صفحه لندینگ چیست؟

صفحه لندینگ چیست؟

صفحه لندینگ در دیجیتال مارکتینگ اهمیت ویژه ای دارد. این صفحه در بسیاری از کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی به منظور جلب توجه مشتری بر هدفی خاص، ایجاد می شود. صفحه لندینگ بسیار پر کاربرد بوده و فواید زیادی را برای سایت به همراه دارد. با استفاده از صفحه فرود، مشتری تحت تاثیر قرار گرفته و به شیوه ای خلاقانه تصمیم به خرید محصول یا دریافت خدمات از صفحه مورد نظر می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های صفحه لندینگ و مزایای آن برای سایت های مختلف بپردازیم. تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.


لندینگ پیج

 


در دنیای دیجیتال مارکتینگ همه افراد در پی آن هستند تا به نحوی فروش و ارائه خدمات خود را به مشتریان افزایش دهند. به عبارت دیگر بسیاری از اقداماتی که در سایت های کسب و کار صورت می گیرد به منظور جذب مشتری و تبدیل کاربر به خریدار است. لندینگ یا صفحه فرود نیز یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای رسیدن به این هدف می باشد.

صفحه لندینگ یکی صفحات سایت های کسب و کار است که کاربران از آن بخش وارد سایت می شوند. به عبارت دیگر صفحه لندینگ دروازه ورود کاربران است که ویترینی از کسب و کار را به نمایش می گذارد. کاربری که وارد یک فروشگاه اینترنتی می شود، با دیدن صفحه لندینگ و آنچه در صفحه قرار داده شده است، ذهنیتی از کسب و کار برایش ایجاد می شود که همین امر در تصمیم او برای خرید تاثیرگذار خواهد بود. صفحه فرود با اهداف متعدد و مختلفی ایجاد می شود اما به طور کلی باید گفت که هدف نهایی وارد کردن پای کاربر به این صفحه است. لندینگ اولین صفحه ای است که کاربران در بدو ورود به سایت مشاهده می کنند. کابر از طریق صفحه لندینگ به تمام بخش های سایت دسترسی می یابد و هر آنچه که به آن نیاز داشته باشد را جست و جو می کند. بسیاری از صفحات لندینگ در سایت های فروشگاهی جز پرفروش ترین و پر بازدیدترین صفحات آن سایت به حساب می آیند.


معمولا کاربر پس از مشاهد صفحه لندینگ یکی از سه اقدامات زیر را انجام می دهد:
1.      محتوای سایت را بررسی کرده و از نگاه کلی به سایت از آن خارج می شود.
2.      جذب محتوای لندینگ شده و تصمیم به کلیک کردن روی لینک قرار داده شده در صفحه می گیرد و از آن طریق وارد صفحه دیگری می شود.
3.      سعی می کند اطلاعات خود را در سایت وارد کند یا واکنشی از خود به جای بگذارد. این واکنش می تواند شامل اعلام نظر، ثبت ایمیل، دانلود فایل از سایت شما و... باشد.


ویژگی های صفحه لندینگ چیست؟

 


لندینگ پیج از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل یکی از دغدغه های مهم طراحان و صاحبان سایت است. برای کسب موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، آموز کافی نیست. بلکه باید دانش خود را به روز نگه دارید تا همراه با تکنولوژی پیشرفت کنید. در ادامه به چند ویژگی مهم از صفحات لندینگ موفق خواهیم پرداخت.


کاربر را در لحظه غافلگیر کند

 


همانطور که گفتیم صفحه لندینگ دروازه ورود کاربر و ویترین فروشگاه اینترنتی است. در ویترین نیز بهترین و تاثیرگذارترین کالا یا خدمات معرفی می شود. مهم ترین نکته در ساخت صفحه لندینگ داشتن تیتر تبلیغاتی جذاب و اثرگذار است. می توانید تیتر را با یک پرسش مطرح کنید. چرا که هدف درگیر کردن ذهن کاربر و واداشتن او به دنبال پاسخ و جست و جو در سایت است.
باید مخاطب هدف خود را بشناسید و هدف او از ورود به سایت را بدانید. اگر از مشکل مخاطب آگاه باشید و بدانید او دقیقا برای حل چه مشکلی وارد سایت شما می شود، می توانید تیتری طراحی کنید که پاسخ سوال او باشد. به این ترتیب به او کمک می کنید تا برای اطمینان از پیشنهاد داده شده، در سایت جست و جو کرده و به دنبال پاسخ سوالات خود باشد.


هنگام نوشتن متن تبلیغاتی مقداری شوخ طبعی را به آن اضافه کنید. با این ترتیب احتمال هک شدن عبارت تبلیغاتی در ذهن مخاطب بالا می رود و شاید مجبور شود در آینده مجددا وارد سایت شما شده و از خدمات استفاده کند.


زیاده گویی نکنید

 


سعی کنید منظور خود را کوتاه و مختصر برسانید و با حاشیه پردازی حوصله کاربر را سر نبرید. همانطور که گفتیم هدف جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری است. بنابراین لازم است از اقداماتی که باعث خارج شدن کاربر از صفحات سایت می شود جلوگیری کنیم.


صفحه لندینگ را شلوغ نکنید

 


این کار باعث پریشان شدن ذهن کاربر می شود بنابراین باید از این اتفاق جلوگیری کنید. المان ها و تصاویر اضافی و بی تاثیر را از صفحه لندینگ بردارید و سادگی را اولویت قرار دهید. هیچ چیز نباید باعث گمراه شدن کاربر و پرت شدن حواس او از هدف اصلی شود. چینش بخش های مختلف لندینگ را بر همین اساس انجام دهید.


تصاویر هوشمندانه به کار ببرید

 


تصویر یکی از محتواهای تاثیرگذار است که اگر به درستی انتخاب شود بیش از هر عامل دیگری به جذب کاربر کمک می کند. به کیفیت تصاویر و اهمیت آن با هدفی که در نظر گفته شده است توجه ویژه داشته باشد. می توانید شعارهایتان را با تصویر ترکیب کنید تا اثرگذاری آن بر ذهن مخاطب بیشتر شود. خلاقیت و نوآوری همیشه بازخورد خوبی را به همراه می آورد. از کپی کردن و به کار بردن تکنیک های تکراری در صفحه لندینگ پرهیز کنید.


واژه های تاثیر گذار را انتخاب کنید

 


شعار تبلیغاتی را به گونه ای انتخاب کنید که هر واژه آن در ذهن مخاطب ورود کرده و تاثیر مد نظر را ایجاد کند. توجه داشته باشید که حتی یک واژه منفی در صفحه لندینگ ممکن است اثر بدی برای مخاطب داشته باشد و سبب بی اعتمادی وی به سایت شما شود. انتخاب شعار تبلیغاتی را به متخصصان آن بسپارید.


انواع صفحه لندینگ

 


صفحات لندینگ بر اساس هدفی که در دارند به سه دسته کلی تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی هر یک از انواع صفحات لندینگ خواهیم پرداخت:


صفحات اصلی لندینگ

 

در صفحه اصلی اطلاعات کلی از خدمات سایت و کسب و کار ایجاد شده ارائه می شود. این اطلاعات براساس نوع سایت دارنده کسب و کار متفاوت است. اما به طول کلی صفحه اصلی لندینگ شامل اطلاعاتی مانند دسته بندی محصولات، خدمات سایت، درباره سایت، ویترینی از محصولات یا خدمات و... است.


میکروسایت

 


همانطور که از نامش پیداست، سایت کوچکی است که بخشی از سایت اصلی بوده و جدای از آن عمل می کند. به عبارتی دیگر آدرسی که برای میکروسایت انتخاب می شود با آدرس صفحه اصلی متفاوت است.


لندینگ اختصاصی

 


در لندینگ اختصاصی هدف اکت کاربر است. اکت یا اکشن شامل اقداماتی مانند پر کردن فرم سایت، ثبت نام، ثبت سفارش و... می باشد. صفحه لندینگ اختصاصی کمی متفاوت تر از انواع لندینگ نام برده شده است. در این صفحات مهم ترین هدف عمل تبدیل خاص می باشد. در صورتی که لندینگ اختصاصی به درستی اجرا و طراحی شود نسبت به سایر صفحات سردرگمی کمتری را برای مخاطبان به وجود می آورد. علاوه بر آن صفحه لندینگ اختصاصی در مدت زمان کمتری بر کاربر اثر گذاشته و بازدید کننده بیشتری را تبدیل به مشتری می کند. صفحات اختصاصی با هدف مشخصی برای مخاطب طراحی می شوند و در بسیاری از مواقع به هدف منظور دسترسی می یابند.


کاربرد صفحات لندینگ

 


صفحه لندینگ با اهداف مختلفی در طراحی سایت ایجاد شده و کاربرد متنوعی دارد. در ادامه به کاربردهای صفحات لندینگ خواهیم پرداخت.
تبلیغات بنری: بنرهای تبلیغاتی که در صفحه لندینگ استفاده به کار می رود کاربران زیادی را به خود جلب کرده و برای صاحبان سایت سودمند خواهند بود. چرا که به وسیله آن سود خوبی از پویش های تبلیغات کسب می شود.


کمپین تبلیغات: از صفحات لندینگ برای ارائه پیشنهادات خاص و هیجان انگیز، تخفیف های مناسبتی، کد تخفیف و... استفاده می شود.


بازاریابی ایمیلی: برخی از سایت های دارنده کسب و کار می توانند برای بازگشت کاربران به سایت و آگاه کردن خدمات موجود، از بازاریابی ایمیلی استفاده کنند. کاربر از طریق صفحه لندینگ اطلاعاتی شامل ایمیل و شماره تلفن از خود ثبت کرده و سپس سایت در موقعیت های مختلف کاربر را از خدمات باخبر می کند.
تماس با ما: قرار دادن آدرس و شماره تماس فروشگاهی علاوه بر ایجاد راه ارتباطی با کاربر، سبب جلب اعتماد وی از سایت شما می شود.


معرفی محصول: برای اینکه فروش خوبی داشته باشید توصیه می شود برای یک یا چند نمونه ای بهترین محصولات یا خدمات کسب و کار خود، یک صفحه لندینگ اختصاصی در طراحی کنید. این امر سبب جلب توجه مخاطب شده و فروش محصول مد نظر را افزایش می دهد. برای اثرگذاری بهتر بر مخاطب، می توانید شرایط فروش ویژه ای را نیز در نظر بگیرید.


دمو: در صورت امکان بخشی از خدمات سایت را به صورت رایگان برای مخاطب به نمایش بگذارید تا رغبت بیشتری در وی برای ایجاد ارتباط با سایت و یا همان اکت موثر، به وجود آید.


اهداف صفحات لندینگ چیست؟

 


در این بخش به چند نمونه از مهم ترین اهداف صفحات لندینگ اشاره خواهیم کرد:


فروش محصولات

 


مهم ترین هدف از احداث سایت کسب و کار، فروش محصولات است. صفحات لندینگ نیز در رسیدن به این هدف تاثیر مضاعفی را به وجود می آورند. صفحه فرود بازدیدکننده همچون ویترین مغازه بوده که بخشی از خدمات و کالاهای موجود را به نمایش می گذارد. مخاطب از این طریق به سایر محصولات دسترسی می یابد و در بسیاری از موارد ثبت سفارش را انجام می دهد.


ایجاد سرنخ برای فروش

 


یکی از اهداف اصلی صفحات لندینگ ایجاد پلی ارتباطی بین سایت و بازدید کننده است. به همین منظور به دنبال روش هایی برای ثبت نام و دریافت ایمیل یا شماره تلفن از کاربر سایت است. سایت از این طریق ارتباط خود را با مخاطب حفظ کرده و او را از شرایط ویژه فروش محصول یا ارائه خدمات آگاه می کند.


ایجاد رابطه با کاربر

 


از طریق صفحه لندینگ و شیوه چینش این ویترین دیجیتال، می توان بر مخاطب اثر گذاشت و کاربر را تبدیل به مشتری کرد.


نکات مهم ساخت صفحه فرود

 


نکاتی وجود دارد که هنگام ساخت صفحه فرود باید به آن توجه داشته باشید و از بروز برخی اشتباهات رایج جلوگیری کنید.


عدم استفاده از لینک خروجی

 


توصیه می شود در صفحه فرود از لینک خارجی استفاده نشود. این امر احتمال گرفتن تمرکز مخاطب را افزایش می دهد و او را از منظور اصلی دور می کند.


قابلیت تبادل اطلاعات

 


همانطور که گفته شد یکی از اهداف صفحه لندینگ گرفتن اطلاعات کاربر به منظور ایجاد ارتباط در مراحل بعدی است. اما بسیاری از کاربران در حالت عادی دلیلی بر دادن ایمیل و ثبت نام در سایت پیدا نمی کند. به همین دلیل باید در آن ها رغبت ایجاد کرده و در قبال ثبت نام آن ها در سایت، پاداشی را در نظر بگیرید. برای مثال می توانید بگویید در صورت ثبت نام کاربران، اولین خرید آن ها با تخفیف 5 درصدی همراه خواهد بود. یکی از دلایلی که مخاطبان تمایلی به ثبت نام در سایت ندارند عدم اعتماد به آن است. به این ترتیب باید به دنبال راهی برای جلب اعتماد کاربر و اقدامات لازم برای افزایش ایمنی سایت باشید.


هدفمندی

 


پیش از طراحی صفحه لندینگ هدف ساخت آن را در نظر بگیرید. برای مثال صفحه می تواند به منظور ثبت نام در وبینار، خرید محصول، دانلود فایل و... طراحی شود.


سهولت مراحل ثبت نام

 


مراحل ثبت نام در سایت را پیچیده نکنید. سعی کنید فقط آنچه که لازم است از مخاطب برای ایجاد ارتباط داشته باشد را در فرم قرار دهید. طولانی بودن مراحل ثبت نام ممکن است باعث پشیمان شدن کاربر از وارد کردن اطلاعات شخص خود شود. بنابراین به این نکته توجه داشته باشد.


پایبندی به تعهدات

 


برای تعهدات خود و مخاطب ارزش قائل شوید و آن را پر اهمیت بشمارید. هیچ چیز نباید باعث شود که کاربرد نسبت به سایت شما بی اعتماد شده و ارتباط خود را با آن قطع کند. بنابراین برای ایجاد حس امنیت بیشتر به این نکته توجه ویژه داشته باشید.


نظرات کاربران

 


بخشی را ایجاد کنید که کاربران بتوانند تجربه دریافت خدمات از سایت شما را ثبت کنند. این امر علاوه بر جلب توجه و اعتماد سایر کاربران، سبب بهبود فعالیت شما در جهت ارائه خدمات به مشتریان نیز خواهد شد.
 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات