معایب و مزایای CMS اختصاصی

معایب و مزایای CMS اختصاصی

احتمالاً در فضای کسب و کار اینترنتی با اصطلاحات و عبارات مختلفی روبرو می شوید که یکی از آن ها CMS یا سیستم مدیریت محتوا است. همانطور که از نام سیستم مدیریت محتوا پیداست می توان به کمک آن محتوای قرار داده شده روی وبسایت را مدیریت و کنترل کرد. به طور کل در زمینه مدیریت محتوای وب سایت، برنامه های مختلف و متعددی وجود دارند. اما گاهی اوقات، مدیران وب سایت برای اینکه بتوانند منحصر به‌ فرد ظاهر شوند و متفاوت از دیگر رقبا عمل کنند می‌بایست CMS اختصاصی خود را داشته باشند. برای آشنایی با معایب و مزایای CMS اختصاصی با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.


 CMS چیست؟


CMS، (Content Management System)، یا همان سیستم مدیریت محتوا، یک سیستم تحت وب است که برای طراحی سایت و ساخت انواع وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای بسیار زیادی دارد. این سیستم ها قابلیت های بسیار زیادی دارند که از آن جمله می توانیم به تولید محتوا، ویرایش و یا حتی حذف صفحات وب سایت اشاره کنیم.

cms اختصاصی
در واقع CMS می‌تواند یک بخش از وب سایت شما باشد که این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به دانش حرفه ای کدنویسی بتوانید تغییرات لازم را روی وب‌سایت خود اعمال کرده و آن را به خوبی مدیریت کنید. اگر بخواهیم سیستم های مدیریت محتوا را به طور کلی دسته بندی کنیم، می توانیم آن ها را در دو گروه قرار دهیم که عبارتند از: CMS اختصاصی و CMS های متن باز. هر کدام از این دو سیستم مدیریت محتوا، مزایا و معایب خاص خود را دارند. این کاملاً بسته به کسب و کار و زمینه کاری شما دارد که از کدام یک از آن ها برای مدیریت وب سایت خود استفاده کنید.


‏CMS اختصاصی چیست؟

 


این روزها با افزایش آگاهی مردم از تاثیرات اینترنت بر رشد و توسعه کسب و کارها، میزان فعالیت در بستر اینترنت به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. از این رو شاهد هستیم که وبسایت های متعددی در زمینه ها و حوزه های مختلف، طراحی و راه اندازی شده اند. از آن جایی که همه افراد از دانش برنامه نویسی و کدنویسی بهره‌مند نیستند و زمان و هزینه کافی برای فراگیری این علم را ندارند، معمولاً برای طراحی وب سایت و مدیریت آن به سراغ راهکارهای ساده تری می روند. 
سیستم های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا نمونه‌ای از CMS های متن باز هستند که نیاز به کدنویسی پیچیده ندارند و امکانات خود را به راحتی در اختیار مدیران وب سایت قرار می دهند. اما در مقابل، ما با یک نمونه دیگر از سیستم مدیریت محتوای وب سایت رو به رو هستیم که به آن CMS اختصاصی می گویند. 


همانطور که از نام این نوع سیستم مدیریت محتوا بر می آید، به شکل کاملاً تخصصی و سفارشی سازی شده طراحی می شود. شما به کمک CMS اختصاصی می توانید به راحتی اقدام به آپلود انواع تصاویر و فایل های ویدئویی بر روی وب سایت خود کنید. همچنین می توانید با توجه به نیازمندی های کسب و کار خود، تغییراتی را در تنظیمات وب سایت اعمال کنید.


معمولاً به ‏CMS اختصاصی،‏ CMS میزبانی شده نیز می گویند. این سیستم، کاملا اختصاصی برای یک مجموعه یا سازمان خاص طراحی می شود و شامل یک سری کدهای اختصاصی است. اگر قصد دارید برای ارتقای وب سایت خود و مدیریت بهتر آن از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید و در انتخاب نوع این سیستم ها هنوز در تردید هستید، بهتر است کمی در این زمینه مطالعه داشته باشید. ما قصد داریم در ادامه شما را با معایب و مزایای CMS اختصاصی آشنا کرده و به شما کمک کنیم تا در این مورد تصمیم گیری بهتری داشته باشید.


 معایب CMS اختصاصی


وقتی از نقاط ضعف یا معایب یک سیستم مدیریت محتوا به خوبی مطلع باشید، قطعاً می توانید برای مدیریت وبسایت خود، تصمیم عاقلانه تری بگیرید. از آن جایی که هر کسب و کار اینترنتی و هر وب سایتی حوزه کاری و شرایط مخصوص به خود را دارد، نمی توان ادعا کرد که یک سیستم مدیریت محتوا می تواند برای همه نتایج قابل قبول و یکسانی را به بار آورد.

cms اختصاصی
برخی از کسب وکارها زمان کافی برای برنامه نویسی وب سایت و رسیدگی به آن ندارند. برخی دیگر نیز با کمبود بودجه مواجه هستند. اینها تنها بخشی از فاکتورهایی هستند که در انتخاب سیستم مدیریت محتوا می بایست به آن ها توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی معایب CMS اختصاصی می پردازیم.


هزینه بالای CMS اختصاصی


یکی از تفاوت های عمده میان سیستم‌های مدیریت محتوای متن‌باز و سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی این است که معمولاً در روش اختصاصی، شما برای طراحی و توسعه بخش‌های مختلف وب سایت، می بایست هزینه های مختلفی را در نظر بگیرید. این امر کاملاً طبیعی است. در واقع شما قرار است یک سیستم مدیریت محتوای کاملاً شخصی سازی شده داشته باشید. سیستمی که کاملا مختص شما و وب سایت شماست و هیچ نقطه اشتراکی با دیگر وبسایت ها که از سیستم مدیریت محتوای رایگان استفاده می کنند ندارد. 


بنابراین اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که برای مدیریت محتوای وب سایت خود و  توسعه و ارتقای آن با محدودیت بودجه روبه‌رو هستند،  بهتر است به سراغ CMS اختصاصی نروید. CMS های اختصاصی معمولاً نیاز به کدنویسی اختصاصی دارند. همانطور که می دانید کدنویسی، علمی پیچیده و زمانبر است. به همین جهت طراحان و برنامه نویسان برای کدنویسی سایت شما معمولا هزینه های بالایی درخواست می کنند. بسته به بزرگی و پیچیدگی وب سایت شما، هزینه CMS اختصاصی نیز می‌تواند به میلیون ها و یا حتی میلیاردها تومان برسد. 


زمان بر بودن CMS اختصاصی


خب اگر زمان برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است و معمولاً فرصت کافی برای کدنویسی اختصاصی ندارید. بهتر است به جای CMS اختصاصی از سیستم های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس استفاده کنید. معمولاً برنامه نویسان برای رسیدگی به وب سایت شما و کدنویسی های اختصاصی آن نیاز به زمان کافی دارند و این می‌تواند برای برخی از کسب و کارها یک نوع عیب محسوب شود.


پشتیبانی ضعیف CMS اختصاصی


معمولاً تعداد طراحان و برنامه نویسانی که در زمینه طراحی CMS اختصاصی فعالیت می کنند، بسیار کمتر از طراحان وب سایتی هستند که از سیستم مدیریت محتوای رایگان وردپرس استفاده می کنند. خب این یعنی چه؟ یعنی زمانی که شما نیاز دارید تا وبسایت خود را ارتقا داده، توسعه بخشیده و آن را بروزرسانی کنید، تعداد افرادی که تجربه کافی در زمینه سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارند کمتر هستند.  

cms اختصاصی
شما برای پشتیبانی از وب سایت خود به متخصصین کمتری دسترسی دارید. بنابراین فرآیند پشتیبانی از وبسایت، ضعیف تر انجام خواهد شد یا شما را با مشکلات و چالش های مختلفی روبرو خواهد کرد. معمولاً همه طراحان وب سایت از دانش بالایی در زمینه کدنویسی برخوردار نیستند. بنابراین زمانی که می خواهید از CMS اختصاصی استفاده کنید، بهتر است حتماً به این موضوع دقت داشته باشید تا در زمان پشتیبانی از سایت به مشکل نخورید.


 مزایای CMS اختصاصی


درست است که CMS اختصاصی دارای یک سری معایب هست. اما نمی توان از مزایای آن چشم پوشید. این سیستم مدیریت محتوا در جای خود می تواند امتیازات زیادی برای شما قائل شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


امنیت بالای CMS اختصاصی 


خب می توان گفت یکی از برتری های CMS اختصاصی نسبت به سیستم های مدیریت محتوای رایگان، امنیت بالای آن است که بسیار مورد توجه مدیران وب سایت قرار گرفته است. اگر سطح امنیت وب سایت برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است به سراغ کدنویسی های اختصاصی بروید. به این شکل افراد سودجو، هکرها و کلاهبرداران از پشت پرده سایت شما مطلع نبوده و دسترسی به کدهای اختصاصی آن نخواهند داشت. 


برخی از طراحان حرفه ای می توانند وب سایت شما را با زبان های برنامه نویسی خاصی بنویسند که شاید کمتر کسی در دنیا از آن ها مطلع باشد. این می تواند سطح امنیت وب سایت شما را تا حد زیادی افزایش دهد. در نتیجه کاربران و مخاطبان به سایت شما اعتماد و اطمینان بیشتری خواهند داشت و خدمات خود را از طریق بستری امن و مطمئن دریافت خواهند کرد.


سرعت بالای CMS اختصاصی


وقتی برنامه نویسان حرفه ای به صورت اختصاصی برای وب سایت شما اقدام به کدنویسی می کنند، معمولاً کدهای اضافی، مازاد و بلا استفاده از وبسایت شما حذف می شوند و این می‌تواند تا حد زیادی در افزایش سرعت سایت شما تاثیرگذار باشد. با افزایش سرعت بارگذاری وب سایت، کاربران می‌توانند به امکانات و خدمات مورد نظر خود سریع تر دسترسی داشته باشند. این مسئله نیز در نهایت رضایت مخاطبان را به دنبال دارد.


انعطاف‌پذیری بیشتر CMS اختصاصی


وقتی یک برنامه نویس حرفه ای برای سایت شما کدنویسی اختصاصی انجام می دهد، با تمام جزئیات آن آشنا است. بنابراین در زمان ارتقا و توسعه وب سایت می تواند به راحتی تغییرات لازم را ایجاد کند.‏ CMS اختصاصی برای اضافه کردن امکانات و قابلیت های جدید و متنوع، انعطاف پذیری بسیار بالایی از خود نشان می دهد. 
بنابراین شما می‌توانید با افزودن یک سری برنامه ها و قابلیت های منحصر به فرد، وب سایت خود را از دیگر سایت های رقیب متمایز کنید. به طور کل، CMS اختصاصی برای آن گروه از افرادی که تمایل دارند همیشه نسبت به رقبا خاص تر عمل کرده و جایگاهی ویژه در میان مشتریان داشته باشند، گزینه ای ایده آل و مناسب است. پس اگر مشکل زمانی یا بودجه ندارید، سعی کنید برای طراحی وب سایت از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی کمک بگیرید.
 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات