انواع مدل فروشگاه اینترنتی و مشترکات آن | کاسپید

انواع مدل فروشگاه اینترنتی و مشترکات آن | کاسپید

به طور کلی فروشگاه های اینترنتی، بر اساس دو فاکتور نوع کالا و ماهیت طرفین معامله به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. تمامی فروشگاه های اینترنتی در یک چیز مشترک هستند، و آن هم فروش است! همه آن ها کار فروش انجام می دهند؛ ولی این فروش انواع مختلفی میتواند داشته باشد که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

دانستن این نکته که فروشگاه اینترنتی و سایت فروشگاهی ای که قرار است طراحی و راه اندازی شود در کدام یک از دسته های سایت فروشگاهی است مهمترین مساله برای شروع یک طراحی فروشگاه اینترنتی عالی و در سطح بالا است چرا که نیاز سنجی کاربران و مشتریان هدف وب سایت هایی که طراحی میشوند از قدم های ابتدایی و یکی از اصلی ترین موضوعات قبل از شروع ساخت و طراحی سایت است.

انواع فروشگاه های اینترنتی

 

انواع مدل فروشگاه اینترنتی :

  • فروشگاه اینترنتی B2C

منظور از فروشگاه اینترنتی B2C فروشگاهی است که در آن معامله بین بنگاه و مشتری صورت می گیرد. اجازه دهید قبل از این که به ادامه مطلب بپردازیم، معنی حروف b و c را به شما بگوییم. حرف B مخفف کلمه Business و حرف C مخفف کلمه Consumer است. بنابراین وقتی که می گوییم B2C یعنی این که بنگاه به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط است. البته شاید متوجه منظور کلمه بنگاه نشده باشید. در همین جا آن را به شما توضیح می دهیم. منظور از بنگاه همان فروشنده است. همه ما حداقل یکبار هم که شده از فروشگاه های اینترنتی خرید کرده ایم. این نوع خریدها درحقیقت B2C هستند. یعنی ما به صورت مستقیم از فروشنده کالای موردنظرمان را خریده ایم.

 

البته خرید تنها نمی تواند یک کالای فیزیکی باشد. گاهی وقت ها خرید ما می تواند یک فایل یا یک دوره آموزشی باشد. همان طور که می دانید، بسیاری از افرادی که مهارت خاصی دارند، با ایجاد یک سایت اینترنتی، اقدام به تولید دوره های آموزشی کرده اند. این دوره ها شامل تجربیات و دانش آن شخص می شود که سایر افراد برای یادگیری، دوره ها را خریداری می کنند.

  • فروشگاه اینترنتی C2C

خب اگر تا به این جا مطلب را مطالعه کرده باشید، معنی و منظور حروفی که به کار می رود را می دانید و نیازی به تکرار دوباره آن ها نیست. در این نوع تجارت، مصرف کننده با مصرف کننده در ارتباط است. منظور از مصرف کننده همان مشتری است. به هرحال در این نوع فروشگاه ها، یک مصرف کننده کالایی برای فروش دارد که مصرف کننده دوم آن کالا را می خرد. فروشگاه اینترنتی هم که به عنوان واسط بین این دو عمل می کند، تنها حق کمیسیون برمی دارد.

این نوع فروشگاه ها بسیار مناسب کسانی هستند که خودشان کالا و سرمایه اولیه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی ندارد. بنابراین بستری را فراهم می کنند که دیگران کالاهای خود را برای فروش بگذارند و بعد خودشان از این معامله درآمدی کسب کنند.

  • فروشگاه اینترنتی C2B

این نوع فروشگاه هم یکی از انواع مدل هایی است که در حال حاضر خیلی استفاده نمی شود ولی رو به رشد است. لازم به ذکر است که این نوع فروشگاه، در آینده جایگاه ویژه ای پیدا خواهد کرد. این نوع فروشگاه ها به این صورت فعالیت می کنند که مشتری محصول خودش را به فروشگاه اینترنتی می فروشد.

انواع فرو شگاه های اینترنتی

کسانی که در زمینه هنرهای دستی مانند نقاشی، مجسمه سازی، بافتنی و غیره فعالیت دارند، می توانند به راحتی از طریق چنین فروشگاه هایی محصولات خودشان را تولید کنند و به فروش برسانند. در حال حاضر دیجی کالا چنین کاری را انجام می دهد و افراد می توانند محصول خود را بفروشند. اگر از دیجی کالا استفاده می کنید، حتما تا به حال تبلیغ کالای دست ساز مانند قالی را هم دیده باشید. دقیقا این یک نمونه از C2B است که در آن مشتری کالای خود را به فروشگاه می فروشد.

 

  • فروشگاه اینترنتی B2B

در فروشگاهی که از نوع B2B باشد، دقیقا دو فروشنده با هم در ارتباط هستند. یعنی این که یک کسی که فروشنده عمده است، به کسی که خرده فروش است، کالا می فروشد. بسیاری از عمده فروشان این امکان را برای سایر فروشنده ها ایجاد کرده اند تا به صورت آنلاین کالاهای خود را خریداری کنند و دیگر نیازی به حضور نخواهند داشت.

 

سایت های عمده فروشی بسیار زیادی در اینترنت وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. البته اگر شما فروشنده نیستید، این نوع سایت ها به درد شما نمی خورند و باید کالاهای خود را از فروشگاه های اینترنتی معمولی بخرید. ابداع چنین فروشگاهی باعث راحتی کار خرید خرده فروشان شده است. در گذشته فرد برای خرید عمده باید به صورت حضوری از شهری به شهر دیگر می رفت؛ ولی حالا تنها با ایجاد یک حساب کاربری به سادگی می توانید سفارش عمده خود را ثبت کنید.

  • فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس market place

منظور از فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس در حقیقت، بازارچه اینترنتی است. در این نوع فروشگاه بستری برای خریداران و فروشندگان ایجاد می شود که بتوانند معامله کنند. در این تجارت، ابتدا تامین کننده کالا، محصول خود را به مدیر معرفی می کند و پس از گرفتن تاییدیه، می تواند آن را در سایت به فروش برساند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی در ایران، به صورت مارکت پلیس فعالیت می کنند که در ادامه چند نمونه از آن ها را برای شما نام می بریم.

وقتی که صحبت از مارکت پلیس می شود، منظور فروشگاهی است که خودش هزینه خرید هیچ کالای اولیه را تامین نکرده است، بلکه تنها بستر مناسب را بین تامین کننده و خریداری فراهم می کند. یک مثال مناسب اسنپ است که خودش هیچ خودرویی را خریداری نکرده است. تنها ارتباط بین راننده و مسافر را فراهم می کند و از این میان درآمد کسب می کند. مارکت پلیس ها در صورتی که ایده بسیار خوب و موردنیاز جامعه را داشته باشند، درآمدزایی زیادی برای صاحب کسب و کار خواهند داشت.

 

نکته قابل ذکر درباره مارکت پلیس ها این است که رقابت شدیدی در آن ها وجود دارد. همه سعی می کنند تا کالا یا خدمات خود را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ارائه دهند. به این ترتیب مشتری انتخاب های متعددی خواهد داشت. دقت داشته باشید که همان طور که اشاره کردیم، مدیر یک مارکت پلیس دچار ضرر نمی شود؛ چون کالایی برای خودش ندارد و تنها کالای دیگران را می فروشد و این بزرگترین مزیت فروشگاه های مارکت پلیسی است.

برای مثال به برنامه دیوار یا شیپور نگاهی بیندازید. می بینید که فروش یا خرید بین دو نفر دیگر انجام می شود و مالک برنامه از خودش هیچ کالایی برای فروش ندارند. بنابراین تنها می تواند از این خرید و فروش ها درآمد کسب کند. از آن جایی که در اینترنت خریداران بیشتری وجود دارد، فروشنده ها ترجیح می دهند که علاوه بر فروش به روش سنتی از مارکت پلیس ها هم استفاده کنند. بعلاوه فروش در مارکت پلیس نسبت به سایر روش ها، سریعتر رخ می دهد و این که دریافت پول هم به صورت نقدی و سریع تر است.

درضمن برای فروش کالا در مارکت پلیس ها، شما نیازی به پرداخت هزینه بابت بازاریابی یا تبلیغ نخواهید داشت و به صورت مستقیم با خریداران ارتباط برقرار می کنید. درضمن تمامی مشتریان شما واقعی خواهند بود و حتی برای خرید کالای شما رقابت هم ایجاد می شود. شما محدودیتی در تعداد مشتری ها نخواهید داشت و می توانید در کمترین زمان ممکن کالای خود را بفروشید. مهم ترین دلیلی که تامین کنندگان کالا با فروشگاه های مارکت پلیس فعالیت می کنند، این است که کاهش قیمت تمام شده محصولاتشان است.

یک نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کرد، این است که با وجود تعداد زیادی مارکت پلیس هنوز هم خیلی ها فکر می کنند کسب وکار سنتی بهتر است. این افراد در اشتباه هستند و فرصت خوبی را برای افزایش فروش از دست می دهند. شما در مارکت پلیس با تعداد زیادی مشتری در ارتباط هستید که می توانید بدون نیاز به حضور آن ها در مغازه یا دفتر فروش، کالای خود را به آن ها بفروشید.

انواع فروشگاه های اینترنتی

سخن آخر

در این مطلب انواع مدل های فروشگاه های اینترنتی را بررسی کردیم و گفتیم که در هر نوع چه تجارتی در حال انجام است. فروشگاه های اینترنتی رونق زیادی به کسب وکارهای سنتی بخشیده اند و این حقیقت قابل انکار نیست. دلیل این همه موفقیت هم حضور در فضایی مجازی و ارتباطی است که به مکان و زمان محدود نمی شود. حتی در خارج از ساعات کاری هم می توان فعالیت تجاری را ادامه داد.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات