ویژگی زبان asp.net

ویژگی زبان asp.net

ASP کوتاه شده عبارت Active Server Pages بوده و به معنای صفحات منبع فعال است. ASP توسط کمپانی بزرگ مایکروسافت ایجاد شده است و دارای قوانین و ضوابطی برای گسترش صفحات وب می‌باشد. asp.net نیز صفحه‌ای است که توسط مایکروسافت تاسیس شده تا متخصصان برنامه نویسی از آن برای ایجاد صفحات وب استفاده کنند. ASP زبان واحدی است که از کدهای مختلف تشکیل شده است و از این طریق به برنامه نویسان برای طراحی سایت های مختلف کمک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا ویژگی‌های این زبان تخصصی را بیان کنیم. برای آشنایی با ویژگی زبان asp.net تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.


ASP.NET چیست؟


ASP نوعی فناوری بوده و که باعث ایجاد صفحات وب فعال می‌شود. در واقع این فناوری موتور اسکریپت سمت سرور ساخته شده توسط مایکروسافت است که در سال 2002 با asp.net جایگزین شد. asp.net به عنوان نسلی نوین از ASP قادر است از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی کرده و امکانات زیادی را در اختیار برنامه نویسان قرار دهد. صفحات asp.net معمولا با زبان (C# (C sharp یا (VB (Visual Basic ایجاد می‌شوند. البته لازم به ذکر است که بخش کنترل کاربر از ++C و جاوا نیز کمک می‌گیرد. زمانی که یکی از صفحات asp.net در موتور جست و جوی ASP درخواست شود، پردازش جهت اجرای درخواست انجام می‌شود. پس از انجام کامپایل، کدهای درون فایل خوانده شده و به شکل HTML در موتور جست و جو ظاهر می‌شود.


مزایا ASP.NET چیست؟

 


ASP.NET مزیت‌های متعددی دارد و به همین دلیل بسیاری از برنامه سازان تمایل به کاربرد این فناوری ویژه را دارند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین فواید ASP.NET اشاره خواهیم کرد.


پیروی از معماری MVC

 


ASP.NET بر اساس معماری MVC بوده و اصول و قواعد آن را اجرا می‌کند. این معماری امکانات متعددی مانند ورود، خروج و پردازش را به صورت جداگانه در اختیار ASP.NET قرار می‌دهد. معماری MVC از سه لایه برخوردار است که شامل Model-View و Controller است. این سه لایه از جزئیات به هم مرتبطی تشکیل شده‌اند و در کنار هم امکانات کاربردی را جهت توسعه برنامه‌های نرم افزاری پیاده کنند.


کاهش زمان کد نویسی

 


فناوری ASP.NET سبب کاهش زمان کد نویسی خواهد شد. این مزیت مهم زمانی ارزشمند می‌شود که شما در حال کد نویسی برای یک کسب و کار ویژه و بزرگ باشید. شما می‌توانید با روش‌ای مختلفی کدهای ایجاد کرده را بازبینی کرده و از نوشتن کدهای ضعیف خودداری کنید. به این ترتیب کیفیت وبسایت بدون هیچ کد بد و ضعیفی افزایش می‌یابد.


ویژگی‌های خاص

 


ASP.NET چندین ویژگی منحصر به فرد دارد که برای برنامه نویسان مفید بوده و روند کار را بهبود می‌بخشد. برای مثال ASP.NET دارای بهینه‌سازی بومی، ذخیره اطلاعات، اتصال سریع، تلفیق به موقع و... است. کدهای مورد استفاده در این قسمت برخلاف صفحات قدیمی ASP تفسیر نمی‌شوند.


جعبه ابزار کلاس جهانی

 


این جعبه ابزار در حکم یک چارچوب و ستون اصلی برای فریم ورک است. از مزیت‌های آن افزایش سرعت ایجاد بسیاری از برنامه‌ها برای متخصصان مربوطه است. دو ویژگی مهم برای این جعبه ابزار وجود دارد که سبب معروف شدن آن در بین کارشناسان این حوزه شده است: Drag-and-Drop server controls WYSIWYG editing و automatic deployment


قدرت و انعطاف پذیری بالا

 


از آن جایی که زبان فریم ورک بر اساس common language runtime اجرا می‌شود از قدرت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر برنامه نویسان می‌توانند بیشتری بهره را از این پلتفرم داشته باشند. ASP.NET زبان کاملا مستقل در برنامه نویسی است اما بر اساس آن می‌توان زبان مد نظر را انتخاب کرده و بر همان اساس اجرا نمود.


سادگی

 


تمامی اعمال و فعالیت‌های پیچیده و ساده در ASP.NET به راحتی انجام می‌شود. اگر شما بخواهید یک عملکرد ساده یا یک برنامه‌ریزی پیچیده داشته باشید، خیلی سریع به آن دست خواهید یافت. در واقع فرایند توسعه و اجرا به کمک The common language runtime ساده‌تر می‌شود. به وسیله آن می‌توان رابط‌های کاربری به وجود آورد که قابلیت اجرای اعمال مختلفی را داشته باشند. برای مثال می‌توان به جداسازی application logic و کدهای ارائه شده اشاره نمود.


قابلیت تنظیم و توسعه

 


ASP.NET ساختار فاکتور شده‌ای دارد و این به نفع برنامه نویسان است. برای مثال تمدید زیرمجموعه ASP.NET runtime به وسیله اجزای سازنده سفارشی امکان پذیری است و اجرای آسانی دارد.


امنیت بالا


ASP.NET از ایمنی بالایی برخوردار است و امکان هک شدن آن بسیار پایین است. توسعه دهندگان می‌توانند به کمک احراز هویت و تنظیم برنامه‌ها سبب افزایش ایمنی وبسایت شوند. به این ترتیب فعالیت در بستری امن انجام می‌گیرد.


قابلیت مدیریت

 


مدیریت در ASP.NET به شکل مرحله‌ای انجام می‌شود. پیکربندی‌هایی روی این پلتفرم اجرا می‌شود به صورت متنی بوده و تغییرات مجدد نیز به وسیله تجهیزات لوکال اعمال می‌گردد. این تنظیمات و پیکربندی نیازی به راه اندازی مجدد سرورها ندارد و تنها با جایگزین کردن کد اجرا می‌شود.


امکان نظارت مستمر

 


از طریق این فناوری در هر زمان می‌توانید به برنامه‌های خود دسترسی داشته باشید. در واقع ASP.NET مانع از هر ایونت غیرقانونی شده و در صورت بروز مشکل با پاک کردن عملکردهای گذشته مجدد فعالیت را آغاز می‌کند. بنابراین می‌توانید بدون هر گونه نگرانی از شرایط برنامه و وضعیت صفحات از این پلتفرم استفاده کنید.


خروج Cross-platform

 


چارچوبی که برای این زبان وجود دارد به توسعه دهندگان امکان جا به جایی، استقرار و تنظیمات راحت را می‌دهد.


معایب ASP.NET چیست؟


حال که به مزیت‌های ASP.NET آشنا شده‌اید خوب است چند نمونه از معایب آن را نیز بدانید تا با آگاهی کامل تصمیم بهره‌مندی از این پلتفرم را داشته باشید.


هزینه بر بودن

 


یکی از مهم‌ترین معایبی که برای ASP.NET وجود دارد هزینه‌های بالای آن است. در مقایسه ASP.NET با امکانات سرور باز در خواهید یافت که هزینه‌های ASP.NET مقرون به صرفه نیست. در این پلتفرم برای داشتن بسیاری از اختیارات و امکانات ملزم به پرداخت هزینه خواهید بود. برای مثال در این پلتفرم شما برای دسترسی به مجوز SQL Server سرور ویندوز و سایر سرورها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.


کافی نبودن مستندات

 


برخی از مستندات در پلتفرم ASP.NET وجود ندارند و این دسترسی را برای توسعه دهندگان محدود می‌کند. برای مثال برای ایجاد برنامه‌های MVC مستندات بسیار کمی وجود دارد.


هسته نت به اندازه کافی خوب نیست

 


هسته این پلتفرم ممکن است در برخی موارد نتواند کدهای مورد نظر را اجرا کند و همین امر زمینه شکست پروژه را فراهم می‌آورد. به همین دلیل برخی اعتقاد دارند این پلتفرم نمی‌تواند به صورت صد در صد و تضمینی آنچه از او انتظار می‌رود را برآورده کند.


ایجاد تغییرات در برنامه

 


یکی از مشکلاتی که برای ASP.NET وجود دارد از کار افتادن برخی از اعمال در ورژن‌های جدید است. فرض کنید کدی در برنامه اعمال می‌شود و اجرا آن نیز با موفقیت انجام می‌گیرد. اما در نسخه‌های پیشرفته‌تر این برنامه از کار می‌افتد. به این ترتیب باید از طریق GitHub مشکل ایجاد شده را رفع کنید.


انتقال برنامه ASP از یک سرور به سرور دیگر گران است

 


انتقال سرور در این پلتفرم به سختی انجام می‌گیرد و نیازمند ابزارهای ویژه‌ای است. برای مثال تنظیمات در بخشی به نام متاباز IIS ذخیره می‌شود و برای باز کردن آن باید از Internet Service Manager استفاده شود. تغییرات در این پلتفرم ASP.NET به سختی انجام می‌شود و چرا که پشتیبانی دارای محدودیت است.

 


بر نسخه قدیمی ویندوز نصب نمی‌شود

 


یکی از مهم‌ترین ایرادهای ASP.NET عدم نصب آن بر نسخه قدیمی ویندوز است. در صورت پیشامد چنین حالتی لازم است نصب را با پیشبرد دستورالعمل کاربر انجام دهید.


کاربرد ASP.NET

 


این پلتفرم می‌تواند تغییرات را به شکل پویا انجام دهید. به علاوه به وسیله آن به سوالات کاربران پاسخ داده می‌شود. در ASP.NET می‌توان به پایگاه داده‌ها دسترسی پیدا کرد و نتیجه را در مرورگر بازگرداند. از مهم‌ترین کاربردهایی که برای ASP.NET وجود دارد قابلیت سفارشی کردن صفحه وبسایت است تا از هر جهت برای مخاطب مفید واقع شود. اجرای آن سرعت بسیار بالایی دارد و برنامه نویسی و تغییرات آن به راحتی امکان‌پذیر است. مرورگر نمی‌تواند کدهای نوشته شده برای ASP را بخواند به همین دلیل امنیت این پلتفرم بسیار بالاست. در صورتی که برنامه نویسی با ASP انجام شود ترافیک شبکه‌ها کم شده و دسترسی کاربر به آن با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.


وب سرور برنامه نویسی ASP.NET

 


ASP.NET از کدهای کنترل‌کننده HTML تشکیل شده است و برای ایجاد تغییرات در هر بخش لازم است کدها را عوض کرد. به کمک کدهایی که وجود دارد امکان طراحی باکس و اسکریپت ایجاد می‌شود و هر آنچه که لازم است اجرا شود به کمک کدها صورت می‌گیرد. فرض کنید توسعه دهنده قصد دارد در سایت خود نظرسنجی از کاربر انجام دهد. هنگامی که کاربر درخواست خود را ثبت می‌کند صفحه‌ای از ASP.NET ترجمه شده و نسخه‌ای از آن در آرشیو می‌شود. نسخه‌ای دیگر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا به وسیله آن در نظر سنجی شرکت کند.

برای تاسیس ASP نیازمند هاست ویندوز هستید. پایگاه داده مناسب برای ASP.NET در واقع SQL server بوده اما از عیوب آن عدم دسترسی در هنگام قطع شدن سرور است.
در این مقاله سعی داشتیم تا شما را به ویژگی‌های ASP.NET آشنا کنیم. این پلتفرم علاوه بر مزایای که دارد معایبی نیز دارد که ممکن است در زمینه کسب و کار شما مفید واقع نشود. اما به هر حال آگاهی از مزایای و معایب این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا نسبت به استفاده آن با دانش کامل اقدام کنید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات