انواع دیجیتال مارکتینگ

انواع دیجیتال مارکتینگ

امروزه با گسترش تکنولوژی  کسب و کارها با تحولات بزرگی روبرو شده ‌اند. یکی از مهم ‌ترین تغییراتی که می ‌توانیم به آن اشاره کنیم، رویکرد جدیدی است که در صنعت تبلیغات و بازاریابی به وجود آمده است. امروزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین جایگزین بازاریابی سنتی شده است و مردم به جای استفاده از روش ‌هایی همچون پخش تراکت، بنر و… اقدام به معرفی کسب و کار خود در فضای آنلاین می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ شاخه ‌های بسیار متنوعی دارد و هر کدام از شاخه ‌های آن نیز به شکل خاص و منحصر به فردی می ‌توانند باعث رشد و ارتقای مشاغل شوند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با انواع دیجیتال مارکتینگ و روش کار هریک از آن ها صحبت کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing، به بازاریابی آنلاین گفته می ‌شود که افراد به کمک آن محصولات و خدمات خود را در بستر اینترنت و با استفاده از ابزارهای اینترنتی به مخاطبان هدف معرفی می‌کنند. با گسترش اینترنت تمامی جنبه‌ های زندگی ما تحت تاثیر فضای آنلاین قرار گرفته است. امروزه اگر فردی کسب و کار خود را به دنیای آنلاین وارد نکند، محکوم به شکست خواهد بود و از بسیاری از رقبای خود نیز عقب خواهد ماند.

البته بایستی بدانید که با ورود به دنیای اینترنت، باید با نحوه کار و فعالیت در آن نیز کاملاً آشنا باشید. شیوه تبلیغات و بازاریابی بسیار متحول شده است و به شکل متفاوتی انجام می شود. دیجیتال مارکتینگ یک روش مدرن و جدید برای تبلیغات هدفمند در فضای اینترنت است. از آن جایی که امروزه مردم بیشتر زمان خود را در فضای اینترنت می‌گذرانند دیگر تبلیغات به روش سنتی چندان موثر و کارساز نیست.

این روزها دیگر روزنامه ‌ها مانند گذشته متقاضی زیادی ندارند. همچنین از روش هایی مانند چاپ بنر، تراکت، برقراری تماس تلفنی و… برای جذب مشتری استفاده نمی شود. هم اکنون در عصر تکنولوژی مردم نیاز خود را از طریق فضای مجازی و اینترنت برطرف می‌کنند. پس بایستی روش تبلیغاتی نیز تغییراتی داشته باشد. هم اکنون بازاریابان، تاجران و افرادی که بیزینس شخصی خود را راه انداخته ‌اند، برای ادامه حیات و بقای خود اقدام به تبلیغات آنلاین می‌کنند. با این روش شانس دیده شدن محصولات و خدمات بیشتر خواهد شد. 

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  • یکی از مواردی که سبب برتری دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی شده است نتایج قابل سنجش آن است. در روش تبلیغات سنتی شما بیلبوردی را در سطح شهر نصب می‌کنید، اما دقیقاً نمی ‌توانید ارزیابی کنید که چند نفر این بیلبورد را دیده ‌اند. اما در بازاریابی آنلاین با چنین مشکلی روبرو نخواهید بود. زمانی که شما ایمیلی را برای معرفی محصولات خود به مخاطبین هدفتان ارسال می‌کنید می‌ توانید آمار بازدید کنندگان ایمیل را به طور دقیق به دست آورید. این موضوع برای تصمیم گیری ‌های آینده شما بسیار کمک کننده خواهد بود.
  • شما می‌ توانید با کمک امکانات و ابزارهایی که دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان قرار می‌ دهد تبلیغات را به صورت کاملاً شخصی ‌سازی شده برای هر فرد طراحی و ارسال کنید. 
  • امکانات و خدمات بازاریابی دیجیتال به گونه ‌ای ارائه می ‌شوند که هر کسب و کار در هر مقیاسی می‌ تواند از این امکانات نهایت استفاده را داشته باشد. علاوه بر این، بازاریابی دیجیتالی در مقایسه با بازاریابی سنتی هزینه کمتری را بر دوش افراد می گذارد. شما می ‌توانید به جای استفاده از بیلبوردها و آگهی‌ های تلویزیونی گران قیمت از خدمات دیجیتال مارکتینگ که با قیمت مناسب ‌تری در اختیارتان قرار می‌گیرند استفاده کنید.
  • تبلیغات در بستر اینترنت قطعاً بازار هدف بزرگ تری را در اختیار شما قرار می ‌دهد. زمانی که شما تبلیغات را در فضای اینترنت انجام می ‌دهید می‌توانید این شانس را داشته باشید تا محصولات و خدمات خود را در بستری بزرگ تر و برای تعداد افراد بیشتری به نمایش بگذارید. با دسترسی به تعداد مخاطبان بیشتر قطعاً میزان فروش شما افزایش خواهد یافت.
  • از آن جایی که بازاریابی آنلاین همراه با گزارش است، شما می ‌توانید نقاط ضعف کار را پیدا کرده و در مراحل بعدی تبلیغات موثرتر و قوی‌ تری ارائه کنید.
  • شانس جذب مشتری در این روش بسیار بیشتر است.
  • به کمک دیجیتال مارکتینگ شما می ‌توانید مخاطبین هدف خود را به صورت دقیق مشخص کرده و تبلیغات را کاملاً هدفمند انجام دهید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست

انواع دیجیتال مارکتینگ

همانطور که پیش از این اشاره کردیم دیجیتال مارکتینگ حوزه بسیار گسترده و وسیعی داشته و به شاخه ‌های مختلفی تقسیم می ‌شود. هر کدام از انواع دیجیتال مارکتینگ استراتژی‌ های منحصر به فردی داشته و برای اهداف متفاوتی استفاده می ‌شوند. در ادامه قصد داریم به صورت مفصل با پرکاربردترین و محبوب ‌ترین شاخه ‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.

1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا Content Marketing، یکی از مهم ترین شاخه ‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ است. در این نوع بازاریابی، معمولا برای تبلیغات محصولات یا خدمات، از قبل محتوا یا پیام خاصی  طراحی و آماده می شود. این محتوای آماده شده از طریق پلتفرم‌ های مختلف در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. در واقع کسب و کارها برای اینکه بتوانند به شکل موثر و کارآمد خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند از یک محتوای کاملا مرتبط استفاده می‌کنند که در عین حال برای مخاطبان ایجاد ارزش کند.

به کمک بازاریابی محتوا می ‌توان در کمترین زمان ممکن برند خود را معرفی کرده و مخاطبان را از چند و چون خدمات خود آگاه ساخت. به هر اندازه که محتوای تولید شده استانداردهای بالاتری داشته باشد قطعاً در میان کاربران دست به دست شده و با اشتراک گذاری بیشتر، بازار هدف شما را بزرگ تر می‌کند.

بازاریابی محتوا بایستی به گونه ‌ای انجام شود که دید مخاطبان را در مورد محصولات و خدمات شما بازتر کرده و آن ها را مجاب به خرید کند. پس هدف اصلی از بازاریابی محتوا، تاثیرگذاری هدفمند بر روی تصمیم گیری خرید افراد است. بازاریابی محتوا به اشکال مختلفی انجام می ‌شود که از رایج ‌ترین آن ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت در فضای مجازی و انتشار پست
  • وبلاگ
  • انتشار مقاله
  • تولید و انتشار پادکست
  • ارسال ایمیل
  • پست ‌های ویدئویی
  • تولید و انتشار کتاب‌ های الکترونیکی
  • ساخت بروشور و اینفوگرافیک و…

شما در هر حوزه ‌ای که فعالیت می‌کنید می ‌توانید از مزایای بازاریابی محتوا بهره ‌مند شوید. مهم نیست کسب و کار شما کوچک باشد یا بزرگ، نباید اهمیت استفاده از محتوای ارزشمند و موثر را نادیده بگیرید. یک محتوای کاربردی و مفید می ‌تواند ارتباطی سازنده و موثر بین شما و مخاطبان هدفتان برقرار کرده و با کمترین هزینه ممکن حجم زیادی از مشتریان را به سمت شما سرازیر کند.

2. سئو

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع دیجیتال مارکتینگ، سئو یا بهینه ‌سازی موتور جستجو است. کاربران برای اینکه بتوانند محصولی را خریداری کنند یا از خدمات خاصی بهره ‌مند شوند در اولین حرکت خود از طریق موتور جستجوی گوگل اقدام می‌کنند. گوگل می ‌تواند نتایج بسیار گسترده ‌ای را در اختیار آن ها قرار دهد.

وقتی کاربران به دنبال محصول یا خدمات خاصی هستند، بیشتر تمایل دارند به سراغ وب سایت‌ هایی بروند که در رتبه‌ های ۱ تا ۳ گوگل قرار دارند. هرچه سایتی در رتبه‌ های پایین ‌تر قرار داشته باشد، شانس دیده شدن آن نیز کمتر خواهد شد. به کمک سئو یا همان بهینه ‌سازی موتور جستجو می ‌توان رتبه سایت را بهبود بخشیده و میزان بازدید آن را افزایش داد.

دیجیتال مارکتینگ چیست

سئو به تنهایی دارای استراتژی ‌های بسیار متنوع و مختلفی است که با به کارگیری این استراتژی ‌ها در بخش ‌های مختلف سایت می ‌توانید به شکل موثری وضعیت خود را بهبود ببخشید. برای بهره‌ مندی از مزایای سئو بایستی با انواع سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی فنی به طور کامل آشنا باشید. باید تکنیک‌ های لینک سازی خارجی را به خوبی بدانید. چگونگی استفاده از کلمات کلیدی و نحوه گنجاندن آن ها درون متن را آموزش ببینید و به این شکل رفته رفته رتبه سایت خود را ارتقا دهید. انجام تمامی تکنیک ‌های سئو به طور کاملاً اصولی و درست می ‌تواند نرخ ترافیک سایت را به شکل موثری افزایش داده و قدرت شما را در میان رقبا بیشتر کند. 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ نیز یکی دیگر از شاخه ‌های دیجیتال مارکتینگ می ‌باشد که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین از امکانات آن برای جذب بیشتر مخاطب استفاده می‌کنند. برای استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ شما می توانید ابتدا از روش ‌های مختلفی همچون شبکه‌ های اجتماعی، وب سایت و…آدرس ایمیل مخاطبان مورد نظرتان را به دست آورید. در نهایت به صورت ماهیانه یا فصلی ایمیل ‌هایی را با پیشنهادهای شگفت انگیز به آن ها ارسال کنید.

علاوه بر این، امکان شخصی‌ سازی کمپین ‌های بازاریابی ایمیلی نیز وجود دارد. ایمیل ‌های شخصی ‌سازی شده برای آن دسته از کاربرانی استفاده می ‌شوند که در بازه ‌ای از زمان تصمیم به خرید محصولی از سایت می‌گیرند و یا برای مشاهده محتوایی خاص به سایتتان مراجعه می‌کنند. با هر نوع رفتار و واکنش کاربران شما می ‌توانید ایمیل ‌هایی را به صورت شخصی سازی شده طراحی کرده و با محتوای مناسب برای آن ها ارسال کنید. بازاریابی ایمیلی کاربردهای بسیار زیادی دارد که از آن جمله عبارتند از:

  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه یا ROI مناسب
  • اثربخشی سریع
  • امکان شخصی‌سازی کردن ایمیل ‌ها 
  • امکان تحلیل رفتار مشتریان
  • مقرون به صرفه بودن
  • سهولت و آسانی در تبلیغات
  • انتقال مستقیم پیام

بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی

امروزه شبکه ‌های اجتماعی در سراسر دنیا به محبوبیت بسیار زیادی دست یافته ‌اند. تقریباً می ‌توان گفت هر کاربری که یک گوشی هوشمند در اختیار دارد در پلتفرم‌ هایی همچون اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، لینکدین و… حسابی باز کرده و فعالیت می کند. این فعالیت می‌ تواند به صورت تفریحی و سرگرمی بوده و یا به شکل کاملاً حرفه ‌ای و برای بیزینس باشد. به هر صورت آن چیزی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این است که شما به عنوان مدیر یک کسب و کار می ‌توانید مخاطبان هدف خود را از میان این کاربران در شبکه ‌های اجتماعی پیدا کنید.

اگر تمایل دارید تا وسعت بیشتری به تعداد مشتریانتان ببخشید، حضور در شبکه‌ های اجتماعی به یک امر الزامی و ضروری تبدیل می‌ شود. البته برای جذب مخاطب و تاثیرگذاری بر روی آن ها لازم است فعالیت شما در فضای مجازی کاملاً هدفمند باشد. محتوایی که در فضای مجازی منتشر می‌کنید می ‌بایست کاملاً برنامه ‌ریزی شده باشد. این محتوا بایستی برای کاربران ایجاد ارزش کرده و آن ها را به سمت وب سایت شما و محصولاتتان سوق دهد. اینگونه می ‌توانید به صورت غیر مستقیم شرایط سئوی سایت خود را نیز بهبود ببخشید. از مهم ترین مزایای بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

دیجیتال مارکتینگ چیست

 

  • افزایش آگاهی و اطلاعات مخاطبان در رابطه با برند شما
  • افزایش اعتبار برند 
  • افزایش نرخ بازدید از سایت
  • افزایش میزان رضایت مشتریان
  • افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری
  • افزایش تعداد مشتریان وفادار به برند
  • بهبود سئوی سایت
  • مقرون به صرفه بودن
  • شناخت بهتر وضعیت بازار
  • شناخت بیشتر مشتریان
  • امکان رهبری افکار مشتریان

روش Mailchimp

یکی از سرویس ‌های ایمیل بسیار محبوب در  حوزه دیجیتال مارکتینگ، Mailchimp است. این پلتفرم مارکتینگ به صورت کاملاً اتوماتیک عمل می‌کند. از مهم ترین قابلیت ‌های این پلتفرم می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان ارسال ۱۲ هزار ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در ماه به صورت کاملا رایگان
  • امکان تقسیم بندی مخاطبان 
  • طراحی مناسب کمپین‌ ها
  • مدیریت فهرست ایمیل
  • برخورداری از اتوماسیون قوی
  • امکان تجزیه و تحلیل داده‌ ها
  • ارائه نتایج واضح و دقیق

با استفاده از امکانات و قابلیت ‌های این پلتفرم شما می ‌توانید کمپین ‌های تبلیغاتی خود را کاملاً مدیریت و برنامه ‌ریزی کنید و پس از اجرای کمپین آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید. این اطلاعات مفید به شما این امکان را می دهند تا محتوای ایمیل خود را در آینده جذاب تر و تاثیرگذارتر طراحی کنید.

بازاریابی ویدئویی

یکی از محبوب ‌ترین و تاثیرگذارترین روش ‌های تبلیغات آنلاین استفاده از محتوای ویدئویی است. می ‌توان گفت کاربران ارتباط بهتری با ویدیو برقرار می‌کنند. شما با معرفی خدمات و محصولات خود از طریق  ضبط ویدئو و انتشار آن در فضای مجازی مانند اینستاگرام، یوتیوب و... می توانید تبلیغات خود را با شانس موفقیت بیشتری انجام دهید. 

بازاریابی صوتی

یکی دیگر از انواع دیجیتال مارکتینگ بازاریابی صوتی یا تولید پادکست است. البته بازاریابی صوتی در مقایسه با ویدئو مارکتینگ در رتبه دوم قرار می‌گیرد. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در دنیا برای معرفی خدمات تبلیغات و برند خود از بازاریابی صوتی استفاده می‌کنند و نتایج شگفت ‌انگیزی را از این روش به دست آورده ‌اند. تبلیغات از طریق پادکست به روش ‌های مختلفی انجام می ‌شود که سه روش رایج آن به شرح زیر است:

  • منتشر کردن تبلیغات در پادکست‌ های مختلف
  • مشارکت در مصاحبه‌ های پادکستی
  • و ساخت پادکست به صورت کاملاً تخصصی در حوزه مربوطه

 دیجیتال مارکتینگ با استراتژی بازاریابی سنتی علاوه بر معرفی برند و افزایش اعتبار آن در میان مخاطبان، روش بسیار موثری برای گرفتن بک لینک جهت افزایش سئوی سایت است. البته بازاریابی صوتی تنها به تولید و انتشار پادکست محدود نمی ‌شود و می ‌توان این کار را از روش ‌های مختلف دیگر انجام داد. چند مورد از روش ‌های بازاریابی صوتی عبارتند از:

  • استفاده از قابلیت ‌های الکسای آمازون
  • استفاده از دستیار گوگل
  • استفاده از سیری اپل
  • استفاده از قابلیت ‌ها و امکانات کلاب هاوس
  • فعالیت در اسپاتیفای و…

تبلیغات کلیکی

برای منتشر کردن تبلیغات پولی در فضای اینترنت می ‌توان از روش‌ های مختلفی استفاده کرد که یکی از آن ها تبلیغات کلیکی یا (PPC (Pay Per Click به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. پلتفرم ‌های بسیار زیادی وجود دارند که برای انتشار تبلیغات کلیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از آن جمله می‌ توانیم به شبکه ‌های اجتماعی و موتور جستجوی گوگل اشاره کنیم. به هر اندازه که کاربران بیشتری بر روی تبلیغ مورد نظر کلیک کنند هزینه تبلیغات بیشتر خواهد شد. می ‌توان گفت از موثرترین و مقرون به صرفه ‌ترین روش‌ های تبلیغات آنلاین، تبلیغات کلیکی است و کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای دستیابی به اهداف خود می ‌توانند از آن نهایت استفاده را داشته باشند.

بازاریابی موبایلی

 بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ یکی دیگر از محبوب ‌ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است که به افراد امکان دسترسی به مخاطبان را از طریق دستگاه ‌های موبایل می ‌دهد. تبلیغات موبایلی به صورت کاملاً هدفمند انجام می‌ شود. شما می توانید تبلیغات خود را از طریق روش ‌هایی مانند پوش نوتیفیکیشن، بازاریابی پیامکی یا تبلیغات درون اپلیکیشن انجام دهید.از مهم ترین مزایای موبایل مارکتینگ می‌ توان به مواردی همچون سرعت بسیار بالا و دسترسی راحت و آسان به مخاطبان اشاره کرد. 

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش یکی دیگر از انواع دیجیتال مارکتینگ است که در آن شما تبلیغات خود را از طریق افراد مشهور و شناخته شده انجام می ‌دهید. شما می ‌توانید افرادی که در شبکه ‌های اجتماعی به شهرت و جایگاه قابل قبولی دست یافته ‌اند را شناسایی کرده و در فروش آنلاین با آن ها همکاری داشته باشید.

برای همکاری روش‌ های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها ساخت لینک افیلیت است. این لینک که یک URL ارجاعی شخصی سازی شده است از طریق شخص ثالث در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همکاران شما این لینک را در پست ‌هایی که در شبکه‌ های اجتماعی خود منتشر می‌کنند قرار می ‌دهند تا  مخاطبان لینک را مشاهده کرده و از آن استفاده کنند. معمولا قبل از شروع تبلیغات مبلغی به عنوان مبلغ همکاری توافق می‌ شود. در نهایت بعد از اینکه کاربران روی لینک مورد نظر کلیک کرده و یا خریدی را به ثبت برسانند مبلغ به توافق رسیده شده پرداخت می ‌شود.

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات