نکات مهم طراحی سایت

نکات مهم طراحی سایت

طراحی سایت نیازمند دانش پایه‌ای است که در آموزش‌های ابتدایی محقق می‌شود. اما نمی‌توان به دانش‌های تئوری اتکا کرد بلکه برای بدست آمدن نتیجه مطلوب باید به تغییر و تحولاتی که روزانه در فضای دیجیتال اتفاق می‌افتد توجه ویژه داشت. به عبارت دیگر طراحی سایت دانش ثابتی نبوده و همواره پویا و در حال پیشرفت است و همه برای فراهم آوردن فضایی مطلوب برای کاربران در تکاپو و تلاش هستند. بنابراین نباید از این بروزرسانی‌ها عقب بمانید و دانشتان را در این زمینه جدید نگه دارید. ما در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که به بهبود طراحی سایت کمک می‌کند ذکر کنیم. برای آشنایی با آن‌ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


چیدمان ساختاری وب‌سایت

 


در طراحی سایت ترتیبی که در ساختار به کار می‌برید اهمیت بالایی دارد. ساختار در واقع جزئی از ظرف و قالب سایت بوده و با محتوا متفاوت است. توجه به نکاتی که در ادامه برای ساختار سایت‌ها گفته می‌شود، احتمال موفقیت و اثرگذاری سایت را افزایش می دهد.


اهرام سلسله مراتبی بصری


اهرام سلسله مراتب بصری مجموعه اقداماتی است که برای به ترتیب قرار گرفتن عناصر طراحی در سایت به کار می‌برند. هدف از کنار هم قرار دادن این عناصر در نهایت اثرگذاری بر ذهن مخاطب و القای پیام مد نظر می‌باشد. قوانینی که در اهرام سلسله مراتبی بصری وجود دارند سبب به اجرا رسیدن ایده‌هایی می‌شود که به هر نحوی در جلب توجه مخاطب موثر است. برای مثال افراد به هر چیزی که در دید آن‌ها بزرگ‌تر باشد زودتر به آن جذب می‌شوند. یکی از دلایل درشت نوشتن تیترها در صفحه اول روزنامه همین است. درشت نوشتن تاکیدی است که بر ذهن مخاطب برای خواندن کلمه قرار داده شده القا می‌شود. این روش برای تاکید بر کلمات تاثیرگذار مدنظر کسب و کار هم به کار می‌رود.


در بخش بصری سایت نحوه قرار دادن رنگ‌ها نیز تاثیرگذار است. برای مثال رنگ‌های روشن در مقایسه با تیره توجه بیشتری به خود جلب می‌کنند. حال اگر در رنگ روشن در میان یک رنگ تیره قرار گیرد اثرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت. در برخی از کتاب‌ها برای اینکه بر بخش مهمی بیشتر تاکید کنند از بلد کردن آن کلمه با رنگ روشن استفاده می‌کنند تا خواننده بلافاصله به کلمه نوشته شده جذب شود. بنابراین به کار بردن رنگ‌ها در سایت برحسب علاقه نبوده و باید اصولی و براساس تناسبی که با کسب و کار ایجاد می‌کند به کار گرفته شود. در سلسله مراتب‌ها بصری ضوابط ثابتی هم وجود دارد. برای مثال ایجاد فاصله و فضای خالی هوشمندانه بین دو چیز نوعی تاکید را القا می‌کند. همین نکته کوچک و ظاهرا کم اهمیت تاثیر زیادی را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد.


به کار بردن عنوان توصیفی و کلیدی در صفحه اصلی


یکی از روش های بهینه سازی سایت استفاده از عنوان و کلمه کیلیدی در صفحات سایت است که بر سئو سایت اثر دارد. بنابراین باید عنوانی هوشمندانه و در عین حال مفید و جامع انتخاب شود. اگر عنوانی که انتخاب می‌شود در انتقال مفهوم – آیا این مطلب برای من مفید است_ ناتوان باشد مخاطب تمایلی برای کنکاش در آن نمی‌یابد. اما اگر تیتر کلیدی و دقیق باشد ابهامی برای کاربر ایجاد نکرده و اثر مطلوبی به همراه خواهد داشت.


فراخوان اقدام را در بالای صفحه قرار ندهید

 


اجازه دهید مخاطب پس از ورود به سایت و مطالعه و مشاهده آنچه در آن قرار داده شده است، تصمیم بر اقدام و ثبت سفارش بگیرد. پژوهش‌ها نشان داده است سایت‌هایی که فراخوان اقدام را در ابتدای صفحات قرار می‌دهند بازخورد کمتری نسبت به سایر سایت‌ها دارند. بهتر است فراخوان به صورت غیرمستقیم با محتوایی تاثیرگذار در انتهای صفحه قرار داده شود. مخاطب در انتهای به یک جمع بندی می‌رسد و با دیدن فراخوان تصمیم به اقدام جهت استفاده از خدمات خواهد گرفت.


پاسخ به سوالات کاربران

 


دیدگاهی که کاربران به سایت دارند متفاوت بوده و نقد آن‌ها به پیشرفت کاری سایت کمک می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود فضای مشخص و زیادی را برای پرسش و پاسخ به سوالات کاربران طراحی کنید. افزودن این ویژگی مهم در سایت پیامدهای مثبت زیادی را به همراه دارد. برای مثال کاربر با مطالعه پرسش و پاسخ‌های سایر کاربران به جواب سوال‌های خود می‌رسد چرا که معمولا این سوال‌ها بین کاربران مشترک است. هنگامی که شما با کاربر پاسخ می‌دهید سایر مخاطبان نسبت به پیگیری شما آسوده خاطر شده و این به اعتبار سایت و برند اضافه می‌کند.


صفحات را شلوغ نکنید

 


یکی از ایراداتی که به برخی از سایت‌ها وارد است به کاربردن تعداد زیادی محتوا اعم از تصاویر و مطالب و نماد در سایت است. این ویژگی به هیچ عنوان برای کاربر مطلوب نبوده و اثر منفی روی سایت شما خواهد داشت. سادگی به معنای معمولی جلوه کردن یک چیز نیست. بلکه می‌توان با کنارهم قرار دادن اصولی و هوشمندانه عناصر مختلف سادگی را به زیبایی هرچه تمام‌تر به رخ کشید. وقتی که سایت شما عنصرهای تاثیرگذار و مهم را بر اساس یک چینش ساده و اصولی کنار هم قرار می‌دهد در ذهن کاربران دسته بندی مناسبی شکل می‌گیرد. در این هنگام اصطلاحا کاربر با دیدن صفحات گیج نشده و می‌داند برای یافتن آنچه می‌خواهد روی کدام قسمت کلیک کند.


طرح بندی استاندارد استفاده کنید

 


افزونه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها به هزاران شیوه مختلف چینش سایت را تغییر داد و امکانات جذابی را به آن افزود. اما صرف کنار هم قرار گرفتن چند عنصر جذاب و هیجان انگیز در سایت باعث جلب توجه مخاطبان نخواهد شد. افزونه‌هایی که برای سایت انتخاب می‌شود باید بر اساس نوع کسب و کار و هدف انتخاب شوند. توجه به همین جزئیات است که برند شما را در ذهن مخاطب ماندگار کرده و سبب تبلیغاتی برای شما خواهد شد. در طرح بندی، استانداردهای موجود را مطابق با اهداف به کار ببرید.


فضای کاذب ایجاد نکنید

 


در انتخاب جزئیات دقت بیشتری داشته باشید و محتوای بی‌هدف بارگذاری نکنید. برای مثال بعضی از طراحان بدون توجه به رنگ شناسی و اصول ترکیب آن‌ها محتوایی را در سایت قرار می‌دهند که عملا کاربر هیچ استفاده‌ای از آن نخواهد داشت. فرض کنید رنگ پس زمینه سایت سبز تیره بوده و فونتی که در آن استفاده شده با سبز زیتونی نوشته باشد. این نوشته برای مخاطبان به سختی قابلیت خوانایی دارد و فضایی کاذبی در سایت به حساب می‌آید.


طرح کشویی یا چرخان به کار نبرید

 


این طرح‌ها در گذشته در بخش نمایش اسلاید مورد استفاده قرار می‌گرفت و در همان سال‌ها محبوبیت زیادی داشت. اما امروزه این‌ طرح بازخورد مناسبی به همراه نداشته یا عملا تاثیری زیادی در اقدام به کلیک نخواهند داشت. بنابراین به کار بردن طرح‌های قدیمی نرخ بازدیدکنندگان را افزایش نداده و حتی ممکن است اثر عکس داشته باشد. البته امکان دارد در سیاست داخلی مفید واقع شود اما توصیه ما این است که طراحی سایت را به روز پیش ببرید و پیگیر دانش روز مرتبط با آن باشید.


از زبانه و آکاردئون‌ها استفاده نکنید

 


از جعبه‌های محتوایی استفاده نکنید. شما می‌توانید به راحتی هر آنچه را که لازم است در دید مخاطب قرار دهید و با نظم و ترتیب استاندارد شده‌ای همه آنچه لازم است را در یک صفحه به نمایش بگذارید. زبانه‌ و آکاردئون‌ها مخاطب را مجبور می‌کنید برای دسترسی به بخش مد نظر چندین کلیک انجام دهد و این کار باعث گرفتن وقت از کاربر خواهد شد. در شرایطی که همه عناصر مورد نیاز در صفحه وجود داشته باشد مشاهده و مطالعه آن‌ها راحت‌تر انجام خواهد گرفت.


تصاویر


قرار دادن تصویر در سایت نیز با نکاتی همراه است که به چند نمونه از آن خواهیم پرداخت:


تصاویر افراد استفاده کنید

 


تصاویر واقعی پیام را بهتر در ذهن مخاطب القا می‌کنند. کارشناسان معتقد هستند استفاده از تصاویر افراد در سایت‌های مختلف جلب توجه بیشتری را ایجاد خواهد کرد. این تصاویر خاص بوده و از قدرت بالایی برخوردار هستند وقتی توضیحات درباره یک محصول یا خدمات با تصاویری از چهره‌های واقعی همراه باشد ذهن مخاطب را درگیر کرده و احتمال اقدام را افزایش می دهد.


از چهره به عنوان نشانه استفاده کنید

 


جالب است بدانید استفاده از عکس‌هایی که در آن چهره افراد متوجه جایی است، کاربر نیز مستقیما به همان قسمت نگاه می‌کنید. شاید این اتفاق را بیلبوردهای تبلیغاتی دیده باشید. معمولا نوشته ای روی بیلبورد قرار داده می‌شود و چهره‌ای با انگشت به آن اشاره کرده و در حال نگاه کردن به آن است. وقتی کسی از بیرون به بیلبورد نگاه می‌کند در اولین برخورد نوشته‌ای که چهره به آن اشاره دارد را می‌بیند. در پژوهشی ثابت شده که وقتی از کودکی عکس گرفته می‌شود که به دوربین نگاه می‌کند افراد نیز به چشمان کودک خیره می‌شوند. اما وقتی در عکس کودک به صفحه‌ای از کتاب یا یک تیتر نگاه کند این افراد مستقیما به مسیر نگاه کودک جذب خواهند شد.


فلش و رنگ را برای نشانه بصری به کار ببرید

 


فلش‌های برای جلب توجه مخاطب ایده خوبی به حساب می‌آیند. بنابراین برای تاکید به بخشی از یک تصویر یا مهم جلوه دادن بخشی از متن فلش تاثیرگذاری خوبی دارد. همانطور که گفته شد رنگ‌ها نیز با مفاهیم خاصی همراه هستند و بی‌زبان سخن می‌گویند. برای مثال اگر در نوشته‌ای رنگ قرمز و سبز همزمان وجود داشته باشد احتمالا مخاطب برداشت می‌کند که عمل مقایسه شکل گرفته است و نوشته با رنگ سبز درستی بیشتری دارد. طراحان سایت که به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند رنگ‌ها را به گونه‌ای به کار می‌برند که واکنش مخاطب یا همان اقدام به خرید افزایش می‌یابد. بار احساسی و عاطفی که توسط رنگ‌ها ایجاد می‌شود عمیقا بر ذهن مخاطب اثر داشته و واکنش مثبتی را در وی برمی‌انگیزاند.


پیمایش ها و پیوندها

 


نکاتی در مورد لینک‌ها و پیمایش‌ها وجود دارد که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست بلکه بازخورد مثبتی ایجاد خواهد کرد.


توصیفی بودن

 


پیمایش‌های معمولا در جایگاهی قرار می‌گیرند که از لحاظ بصری بیشتر به چشم بیایند و مخاطب زودتر به آن توجه کند. بسیاری از مخاطبان بعد از اینکه وارد صفحه‌ای از یک سایت می‌شوند جست و جوی خود را از ابتدا و بالای صفحه شروع می‌کنند. بنابراین هر آنچه که در بخش هدر قرار بگیرد برای آن‌ها قابل نمایش است.


هوم را در سمت راست قرار دهید

 


آیکون هوم یا لینک آن را در سمت چپ سایت قرار دهید چرا که کاربران از این قسمت دسترسی بهتری خواهند داشت. علاوه بر آن بسیاری از سایت‌ها هوم یا خانه را در سمت چپ قرار می‌دهند و مخاطب نیز بر حسب عادت از همین سمت برای ورود به هوم اقدام می‌کند. همه سایت‌ها باید فهرستی برای ارائه خدمات سریع به مشتری یا کاربر داشته باشند. عمدتا ترتیب قرار دادن این دسته بندی‌ها از قاعده به خصوصی پیروی نمی‌کند و پیشنهاد می‌شود وقت زیادی روی آن گذاشته نشود.
از صفحه خدمات به پست‌های وبلاگ لینک دهید


برای کاربرانی که جهت دریافت خدمات وارد صفحه‌های مورد نظرشان می‌شوند لینکی جهت ارتباط به پست وبلاگ قرار دهید. در پست وبلاگ نیز می‌توانید لینک‌های مختلفی قرار داده و از این طریق ارتباط کاربر را با بخش‌های متنوع برقرار کنید.


به هر وبسایتی لینک ندهید

 


لینک‌هایی که پست وبلاگ قرار می‌گیرد باید بر اساس نیاز کاربر باشد و پاسخی برای سوالات او به حساب آید. بنابراین لینک دادن به هر سایتی کار درستی نبوده و نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.


نماد رسانه های اجتماعی را در جای درست قرار دهید

 


برخی از سایت‌های برای متصل کردن کاربر به صفحات مجازی کسب و کار خود لینک و نماد رسانه منظور را در قسمت هدر قرار می‌دهند. اما این روش باعث خروج کاربر از صفحه سایت شده و نتیجه مطلوب را برای وی رقم نمی‌زند. پس چه کار باید کرد؟ آیکون‌های رسانه جمعی باید در پاورقی صفحه قرار داده شوند تا کاربر بعد از رسیدن به جمع بندی تصمیم به حضور در کانال‌ها شما بگیرد.


نوشتن

 


محتوای متنی و نویسه‌هایی که در صفحات به کار می‌رود بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد. در واقع وقتی مخاطب ببیند که محتوای شما از لحاظ کاربردی برای او مفید است به جست و جو بیشتری در سایت پرداخته و حتی برند شما را به خاطر می‌سپارد. قوانین سئو را در محتوانویسی استفاده کنید تا چارچوب مقالات و وبلاگ‌ها براساس استانداردهای موجود پیشروی کند. برای مثال پاراگراف‌های طولانی را کوتاه کنید. از کلمات سخت و نامفهوم در مقاله استفاده نکنید و مهم‌تر از همه ساختار متن را متناسب با موضوع بنویسید و به حاشیه نروید.
 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات