روش های طراحی سایت

روش های طراحی سایت

با اینترنتی شدن کسب و کارها و حضور مشاغل در حوزه بازار کار آنلاین، دریافت خدماتی همچون طراحی سایت ضرورت پیدا می‌کند. سایت در واقع  ویترین مجازی کسب و کارهاست که باعث می ‌شود کاربران از سراسر دنیا امکان این را داشته باشند تا از خدمات هر مجموعه استفاده کنند. در خصوص طراحی و راه ‌اندازی سایت سوالات بسیار زیادی وجود دارد. افرادی که می ‌خواهند اقدام به طراحی سایت کنند، تمایل دارند با چند و چون کار به خوبی آشنا بوده و جزئیات مربوط به طراحی سایت را بدانند. از آن جایی که رقابت درعرصه کسب و کار آنلاین بسیار بالاست، داشتن یک سایت حرفه ‌ای و مجهز می ‌تواند ما را از بسیاری از رقبا برتر و متمایز کند. برای داشتن یک سایت حرفه ‌ای می توان به روش‌ های مختلفی اقدام کرد. در این مطلب قصد داریم به صورت مفصل با روش ‌های طراحی سایت آشنا شویم.

همه چیز درباره طراحی سایت

قبل از اینکه در رابطه با روش ‌های طراحی سایت صحبت کنیم، می ‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که اهمیت داشتن سایت چیست و این موضوع چه تاثیری در رشد کسب و کارهای امروزی دارد؟ در عصر امروزی مردم بیشترین زمان خود را با گوشی های هوشمندی که در اختیار دارند سپری می‌کنند. امکاناتی که گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و رایانه ‌ها در اختیار افراد قرار می ‌دهند، روند زندگی آن ها را سریع تر و با کیفیت ‌تر کرده است. به همین دلیل معمولاً افراد برای خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود به جای مراجعه حضوری به بازار، از طریق فروشگاه‌ های آنلاین اقدام می‌کنند.

این تنها یکی از فواید آنلاین شدن کسب و کارهاست. تا زمانی که یک مجموعه خاص نتواند خدمات خود را در بستر اینترنت به کاربران ارائه کند، شانس موفق شدن در دنیای رقابت را نخواهد داشت و قطعاً مدت زمان کوتاهی نگذشته که از ذهن مشتریان پاک خواهد شد. با طراحی سایت حرفه ‌ای بسیاری از مشاغل می ‌توانند ظرف مدت کوتاهی پیشرفت چشمگیری داشته باشند و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب نمایند.

وب سایت ‌ها بهترین و اقتصادی‌ ترین گزینه برای شروع فعالیت در حوزه اینترنت هستند که برای طراحی و راه ‌اندازی آن ها نیاز به سرمایه هنگفت نیست. با داشتن یک سایت حرفه ‌ای جامعه هدف شما بزرگ تر شده و افراد بیشتری از سراسر دنیا با کسب و کار و خدماتتان آشنا خواهند شد. رفته رفته با رشد و توسعه وب سایت، نرخ بازگشت سرمایه شما افزایش پیدا می‌کند و با فعالیت درست و مداوم در فضای اینترنت به اعتبار بیشتری دست خواهید یافت. وب سایت ‌های حرفه ‌ای به برندسازی کسب و کارها کمک زیادی کرده و یک ارتباط سازنده و موثر بین مدیران سایت و مشتریان برقرار می‌کنند. 

روش ‌های طراحی سایت

حال که به اهمیت طراحی سایت پی بردیم، قصد داریم شما را با روش ‌های مختلف راه‌ اندازی یک سایت حرفه ‌ای آشنا کنیم. اگر شما هم به تازگی تصمیم گرفته ‌اید که برای کسب و کار خود یک سایت راه ‌اندازی کنید، ابتدا بایستی با روش ‌های مختلف طراحی سایت آشنا شوید. از جنبه ‌های مختلف می ‌توان طراحی سایت را به روش ‌های گوناگونی انجام داد که این روش ‌ها به شرح زیر هستند:

  • طراحی سایت به روش اختصاصی
  • طراحی سایت با استفاده از CMS های عمومی مانند جوملا و وردپرس که به سایت ساز نیز معروف هستند.
  • طراحی سایت استاتیک (ثابت)
  • طراحی سایت داینامیک (پویا)
  • طراحی سایت فلش

در ادامه به صورت مجزا  به بررسی هر کدام از این روش ‌ها و مزایای آن ها می پردازیم.

طراحی سایت به روش اختصاصی

طراحی سایت اختصاصی معمولاً برای آن دسته از مشاغل و کسب و کارهایی مفید است که تصمیم دارند فعالیت خود را در بستر اینترنت روز به روز گسترده‌ تر کرده و خدمات خود را توسعه ببخشند. در این روش برای طراحی سایت نیاز به کد نویسی ‌های بسیار پیچیده و خاص است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افرادی که تمایل دارند به روش اختصاصی سایت خود را طراحی کنند با چالش ‌هایی روبرو شوند.

متد های طراحی سایت

برنامه نویسی و کد نویسی اختصاصی، عملی است که نیاز به دانش و مهارت کافی دارد واز عهده هر کسی بر نمی ‌آید. افرادی که تمایل دارند به این روش سایت خود را طراحی کنند یا باید زمان کافی برای یادگیری کد نویسی در نظر بگیرند و یا این عمل را به شرکت ‌های متخصص و با تجربه بسپارند.

طراحی سایت به روش اختصاصی همانطور که از نامش پیداست، به روشی گفته می ‌شود که سایت در آن به صورت کاملاً ویژه برای کسب و کار با شرایط خاص طراحی می ‌شود. در این روش سایت از پایه کد نویسی می ‌شود و در واقع صفر تا صد برنامه نویسی آن بر عهده متخصصین برنامه نویسی است. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

مزایا و معایب طراحی سایت به روش اختصاصی

از مزایای طراحی سایت به روش اختصاصی عبارتند از:

  • طراحی سایت به روش کاملاً شخصی ‌سازی شده برای کاربران انجام می شود و مشابه آن وجود نخواهد داشت. این باعث یونیک بودن کار می شود.
  • قابلیت اضافه کردن ویژگی ‌های خاص به سایت
  • سرعت بسیار بالای سایت به دلیل کد نویسی ‌های بسیار حرفه ‌ای و تخصصی
  • برخورداری از گرافیک فوق العاده منحصر به فرد و با کیفیت
  • امنیت بالای سایت
  • تجربه کاربری لذت بخش سایت

 از معایب طراحی سایت به روش اختصاصی عبارتند از:

  • از آن جایی که در این روش، سایت از پایه نیاز به کد نویسی ‌های تخصصی دارد، معمولاً هزینه طراحی بالاست.
  • تیم برنامه نویسی برای نوشتن کدهای اختصاصی نیاز به زمان زیادی دارند و در نتیجه طراحی سایت با این روش پروسه طولانی ‌تری دارد.
  • شرکت ‌های طراحی سایت برای پشتیبانی از چنین سایت هایی هزینه ‌های بالایی دریافت می‌کنند.
  • هزینه بالای سئو
  • در صورتی که شما به عنوان کارفرما از نحوه طراحی سایت رضایت نداشته باشید، نمی ‌توانید از یک شرکت دیگر جهت دریافت خدمات پشتیبانی کمک بگیرید.

طراحی سایت وردپرس

یکی از محبوب‌ ترین و پرطرفدارترین سیستم‌ های مدیریت محتوا، سیستم‌ های وردپرسی هستند که کار با آن ها بسیار راحت و آسان است. در واقع افرادی که از دانش برنامه نویسی قابل قبولی برخوردار نیستند، می‌ توانند بدون نیاز به علم کد نویسی از این روش برای طراحی سایت استفاده کنند. وردپرس در واقع یک سیستم یا برنامه سایت ساز است که خدمات شگفت ‌انگیزی را برای راه ‌اندازی یک سایت حرفه ‌ای در اختیار کاربران قرار می ‌دهد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر مقداری دانش کد نویسی و برنامه نویسی بدانید، می ‌توانید با مهارت خود، کمی سایت طراحی شده را شخصی سازی کنید و تغییراتی که با سلیقه شما سازگار هستند را بر روی آن اعمال نمایید. با استفاده از این روش می ‌توان انواعی از سایت ‌های خبری، پزشکی، فروشگاهی، خدماتی، آموزشی و… را طراحی و راه اندازی کرد. 

مزایا و معایب سایت ‌های وردپرسی

سایت‌ های وردپرسی نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در این بخش به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنیم. مزایای سایت وردپرسی عبارتند از:

  • همانطور که اشاره کردیم، کار با سایت ‌های وردپرسی بسیار راحت و آسان است. همین کاربری آسان یکی از مهم ‌ترین مزایای سایت ‌های وردپرسی به شمار می رود.
  • در مقایسه با روشی همچون طراحی سایت اختصاصی، طراحی سایت وردپرس در زمان، صرفه ‌جویی زیادی می‌کند و معمولاً سریع ‌تر راه ‌اندازی می ‌شود.
  • برای سایت ‌های وردپرسی انواع قالب و طرح‌ های از قبل آماده شده وجود دارد که کاربران می ‌توانند با توجه به نیاز و سلیقه خود به ظاهر سایت تنوع بخشیده و کمی در این مورد خلاقیت به خرج دهند.
  • امکانات سایت‌ های وردپرسی بسیار زیاد است. با توجه به تنوع قالب ‌ها می ‌توان انواع سایت شخصی، آموزشی، شرکتی، فروشگاهی و… را طراحی کرد.
  • هزینه کمتر طراحی سایت وردپرس در مقایسه با سایت‌ های اختصاصی
  • بیشترین سازگاری با موتورهای جستجوگر گوگل
  • سرعت و امنیت بالا

 

متد های طراحی سایت

 از معایب سایت ‌های وردپرسی عبارتند از:
  • سایت‌ های وردپرسی نیاز به بروزرسانی‌ های مداوم دارند. این موضوع می ‌تواند هم یک نوع مزیت و هم یک نوع عیب به شمار آید. چرا که به روز رسانی مداوم می ‌تواند بخش ‌هایی از سایت را با مشکلاتی روبرو کند.
  • ممکن است افزونه ‌هایی که برای سایت وردپرسی خود در نظر می‌گیرید با یکدیگر سازگاری نداشته باشند.
  • سیستم مدیریت محتوای وردپرس ممکن است از نظر امنیتی با مشکلاتی روبرو شود. در صورتی که امنیت این سیستم ‌ها به خطر بیفتد، تمامی سایت ‌های وردپرسی با مشکلات جدی روبرو خواهند بود که تعداد آن ها هم کم نیست.

طراحی سایت به روش استاتیک

طراحی سایت به روش استاتیک (ثابت) یکی دیگر از روش ‌های رایج برای راه ‌اندازی یک سایت جدید است. سایت ‌های استاتیک از تعداد صفحات مشخصی تشکیل شده ‌اند که البته این صفحات، واکنش و عکس ‌العملی به فعالیت ‌های کاربران و بازدیدکنندگان از سایت نشان نداده و تعاملی با آن ها ندارند.

همانطور که از نام این وب سایت ‌ها مشخص است، اطلاعات محتوایی آن ها ثابت بوده و اعمال تغییر روی آن ها کار چندان راحت و آسانی نیست. معمولاً متخصصین برای طراحی سایت با این روش از کدهای HTML و CSS استفاده می‌کنند.

در صورتی که نیاز به ایجاد تغییراتی بر روی سایت باشد، مدیران سایت می ‌بایست به صورت دستی این کار را انجام دهند. بنابراین برای آن دسته از کسب و کارهایی که فعالیت ‌های بسیار گسترده ‌ای دارند و برای آن ها نیاز به سایت هایی با تعداد صفحات بالاست، نمی ‌توان از روش استاتیک استفاده کرد.

مزایا و معایب طراحی سایت به روش استاتیک

از مزایای طراحی سایت به روش استاتیک عبارتند از:

  • در مقایسه با روش داینامیک که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد، این روش برای طراحی سایت به زمان کمتری نیاز خواهد داشت.
  • هزینه طراحی سایت به روش استاتیک در مقایسه با روش داینامیک کمتر است.
  • تعداد صفحات محدود و بسیار کم این نوع سایت‌ ها باعث می ‌شود تا نیاز به فضای هاست بزرگ و وسیع نداشته باشند.
  • میزبانی آن ها راحت است و معمولاً بهترین روش برای طراحی سایت ‌های کوچک به شمار می‌ روند.
  • موتورهای جستجوگر گوگل این نوع سایت ‌ها را راحت ‌تر ایندکس می‌کنند.
  • در صورت کند بودن اینترنت نیز سرعت بارگذاری آن ها بالا و قابل قبول است.
 معایب سایت ‌های طراحی شده به روش استاتیک عبارتند از:
  • این سایت ‌ها بیشتر گزینه مناسبی به عنوان سایت ‌های اطلاع رسانی هستند، چرا که عملکرد آن ها بسیار محدود است.
  • این وب سایت ‌ها همیشه برای ایجاد تغییرات یا به روز رسانی به شرکت ‌های طراح خود وابسته هستند.
  • در گذر زمان می‌ توانند هزینه‌ های زیادی را بر دوش مدیران سایت بگذارند.

طراحی سایت به روش داینامیک

پس از روی کار آمدن سیستم ‌های مدیریت محتوا همچون وردپرس، تکنیک طراحی سایت به روش داینامیک یا پویا نیز به وجود آمد. طراحان با توجه به نیاز و انتظارات مشتریان، این نوع سایت‌ ها را طراحی می‌کنند. این سایت ‌ها در برابر هرگونه اعمال تغییر انعطاف پذیری بالایی دارند و مدیران وب سایت می ‌توانند با استفاده از پنل مدیریت محتوا تغییرات لازم را بر روی اطلاعات و محتوای سایت اعمال کنند. در طراحی این نوع سایت‌ ها از انواع زبان برنامه نویسی همچون JavaScript، PHP، ASP، HTML استفاده می شود. بنابراین می ‌توان گفت این روش طراحی سایت نیاز به دانش کافی در حوزه برنامه نویسی دارد.

مزایا و معایب طراحی سایت به روش داینامیک

از مزایای طراحی سایت به روش داینامیک عبارتند از:

  • این سایت ‌ها قابلیت این را دارند که در صورت لزوم به آن ها صفحاتی افزوده شود.
  • سایت‌ های داینامیک مجهز به یک پنل مدیریت محتوای کاملا اتوماتیک هستند.
  • اعمال هرگونه تغییر در ساختار محتوا و ظاهر سایت بسیار آسان و راحت است.
  • تمامی داده ‌های سایت درون یک پایگاه داده ذخیره و نگهداری می ‌شود که امکان بررسی این داده ‌ها و جستجو در این بخش وجود دارد.
  • پنل مدیریت این نوع سایت ‌ها به گونه ‌ای است که چند کاربر به طور همزمان می ‌توانند با آن کار کنند.
از معایب طراحی سایت به روش داینامیک عبارتند از:
  • برای طراحی چنین سایت ‌هایی نیاز به نیروهای متخصص و حرفه‌ ای است.
  • نسبت به سایت‌ های استاتیک زمان و هزینه بیشتری نیاز خواهند داشت.
  • توسعه اولیه سایت در مقایسه با سایت ‌های استاتیک پروسه طولانی ‌تری دارد.
  • در مقایسه با سایت ‌های استاتیک سرعت بارگذاری کمتری دارند.

طراحی سایت به روش فلش

سایت‌ های فلش در واقع به وسیله یک سری نرم ‌افزارهای خاص طراحی و راه ‌اندازی می‌ شوند. ظاهر و عناصر بصری جذاب این سایت ‌ها باعث شده تا به محبوبیت زیادی در میان کاربران دست برسند. از مهم ترین مزایای طراحی سایت فلش می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی بسیار زیبا و جذاب بودن صفحات مختلف این سایت ‌ها باعث شده تا در این مورد نسبت به دیگر روش‌ ها به برتری برسند.
  • تمامی ابزارها و نرم ‌افزارهای لازم برای طراحی سایت فلش در دسترس هستند و کاربران می ‌توانند به راحتی سایت مورد نظر خود را طراحی کنند.

 از معایب طراحی سایت فلش عبارتند از:

  • متاسفانه موتورهای جستجوگر گوگل قادر به درک و فهم اطلاعات و محتوای این وب سایت ‌ها نیستند. بنابراین اگر مبحث سئو و بهینه ‌سازی سایت برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، نباید به سراغ این روش برای طراحی سایت بروید.
  • سایت ‌های فلش در مقایسه با دیگر سایت ‌ها، سنگین ‌تر هستند و به همین دلیل سرعت پیمایش و بارگذاری آن ها بسیار کند و پایین است. 

مهم ترین مزایای طراحی سایت

حال که با روش های مختلف طراحی سایت آشنا شدیم، قصد داریم به مهم ترین مزایای آن نیز اشاره کنیم. اگر بخواهید طبق روش های سنتی به فعالیت خود ادامه دهید، احتمالا مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. اما اگر می خواهید در دنیای رقابت حرفی برای گفتن داشته باشید، در اسرع وقت اقدام به طراحی سایت از طریق یکی از روش های معرفی شده کنید. شما می توانید با بررسی مزایا و معایب هر روش بهترین مسیر را برای راه اندازی سایت موردنظرتان انتخاب کنید. با طراحی سایت می توانید از امتیازات ارزشمند زیر بهره مند شوید:

  • با داشتن یک سایت حرفه ای، مشتریان شما در هر لحظه و هر زمان به امکانات، محصولات و خدمات شما دسترسی خواهند داشت. بنابراین شما حتی یک مشتری را نیز از دست نخواهید داد و این موضوع قطعا به افزایش سودآوری شما کمک شایانی خواهد کرد.
  • با داشتن یک سایت بهینه شده که تمامی ترفندهای سئو روی آن اعمال شده است، می توانید در مدت زمان کوتاهی به بازدید بالایی دست پیدا کنید و از این طریق فروش خودتان را افزایش دهید.
  • این روزها بازاریابی آنلاین جایگزین بازاریابی سنتی شده است. با داشتن یک سایت، طبیعتا می توانید بازاریابی خود را در مقیاس وسیع تر انجام دهید و مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود جذب نمایید.
  • بروز بودن یکی دیگر از مزایای داشتن سایت است. شما برای اینکه بتوانید اطلاعات و محتوای ارزشمندی را در اختیار مشتریان قرار دهید، نیاز دارید تا به صورت مداوم دانش خود را بروزرسانی کنید و این موضوع قطعا در رشد و پیشرفت شما تاثیرگذار خواهد بود.
  • سایت به شما این امکان را می دهد تا خدمات خود را با کیفیت و استانداردهای بیشتری در اختیار کاربران قرار دهید.




 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات