طراحی سایت بانک

طراحی سایت بانک

این روزها بسیاری از مشاغل کسب و کار خود را به حوزه اینترنت وارد کرده ‌اند تا بتوانند از این طریق همچنان خدمات رسانی شایسته‌ ای به مخاطبان داشته باشند. بسیاری از بانک ‌ها و موسسات مالی و اعتباری، امور بانکی را به شکل سیستمی انجام داده و با طراحی سایت بانکی ارتباط خود را با مشتریان برای همیشه حفظ می کنند. طراحی سایت بانکی علاوه بر جذب بیشتر کاربران و مشتریان مزایای بیشمار دیگری نیز دارد که قصد داریم در ادامه با این مزایا آشنا شویم.

طراحی سایت بانکی

تکنولوژی و فناوری به سرعت در حال پیشرفت و دگرگونی است و منتظر ما نمی ماند. برای اینکه از علم روز دنیا عقب نمانیم و در دایره رقابت همچنان قدرتمند پیش رویم، لازم است تا با این تغییرات و پیشرفت همراه و هماهنگ شویم. یکی از اتفاقات جذاب و جالب توجه در این مورد حضور شرکت های طراحی سایت است که می توانند با طراحی انواع سایت حرفه ای و تخصصی، بازار کار بسیاری از مشاغل را رونق ببخشند. 

برای طراحی سایت هیچ محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد. یکی از خدمات طراحی سایت مربوط به طراحی سایت بانکی است که بسیار مورد توجه و استقبال کارمندان و کارکنان بانکی قرار گرفته است. با طراحی سایت بانکی خدمات رسانی به شکلی ویژه و منحصر به فرد انجام می شود و از این طریق میزان رضایت کاربران تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

بانکداری الکترونیک این روزها بسیار رایج شده و از این روست که موسسات مالی و اعتباری و بانک ‌ها به داشتن یک سایت تخصصی نیاز مبرم خواهند داشت. با وجود سایت بانکی افراد برای انجام امور روزمره و ساده بانکی خود نیاز به مراجعه حضوری به بانک نداشته و می توانند در خانه به راحتی امور خود را انجام دهند. این موضوع به شکل ویژه ‌ای در افزایش بهره وری کارمندان بانکی نیز تاثیر گذار است. اما در ادامه بیشتر درباره اهمیت سایت های بانکی و مزایای وجود این سایت ها صحبت می کنیم.

اهمیت طراحی سایت بانکی

عملیات و فرایندهای بانکی از فعالیت های مرسوم و رایجی هستند که همه ما برای یک بار هم که شده مجبور به انجام آن ها شده ایم. امروزه بسیاری از کاربران برای انجام خدمات ساده بانکی همچون تراکنش ها، پرداخت قبوض،  اطلاع از موجودی حساب و… از وب سایت ها و اپلیکیشن های بانکی استفاده می کنند. حال تصور کنید خبری از سایت های بانکی و اپلیکیشن های کاربردی نباشد. در این صورت شما ناچار خواهید بود برای انجام کوچک ترین خدمات بانکی لباس پوشیده، در ترافیک شهر زمانی را سپری کرده و در نهایت پس از مراجعه به بانک و گذر از یک صف طولانی فعالیت موردنظرتان را انجام دهید.

 

چنین اتفاقی علاوه بر این که می تواند بسیار خسته کننده، کلافه کننده و زمان بر باشد تاثیرات مخربی بر محیط زیست خواهد گذاشت. با افزایش آمار مراجعه به بانک، حجم کاری کارمندان بانکی نیز به همان اندازه افزایش پیدا می کند و این می تواند تاثیر منفی بر عملکرد کارکنان داشته و آن ها را به سرعت خسته کند. به دنبال این موضوع درصد اشتباه در عملیات بانکی بالا می رود. مراجعین از کیفیت دریافت خدمات ناراضی خواهند بود و در نتیجه مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

حال می توانیم به اهمیت وجود سایت های بانکی پی ببریم. سایت بانکی در واقع شعبه مجازی بانک است که بستری را برای کاربران فراهم می کند تا افراد بتوانند بدون نیاز به حضور در بانک بسیاری از خدمات خود را به راحتی در منزل انجام دهند. این موضوع در کاهش ترافیک شهری، صرفه جویی در زمان مراجعین، افزایش سرعت عملیات بانکی، افزایش بهره وری کارکنان و رضایت مشتریان تاثیر گذار است.

 

طراحی سایت بانک

 

امکانات مورد نیاز برای طراحی سایت بانکی 

هدف از طراحی سایت بانکی ارائه خدمات به شکلی امن، راحت و سریع به مشتریان است. بانکداری الکترونیکی تحول بزرگی در صنعت بانکداری ایجاد کرده است و باعث شده تا بسیاری از پروسه های سخت، پیچیده و زمانبر به فرآیندی ساده و راحت تبدیل شوند. از آن جایی که سایت های بانکی خدمات مهمی را به کاربران ارائه می‌کنند می بایست به شکل کاملاً تخصصی و حرفه ‌ای طراحی شده و امکانات جامع و کاملی را در اختیار افراد قرار دهند. از مهم ترین امکانات مورد نیاز برای سایت های بانکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت: تمامی سایت های طراحی شده برای جلب اعتماد کاربران می بایست از نظر سطح امنیت در بهترین شرایط قرار داشته باشند. اما این موضوع برای سایت های بانکی به شکل خاص تری مورد توجه قرار می گیرد. از آن جایی که کاربران در این سایت ها اطلاعات مهمی از حساب خود را ثبت می‌کنند و یا اقداماتی انجام می‌دهند که به نوعی به حساب  بانکی آن ها مربوط می شود، سطح امنیت این سایت ها می بایست بسیار بالا باشد. در طراحی سایت بانکی اولین اولویت، امنیت سایت و امنیت اطلاعات کاربران است تا به هیچ طریقی نتوان در اطلاعات سایت نفوذ کرده و یا از آن ها سوء استفاده کرد.
  • داشتن چند درگاه پرداخت اینترنتی امن
  • در نظر گرفتن صفحه ای به عنوان درباره بانک برای معرفی دقیق بانک و سوابق آن
  • در نظر گرفتن بخشی به عنوان ارتباط با بانک که در این بخش اطلاعاتی نظیر شماره های تماس، آدرس ایمیل، آدرس شعب بانک و… ارائه می شوند.
  • بخش مربوط به خدمات بانکی که برای هر موسسه مالی و اعتباری می تواند تفاوت هایی داشته باشد و کاملا اختصاصی طراحی شود.
  • بخش مربوط به بانکداری الکترونیک
  • وجود سامانه های اطلاع رسانی به مشتریان
  • سرویس جستجوی پیشرفته
  • سرویس چت آنلاین
  • سامانه های مختلف از جمله سامانه پرداخت قبوض، سامانه اطلاع رسانی، فروش بورس و سهام، سامانه مربوط به وام های بانکی و…
  • وبلاگ سایت که در آن اخبار تازه به صورت لحظه ای منتشر می‌ شوند.
  • باشگاه مشتریان

مهم ترین نکات در طراحی سایت بانکی

بسیاری از موسسات مالی و اعتباری و بانکداری بزرگ در دنیا با در نظر داشتن یک سری اصول مهم، موفق به طراحی بهترین و باکیفیت ترین سایت های بانکی شده ‌اند. سایت هایی که علاوه بر خدمات رسانی شایسته تعداد بازدیدکنندگان بالایی داشته و جزء برترین سایت های بانکی به شمار می روند.

می خواهیم ببینیم چه نکاتی در طراحی سایت بانکی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و در پروسه طراحی سایت می بایست چه اصولی را در نظر داشته باشیم. در  بخش های آتی  به لیستی از مهم ترین نکات در طراحی سایت بانکی اشاره می کنیم.

ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت

برای اینکه بتوان از محتوا و خدمات ارائه شده در سایت بانکی استفاده کرد می بایست سایت به گونه ‌ای طراحی شود که قابلیت استفاده در هر یک از ابزارهای الکترونیکی را داشته باشد. این موضوع مربوط به طراحی ریسپانسیو وبسایت می شود. سایت های ریسپانسیو و واکنشگرا، سایت هایی هستند که قابلیت اجرا و به نمایش درآمدن در تمامی ابزارهای الکترونیکی از جمله لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های موبایل را دارند.

این موضوع باعث می شود تا شما به عنوان مدیر سایت هیچ یک از کاربران و مخاطبان هدف خود را از دست ندهید. با توجه به این موضوع که این روزها بسیاری از افراد برای انجام  فعالیت های روزمره خود از جمله خدمات بانکی از گوشی موبایل استفاده می کنند، می توان به اهمیت ریسپانسیو بودن سایت بانکی پی برد. سایت های بانکی که به شکل واکنشگرا طراحی شده ‌اند اطلاعات و خدمات خود را به شکل کاملاً استاندارد در مرورگرهای موبایلی به نمایش در آورده و کاربران از این طریق می توانند به راحتی در سایت مورد نظر پیمایش کرده و صفحات آن را مرور کنند. این موضوع به افزایش اعتماد و رضایت مخاطبان می ‌انجامد.

سرعت بهینه سایت

یکی از عواملی که باعث فراری دادن کاربران از سایت می شود، سرعت کند آن است. این موضوع به خصوص برای سایت های بانکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است در ساعاتی از روز تعداد بازدیدکنندگان از سایت افزایش پیدا کنند. 

در صورتی که سایت به شکل کاملاً استاندارد طراحی نشده باشد و از سرعت عمل بالایی برخوردار نباشد احتمالاً کیفیت خدمات رسانی آن به کاربران افت کرده و کاربران به دلیل سرعت پایین سایت از ادامه فعالیت در آن منصرف می شوند که این می تواند تاثیر بسیار منفی در رتبه و جایگاه سایت داشته باشد. سایت های بانکی بزرگ و معتبر سرعت بارگذاری و پیمایش بالایی دارند و در هر لحظه از زمان می توانند خدمات مورد نیاز کاربران را به سرعت در اختیار آن ها قرار دهند.

امنیت بالای سایت

همانطور که پیش از این اشاره کردیم از مهم ترین فاکتورها در طراحی سایت بانکی امنیت بالای آن است. در صورتی که سایت مورد نظر به شکل کاملاً اصولی طراحی نشده باشد، امکان هک کردن اطلاعات کاربران و دسترسی به اطلاعات حساب شخصی آن ها افزایش پیدا می کند و این قطعاً به اعتبار موسسه مالی مورد نظر لطمه بزرگی وارد خواهد کرد. به دنبال آن اعتماد و اطمینان مشتریان به مجموعه کاهش پیدا می کند. پس مهم ترین ویژگی سایت های بانکی امنیت بالا و غیر قابل نفوذ بودن آن هاست.

داشتن محتوای مفید و قدرتمند

قرار نیست سایت های بانکی در ارائه اطلاعات و محتوا بیش از حد، زیاده روی یا کم کاری کنند. مهم ترین اصل در طراحی سایت بانکی ارائه محتوای مفید و کاربردی، قدرتمند و کافی است ( نه بیشتر و نه کمتر از حد نیاز کاربران). قطعاً کاربران برای هدف خاصی به سایت بانکی مراجعه می‌کنند و به دنبال اطلاعات به خصوصی می گردند. بنابراین اگر به عنوان مدیر سایت بانکی موفق به جذب کاربر به سایت شدید، بایستی محتوای مفید و کاربردی به او ارائه دهید تا کاربر مجاب به ماندن در سایت شود.

کاربران برای اینکه بتوانند در رابطه با امور مالی و حساب های بانکی خود تصمیمات جدید و مهمی بگیرند به اطلاعات مفید و درستی نیازمندند. بنابراین سایت های بانکی می بایست به حساسیت این موضوع پی برده و برای آن اقدامات خاصی انجام دهند. بایستی اطلاعات کاملی در خصوص روش افتتاح حساب، مزایای افتتاح حساب در بانک مربوطه، انواع وام و…به کاربران ارائه شود. در تولید محتوا برای سایت های بانکی بایستی به سه فاکتور اساسی توجه داشت. این سه فاکتور عبارتند از:

  • کیفیت و صحت اطلاعات
  • سازگار بودن محتوا با اصول سئو
  • شیوا، ساده و واضح بودن اطلاعات برای کاربران

لازم نیست حتماً محتوای ارائه شده به صورت متنی باشد. گاه برای انتقال بهتر پیام به مخاطبان می‌توان از انواع اینفوگرافیک ها، محتواهای صوتی و تصویری استفاده کرد که تاثیرگذاری بیشتری نیز بر روی افراد دارند.

برخورداری از طراحی و گرافیک قوی

طراحی سایت برای هر شغل و کسب و کاری که انجام می شود، باید از نظر جذابیت بصری شرایط مطلوب و قابل قبولی داشته باشد. سایت به عنوان شعبه مجازی بانک به شمار می‌رود که برای جلب نظر مخاطبان می بایست طراحی فوق العاده قوی و جذابی داشته باشد. باید برای تمامی بخش های سایت از قبل برنامه ریزی شود و بر طبق این برنامه ریزی طراحی هر صفحه از سایت به اجرا درآید.

طراحی صفحات سایت، چیدمان المان ها، انتخاب رنگ بندی، استفاده از اینفوگرافیک ها، جایگذاری تصاویر و... همگی بایستی به صورتی انجام شوند که در عین زیبایی، پیام مناسب و مفیدی را به مخاطبان انتقال دهند. 

استفاده از فراخوان های دعوت به عمل

یکی از ویژگی های سایت های بانکی استفاده از فراخوان های دعوت به عمل است که می‌تواند باعث افزایش و تعامل کاربران نیز شود. اما منظور از فراخوان های دعوت به عمل چیست؟ فراخوان ها همانطور که از نامشان پیداست قرار است کاربران را به انجام یک عمل خاص ترغیب یا هدایت کنند.

به عنوان مثال اگر در سایت بانکی قرار است وام ازدواج به کاربران پیشنهاد شود بهتر است از فراخوان دعوت به عمل به صورت کاملا برجسته در ابتدای صفحه استفاده کرد. می توان برای هدایت کاربران به صفحه مورد نظر دکمه ای با عنوان "اکنون اعمال شود" در صفحه اصلی قرار داد تا مورد توجه کاربران قرار بگیرد. 

دسته بندی اصولی

بزرگ ترین سایت های بانکی برای دسترسی بهتر و بیشتر کاربران به خدمات بانکی از یک سری دسته بندی های خاص استفاده می کنند. طبقه بندی کردن خدمات بانکی علاوه بر جلوگیری از شلوغ شدن صفحات سایت، باعث می شود تا کاربران پس از ورود به آن به راحتی به لیست مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. این نظم موجود در سایت کاربران را به مراجعه مجدد به سایت ترغیب می کند.

بهینه بودن سایت

هرچقدر که سایت بانکی از نظر محتوا و خدمات در شرایط ایده آلی قرار داشته باشد تا زمانی که به رتبه معقول و مناسبی در گوگل نرسد احتمال اینکه بازدید کنندگان زیادی داشته باشد چندان بالا نیست. تنها فاکتوری که باعث می شود یک سایت نسبت به دیگر سایت ها برتری پیدا کند، بهینه بودن سایت در تمامی جنبه ها است.

بنابراین سایت های بانکی برای اینکه بتوانند خدمات خود را در اختیار کاربران قرار دهند، می بایست از نظر اصول سئو کاملا بهینه سازی شده باشند. زمانی که یک سایت به صورت کاملا ارگانیک با رعایت اصول سئو به رتبه برتر گوگل دست پیدا می کند با اولین سرچ کاربران به معرض نمایش درآمده و مورد توجه قرار می گیرد.

قیمت طراحی سایت بانکی

عوامل بسیار زیادی در قیمت طراحی سایت بانکی موثر هستند. از مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش طراحی سایت که می تواند به دو صورت اختصاصی یا به کمک سیستم های مدیریت محتوا انجام شود.
  • میزان پیچیدگی طراحی سایت. به هر اندازه که طراحی سایت پیچیدگی بیشتری داشته باشد قطعاً طراحی آن زمان برتر خواهد بود و این باعث افزایش قیمت پروژه کاری می شود.
  • تعداد صفحات سایت. برای ایجاد هر صفحه، طراحی آن، تولید محتوا برای آن و… به زمان زیادی نیاز است. بنابراین قیمت طراحی سایت بانکی با توجه به تعداد صفحه مورد نیاز برای آن تعیین می شود.
  • امکانات و قابلیت‌ های در نظر گرفته شده برای سایت. بسته به قابلیت ها و امکانات سایت، قیمت متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود.  قابلیت هایی نظیر چند زبانه بودن، ریسپانسیو بودن، قابلیت چت آنلاین و… از مواردی هستند که می توانند باعث عملکرد بهتر سایت شده و در نتیجه در افزایش قیمت آن تاثیر گذار باشند.
  • سرعت سایت. همانطور که می دانید سرعت سایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم به شمار می رود. به هر اندازه که تیم طراح سایت قوی تر با سرعت بارگذاری بیشتری طراحی کنند، شانس سایت برای افزایش جذب مخاطب بیشتر خواهد شد و به دنبال آن قیمت بیشتری برای آن در نظر گرفته می شود.
  • میزان تخصص و مهارت تیم طراح. تیم های طراحی با توجه به میزان تجربه و مهارتی که دارند پروژه های کاری خود را با کیفیت و استانداردهای متفاوتی ارائه می‌کنند. با توجه به تخصص و تجربه تیم طراح قیمت پیشنهادی برای هر شرکت متفاوت خواهد بود.

مزایای طراحی سایت بانکی

از مهم ترین مزایای طراحی سایت بانکی عبارتند از:

  • صرفه‌ جویی در زمان مراجعین و کارمندان
  • افزایش بهره وری و انگیزه کار در کارمندان بانکی
  • جلوگیری از شلوغ شدن بانک و تردد غیر ضروری در آن
  • افزایش کیفیت خدمات بانکی به مراجعین
  • سرعت عمل در ارائه خدمات 
  • افزایش رضایت کاربران
  • دسترسی راحت و آسان کاربران به خدمات بانکی در هر ساعت از شبانه روز
  • افزایش اطلاعات افراد در خصوص خدمات جدید بانکی
  • اطلاع رسانی سریع به کاربران در مورد وام های بانکی و شرایط آن ها و…

قطعاً بانکداری الکترونیکی و داشتن سایت بانکی تحول بسیار شگرفی در صنعت بانکداری ایجاد کرده است. اما آنچه که از اهمیت زیادی برخوردار است کیفیت طراحی سایت و نحوه خدمات رسانی آن به کاربران می باشد. برای اطمینان از این موضوع پروژه طراحی سایت را به شرکت ‌های معتبر و متخصص بسپارید. معمولاً شرکت ‌های با تجربه با طراحی یک سایت اختصاصی و پشتیبانی حرفه ای از آن تا حصول نتیجه در کنار شما خواهند بود و به افزایش بازدهی سایت کمک زیادی خواهند کرد.

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات