فرانت اند چیست

فرانت اند چیست

دنیای اینترنت و حوزه تکنولوژی، دنیایی بسیار متنوع و پیچیده است. این روزها نیز زندگی همه ما به نحوی با این فضا گره خورده است. یکی از مشاغل بسیار مهم و کلیدی در کسب و کارهای اینترنتی، شغل برنامه نویسی است. برنامه نویسی ابعاد بسیار گسترده ای دارد. امروزه میلیون ها نفر در این حرفه مشغول به کار هستند. زمانی که قصد دارید با دانش برنامه نویسی و روش کار آن آشنا شوید، احتمالا با عبارات و مفاهیم مختلفی روبرو خواهید شد که یکی از آن ها مبحث فرانت اند است. ما در این مطلب قصد داریم با فرانت اند آشنا شده و بررسی کنیم که مهارت های مورد نیاز برای یک برنامه نویس فرانت اند چیست؟


فرانت اند چیست؟

 


اگر جزء افرادی هستید که تصمیم دارید در حرفه برنامه نویسی مشغول به فعالیت شوید، بهتر است پیش از هر چیزی اطلاعات دقیقی در خصوص این تخصص و زیرشاخه های آن کسب کنید. دانش برنامه نویسی یک دانش فراگیر است که تقریبا هر کسب و کاری را تحت تاثیر خود قرار داده است. این دانش روز به روز گسترده تر می شود و از این رو بازار کار آن از رونق خوبی برخوردار شده است. 


یکی از فرصت های شغلی هیجان انگیز در حرفه برنامه نویسی، برنامه نویسی فرانت اند (front-end) است. افرادی که در زمینه برنامه نویسی سایت فعالیت می کنند به خوبی با آن آشنا هستند. اگر بخواهیم به این سوال که فرانت اند چیست، یک پاسخ ساده و مختصر بدهیم، می توانیم بگوییم فرانت اند، مربوط به قسمت قابل مشاهده یک نرم افزار یا سایت است. در واقع زمانی که کاربران به یک سایت خاص وارد می شوند، موارد مختلفی در معرض دید آن ها قرار می گیرد که این موارد همگی با دانش برنامه نویسی فرانت اند انجام می شوند. 


معمولا برنامه نویس فرانت اند، وظیفه دارد با استفاده از دانش و تخصص خود، کدهایی که برای کاربران غیر قابل درک هستند را به شکل تصاویر و المان های گرافیکی درآورده و آن ها را در معرض نمایش قرار دهد. به کمک فرانت اند، کاربران می توانند به راحتی از قسمت های مختلف سایت دیدن کرده و از منابع آن همچون داده ها، اطلاعات، تصاویر، ویدئوها، صداها و... استفاده کنند.


زبان های برنامه نویسی فرانت اند


زبان های برنامه نویسی انواع و اقسام گوناگونی دارند. در زمینه برنامه نویسی فرانت اند هم می توان به زبان های مختلفی اشاره کرد که که مهم ترین آن ها عبارتند از: زبان نشانه گذاری HTML، زبان برنامه نویسی CSS و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت. هر کدام از این سه مورد، کاربردهای خاص خود را در برنامه نویسی فرانت اند دارند و به شیوه ای خاص به زیبایی بصری یک سایت کمک می کنند.


HTML

 


بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که HTML، زبان نشانه گذاری است و نباید آن را در گروه زبان های برنامه نویسی قرار داد. این زبان را می توان به عنوان هسته و پایه اصلی تمامی صفحات سایت در دنیای وب به شمار آورد. اگر قصد فراگیری علم برنامه نویسی در هر شاخه ای را دارید، بایستی بدانید که اولین قدم برای شروع کار، فرا گرفتن مهارت HTML است که البته مهارت بسیار ساده و راحتی است و می توان با کمی وقت و حوصله نکات مربوط به آن را در مدت زمان کوتاهی فرا گرفت.


کاربرد زبان نشانه گذاری HTML، چیزی مشابه تگ های محتوای وب سایت است. اما مهم ترین تفاوت HTML این است که از آن برای نشانه گذاری عناصر مختلفی همچون تگ تصویر، تگ هدر، تگ پاراگراف و... استفاده می شود.


CSS

 


اگر می خواهید اجزا و بخش های مختلف سایت را کاربر پسند طراحی کرده و از قالب های جذاب و کاربردی استفاده کنید، به زبان CSS نیاز خواهید داشت. این زبان تمرکز خود را بر روی استایل دهی به مواردی همچون تصاویر، متون، کادرها، ویدئوها و... می گذارد. زبان CSS به شما کمک می کند تا المان های مختلف موجود در سایت را کاملا بر طبق نظر و سلیقه شخصی خود چیدمان و شخصی سازی کنید. از دیگر تغییراتی که زبان CSS در ظاهر سایت شما ایجاد می کند عبارتند از:

 

  • تغییر و انتخاب رنگ مناسب برای متون استفاده شده در سایت
  • انتخاب فونت مناسب
  • تنظیم فاصله میان هر پاراگراف برای زیباتر دیده شدن سایت
  • چیدمان ستون های مختلف
  • انتخاب و طراحی تصاویر پس زمینه
  • انتخاب رنگ مناسب برای پس زمینه سایت
  • نحوه چیدمان صفحات سایت
  • تنظیم اندازه صفحات سایت و چگونگی نمایش آن ها در پلتفرم های مختلف و...


زبان جاوا اسکریپت 

 


حال می خواهیم ببینیم برنامه نویس فرانت اند، با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چه عملیاتی را می تواند روی سایت انجام دهد. این زبان در مقایسه با دو مورد قبلی کمی پیچیده تر است. می توان گفت زبان برنامه نویسی Javascript برای قدرتمند کردن هر سایتی لازم است. زبان جاوا اسکریپت می تواند به بهبود عملکرد سایت کمک زیادی کند. از جمله اقدامات جاوا اسکریپت روی سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • بهبود تجربه کاربری
  • اصلاح محتوای قرار گرفته شده در سایت
  • ایجاد تغییراتی بر روی گرافیک سایت
  • امکان افزودن انیمیشن به سایت
  • ساخت برنامه های سمت سرور برای سایت
  • طراحی و ساخت برنامه ها و اپلیکیشن های مناسب موبایل و...

 

مهارت های برنامه نویس فرانت اند

 


برای اینکه تبدیل به یک برنامه نویس فرانت اند ماهر و توانمند شوید، لازم است با مهارت های مورد نیاز در زمینه برنامه نویسی فرانت اند به خوبی آشنایی داشته باشید. همانطور که چندی پیش اشاره داشتیم، برنامه نویسی فرانت اند شامل زبان های برنامه نویسی خاصی می شود که برای شروع کار در این حرفه به این زبان ها نیاز خواهید داشت. پس در قدم نخست، اولین و مهم ترین مهارتی که می بایست برای شروع کار کسب کنید، مهارت برنامه نویسی در زبان های HTML، CSS و جاوا اسکریپت است. 


تسلط کامل بر روی این مباحث و آموزش نحوه استفاده از آن ها، تاثیر بسیار زیادی در موفقیت شما خواهد داشت. همانطور که به خوبی می دانید، یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باعث می شود کاربران در یک سایت باقی بمانند و مشتاق ادامه فعالیت در آن شوند، زیبایی بصری و طراحی گرافیکی آن است. پس دانش برنامه نویسی برای زیباسازی سایت نقش مهمی در حرفه فرانت اند دارد. 


آموزش زبان های برنامه نویسی HTML, CSS و جاوا اسکریپت این امکان را به شما می دهد که در زمان بروز مشکل بتوانید به سرعت ایراد کار را پیدا کرده و با چالش های ایجاد شده به خوبی مقابله کنید. اما در ادامه با دیگر مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس فرانت اند آشنا می شویم.


شناخت کتابخانه ها و فریمورک های فرانت اند

 


شاید برای شما هم سوال باشد که فریمورک چیست و چه کاربردی دارد. فریمورک ها را می توان ترکیبی از ماژول ها و ابزارهای کاربردی به شمار آورد که معمولا از خطاهای احتمالی در روند برنامه نویسی سایت جلوگیری می کنند. به عنوان مثال برنامه نویس فرانت اند در کار خود با دو فریم ورک CSS و جاوا اسکریپت روبروست که هر کدام مجموعه ای از کدهای مختلف هستند. 


این کدها برای توسعه سمت کاربر سایت، الزامی هستند. اگر قرار بر این است که کد نویسی یک سایت خاص را خودتان به تنهایی و از ابتدا آغاز کنید، در شروع کار با یک صفحه خالی روبرو خواهید بود. اما کتابخانه ها و فریم ورک های فرانت اند، کار را برای افراد تازه کار بسیار آسان و راحت کرده اند. به عنوان مثال؛ فریم ورک جاوا اسکریپت، بسیاری از کدها یا فایل های مورد نیاز در ابتدای کار را به شکل پیش فرض و آماده در اختیار برنامه نویس فرانت اند قرار می دهد. 
فریم ورک های جاوا اسکریپت انواع گوناگونی دارند و برای اینکه بتوانید به درست ترین شکل ممکن از قابلیت ها و امکانات آن ها استفاده کنید، لازم است شناخت خوبی نسبت به هر یک از انواع آن داشته باشید. دو فریم ورک مطرح جاوا اسکریپت عبارتند از: Angular JS و React JS.


طراحی سایت ریسپانسیو

 


این روزها، کاربران برای ورود به سایت مورد نظر خود از ابزارها و گجت های مختلفی استفاده می کنند. بیشترین ابزاری که بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می گیرد، گوشی موبایل است که همیشه و در همه جا در دسترس است. برنامه نویس فرانت اند، برای اینکه بتواند سایت خود را مطابق با نیاز کاربر به نمایش درآورد، می بایست آن را به شکل ریسپانسیو طراحی کند. 


ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت یعنی صفحات سایت شما از نظر اندازه و سایز کاملا متناسب با صفحه نمایش موبایل، تبلت، لپ تاپ و دیگر ابزارها باشد. سایت ریسپانسیو با تغییر دستگاه کاربران خود را هماهنگ کرده و مطابق با آن خود را تغییر می دهد. سایت های واکنش گرا قطعا از نظر گوگل نیز در جایگاه بهتری قرار دارند و می توانند بازدید بیشتری را نیز از سمت کاربران دریافت کنند. پس، از مهارت های مهم برنامه نویس فرانت اند این است که بتواند سایت را از نظر واکنش گرا بودن به درستی طراحی و راه اندازی کند.


توانایی کار با ابزار کنترل نسخه

 


ابزار کنترل نسخه یکی دیگر از مواردی هستند که کد نویسی و طراحی سایت را برای یک برنامه نویس فرانت اند آسان تر می کنند. برنامه نویسان می توانند با استفاده از این ابزارها، باگ های مختلف ایجاد شده را شناسایی کرده و برای بروزرسانی سایت، به راحتی تغییرات دلخواه خود را اعمال کنند.


تست کردن

 


فعالیت های برنامه نویس فرانت اند، تنها محدود به طراحی سایت نمی شوند. متخصصین فرانت اند می بایست پیش از اینکه کاربران از سایت دیدن کنند، آن را تست کرده و نقاط ضعف و مشکلات احتمالی را پیدا کنند. تست کردن در واقع جزء مهم ترین مراحل در توسعه وب سایت است که نیاز به مهارت زیادی دارد. با تست کردن می توانید به راحتی باگ های موجود را رفع کرده و از این طریق تجربه کاربری لذت بخشی را برای مخاطبین خود رقم بزنید. 
تست کردن وب سایت می تواند به روش های مختلفی انجام شود. یکی از انواع تست وب سایت، تست عملکردی آن است. همانطور که در بخش های قبل اشاره داشتیم، فریمورک ها کاربردهای زیادی دارند و می توانند مراحل طراحی و توسعه وب سایت را بسیار آسان تر کنند. در مورد تست وب سایت هم می توانید از فریمورک های مناسب استفاده کنید. این ابزار، پروسه آزمایش و بررسی سایت را برای شما کمی سریع تر و راحت تر می کنند.


آشنایی با Browser Developer Tools

 


یکی از ابزارهای بسیار کاربردی که به شما در مدیریت سایت کمک زیادی می کند Browser Developer Tools است. این ابزار در واقع برای تست کدهایی است که در سایت استفاده کرده اید. کاربران این روزها برای مراجعه به سایت های مختلف از وسایل مختلفی استفاده می کنند. Browser Developer Tools به شما کمک می کند تا بتوانید نحوه عملکرد کدهایی که نوشته اید را درمرورگرهای مختلف بررسی کنید.


آشنایی با تکنیک های بهینه سازی وب سایت

 


عوامل زیادی را می توان نام برد که بر روی رضایت کاربران و تجربه کاربری آن ها بسیار تاثیرگذار هستند. یکی از این موارد، سرعت سایت شماست که برای کاربران بسیار حائز اهمیت است. اگر می خواهید نظر کاربران را به سایت خود جلب کنید و در عین حال موتور جستجوی گوگل نیز به شما رتبه قابل قبولی بدهد، حتما لازم است روی سرعت سایت خود کار کنید. 


ترفندهای بسیار زیادی در زمینه سئو و بهینه سازی سایت وجود دارند که به شما کمک می کنند تا از این طریق، سرعت سایت را بهبود ببخشید. هر چه سرعت بارگذاری در سایت شما بیشتر باشد، قطعا مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد. از جمله ابزارهایی که می تواند در این زمینه به یک برنامه نویس فرانت اند کمک کند، ابزار Grunt است.


کار با Command Line

 


ابزار Command Line یکی از ابزارهایی است که در مراحل برنامه نویسی می تواند به شما به عنوان برنامه نویس فرانت اند بسیار کمک کند. این ابزار، توانایی شما را در کد نویسی افزایش داده و کار شما را کمی خلاقانه تر می کنند. بسیاری از افراد تازه کار نسبت به این ابزار آشنایی چندانی ندارند. اگر می خواهید به عنوان یک برنامه نویس فرانت اند، نسبت به رقبای خود پیشی بگیرید، بهتر است مهارت استفاده از این ابزار را بیاموزید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات