برنامه نویسی سایت و تاثیر آن در ارتقای سایت

برنامه نویسی سایت و تاثیر آن در  ارتقای سایت

برنامه نویسی سایت

در عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات، داشتن یک وبسایت حرفه ای برای هر کسب و کاری لازم است. وبسایت ها ارتباط شما را با دیگر افراد به خوبی حفظ می کنند و سبب افزایش فروش و اعتبار برندتان می شوند. یکی از مهارت های لازم برای طراحی و راه اندازی سایت، برنامه نویسی سایت است که بازار کار بسیار پررونقی دارد.

برنامه نویسی سایت که به برنامه نویسی وب نیز شناخته می شود، شامل فعالیت هایی همچون کد گذاری، نشانه گذاری و نگارش است که در نهایت منجر به توسعه وبسایت و بهبود عملکرد آن می شود. هر چند که امروزه روش های مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد که نیازی به کدنویسی تخصصی ندارند. اما باید بدانید که برای متفاوت ظاهر شدن و متمایز بودن از دیگر رقبا بهتر است حتما علم برنامه نویسی را بیاموزید تا بتوانید از این طریق، امکانات و قابلیت های بیشتری به سایت ببخشید.

البته رشته برنامه نویسی شاخه های متنوعی دارد و برنامه نویسی سایت تنها یکی از آن هاست. باید این نوید را بدهیم که آن دسته از علاقمندانی که تمایل دارند در این حرفه مشغول به کار شوند در صورت تلاش و کسب مهارت می توانند آینده شغلی خوبی برای خود رقم بزنند. اما چیزی که باید حتما در نظر داشته باشید این است که برنامه نویسی سایت دنیای بسیار پر چالش و پیچیده ای دارد و شما باید دائما در حال بروزرسانی اطلاعات و تقویت مهارت هایتان باشید.

برنامه نویسی سایت چگونه باعث ارتقای سایت می شود؟

یکی از نکات مهم برای حفظ جایگاه سایت در موتور جستجوی گوگل و ارتقای رتبه آن، این است که روی عملکرد سایت نظارت درستی باشد. یعنی سایت پویا باشد و در صورت داشتن باگ یا مشکل، مشکل آن سریعا برطرف شود.

همانطور که اشاره کردیم، مهم ترین هدف برنامه نویسی سایت برای بهبود رتبه و جایگاه آن در گوگل است. رقابت برای قرار گرفتن در رتبه های 1 تا 3 گوگل بسیار شدید است و این مهارت و تخصص برنامه نویسان سایت را می طلبد که با پیاده سازی یک سری تکنیک ها، وضعیت سایت را دائما تحت کنترل داشته و آن را بهبود ببخشند.

به افرادی که به عنوان طراح سایت فعالیت می کنند توصیه می شود مهارت های کدنویسی را فرا بگیرند. چرا که برنامه نویسی سایت می تواند شما را چندین پله از دیگر رقبا پیش بیندازد. البته تاکید می کنیم این کد نویسی باید کاملا اصولی، تخصصی و به شیوه ای درست انجام شود تا نتایج قابل توجهی به دنبال داشته باشد. در ادامه مواردی را شرح می دهیم که نشان می دهند چرا یک طراح سایت باید با علم برنامه نویسی سایت آشنا باشد.

site-programming

ارتباط سازنده با تیم طراحی و توسعه وب

طراحی سایت با اهداف خاصی انجام می شود. طراح سایت با توجه به چشم انداز هر کسب و کار و مخاطبان هدف آن اقدام به تدوین استراتژی و طراحی سایت می کند. اما برنامه ریزی کردن برای انتخاب المان ها، انیمیشن ها و محتوای مناسب برای سایت و چیدمان درست آن ها در هر صفحه از وب نیاز به علم برنامه نویسی دارد.

برای درک ارتباط میان اینترفیس ها و کدها قطعا آگاهی از برنامه نویسی سایت ضرورت دارد. البته زبان های برنامه نویسی بسیار گسترده و متنوع هستند و هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. (در بخش های آتی حتما با انواع زبان های برنامه نویسی آشنا می شویم).

اگر طراح با برنامه نویسی سایت آشنا باشد و اطلاعات مفیدی در مورد هر زبان برنامه نویسی بداند می تواند بهتر به تیم توسعه کمک کند. اینگونه است که طرح ها و ایده های خارق العاده برای بهبود وضعیت سایت به ذهن می آیند. علاوه بر این، طراحی که با علم برنامه نویسی آشنایی داشته باشد، معمولا پیشنهاد کار برای او بیشتر است.

آسان کردن فرایندها

همانطور که می دانید، برخی از سایت های مشابه، مانند سایت های فروشگاهی در یک سری امکانات و قابلیت ها اشتراکاتی با هم دارند. به عنوان نمونه؛ وبسایت های فروشگاهی تقریبا همگی دارای فیلتر محصولات هستند تا کاربران بتوانند با فیلتر کردن، زودتر به نتایج دلخواه خود برسند.

به عنوان مثال؛ اگر طراح، چند پروژه مختلف برای طراحی سایت فروشگاهی در اختیار داشته باشد می تواند برای طراحی بخش فیلتر سایت، از نمونه کارهای قبلی کمک بگیرد. یعنی با علم برنامه نویسی، کدهای از قبل آماده شده برای بخش فیلتر محصولات را برای دیگر سایت ها نیز استفاده کند.

حل سریع مشکلات سایت

سرعت عمل طراحان در حل مشکلات سایت می تواند یکی از توانمندی های ارزشمندی باشد که برای انجام هر پروژه ای ضروری است. با اینکه برنامه نویسی سایت می تواند پیچیدگی های خاص خود را داشته باشد. اما اگر یک طراح، علم برنامه نویسی را به خوبی درک کند می تواند به راحتی از پس هر مشکلی برآید.

کدنویسی راه حل هایی را پیش روی طراح می گذارد که شاید تا قبل از آن، هیچ راهکاری برای حل آن ارائه نشده است. اگر یک طراح سایت علم برنامه نویسی را به خوبی بداند می تواند از مزایای زیر بهره مند شود:

  • کوچک کردن یک مشکل بزرگ و پیچیده به بخش های کوچک تر که حل آن ها به مراتب راحت تر است.
  • درک و فهم بهتر و ساده تر مفاهیم انتزاعی
  • صرفه جویی در زمان
  • منظم انجام شدن پروژه های کاری
  • پیدا کردن راه حل های سریع و راحت برای هر مشکل در سایت
  • با برنامه نویسی سایت، نگهداری از آن به مراتب راحت تر و ارزان تر خواهد بود.
  • اگر سایت دارای محتوای استاتیک باشد و همه چیز با تکنیک های برنامه نویسی انجام شده باشد قطعا نگهداری یا تعمیر سایت راحت تر خواهد بود.
  • یکی از مزایای بی نظیر مهارت برنامه نویسی سایت این است که می توان در هر زمان که طراح بخواهد تغییراتی روی ظاهر سایت ایجاد کند و به اصطلاح آن را شخصی سازی کند.
  • پیاده سازی و اعمال ایده های جدید به کمک دانش برنامه نویسی کاملا امکان پذیر است.

رقابت حرفه ای با دیگر طراحان سایت

به طور کل رقابت در زمینه طراحی سایت بسیار بالا و نفس گیر است و پیروز میدان کسی است که بتواند دائما خود را با چالش های مختلفی روبرو کرده و برای هر مشکلی راه حلی در چنته داشته باشد. طراح سایتی که بتواند از زبان های مختلف برنامه نویسی سایت در زمان و مکان درست استفاده کند، قطعا جایگاه بهتری از نظر شغلی داشته و می تواند پروژه های در اختیار را با کیفیت و استانداردهای بالاتری به کارفرمایان تحویل دهد.

site-programming

برای اینکه بتوان یک سایت را به جایگاه برتر گوگل رساند نیاز به مهارت ها و توانمندی های زیادی است. از جمله مهارت کار با نرم افزارهای طراحی همچون فتوشاپ، مدیریت سرور، توانایی کار گروهی و... اما آن دسته از طراحانی که به خوبی برنامه نویسی سایت را می دانند یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقبای خود هستند.

مدیران کسب و کار زمانی که به دنبال استخدام نیروی کار هستند، ترجیح می دهند به سراغ افرادی بروند که مهارت های خود را در زمینه های مختلف ارتقا داده اند. اینگونه آن ها می توانند زمان کمتری را برای گشتن به دنبال توسعه دهنده وب صرف کنند و به اصطلاح با یک تیر چند نشان می زنند.

انواع زبان های برنامه نویسی سایت

افرادی که می خواهند در زمینه برنامه نویسی سایت فعالیت کنند، باید ابتدا با شاخه ها و زبان های مختلف آن به خوبی آشنا باشند. چرا که هر کدام از این زبان های برنامه نویسی از نظر میزان سختی، نحوه کدنویسی و عملکرد کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای و متخصص لازم است نخست با پیش نیازهای برنامه نویسی آشنا شوید. در ادامه به ترتیب به معرفی زبان های مختلف برنامه نویسی می پردازیم.

HTML

HTML مخفف عبارت Hyper Text Markup Language است. در اصطلاح به آن زبان نشانه گذاری می گویند و معمولا آن را مجزا از دسته بندی زبان های برنامه نویسی می دانند. این زبان نشانه گذاری اولین پیش نیاز برای ورود به حوزه برنامه نویسی سایت است.

اصولا برای ساده ترین طراحی ها از این زبان استفاده می شود. می توان گفت عنصر و پایه اصلی تمامی سایت های طراحی شده زبان HTML است. در لیستی که قرار است به شما معرفی کنیم، این زبان نشانه گذاری جزء راحت ترین و کم دردسرترین زبان ها به شمار می رود که پیچیدگی خاصی ندارد و با آموزش اصولی می توانید نهایتا بعد از دو هفته به تسلط خوبی در آن برسید.

CSS

CSS یا Cascade Style Sheets را نیز یک زبان برنامه نویسی به شمار نمی آورند. اما یکی از پیش نیازهای مهم برنامه نویسی سایت است. معمولا طراحان یا برنامه نویسان سایت که وظیفه طراحی ظاهری و گرافیکی سایت را برعهده دارند، برای زیباسازی و رنگ رو بخشیدن به بخش های مختلف سایت از کدهای CSS استفاده می کنند. باید بدانید که دو زبان HTML و CSS در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند و باید به صورت مکمل با هم استفاده شوند تا بتوان به یک خروجی قابل قبول رسید. معمولا CSS در مقایسه با HTML سرعت عمل و انعطاف بیشتری دارد.

JavaScript

جاوا اسکریپت که به زبان اسکریپت نویسی نیز شناخته می شود نسبت به زبان های برنامه نویسی سطح بالا که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد، در درجه پایین تری قرار می گیرد. اما قاعدتا کاربردهای خاص خود را دارد و برنامه نویسان برای اینکه بتوانند پله های برنامه نویسی را اصولی طی کنند، پس از زبان های HTML و CSS به سراغ این زبان می روند.

معمولا برای جلوه های بصری و گرافیکی سایت همچون جلوه های متحرک، افکت برای نوشته ها و... از این زبان استفاده می شود. همچنین برای افزایش تعامل صفحات وب و بهبود ارتباط بین سرور و کاربران کدهای جاوا اسکریپت کاربرد زیادی دارند.

PHP

PHP یا Hypertext Preprocessor، از محبوب ترین، پرطرفدارترین و پرکاربردترین زبان ها در دنیای برنامه نویسی سایت است و معمولا تقاضا برای این مهارت بسیار بالاست. برنامه نویسان و طراحان سایتی که با این زبان برنامه نویسی کار می کنند، آن را یک زبان مطمئن و امن به شمار می آورند. چرا که می تواند داده ها و اطلاعات مربوط به کاربران سایت را رمزگذاری کند. علاوه بر این، از کاربردهای زبان PHP می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پویایی محتوای بارگذاری شده در صفحات سایت
  • امکان کار با پایگاه داده
  • ارسال و دریافت کوکی ها
  • ارسال ایمیل به کاربران
  • پشتیبانی از پارادایم های مختلف برنامه نویسی
  • برخورداری از مستندات و منابع یادگیری گسترده

 افرادی که در حرفه برنامه نویسی به مهارت و توانایی بالایی دست یافته اند، می توانند به راحتی از کدهای PHP برای توسعه و ارتقای سایت استفاده کنند.

ASP

ASP یا Active Server Pages، یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی سایت است که البته تنها روی سرویس های میزبانی سایت ویندوز قابل نصب و اجراست. از جمله کاربردهای این زبان برنامه نویسی می توانیم به امکان افزودن محتوا به سایت، تغییر یا ویرایش محتوای هر صفحه از سایت، پاسخ دادن به فرم ها، پاسخ به نظرات و دیدگاه های کاربران و... اشاره کنیم.

Python

پایتون نیز از جمله ساده ترین زبان های برنامه نویسی است که افراد زیادی علاقمند به یادگیری و استفاده از آن هستند. جالب است بدانید که پلتفرم های بزرگی همچون اینستاگرام، یاهو، گوگل، فیسبوک، یوتیوب و... از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. بنابراین می توان گفت زبان پایتون جزء محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سایت است.

این زبان، خوانایی کدهای نوشته شده را افزایش می دهد و معمولا روش اجرای راحتی دارد. برای توسعه و ارتقای وبسایت از این زبان برنامه نویسی نیز می توان استفاده های زیادی داشت. از دیگر زبان های برنامه نویسی می توان به زبان های jQuery، زبان برنامه نویسی سمت سرور یا Server Side و زبان برنامه نویسی سمت کاربر یا Client Side اشاره کرد.

تاثیر برنامه نویسی روی قدرت صفحات سایت

با برنامه نویسی سایت به شکل حرفه ای می توانید قدرت صفحات سایت را افزایش داده و ساختاری مسنجم و غیر قابل نفوذ برای آن فراهم آورید. در واقع می توان گفت موفقیت و قدرت یک سایت به شیوه کدنویسی آن مربوط می شود. کارایی یک وبسایت تا 95 درصد به برنامه نویسی سمت سرور آن بستگی دارد. در صورتی که مدیران کسب و کار برای کدنویسی سایت استراتژی خاصی نداشته باشند و از نیروهای متخصص بهره مند نشوند، سایت عملا کارایی و خاصیت خود را از دست داده و از رده خارج می شود. از جمله اقداماتی که برنامه نویسی سایت می تواند برای شما انجام دهد عبارتند از:

  • برنامه نویسی سایت امکانی را برای مدیران سایت فراهم می کند تا بتوانند جدیدترین مقالات سایت را از پایگاه داده دریافت کرده و آن ها را در زمان مناسب در معرض دید کاربران قرار دهند.
  • برنامه نویسی سایت این امکان را فراهم می کند تا مدیران سایت بتوانند فرم های عضویت کاربران را تحلیل و بررسی کنند.
  • برنامه نویسی سایت برای راحت تر وارد شدن کاربران به سایت، داده ها و اطلاعات آن ها را مانند نام کاربری و رمز عبور ذخیره کرده و البته از این داده ها کاملا محافظت می کند.

مهارت های لازم برای برنامه نویس سایت

افرادی که علاقه شدید به برنامه نویسی سایت دارند، باید یک سری اقدامات را مو به مو انجام دهند تا بتوانند به سطح خوبی از مهارت و توانمندی دست پیدا کنند. از آن جایی که رقابت در این عرصه بسیار تنگاتنگ است، برای اینکه بتوانید متفاوت و متمایز از دیگر افراد عمل کنید، باید تلاش خود را دوچندان کرده و دائما در حال یادگیری باشید.

آن چیزی که یک برنامه نویس سایت را از دیگر رقبا متمایز می کند، تجربه ای است که در طی سالیان سال کار کردن بدست آورده است. چرا که هر پروژه کاری می تواند چالش های خاص خود را داشته باشد. بنابراین داشتن یک رزومه کاری پربار می تواند بر تجربه و مهارت برنامه نویس بیفزاید. اما از مهم ترین مهارت ها برای یک برنامه نویس سایت می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هدف گذاری
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • سرعت تایپ قابل قبول برای سریع تر نوشتن کدها و نشانه ها
  • آشنایی با زبان های برنامه نویسی ( در این مورد، هر فردی می تواند با توجه به علایق و حوزه کاری خود هر کدام از انواع زبان برنامه نویسی که بیشتر به کار می آیند را انتخاب کند. اما در کل آشنایی نسبی با تمام زبان های برنامه نویسی قطعا می تواند توانمندی افراد را بیشتر کند.)
  • آشنایی با ابزار devtools
  • توانایی شناسایی سریع مشکل
  • توانایی حل مشکل و روبرو شدن با چالش های مختلف
  • توانایی تصمیم گیری در لحظات دشوار و پیدا کردن بهترین راهکارها جهت ارتقای سایت
  • توانایی تحلیل داده ها و اطلاعات

هزینه برنامه نویسی سایت

هزینه برنامه نویسی سایت به صورت دقیق مشخص نیست. از آن جایی که مدیران کسب و کار اهداف متفاوتی از طراحی سایت دارند، نمی توان پروژه های طراحی را مشابه یکدیگر دانست. بنابراین بسته به استراتژی و اهداف مدیران سایت، روش طراحی سایت، نوع زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت، امکانات و قابلیت های موردنیاز برای سایت و... هزینه این کار متغیر خواهد بود. بهترین راه برای کسب اطلاع از تعرفه برنامه نویسی سایت این است که به سراغ شرکت های متخصص در حوزه برنامه نویسی بروید و با معرفی کسب و کار و اهداف خود، هزینه نهایی این کار را جویا شوید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات