نگهداری و مدیریت وب سایت

نگهداری و مدیریت وب سایت

وب سایت ها هم مانند هر سیستم دیگری باید از آن ها مراقبت و نگهداری شود و در صورتی که لازم باشد، هر چند وقت روی آن تعمیرات صورت گیرد. نگهداری و مدیریت وب سایت ها بستگی به وسعت و پیچیدگی و نوع طراحی آن دارد و بر این اساس می تواند متفاوت باشد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و توسعه وب سایت ها، بروز رسانی هر وب سایت بیشتر از پیش احساس می شود و باید هر چند وقت تغییراتی روی آن انجام بگیرد. گاهی اوقات ممکن است یک باگ و یا یک حفره امنیتی در سایت ایجاد شود که باید برای حفاظت و تخریب بدافزارها، تغییراتی در سایت صورت بگیرد. در این مطلب قصد داریم در مورد نگهداری و مدیریت وب سایت هر آن چه را که لازم است بدانید را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

اهمیت نگهداری از وب سایت ها

امروزه تکنولوژی در حوزه برنامه نویسی پیشرفت زیادی کرده است و سیستم های مدیریت محتوایی مبتنی بر وب بسیار زیاد شده اند. بنابراین فرایند نگهداری از وب سایت ها و بروزرسانی آن ها از انحصار متخصصین و متولیان این امر خارج شده است. به گونه ای که بعضی از صاحبان وب سایت ها با داشتن دانش اندک خود در زمینه کامپیوتر و اینترنت، می توانند صفحات وب سایت خود را مدیریت و بروزرسانی کنند. البته باید توجه کرد که این موضوع بیشتر برای وب سایت های کوچک که طراحی ساده تری دارند، امکان پذیر است. وب سایت های بزرگ و تخصصی نیاز به یک تیم پشتیبانی دارند تا بتوانند وب سایت را به درستی مدیریت کنند. چرا که با توجه به کمبود وقت مدیران شرکت ها و صاحبان کسب و کارهای مختلف و همچنین نبودن یک متولی محض در شرکت ها برای نگهداری از وب سایت، ممکن است مدیریت و نگهداری سایت فراموش شود. این موضوع در سایت هایی که محتواهای قدیمی دارند و میزان سئو آن ها پایین است، کاملا مشخص است.

 

نگهداری سایت

 

خدمات نگهداری از وب سایت ها شامل چه چیزهایی می شود؟

یکی از وظایف شرکت های طراحی سایت معتبر، ارائه خدمات نگهداری، پشتیبانی و مدیریت یک وب سایت و ارائه اطلاعات شفاف به مشتریان است. به گونه ای که مشتریان در میان انبوهی از کلمات و اصطلاحات دنیای دیجیتال دچار سردرگمی نشده و بتوانند به راحتی و با آسودگی خاطر، خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنند و از مزایای آن بهره مند شود. نگهداری، مدیریت و پشتیبانی وب سایت ها دارای بخش های مختلفی است که هر یک از آن ها از یک دیگر به خوبی تفکیک شده اند. در ادامه هر یک از این بخش ها را به طور جداگانه توضیح می دهیم.

گارانتی وب سایت

معمولا زمانی که مشتری با شرکت طراحی سایت برای خدمات نگهداری و مدیریت وب سایت ها قرارداد می بندد، این قرداد گارانتی یک ساله دارد. به این معنا که در طول یک سال شرکت موظف است تا از وب سایت نگهداری کند و مدیریت های لازم را روی آن انجام دهد.

بروزرسانی قالب و هسته نرم افزار وب سایت

احتمالا همان طور که می دانید، همه سایت ها و نرم افزارها و اپلیکیشن ها، شامل دو بخش اصلی پوسته یا همان قالب و هسته هستند. این دو بخش به طور خودکار بروزرسانی نمی شوند و حتما باید فردی وجود داشته داشته باشد تا بتواند با دانش خود تغییراتی روی این بخش ها اعمال کند. بنابراین اجرای خدمات به روزآوری وب سایت به محض این که فاز طراحی سایت پایان یافت و محتواهای لازم بارگذاری شدند، بسیار مهم و ضروری است. در صورتی که این موضوع نادیده گرفته شود، به مرور زمان وب سایت ساخته شده، از استانداردهای روز دنیای وب که همواره در حال ارتقا و پیشرفت است، عقب خواهد ماند. به طوری که ممکن است بازگشت به استانداردها پس از مدت طولانی نیازمند صرف هزینه های زیادی برای مدیر سایت باشد.

امکان افزایش امکانات و قابلیت های عملکردی وب سایت

 بیشتر کسب و کارها در گذر زمان و با شناخت مشتریان و نیازهای آن ها خواستار یک سری تغییرات و ایجاد امکانات و قابلیت های جدید برای سایت هستند. این امر می تواند به دلیل توسعه کسب و کار و ارائه خدمات جدید برای مشتریان باشد که متعاقبا باید روی وب سایت اعمال شود.

پشتیبانی تلفنی

از جمله خدماتی که معمولا شرکت های طراحی سایت برای سایت های تخصصی و بزرگ ارائه می دهند، پشتیبانی وب سایت است. این موضوع به این منظور صورت می گیرد که اطمینان برای راهبر سایت و پاسخ به سوالات احتمالی برای مشتریان ایجاد شود. ارتباط موثر با پشتیبانی سایت، باعث می شود تا محتواهای سایت و بخش های مختلف آن بروزرسانی شود و اگر دچار باگی بود به زودی برطرف شود.

به روزرسانی محتوای متنی و چند رسانه ای وب سایت

همان طور که می دانید محتواهای یک سایت یکی از مهم ترین و داغ ترین موضوعات در دنیای دیجیتال است. محتوای سایت به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول آن مربوط به تولید محتوا خدمات دیجیتال مارکتینگ است. بروز رسانی محتواها هم به عهده همان تیم مدیریت و نگهداری وب سایت ها است. این موضوع هم می تواند به روش درون سازمانی انجام گیرد و هم به روش برون سپاری. هر کدام از این روش ها مزایای خاص خود را برای سایت دارند.

نگهداری سایت

ایمن سازی وب سایت

در آخر می رسیم به ایمن سازی و ایجاد امنیت برای وب سایت ها که این موضوع هم به عهده تیم های پشتیبانی و نگهداری از وب سایت ها است. این خدمات شامل اعمال تنظیماتی است که در فاصله های زمانی طولانی تری نسبت به سایر خدماتی که نام بردیم انجام می گیرد.

هزینه مدیریت و نگهداری از وب سایت ها چقدر است؟

معمولا شرکت های طراحی سایت، تعرفه مدیریت و نگهداری از وب سایت ها را به دو صورت ماهانه و دوره ای از شما دریافت می کنند. شما بدون قرارداد هم می توانید در هر ساعت از شبانه روز به صورت ساعتی و روزانه از شرکت طراحی سایت بخواهید تا از سایت شما پشتیبانی کنند و در صورتی که نیاز به کمک آن ها بود، از آن ها کمک دریافت کنید.

در کل فرقی نمی کند به چه صورت از شرکت بخواهید که مدیریت سایت شما را به عهده بگیرند، تنها نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اگر یک سایت تخصصی و حرفه ای دارید و برای آن زحمت زیادی کشیدید و هزینه زیادی کرده اید، از یک تیم قوی و حرفه ای بخواهید تا پشتیبانی و نگهداری سایت شما را به عهده بگیرند. در این صورت می توانید مواردی که بیان کردیم را روی سایت خود اعمال کنید و از سایر رقبا پیشی بگیرید. شرکت ما دارای برترین تیم های تخصصی پشتیبانی است که شما می توانید در همه زمینه های مربوط به وب سایت ها از آن ها کمک بگیرید.

 

 

شرکت هایی که در حوزه طراحی سایت فعالیت می کنند، خدمات خود را به شکل های مختلفی در اختیار مشتریان قرار می دهند. کیفیت خدمات این مجموعه ها بسته به میزان مهارت و تخصص تیم های طراح سایت متفاوت است. یکی از خدمات ویژه ای که تمامی شرکت های طراحی سایت موظف به ارائه آن هستند، خدمات پشتیبانی و نگهداری از سایت است.

البته ممکن است مدت زمان ارائه این خدمات برای هر شرکتی متفاوت باشد. اما حتما پس از طراحی و راه اندازی سایت، تیم طراح باید برای مدتی وظیفه مدیریت، پشتیبانی و نگهداری از سایت را برعهده بگیرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل، آن را سریعا شناسایی کرده و برطرف کند.

نکته مهمی که در خصوص پشتیبانی از سایت باید بدانید این است که این کار را حتما باید خود شرکت طراح انجام دهد. یعنی اگر طراحی سایت خود را به شرکت خاصی واگذار کردید، نمی توانید خدمات پشتیبانی و نگهداری از آن را از شرکت دیگری دریافت کنید.

اما پشتیبانی از سایت دقیقا به چه معناست و شامل چه اقداماتی می شود؟ پشتیبانی یا نگهداری از سایت یعنی کلیه اقداماتی که باعث می شوند سایت همیشه و در هر لحظه بروز باشد و عملکرد روان و قابل قبولی داشته باشد. سایت ها معمولا پس از بروزرسانی ممکن است دچار باگ یا اختلالاتی در عملکرد خود شوند. بنابراین طراحان سایت و کسانی که مسئولیت رسیدگی، پشتیبانی و نگهداری از آن را برعهده دارند باید پس از این بروزرسانی ها، تمام بخش های سایت را بررسی کرده و در صورت وجود لینک ها یا پیوندهای خراب آن ها را حذف کنند.

پشتیبانی و نگهداری سایت شامل چه خدماتی می شود؟

همانطور که اشاره کردیم، شرکت های طراح سایت هر یک خدمات متفاوتی برای پشتیبانی از سایت به مشتریان ارائه می کنند. اما اگر در این مورد حساسیت زیادی دارید، بهتر است پروژه طراحی سایت و پشتیبانی از آن را به مجموعه هایی واگذار کنید که از کیفیت خدماتشان نهایت اطمینان را دارید. خدمات پشتیبانی و نگهداری از سایت، فعالیت های زیادی را در بر می گیرد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

بروزرسانی سایت

یکی از مهم ترین خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت، بروزرسانی آن است. بروزرسانی شامل تمام بخش ها و قسمت های سایت می شود. از جمله انواع آن می توان به بروزرسانی امنیتی، بروزرسانی پلاگین ها و تم ها، بروزرسانی محتوا و نرم افزارها اشاره کرد. این کار باعث می شود تا هم سطح امنیت سایت تا حد زیادی افزایش پیدا کند و هم قابلیت ها و امکانات جدیدتری به آن افزوده شوند. این جزء وظایف مهم پشتیبان سایت است که آن را باید با دقت زیادی انجام دهد. اهمیت بروزرسانی در این است که شما به هیچ عنوان از رقبای خود عقب نمی مانید و همیشه اطلاعات جدید، بروز و مفید در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید.

افزایش سرعت سایت

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بهینه سازی و بهبود رتبه سایت، افزایش سرعت آن است. ممکن است پس از بروزرسانی های پی در پی، اختلالاتی در عملکرد سایت رخ دهد که در نهایت منجر به کند شدن سرعت آن شود. به عنوان مثال می توانیم به اررهای 404 اشاره کنیم که در برخی مواقع رخ می دهند و باعث افت سرعت سایت می شوند.

علاوه بر این، در حالت کلی اگر سرعت سایت کند باشد، احتمال افزایش نرخ پرش سایت بالا می رود. به این شکل یک سایت به سرعت تنزل رتبه پیدا می کند و به قعر لیست سرچ گوگل می رسد. کاربران تمایل دارند نهایتا بین 3 تا 5 ثانیه به آن چه که می خواهند در سایت برسند. اگر زمان لود و بارگذاری سایت بیشتر از این مقدار طول بکشد، کاربر به احتمال زیاد سایت را ترک خواهد کرد. پس یکی دیگر از عملیاتی که در روند پشتیبانی و نگهداری از سایت انجام می شود، همین بهبود سرعت سایت است که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است.

بررسی و رفع خطاهای سایت

کدهای HTML سایت باید به صورت مرتب بررسی، بروزرسانی و عیب یابی شوند. انجام این کار از عهده هر کسی برنمی آید و تنها افراد متخصص می توانند اقدام به رفع خطاهای موجود کنند. تیم پشتیبانی از سایت، به صورت مرتب روی عملکرد کدهای HTML نظارت داشته و در صورت هر گونه مشکل در عملکرد آن ها، سریعا در جهت عیب یابی و رفع مشکل برمی آیند. گاهی ممکن است این خطاها چندان به چشم نیایند و جزئی باشند. اما سهل انگاری و نادیده گرفتن آن ها می تواند در گذر زمان سایت را با مشکلات بزرگی مواجه کند که شاید به راحتی این مشکلات برطرف نشوند.

پشتیبان گیری از نسخه ها و فایل های سایت

همیشه باید برای اتفاقات غیر منتظره خود را آماده کرد. باید برای اطمینان از اینکه هیچ گاه اطلاعات مهم سایت از بین نمی روند، یک یا چند نسخه پشتیبان از فایل های مهم در اختیار داشت. این دقیقا یکی از وظایف مهم تیم پیشتیبانی از سایت است که آن را به نحو احسنت باید انجام دهند.

این پشتیبان گیری می تواند برای بخش های مختلفی از سایت انجام شود که چند مورد از آن ها عبارتند از: تصاویر، فایل های ویدئویی، مقالات، محتوای سایت، افزونه ها و... اینگونه می توان از اطلاعات سایت در برابر حمله هکرها، وجود بدافزارها و یا بروزرسانی هایی که سبب از دست رفتن بخشی از اطلاعات سایت می شوند، محافظت کرد.

تولید محتوای جدید برای سایت

وبسایت ها باید دائما در حال تغییر و تحول باشند تا بتوانند علاوه بر جلب نظر مخاطبان هدف، در موتور جستجوی گوگل نیز شرایط ایده آلی داشته باشند. یکی از اقدامات مهم در پروسه پشتیبانی و نگهداری سایت، همین تولید محتوای جدید است. محتوایی که بتواند برای مخاطبان ایجاد ارزش کند و حرفی تازه برای گفتن داشته باشد.

باید این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که فضای وب دائما در حال تغییر و بروزرسانی است و سایت هایی که از این تغییرات عقب بمانند محکوم به شکست و فراموشی هستند. تیم پشتیبانی از سایت برای اینکه بتوانند وضعیت سایت را همیشه در بهترین حالت ممکن نگه دارند، باید عملکرد رقبا را ارزیابی کرده و براساس آن استراتژی هایی را جهت بهبود محتوای سایت بچینند.

البته وظیفه تولید محتوای یونیک و درجه یک معمولا بر عهده تیم محتوا و سئوکارهای سایت است. اما پشتیبان سایت نیز باید روی این عملیات نظارت کامل داشته باشد و چه بهتر که خود این فرد در زمینه بروزرسانی محتوا مهارت هایی را کسب کرده باشد.

بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل

به دلیل رقابت شدیدی که در فضای اینترنت وجود دارد، تنها سایت هایی می توانند با قدرت ادامه دهند که بیشترین هماهنگی را با الگوریتم های گوگل داشته باشند. ربات ها و خزنده های گوگل برای پیدا کردن بهترین و باکیفیت ترین سایت ها، دائما در حال ارزیابی و بررسی آن ها هستند. کوچک ترین عملکرد منفی یا اختلال در عملکرد سایت که باعث ابهام برای این ربات ها شود، می تواند رتبه سایت را تقلیل دهد.

با اینکه وظیفه اصلی بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل برعهده سئوکارهاست، اما تیم پشتیبانی نیز باید نسبت به این موضوع حساسیت زیادی داشته باشند. بنابراین در طول زمانی که پشتیبان سایت موظف به ارائه خدمات به کارفرماست، روی عملکرد تیم سئو نیز نظارت خواهد داشت.

سئوی سایت یعنی انجام مجموعه ای از کارها که باعث می شوند رتبه سایت بهبود یافته و اعتبار آن افزایش پیدا کند. پشتیبان سایت باید در این زمینه اطلاعات زیادی داشته باشد تا بتواند با توجه به شرایط، بهترین ایده ها و استراتژی ها را در اختیار سئوکارها قرار دهد.

ریسپانسیو کردن سایت

تیم طراح از همان ابتدای کار باید سایت را به گونه ای طراحی و راه اندازی کند تا قابلیت نمایش برای تمامی دستگاه ها را داشته باشد. این عملیات همان ریسپانسیو کردن سایت است. وظیفه پشتیبان سایت این است که پس از طراحی سایت، دائما این موضوع را بررسی کند که آیا سایت همچنان در حالت ریسپانسیو قرار دارد یا خیر؟ در صورت وجود هر گونه اختلال، این موانع باید برداشته شوند و سایت از این نظر بهینه سازی شود تا تمامی کاربران موبایل، لپ تاپ، تبلت و... بتوانند از خدمات سایت به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

هزینه خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت

هزینه ای که برای خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت تعیین می شود برای هر شرکت طراح متفاوت است. برخی از شرکت ها برای جلب نظر مشتریان خود سعی می کنند خدمات پشتیبانی را به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار دهند. برخی از شرکت های حرفه ای، به دلیل خدمات پشتیبانی تخصصی مبلغی را برای این کار در نظر می گیرند. به همین دلیل نمی توان در خصوص تعرفه خدمات پشتیبانی از سایت به طور دقیق اظهار نظر کرد. از مهم ترین عواملی که روی هزینه این خدمات تاثیرگذار هستند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

•             نوع پشتیبانی از سایت که می تواند شامل پشتیبانی از سایت فروشگاهی، سایت پزشکی، سایت آموزشی و... باشد.

•             روش طراحی سایت که می تواند به کمک سیستم های مدیریت محتوای وردپرس یا به صورت کاملا تخصصی انجام شده باشد. (معمولا پشتیبانی از سایت های وردپرسی رایگان است. اما سایت های تخصصی برای دریافت خدمات پشتیبانی و نگهداری از سایت به یک هزینه مشخص نیاز دارند.)

•             میزان تخصص و تجربه تیم پشتیبان

•             مدت زمان در نظر گرفته شده برای ارائه خدمات پشتیبانی

•             شرایط و وضعیت کلی سایت و...

 

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات