بک اند چیست؟

بک اند چیست؟

امروزه همه ما به خوبی می ‌دانیم که اپلیکیشن ‌ها و وب سایت‌ ها تا چه اندازه در بهبود زندگی ما موثر هستند. بسیاری از کسب و کارها به واسطه همین اپلیکیشن‌ ها و وب سایت ها می‌توانند خدمات و محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند. ما نیز به عنوان مصرف کننده بسیاری از امور روزمره خود را به کمک این پلتفرم ها انجام می دهیم. اعمال تجربه کاربری به این اپلیکیشن ‌ها و وب سایت ‌ها و اجرا و راه ‌اندازی آن ها نیاز به دانش برنامه نویسی دارد. اگر در حوزه برنامه نویسی اطلاعات کافی داشته باشید احتمالاً به خوبی می ‌دانید که برنامه نویسانی که در این زمینه کار می‌کنند به دو دسته کلی برنامه نویسان بک اند و فرونت اند تقسیم می ‌شوند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با برنامه نویسی بک اند و مهارت ‌های لازم برای آن صحبت کنیم.

 برنامه نویسی بک اند چیست؟

برای ورود به دنیای برنامه نویسی باید با تمامی اصطلاحات آن کاملاً آشنا باشید. برنامه نویسی دنیای بسیار بزرگ و پیچیده ‌ای دارد و نمی ‌توان بدون پیش زمینه به این بازار کار وارد شد. وقتی شما تصمیم می‌گیرید در زمینه برنامه نویسی علم ‌اندوزی کنید با ۲ عبارت روبرو می ‌شوید که عبارتند از: برنامه نویسی بک اند و فرونت اند.

هر کدام از این دو نوع شاخه برنامه نویسی به روش خاصی انجام می ‌شوند و نتایج متفاوتی را به دنبال دارند. آشنایی با روش کار هر کدام از این شاخه ‌های برنامه نویسی می ‌تواند به شما کمک کند تا مناسب ‌ترین آن را با توجه به مهارت ‌ها و علایقتان انتخاب کنید. در این مطلب قصد داریم به صورت تخصصی در رابطه با برنامه نویسی بک اند صحبت کنیم.

برنامه نویسی بک اند Back-end قسمتی از یک نرم ‌افزار یا وب سایت است که کاربران نمی ‌توانند آن را ببینند. در واقع این نوع برنامه نویسی وب به گونه ‌ای است که کاربران حتی اگر همه چیز را زیر و رو کنند باز هم نمی ‌توانند اثراتی از آن را مشاهده کنند.

بک اند را می ‌توان مغز و هسته اصلی یک وب سایت در نظر گرفت که کنترل منطق برعهده آن است. هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین بک اندها و وب سایت‌ ها وجود ندارد. وب سایت‌ ها و نرم‌ افزارها برای اینکه بتوانند از کدهای بک اند استفاده کنند نیاز به یک سرور دارند. در واقع بک اندها کدهای خود را به کمک سرور که نقش یک نوع واسط را بر عهده دارد در اختیار وب سایت ‌ها قرار می ‌دهند. همین موضوع باعث می شود تا برنامه نویسی بک اند به برنامه نویسی سمت سرور نیز شناخته شود.

بک اند چیست

مهم ترین ویژگی های برنامه نویسی بک اند

برنامه نویسی بک اند یا Server Side، همانطور که اشاره کردیم، برنامه هایی هستند که سمت سرور را می گیرند. این نوع روش برنامه نویسی یک سری ویژگی ‌های منحصر به فرد دارد که در ادامه با مهم‌ ترین آن ها آشنا می ‌شویم:

  • طبق توضیحات قبل، کدهای بک اند در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرند. همچنین مرورگرها قابلیت درک کردن زبان ‌های برنامه نویسی سمت سرور را ندارند.
  • زبان‌ های برنامه نویسی بک اند زمانی بیشترین کاربرد را دارند که به اطلاعات پویا نیاز باشد.
  • معمولا مرورگرها در دریافت و خواندن کدها نقش و وظیفه خاصی ندارند. تنها وظیفه مرورگرها نشان دادن کدهایی است که توسط سرور اصلی پردازش می ‌شوند.
  • برای برنامه نویسی بک اند می ‌توان از زبان ‌های مختلفی همچون زبان C، PHP، پایتون و… استفاده کرد.

برای درک بهتر بک اند سایت می‌ خواهیم آن را با یک مثال شرح دهیم. متخصصین برنامه نویسی، بک اند و فرانت اند سایت را به یک کوه یخ در یک اقیانوس بزرگ تشبیه کرده ‌اند که قسمت مخفی و پنهان آن نقش بک اند و قله آن که قابل مشاهده است نقش فرانت اند را ایفا می کند.

همانطور که به بک اند سایت بخش سمت سرور می‌گویند، فرانت اند نیز که برای کاربران قابل مشاهده است به بخش سمت کاربر شناخته می ‌شود. با اینکه این دو قسمت در یک سایت کاملا متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند و هر کدام وظایف خاص خود را دارند، اما ارتباط مستقیمی بین آن ها وجود دارد. در صورتی که هر کدام از آن ها با اختلالاتی روبرو شوند، می توانند در عملکرد کلی سایت تاثیر منفی داشته باشند.

برنامه نویس بک اند کیست؟

به هر فردی که در زمینه برنامه نویسی بک اند تخصص و مهارت کافی دارد و این قسمت از وب سایت را کدنویسی می‌کند، برنامه نویس بک اند می‌گویند. کسانی که به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده بک اند سایت فعالیت می‌کنند نقش مهمی در رشد و ارتقای سایت دارند.

 توسعه دهندگان بک اند با استفاده از دانش، مهارت و فناوری اقدام به قوی کردن بخش‌ های مختلف سایت می‌کنند تا کاربران تجربه کاربری بهتری در سایت داشته باشند. در طراحی سایت و  راه ‌اندازی و توسعه وب سایت ‌ها برنامه نویسان بک اند نقش بسیار پررنگ و مهمی را ایفا می‌کنند. با اینکه کاربران نمی‌توانند عملیاتی که توسط برنامه نویس بک اند انجام می ‌شود را مشاهده یا اندازه‌ گیری کنند، اما تمامی فرایندها و اقداماتی که این برنامه نویسان انجام می‌ دهند به طور مداوم و پیوسته در پشت صحنه در حال اجرا است.

یک برنامه نویس بک اند باید مهارت ‌ها و توانمندی ‌های زیادی داشته باشد که در بخش ‌های آتی بیشتر به این موضوع می ‌پردازیم. اما اصلی ‌ترین وظیفه و کاری که یک برنامه نویس بک اند باید انجام دهد این است که اطمینان حاصل کند تمامی داده ‌ها و درخواست ‌هایی که از سمت سیستم یا نرم ‌افزار فرونت اند درخواست می ‌شوند به درستی کار کنند.

بک اند چیست

مسئولیت ‌های برنامه نویس بک اند چیست؟

قاعدتاً افرادی که در نقش برنامه نویس بک اند در تیم برنامه نویسی حضور پیدا می‌کنند یک سری وظایف و مسئولیت ‌ها بر عهده دارند که باید به طور کامل و صحیح این وظایف را انجام دهند تا در نهایت تیم برنامه نویسی بتواند اهداف سایت را تحقق بخشد. از مهم ترین مسئولیت ‌ها و وظایف برنامه نویس بک اند می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده و یکپارچه ‌سازی آن
  • شناخت کامل فناوری ‌های وب سرور و کار با آن ها
  • استفاده از امکانات و قابلیت‌ های فریمورک های بک اند و کمک گرفتن از آن ها برای ساخت نرم ‌افزارهای سمت سرور
  • شناخت کامل سیستم عامل ‌های مختلف و کار با آن ها
  • یکپارچه کردن محاسبات ابری
  • راه ‌اندازی توسعه و نگهداری از سیستم ‌های مدیریت
  • آشنایی و تسلط کامل روی تنظیمات امنیتی سایت برای جلوگیری از هک شدن آن
  • ادغام کردن API ها
  • تجزیه و تحلیل و آنالیزداده ‌های سایت برای آماده کردن گزارش و ارائه آن به سرپرست تیم
  • بررسی و نظارت بر روی عملکرد سایت
  • پشتیبانی از سایت

مهارت ‌های مورد نیاز برای برنامه نویس بک اند

 تمامی برنامه نویسان و توسعه دهندگان بک اند برای اینکه بتوانند وظایف و مسئولیت ‌هایی که در بخش قبل به آن ها اشاره شد را به درستی انجام دهند، باید یک سری مهارت‌ ها را در خود پرورش دهند. توسعه دهندگان و برنامه نویسان بک اند باید به طور مداوم و پیوسته در حال به روز رسانی اطلاعات خود باشند و مهارت اندوزی کنند.

اگر می ‌خواهید به عنوان یک برنامه نویس بک اند در حوزه کاری خود به موفقیت‌ های چشمگیری دست پیدا کنید و از بسیاری از رقبا پیشی بگیرید، نباید از پیشرفت تکنولوژی و فناوری عقب بمانید. شما باید کاملاً با پیشروی فناوری همگام شوید و مهارت ‌های فنی خود را در بخش ‌های مختلف رشد دهید. در ادامه به مهم ‌ترین مهارت ‌های مورد نیاز برای یک برنامه نویس بک اند اشاره می‌کنیم.

آشنایی و تسلط کامل به زبان ‌های برنامه نویسی بک اند

برای برنامه نویسی سمت سرور از زبان ‌های برنامه نویسی مختلفی استفاده می ‌شود که برنامه نویسان و متخصصان این حوزه باید حداقل به یکی از آن ها تسلط کامل داشته باشند. قطعاً این افراد هرچه با تعداد زبان ‌های برنامه نویسی بیشتری آشنا باشند از مهارت های بیشتری نیز برخوردار خواهند بود و می توانند از پس هر چالشی به خوبی برآیند. آشنایی با مباحث تخصصی زبان ‌های برنامه نویسی به برنامه نویس بک اند کمک می‌کند تا عملکرد بسیار مطلوبی داشته باشد و به نتایج زیردست پیدا کند:

  • در این شرایط کدنویسی با امنیت بیشتری انجام می ‌شود.
  • سرعت اجرای کدها نسبت به حالت عادی بیشتر می ‌شود.
  • این برنامه نویسان با  اتکا بر دانش فنی خود می ‌توانند برنامه ‌های شیء‌گرا را به خوبی بنویسند.

مهارت در زمینه پایگاه داده یا دیتابیس

یکی دیگر از مهم ‌ترین مهارت ‌هایی که یک برنامه نویس بک اند باید داشته باشد، توانایی و دانش کافی در زمینه پایگاه داده یا دیتابیس است. مهارت نوشتن کدهای بک اند تنها بخشی از وظایف این افراد به شمار می ‌رود. تا زمانی که برنامه نویس نتواند به یک دیتابیس متصل شود عملاً کدهای نوشته شده توسط او کارایی و ارزشی نخواهند داشت. بنابراین برنامه نویس بک اند باید علاوه بر دانش برنامه نویسی توانایی اتصال به دیتابیس و ذخیره کردن اطلاعات روی آن را نیز داشته باشد.

داشتن ذهنی منطقی و تحلیلگر

تست‌ های شغلی و شخصیت شناسی تا حدی به شما کمک می‌کنند تا شناخت نسبی در خصوص توانایی ‌ها و مهارت‌ های ذهنی خود کسب کنید. قرار نیست همه کارها تنها با علم ‌اندوزی و کسب دانش رو به راه شود. شخصیت شما باید به گونه ‌ای باشد که بتوانید در برابر چالش ‌ها و مشکلات مختلف بهترین واکنش را از خود نشان دهید.

به طور کلی حرفه برنامه نویسی همیشه با چالش ‌ها و مسائل مختلفی روبروست و اگر شما یک ذهن منطقی و تحلیلگر نداشته باشید ‌نمی توانید به خوبی از پس این چالش ‌ها برآیید. البته نیازی به نگرانی نیست شما می ‌توانید با تمرین، تکرار و تلاش زیاد به مهارت تحلیل داده ‌ها و اطلاعات دست پیدا کنید. تفکر تحلیلگر به شما اجازه می ‌دهد تا شرایط موجود را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید و  به کمک داده ‌هایی که در اختیار دارید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

مهارت پرسشگری

توانایی طرح سوال نیز یکی از مهارت هایی است که شاید هرکسی به آن توجه نکند. شما با ذهنیتی که سوالات مهم و کارآمد طرح می کند، می ‌توانید در کار خود رشد زیادی داشته باشید. تیم‌ های برنامه نویسی از اعضای مختلفی تشکیل می ‌شوند که هر کدام از این اعضا توانمندی و تجربه های متفاوتی دارند.

حتی اگر از سواد تئوری بالایی برخوردار باشید، تا زمانی که تجربه عملی شما کم باشد، نمی توانید دستاوردهای چشمگیری داشته باشید. در زمان بروز مشکل غرور را کنار گذاشته و از افراد با تجربه و متخصص کمک بگیرید. پرسش سوالات کاربردی و مهم می ‌تواند شما را به پاسخ ‌های بسیار خوبی برساند و پروسه حل مشکل را آسان ‌تر کند. همچنین مهارت پرسش و مذاکره به شما کمک می‌کند تا بتوانید به جایگاه شغلی خوبی برسید و شانس خود را برای گزینش و استخدام در شرکت ‌های بزرگ افزایش دهید.

تسلط به مفاهیم و مباحث پیشرفته زبان برنامه نویسی

همانطور که در بخش ‌های گذشته به این موضوع اشاره کوتاهی داشتیم، علاوه بر زبان ‌های برنامه نویسی شما باید به عنوان متخصص بک اند با مباحث پیشرفته این زبان ‌ها نیز کاملاً آشنا باشید. زمانی که صحبت از مباحث پیشرفته یک زبان برنامه نویسی می‌ شود منظور همان امکانات و قابلیت ‌های زبان مورد نظر است. به کمک این قابلیت ‌ها می ‌توان کدهای جذاب ‌تر، کاربردی ‌تر و پیشرفته ‌تری نوشت. هر اندازه که در نوشتن کدهای برنامه نویسی حرفه ‌ای ‌تر عمل کنید قطعاً بازدهی بیشتری از آن ها خواهید دید.

به این ترتیب کدها روان ‌تر اجرا می‌ شوند و عملکرد سایت نیز بسیار مطلوب و سریع خواهد بود. به عنوان نمونه یکی از مباحث پیشرفته در خصوص برنامه نویسی با زبان PHP توانایی استفاده از کدها به روش شی‌گرا است. این روش به شما کمک می‌کند تا کدهای نهایی بسیار تمیز و حرفه ‌ای نوشته و اجرا شوند.

مهم ‌ترین زبان ‌های برنامه نویسی  بک اند

برای برنامه نویسی بک اند شما از زبان‌ های مختلفی می ‌توانید استفاده کنید که هر کدام از آن ها کارکرد و مزایای خاص خود را دارند. از جمله مهم ترین زبان ‌های برنامه نویسی بک اند می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زبان برنامه نویسی #C
  • زبان برنامه نویسی Hack
  • زبان برنامه نویسی Perl
  • زبان برنامه نویسی PHP
  • زبان برنامه نویسی Ruby
  • زبان برنامه نویسی Java
  • زبان برنامه نویسی Python
  • زبان برنامه نویسی SQL


 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات