طراح سایت کیست و چه تخصصی دارد

طراح سایت کیست و چه تخصصی دارد

طراحی سایت یکی از موضوعاتی است که این روزها بسیار شنیده می شود. مقوله طراحی سایت در کسب و کارهای امروزی اهمیت بسیار زیادی دارد و در واقع یکی از پایه های اساسی برای پیشرفت در مشاغل اینترنتی، داشتن وبسایت است. برای اینکه بتوان یک سایت اصولی و استاندارد طراحی کرد نیاز است تا به تسلط و مهارت کافی در این زمینه رسید. گاه برخی از صاحبان کسب و کار به دلیل کمبود وقت ترجیح می دهند که این کار را به شرکت های متخصص بسپارند. اینجا نقش طراح سایت برای طراحی و راه اندازی سایت بسیار کلیدی است. در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوال برسیم که طراح سایت کیست و چه تخصصی دارد؟


طراح سایت کیست و چه تخصصی دارد؟


طراحی سایت هم مانند بسیاری از مشاغل، یک حرفه کاملا تخصصی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طراح سایت، وبمستر نیز می گویند. این فرد کسی است که می تواند بر اساس دانش و تجربه کسب شده انواعی از سایت های آموزشی، فروشگاهی، خبری و... را طراحی و راه اندازی کند. طراح سایت وظایف مختلفی بر عهده دارد تا بتواند بر طبق این وظایف یک سایت را به رتبه خوبی رسانده و میزان بازدید و تعامل کاربران با آن را افزایش دهد. 
یکی از مهم ترین وظایف طراح سایت، شناخت کامل عناصر زیبایی شناختی است. در واقع این فرد بایستی بتواند با توجه به زمینه کاری و موضوع سایت، بهترین قالب ها و تصاویر گرافیکی را انتخاب کرده و آن ها را به شکلی موثر و جذاب چیدمان کند. هر چه ظاهر بصری یک وبسایت جذاب تر و زیباتر باشد، قطعا مخاطبان بیشتری به خود جلب خواهد کرد و این یعنی طراح سایت وظیفه خود را به درستی انجام داده است. 


طراح سایت برای اینکه یک سایت را از نظر فاکتورهای زیبایی به جایگاه قابل قبولی برساند، می تواند از تکنیک ها و روش های متفاوتی بهره ببرد. یکی از آن ها استفاده از دانش کد نویسی است. بسیاری از وبمسترها با بهره گیری از علم برنامه نویسی، بهترین سایت ها را طراحی می کنند که رقابت با آن ها بسیار سخت است. علاوه بر دانش کد نویسی، یک طراح سایت نیاز به تخصص و مهارت های دیگری نیز دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

وظایف طراح سایت؟

 


افراد زیادی هستند که تمایل دارند وارد حرفه طراحی سایت شوند. اما در رابطه با آن اطلاعات کافی ندارند. برای اینکه بتوانید تصمیم بگیرید آیا برای شغل طراحی سایت فرد مناسبی هستید یا خیر؟ لازم است با مهارت ها، تخصص ها و وظایف این حرفه به خوبی آشنا شوید. در واقع تنها علاقه نمی تواند ضامن موفقیت شما باشد. 
علاوه بر این مورد، لازم است توانمندی های خود را در زمینه های مختلف تقویت کرده و در هر کدام از آن ها به تسلط کافی برسید. یک طراح سایت می بایست شناخت خوبی با انواع سایت فروشگاهی، خبری، آموزشی، تبلیغاتی، دولتی و... داشته باشد. هر چه اطلاعات و دانش در این زمینه بیشتر باشد، قطعا نتیجه کار موفقیت آمیزتر خواهد بود. از مهم ترین وظایف طراح سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • در نظر گرفتن ایده ها و نظرات مشتریان برای اعمال این نظرات در کار و اهمیت دادن به آن ها
  • پیاده سازی جلوه های بصری روی سایت، هماهنگ با خواست و نظر مشتریان
  • برنامه ریزی کردن در خصوص انتخاب نوع طراحی سایت، افکت های مناسب و کاربردی، نوع فونت، رنگ و...
  • زمان گذاشتن برای طراحی هر یک از صفحات سایت به صورت کاملا اصولی و جذاب، به گونه ای که نظر و توجه کاربران را به خوبی جلب کرده و رتبه سایت را از این نظر افزایش دهد.
  • اضافه کردن انواعی از فایل های صوتی، فیلم و عکس با توجه به موضوع سایت
  • ایده پردازی و خلاقانه عمل کردن برای پیشی گرفتن از رقبا
  • بررسی نهایی سایت و تست کردن آن بعد از پایان طراحی
  • بارگذاری کردن سایت روی سرور و آماده سازی آن در زمان مقرر شده از سوی کارفرما
  • تعیین قیمت مناسب با توجه به فعالیت های انجام شده روی سایت


طراح سایت چه تخصص هایی دارد؟

 


حال که با وظایف طراح سایت آشنا شدیم، لازم است بدانیم برای انجام این وظایف به چه تخصص هایی نیاز داریم. در واقع این مهارت ها و تخصص شماست که باعث می شوند بتوانید در حرفه خود موفق عمل کرده و درخواست و سفارش مشتریان را به بهترین شکل ممکن برآورده کنید. یک طراح سایت می بایست ذهنی باز، ایده پرداز و خلاق داشته باشد. 


این فرد بایستی بتواند بر اساس آخرین تکنیک های روز دنیا، طراحی هایی را بر روی سایت انجام دهد که انتظارات کاربران را به خوبی پاسخ داده و توجه آن ها را جلب کند. اما هر کاری اصول خود را دارد و نمی توان بدون برنامه، کاری را شروع کرده و به پایان رساند. برای اینکه طراح سایت بتواند کاملا اصولی و برنامه ریزی شده پروژه کاری خود را به اتمام برساند، به تخصص های زیر نیازمند است:

 

  • آشنایی کامل با دنیای گسترده وب، آشنایی با مفاهیم وب و تسلط یافتن بر روی این موارد
  • کسب مهارت در زمینه برنامه نویسی و تسلط کافی در این زمینه
  • آشنایی کامل و کافی با انواع نرم افزارهای مربوط به حوزه وب و طراحی
  • توانایی رویارویی با چالش های مختلف در روند کار و قابلیت حل کردن مسائل 
  • اطلاع رسانی به مشتریان در خصوص نحوه انجام کار و انتقال ساده مفاهیم طراحی وب به آن ها
  • مسئولیت پذیری در کار
  • تسلط کامل بر روی جزئیات پروژه و به اتمام رساندن آن با موفقیت
  • آشنایی با تکنیک ها و دستورالعمل های فناوری اطلاعات و دنیای وب و بروز نگه داشتن دانش خود در این زمینه
  • توانمندی بالا برای کار با برنامه ها و نرم افزارهای تخصصی مانند فتوشاپ، اسکنر، سیستم های صوتی و تصویری و...
  • کنترل و مدیریت زمان 
  • کنترل بر روی فرایند طراحی وب 


مهارت های حرفه ای طراح سایت

 


در بخش قبل به طور کلی لیست مهارت های مورد نیاز برای طراح سایت را مورد بررسی قرار دادیم. اما اگر هدف شما این است که در زمینه طراحی سایت به یک جایگاه قوی و حرفه ای دست پیدا کنید، لازم است مهارت های خود را در زمینه های مختلف سنجیده و به چالش بکشید. در ادامه به چند مورد از مهم ترین مهارت های حرفه ای طراح سایت اشاره می کنیم.


تسلط روی ابزارهای طراحی

 


هر شغل و حرفه ای، ابزار و امکانات خاص خود را دارد. طراح سایت نیز برای اینکه بتواند پروژه های کاری را با موفقیت به سرانجام برساند لازم است از ابزار خاصی استفاده کند. از مهم ترین و کاربردی ترین ابزارهای طراحی که یک طراح سایت می بایست به آن ها مسلط باشد عبارتند از: Photoshop، Sketch، Mockplus، Adobe After Effect و Adobe Illustrator. 
این ابزارها هر کدام روش کار مخصوص به خود را دارند و برای نمونه سازی اولیه، پردازش تصاویر، طراحی گرافیکی و طراحی آیکون ها مورد استفاده قرار می گیرند. این نرم افزارها به صورت مرتب بروزرسانی می شوند و یک طراح موفق کسی است که بتواند از قابلیت های جدید هر کدام در طراحی سایت به خوبی بهره ببرد.


ایجاد حس خوب در مخاطب

 


یک طراح سایت حرفه ای بایستی بتواند با کار خود ارتباط خوبی برقرار کند. داشتن حس خوب می تواند روند کار را سرعت بخشیده و کیفیت طراحی سایت را نیز افزایش دهد. طراحی وب، تنها ساخت یک سایت زیبا و جذاب نیست. طراح بایستی این قدرت را داشته باشد تا با استفاده از تصاویر، آیکون ها، فیلم ها و انواع متن، ارتباطی موثر با مخاطبان برقرار کرده و این حس خوب را به آن ها نیز منتقل کند. هر چه ارزش آفرینی برای مخاطبان بیشتر باشد، قطعا تعامل با سایت نیز افزایش خواهد یافت.


دانش UX

 

تسلط بر دانش UX و طراحی سایت UX می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان داشته باشد. طراحی UX در واقع یک طراحی کاربر پسند است. چیزی که دقیقا مطابق با نیاز کاربران طراحی شده باشد و بتواند نیازهای آن ها را به خوبی رفع کند. در این مورد، طراح سایت می بایست هم به اصول طراحی UX مسلط بوده و هم با نیازهای مختلف کاربران آشنایی داشته باشد.


طراحی سایت ریسپانسیو

 


یکی از مهم ترین مواردی که باعث می شود یک سایت به بازدید بالایی دست پیدا کند. ریسپانسیو بودن آن است. این روزها کاربران از پلتفرم های مختلفی برای مشاهده سایت مورد نظر خود استفاده می کنند. گوشی، تبلت و... یک طراح سایت بایستی به این توانایی رسیده باشد که بتواند صفحات وب را به گونه ای طراحی کند که برای انواع پلتفرم ها قابل مشاهده باشد. طراحی سایت ریسپانسیو یعنی اینکه محتوای یک سایت به بهترین شکل ممکن در انواع لپ تاپ، گوشی، تبلت و... به نمایش درآید.


طراحی گرافیک حرفه ای

 


ابتدا لازم است بدانید که طراحی وب و طراحی گرافیک دو مقوله کاملا متفاوت و مجزا از یکدیگر هستند. یک طراح وب الزاما، طراح گرافیک نیست. اما افرادی که به طراحی گرافیک تسلط دارند می توانند گزینه مناسبی برای شغل طراحی سایت باشند. در واقع آن ها می بایست در کنار مهارت طراحی گرافیک، دیگر توانمندی های خود را توسعه دهند تا به یک فرد موفق در این حوزه تبدیل شوند. دانش گرافیک نقش بسزایی در طراحی سایت های حرفه ای و جذاب دارد. پس نباید آن را دست کم گرفت.

 


طراحی انیمیشن حرفه ای

 


شاید از خود سوال کنید، آیا طراحی انیمیشن واقعا برای شغل طراحی سایت ضروری است؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم خیر. لزوما تمام سایت های طراحی شده، نیاز به انیمیشن ندارند. اما اگر قصد دارید از جایگاه طراح سایت معمولی و ساده چند پله جلوتر بروید و به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید، بهتر است در زمینه طراحی انیمیشن هم مهارت لازم را کسب کنید. این اقدام می تواند شما را در میان رقبا خاص تر کرده و پیشنهادات کاری را افزایش دهد.


تسلط به زبان های HTML، CSS و Java Script

 


این موارد از جمله مهارت های فنی یک طراح سایت هستند که برای پیشبرد یک پروژه به آن ها نیاز است. برخی بر این باورند که برخورداری از دانش Html برای یک طراح سایت ضروری نیست. اما بایستی بدانید که افرادی که در حوزه طراحی سایت کار می کنند برای پیدا کردن مشکلات سایت و حل آن ها به این دانش نیاز خواهند داشت. 


البته هر پروژه ای شرایط خاص خود را می طلبد و برای برخی نیاز به تسلط بالا روی مبحث Html نیست. اما به عنوان طراح سایت، هر چه آماده تر باشید، قطعا رضایت مشتریان را بیشتر جلب کرده و موفقیت بیشتری در کار کسب می کنید. یکی دیگر از عناصر اصلی ساختار وب، CSS است که به نوعی می توان آن را شریک Html دانست. تمرکز Html بیشتر بر روی ساختار سایت بوده و CSS بر روی شکل ظاهری سایت کار می کند. اگر می خواهید روی رنگ، قلم و پس زمینه سایت کار کنید به دانش CSS نیاز خواهید داشت. 


با تسلط بر روی زبان جاوا اسکریپت نیز می توانید نسبت به رقبا کمی بهتر عمل کنید. آگاهی از دانش جاوا اسکریپت به شما این امکان را می دهد که با چالش های ایجاد شده حین کار به خوبی روبرو شده و راهکارهای مفیدی را برای حل مسئله به کار ببندید. 


مدیریت کردن وب سرور

 


خرابی وب سرور و مشکلات مربوط به آن امری رایج است که می تواند به دلایل مختلف بروز کند. یک طراح وب حرفه ای بایستی بتواند در این شرایط بهترین واکنش را نشان داده و با شناسایی مشکل، اقدام به رفع آن کند. در زمینه مدیریت وب سرور نیاز به تخصص و مهارت بالا نیست. اما آشنایی کافی برای کار با سرور و مشخصات آن می تواند در حل مشکل به شما کمک کند.

 

تسلط بر سئو

 


یکی دیگر از مواردی که باعث می شود میان شما و یک طراح معمولی تفاوت ایجاد شود، آشنایی و تسلط بر مفاهیم سئو است. هر چه بتوانید روی مفاهیم و اصول سئو به تسلط بیشتری برسید، قطعا در پروژه های کاری موفق تر عمل خواهید کرد. این یک تخصص جانبی است که هر طراح سایتی از آن برخوردار نیست. پس با دانش سئو می توان این انتظار را داشت که از دیگر رقبا به خوبی پیشی گرفته و درخواست های کاری بیشتری دریافت کنید.

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات