های اینترنتی، برنامه ها و شبکه های اجتماعی و یا حتی ایمیل انجام می شود. بازاریابی دیجیتال ترکیبی از استراتژی های بازاریابی درون گرا و برون گرا است که هم برای ایجاد مخاطب راغب و هم برای جذب مشتری در فضاهای اینترنتی به کار می رود. در این مطلب قصد داریم برای شما توضیح دهیم که دیجیتال مارکتینگ چه اهمیتی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک دارد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ زمانی شروع شد که موتورهای جستجوگر گوگل و شبکه های اجتماعی تبدیل شدند به یک پلتفرمی که به نیازهای مخاطبان و کاربران پاسخ می دادند و تعامل ایجاد می کردند. کسب و کارها هم با درک همین موضوع که حالا مخاطبانشان بیشتر در فضای مجازی و آنلاین حضور دارند، از کانال ها و پلتفرم های دیجیتال برای فروش بیشتر محصولات و خدمات برند خود استفاده کردند. استراتژی هایی که از بازاریابی دیجیتال به دست آمده نتایج قابل اندازه گیری، مخاطبین راغب و فروش بیشتری را برای تمامی کسب و کارها به همراه داشته است. در این قسمت به اهمیت و دلایل استفاده از بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای مختلف بزرگ و کوچک می پردازیم:

  • برقراری ارتباط با افرادی که وقت زیادی را در فضای مجازی و آنلاین می گذرانند.
  • استفاده کسب و کارهای رقیب از دیجیتال مارکتینگ
  • امکان رقابت با کسب و کارهای بزرگ تر
  • امکان هدف گذاری و برنامه ریزی روی مخاطبین ایده آل
  • امکان پیگیری و نظارت روی کمپین ها برای به دست آمدن نتایج بهتر
  • نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالا

در ادامه هر یک از این موارد را به طور کامل برای شما توضیح می دهیم تا بهتر متوجه درک اهمیت دیجیتال مارکتینگ شوید.

دیجیتال مارکتینگ

برقراری ارتباط با افراد در جایی که وقت خود را در آن می گذرانند

امروزه اینترنت رشد بسیار چشمگیری پیدا کرده و باعث شده افراد زیادی بیشتر وقت خود را در این فضا بگذرانند. طبق آمارهایی که به دست آمده 7.7 میلیارد نفر در جهان هستند که از اینترنت استفاده می کنند. جستجو در موتورهای گوگل، مراجعه به شبکه های اجتماعی مختلف و فعالیت در آن ها و همچنین خرید اینترنتی از طریق این شبکه ها حالا دیگر به یک بخش مهم از فعالیت های روزمره همه افراد در جهان تبدیل شده است. حضور گسترده کاربران در هر گوشه و کنار وب سایت ها برای خرید محصولات و دریافت خدمات باعث شده تا ضرورت ایجاد استراتژی بازاریابی آنلاین در چنین فضاهایی دو چندان شود؛ چرا که کسب و کارها باید بتوانند از این پتانسیل گسترده برای افزایش فروش و سود آوری بیشتر استفاده کنند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت در صورتی که به عنوان یک کسب و کار در فضای آنلاین حضور پررنگی نداشته باشید، مطمئن باشید به زودی طیف گسترده ای از مخاطبان راغب خود را از دست می دهید؛ چه بسا همین حالا هم از دست داده باشید. به همین دلیل می گوییم برای اثربخشی استراتژی کسب و کار باید حضور خود را در فضای مجازی به صورت گسترده شکل داده و آن را توسعه دهید. با این کار به کاربران حاضر در فضای مجازی که در واقع همان مخاطب هدف خدمات و محصولات شما هستند، به راحتی دسترسی پیدا خواهید کرد.

استفاده کسب و کارهای رقیب از دیجیتال مارکتینگ

برای استفاده از تکنیک های مختلف بازاریابی دیجیتال چه دلیلی مهم تر از این می تواند باشد که کسب و کارهای رقیب شما از این استراتژی استفاده می کنند؟ امروزه بسیاری از کسب و کارها که بدون شک رقیب شما هم جز آن ها می باشد، مدت زمان زیادی است که از مزایای بی شمار بازاریابی آنلاین بهره مند شده اند و از آن به بهترین نحو برای کسب درآمد بیشتر استفاده می کنند.

ساخت حساب ها و پروفایل های کاربری در شبکه های اجتماعی باعث می شود تا سئو وب سایت شما بهبود یابد. استفاده از تبلیغات پولی تنها بخشی از روش هایی است که کسب و کارها برای ایجاد مخاطب راغب از آن استفاده می کنند. همین دلیل کافی است تا شما اهمیت دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید. برای ورود به میدان رقابت با کسب و کارهای رقیب خود و همچنین جذب بخشی از ترافیک آن ها باید روی استراتژی های مشابه رقیبان خود سرمایه گذاری کنید؛ در غیر این صورت مطمئن باشید از رقابت عقب می مانید. استفاده از بازاریابی دیجیتال به شما کمک خواهد کرد تا مخاطبان خود را از فعالیت های و حضور خود آگاه کنید.

امکان رقابت با کسب و کارهای بزرگ تر

موفقیت کسب و کارها تا حد زیادی تحت تاثیر رقابت با یک دیگر است و از طرفی رقابت با برندهای شناخته شده و مطرح بازار قطعا کار دشواری برای کسب و کارهای کوچک تر است؛ چرا که برندهای معروف در مراحل بالاتری از آگاهی از نام و برند خود قرار دارند و توانسته اند اعتماد و همچنین توجه مخاطبان و کاربران زیادی را در فضای مجازی به سمت خود جلب کنند.

فعالیت در فضای مجازی و آنلاین امکان ایجاد رقابت سازنده با کسب و کارهای بزرگ تر را برای شما فراهم می کند. کسب و کار شما هم با قرار گرفتن در کنار کسب و کارهای بسیار بزرگ و با استراتژی های مشابه می تواند مخاطبان راغب را به سمت شما جلب کند. استفاده از سئو و تبلیغات هایی که به صورت کلیکی انجام می شوند، می توانند شانس دیده شدن شما را در این فضای پر رقابت بسیار افزایش دهند.

با استفاده از بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجوگر، وب سایت شما می تواند در صفحه های اول نتایج جستجوی گوگل جایگاه خوبی کسب کند که البته این موضوع بستگی به میزان ارتباط محتوا با عبارت مورد جستجوی کاربر دارد. رتبه و جایگاه محتوا در صفحه نتایج به هیچ عنوان خریدنی نیست و برندهای بزرگ تر هیچ گاه نمی توانند این جایگاه ها را با پول به دست آورند. انجام استراتژی های سئو برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند و هر دو باید از روش های یکسان برای بهینه سازی محتوا و همچنین وب سایت ها استفاده کنند.

امکان هدف گذاری و برنامه ریزی روی مخاطبین ایده آل

یکی از کاربردها و دلایل بسیار مهم بازاریابی دیجیتال توانایی دسترسی هر چه بهتر به مخاطب هدف است. این موضوع مانند این است که در بازار دقیقا بتوانید به مخاطبان و مشتریان اصلی و هدف خود در محصولات و خدماتی که ارائه می دهید، دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این استراتژی دیجیتال مارکتینگ امکان پیدا کردن مخاطبان هدف کسب و کارها و برقرای ارتباط با آن ها برای شما فراهم خواهد شد.

دیجیتال مارکتینگ

در جهان امروز که همه چیز اینترنتی شده این که انتظار داشته باشد با مردم به همان روش قدیمی و سنتی ارتباط برقرار کنید و کسب و کار خود را ارتقا دهید، کاملا بیهوده است اما بالعکس با بازاریابی آنلاین می توانید مخاطبان هدف خود را بسیار دقیق تر، سنجیده تر و همچنین هدفمندتر از بازاریابی سنتی انتخاب کنید. به این صورت که اطلاعات مهم درباره مخاطبان کسب و کار خود را به دست آورده و جمع آوری کنید و سپس براساس آن کمپین های بازاریابی دیجیتال را طرح ریزی و اجرا کنید. این کار باعث می شود تا دسترسی به مخاطبان هدف آسان تر شود.

امکان پیگیری و نظارت روی کمپین ها برای به دست آمدن نتایج بهتر

در این نوع بازاریابی امکان نظارت بر کمپین های تبلیغاتی و پیگیری و مراحل مختلف وجود دارد. مهم ترین نکته در این موضوع این است که در زمان برگزاری کمپین، میزان موفقیت آن در جذب مخاطب و همچنین اثربخشی آن نسبت به هزینه تبلیغات را به دقت بررسی کنید. این نوع بازاریابی باعث می شود تا شما راحت تر بتوانید نتایج کمپین را پیگیری کنید و شانس موفقیت شما هم در این کمپین ها افزایش می یابد. به عنوان مثال در تبلیغات های تلویزیونی احتمالا لازم است شما از مشتریان خود بپرسید چرا و چگونه با شما آشنا شده اند و چه چیزی باعث شده شما به فروشگاه بیایید. این کار هم زمان زیادی را تلف می کرد و هم نگرانی داشتید تا مشتریانتان اذیت و آزار نشود. اما در کمپین های بازاریابی دیجیتال اصلا چنین بحثی مطرح نیست و شما می توانید به راحتی نرخ بازگشت سرمایه و دیگر شاخص های عملکرد را برای هر کدام از کمپین های اندازه گیری کرده و براساس آن روی اثر بخشی نتایج برنامه ریزی کنید. از جمله مهم ترین شاخص هایی که باید اندازه بگیرید، دفعات نمایش محتوا، تعداد کلیک، لایک و اشتراک گذاری ها و همچنین نظرات و در نهایت نرخ تبدیل است.

نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالا

اهمیت دیجیتال مارکتینگ زمانی مشخص می شود که شما نتایج را مشخص و بررسی کنید. استراتژی های دیجیتال مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد. یعنی شما با سرمایه گذاری روی این استراتژی، هم سرمایه اصلی‌تان برمی گردد و هم سود زیادی از آن کسب خواهید کرد. بازاریابی ایمیل در میان روش های بازاریابی اینترنتی یکی از بالاترین نرخ های بازگشت سرمایه را دارد. به عنوان مثال شما برای هر یک دلاری که روی آن سرمایه گذاری می کنید، چیزی حدود 44 دلار به شما برمی گردد که این بدان معنا است نرخ بازگشت سرمایه شما 4400 درصدی است.

بنابراین با این توضیحات می توان نتیجه گرفت بازاریابی دیجیتال یکی از بهترین روش ها برای رشد کسب و کار و بهبود درآمد است و استراتژی های آن مانند تبلیغات کلیکی و یا کمپین های شبکه های اجتماعی در مقایسه با روش های بازاریابی سنتی از نظر قیمتی مقرون به صرفه تر و مناسب تر خواهد بود.

 


استفاده رقیبان از بازاریابی دیجیتال

بسیاری از کسب و کارها، شامل رقبا، از استراتژی‌های متعدد دیجیتال مارکتینگ بهره می‌برند. این استفاده از تکنیک‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ تاکید می‌کند که برای رقابت موفق در بازار، شما نیز باید جدی باشید و به استراتژی‌های مشابه سرمایه‌گذاری کنید. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا با جذب مخاطبان و افزایش حضور آنلاین خود، رقبا را به چالش بکشید و به کسب و کار خود افزایش دهید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات