طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) سایت

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) سایت

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، همچنان در مرحله آغازین خود قرار دارند. با این وجود، سال گذشته، سالی بود پر از تغییرات و در این سال، میزان آگاهی، سازگاری و کنجکاوی در بازار طراحی سایت افزایش پیدا کرد.

 

اگر می خواهید در زمینه طراحی سایت موفق ظاهر شوید و سایتی طراحی کنید که از هر نظر استانداردهای مورد نظر گوگل و کاربران اینترنت را داشته باشد، بهتر است با اصول طراحی سایت به خوبی آشنا شوید. دو اصل مهم در طراحی سایت، توجه به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری است که هر کدام از آن ها دو مقوله کاملا مجزا و متفاوت هستند. طراحی رابط کاربری را به اختصار (UI) و تجربه کاربری را (UX) معرفی می کنند و معمولا افرادی هستند در این حوزه ها به صورت تخصصی کار می کنند. در ادامه قصد داریم به اهمیت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری در طراحی سایت پی ببریم.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

هر زمان که صحبت از طراحی به میان می آید، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند، خلاقیت و ابتکار عمل است. در واقع افرادی که در زمینه های مختلف طراحی فعالیت می کنند، نیاز به خلاقیت زیادی دارند. طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما برای اینکه بتوانید یک سایت اصولی و در عین حال کاربرپسند طراحی کنید، لازم است از خلاقیت و نوآوری ذهنی خود استفاده کنید.

طراحی سایت بایستی به گونه ای انجام شود که با نیازهای کاربران بیشترین هماهنگی را داشته باشد. در این خصوص با دو مبحث مهم، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری روبرو هستیم. ممکن است این عبارات و اصطلاحات به گوشتان خورده باشد و شاید هم کاملا با آن ها غریبه باشید. به هر صورت ما قصد داریم با این دو عبارت مهم و کاربردی در طراحی سایت آشنا شویم.

اگر شما بهترین و باکیفیت ترین محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه کنید، اما به ظاهر و رابط کاربری سایت خود اهمیت ندهید، قطعا نمی توانید انتظار داشته باشید میزان بازدید از سایتتان افزایش پیدا کرده و یا رتبه آن در گوگل ارتقا پیدا کند. پس اینجاست که به اهمیت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری پی می بریم. در بخش های آتی به طور مجزا هر کدام از این مباحث را مورد بررسی قرار داده و با کاربرد هرکدام از آن ها آشنا می شویم.

طراحی رابط کاربری چیست؟

معمولا در دنیای وب برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری از عبارات خلاصه شده استفاده می شود. رابط کاربری User Interface به اختصار (UI) را می توان عاملی دانست برای برقراری ارتباط و تعامل میان سایت مورد نظر و کاربران آن. رابط کاربری UI را می توان به شکل های مختلف روی انواع مختلفی از سیستم ها مورد استفاده قرار داد. در واقع رابط کاربری تنها مربوط به طراحی سایت نمی شود و فقط در این زمینه کاربرد ندارد. علاوه بر سایت ها، سیستم عامل ها و نرم افزارهای مختلف نیز به نحوی دارای رابط کاربری هستند.

اما منظور از رابط کاربری چیست؟ رابط کاربری را در یک تعریف کلی می توان مجموعه ای از ابزارها دانست که می توان به کمک آن ها از سایت مورد نظر استفاده کرد. رابط کاربری را می توان یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات در خصوص طراحی سایت دانست. این رابط کاربری در واقع باعث می شود تا کار با ابزار تعاملی و بخش های مختلف سایت برای کاربران راحت تر شود.

رابط کاربری به کاربران سایت کمک می کند تا بتوانند فعالیت های خود را در یک محیط ساده و ملموس انجام دهند و تجربه خوبی از کار با سایت موردنظر داشته باشند. رابط کاربری در واقع لایه های مختلفی را شامل می شود و معمولا کار خود را به نحوی انجام می دهد تا خدمات سایت تمامی حواس انسانی را درگیر کرده و به سمت خود جذب کنند. رابط های کاربری، خود به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه با انواع آن آشنا می شویم.

انواع رابط کاربری (UI)

همانطور که قبلا اشاره کردیم، رابط کاربری UI، حواس مختلف انسانی از جمله لامسه، بینایی، شنوایی و... را درگیر می کند و تجربه بسیار خوبی از کار با سایت برای مخاطبان رقم می زند. انواع رابط کاربری UI به شرح زیر هستند:

رابط کاربری صوتی

اگر قرار باشد، رابطه و تعاملی میان انسان ها و سیستم های مختلف برقرار شود، این ارتباط به کمک رابط کاربری صوتی ایجاد می شود. رابط کاربری می تواند تمامی دستگاه ها و سیستم های ورودی و خروجی را پوشش دهد که از جمله این ورودی ها و خروجی ها می توان به ورودی میکروفون و خروجی بلندگو اشاره کرد. این رابط کاربری از طریق ایجاد یک سری دستورات صوتی، ارتباطی موثر میان کاربر و سیستم برقرار می کند. در این خصوص می توانیم به دستیاران صوتی مجازی، جی پی اس ها و موارد بسیار دیگر اشاره کنیم.

رابط کاربری لمسی

 این نوع رابط کاربری، بیشتر روی دستگاه های لمسی کاربرد دارد. در این مورد می توانیم به گوشی های هوشمند لمسی یا دیگر دستگاه هایی که به این شکل طراحی شده اند اشاره کنیم. کاربران می توانند از طریق لمس کردن، به برقراری ارتباط بپردازند.

رابط کاربری گرافیکی

رابط کاربری گرافیکی در واقع یک محیط گرافیکی است که برای هدایت بهتر کاربران، از برنامه ها و نرم افزارهای رایانه ای استفاده می کند. این نوع رابط، یک مفهوم خاص و استاندارد در حوزه برنامه نویسی است.

رابط کاربری مبتنی بر فرم

رابط کاربری مبتنی بر فرم چیزی شبیه به فرم های کاغذی است. معمولا در آن از لیستی از انواع سوالات کاربردی استفاده می شود که در ایجاد تعامل بین سایت و کاربران نقش بسزایی دارد.

رابط کاربری مبتنی بر منو

می خواهیم رابط کاربری مبتنی بر منو را با یک مثال به شما توضیح دهیم. دستگاه های خودپرداز را می توان یک نوع رابط کاربری مبتنی بر منو معرفی کرد. این رابط کاربری، فهرستی از گزینه ها را برای استفاده بهتر از سایت به کاربران ارائه می کند.

دلیل اهمیت رابط کاربری

اگر بخواهیم دلیل اهمیت رابط کاربری در سایت و یا هر سیستم دیگری را بیان کنیم، می توانیم آن را در یک جمله خلاصه کنیم. رابط کاربری به جلب نظر و رضایت کاربران سایت کمک بسیار زیادی می کند. رابط کاربری در واقع اولین چیزی است که مورد توجه کاربران یک وبسایت قرار می گیرد.

به هر میزان که رابط کاربری شما استانداردتر و راحت تر باشد، استفاده از سایت برای کاربران نیز آسان تر و لذت بخش تر خواهد بود. و به هر اندازه که کاربران بتوانند از امکانات سایت شما بیشتر بهره مند شوند، قطعا رضایت بیشتری از سایتتان خواهند داشت. به این شکل می توانید تعداد بازدید از سایت را افزایش داده و جایگاه خود را در گوگل ارتقا دهید.

مهم ترین مولفه ها در داشتن یک رابط کاربری خوب

زمانی که بتوانید به کمک UI سایت، انتظارات کاربران خود را برآورده کنید، می توانید این امید را داشته باشید که نرخ تعامل با سایت افزایش پیدا می کند و از این طریق به اهدافی که برای سایت خود در نظر گرفته اید، می رسید. شما در واقع به کمک یک UI خوب، نیازهای کاربران را شناسایی کرده و در جهت رفع آن ها برمی آیید.

تجربه کاربری چیست؟

اگر به تمامی استانداردها برای داشتن یک رابط کاربری عالی توجه داشته باشید، اما نتوانید تجربه ای لذت بخش برای کاربران سایتتان رقم بزنید، قطعا به شکست محکوم خواهید بود. رابط کاربری و تجربه کاربری با اینکه دو مقوله متفاوت از هم هستند، اما مکمل یکدیگرند و بدون هم نمی توانند کاری از پیش ببرند. حداقل برای راه اندازی یک سایت حرفه ای شما به هر دوی آن ها احتیاج خواهید داشت.

اما منظور از تجربه کاربری چیست؟ تجربه کاربری User Experience یا (UX)، یکی از مفاهیم ارزشمند و بسیار مهم در طراحی سایت بوده که در آن دو کلمه (تجربه) و (کاربر) بسیار پررنگ و مهم هستند. تجربه کاربری یعنی ذهنیتی که کاربران پس از خروج از سایت، از خدمات و محصولات شما خواهند داشت. آن ها معمولا بعد از گشت و گذار در سایت شما و مشاهده یا استفاده از خدمات و محصولاتتان، مجموعه ای از احساسات را به طور همزمان تجربه می کنند. احساساتی خوشایند یا ناخوشایند. به مجموعه این احساسات، تجربه کاربری از سایت می گویند که برای موفقیت یک سایت بسیار مهم هستند.

در واقع می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورهای کلیدی در موفقیت یا شکست یک وبسایت اینترنتی، میزان موفق یا ناموفق بودن تجربه کاربری آن است. به طور خلاصه می توانیم تجربه کاربری را اینگونه تفسیر کنیم: اگر کاربران شما بتوانند بعد از ورود به سایت، به سرعت به آن چیزی که در سر دارند برسند و امکانات و خدمات موردنیازشان را سریعا پیدا کنند، قطعا تجربه کاربری لذت بخشی از کار با سایت شما خواهند داشت. اگر یک طراح سایت هستید یا می خواهید به تازگی اقدام به راه اندازی سایت خود کنید، لازم است حتما با فاکتورهای مهم در خصوص UX سایت آشنا باشید و آن ها را در کار خود لحاظ کنید.

نکات مهم طراحی تجربه کاربری سایت

برای اینکه بتوانید تجربه کاربری سایت خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. لازم است فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید:

  • شناخت دقیق کاربران و مخاطبان سایت
  • برجسته سازی مهم ترین عناصر سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • رعایت سادگی در طراحی
  • استفاده از محتواهای بصری در سایت

این موارد جزء مهم ترین و اصلی ترین نکات در طراحی تجربه کاربری سایت هستند که باعث می شوند درصد رضایت از سایت شما به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند. در ادامه به طور جداگانه هر کدام از این موارد را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم.

شناخت دقیق کاربران و مخاطبان سایت

به هر اندازه که شناخت شما از مخاطبان و کاربران سایتتان بیشتر باشد، قطعا اقداماتی که برای خدمات رسانی به آن ها انجام می دهید، بهینه تر و سودمندتر خواهد بود. تقریبا می توان گفت راز بقا و دوام تمامی وبسایت های دنیا در این است که بتوانند رضایت کاربران خود را به نحو احسنت جلب کنند و هر سایتی که در این زمینه بهتر عمل کند، قطعا موفق تر خواهد بود.

در واقع شناسایی کاربران، اولین مرحله قبل از شروع طراحی سایت است. اینکه مخاطبان شما در چه رده سنی قرار دارند و برای رفع چه نیازهایی به سایت شما مراجعه می کنند. به هر اندازه که تصویر شما از کاربرانتان دقیق تر و واضح تر باشد، قطعا در رفع نیازهای آن ها بهتر عمل خواهید کرد. این شناخت به شما کمک می کند، بتوانید المان ها و عناصر مختلف سایت را به شکلی کاملا استاندارد انتخاب کرده و در سایت چیدمان کنید.

انتخاب تم و رنگ سایت، طرح ها و مواردی از این دست را نیز می توانید بر طبق استانداردها و سلیقه مخاطبانتان انتخاب کنید. از قدم های مهم بعدی این است که می توانید پس از طراحی و راه اندازی سایت، برای ایجاد یک تجربه کاربری لذت بخش، از کاربران سایت نظرسنجی کنید و پیشنهادات و ایده های جذاب آن ها را برای بهبود وضعیت سایت، در کار استفاده کنید.

برجسته کردن مهم ترین عناصر سایت

قطعا هر وبسایتی یک سری محصولات یا خدمات مهم برای ارائه به کاربران خود دارد که نسبت به دیگر محصولات و خدمات متمایزتر و برتر هستند. برای اینکه مخاطبان شما به این عناصر مهم دسترسی داشته باشند، می توانید آن ها را در سایت خود برجسته کنید. برای برجسته سازی می توانید به روش های مختلفی این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال؛ بخش های مهمی از سایت را در صفحه اصلی و در مرکز آن قرار دهید. برای اینکه بیشتر در معرض نمایش باشند نیز می توانید از دکمه های برجسته یا تصاویر جذاب گرافیکی استفاده کنید. به این شکل، مخاطبان خود را تشویق و کنجکاو می کنید که به این بخش ها مراجعه کنند. برای اینکه بتوانید در این زمینه موفق ظاهر شوید، بایستی همه چیز را از دید کاربران خود نگاه کنید. اگر در این زمینه تخصص و تجربه کافی ندارید، بهتر است از متخصصینی که در حوزه تجربه کاربری سایت فعالیت می کنند کمک و مشورت بگیرید.

افزایش سرعت سایت

یکی از مهم ترین مواردی که باعث افزایش رضایت کاربران و داشتن یک تجربه کاربری لذت بخش برای آن ها می شود، افزایش سرعت لود شدن سایت است. سرعت بارگذاری پایین، قطعا بسیاری از کاربران را از سایت شما فراری می دهد.

رعایت سادگی در طراحی

قرار نیست همه چیز پیچیده و خاص طراحی شود تا کاربرپسند باشد. اتفاقا کاربران، سادگی را ترجیح می دهند و معمولا با سایت های ساده، ارتباط بهتری برقرار می کنند. کاربران در اولین برخورد از سایت شما، تصمیم می گیرند که در آن بمانند یا آن را ترک کنند. هرچه طراحی سایت ساده تر باشد، کاربران می توانند راحت تر به امکانات آن دسترسی داشته باشند.

استفاده از محتواهای بصری در سایت

معمولا محتواهای بصری مانند تصاویر و ویدئوها، مفاهیم را بهتر به مخاطبان انتقال می دهند و قدرت جذب و اثرگذاری بیشتری دارند. اگر بتوانید به کمک محتواهای بصری همچون اینفوگرافیک ها، کاربران را پس از ورود به سایت مجاب کنید که در آن بمانند، به پیشرفت سایت خود کمک بزرگی کرده اید.

تفاوت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری سایت در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می کنند. اما این دو فاکتور تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. در این بخش به طور خلاصه به مهم ترین تفاوت های میان طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری می پردازیم:

  • رابط کاربری بیشتر تمرکز خود را بر روی ظاهر محصولات می گذارد. اما تجربه کاربری قصد دارد تا گشت و گذار کاربر در سایت را به یک سفر لذت بخش تبدیل کند.
  • رابط کاربری روی عناصری کار می کند که بیشتر جنبه دیداری داشته و قابل نمایش هستند. اما تجربه کاربری بیشتر بر روی جنبه های انتزاعی و ذهنی سایت کار می کند.
  • رابط کاربری بیشتر روی محصول تمرکز دارد، در حالی که تجربه کاربری به مسیری که قرار است توسط کاربر سایت طی شود اهمیت می دهد.

شما می توانید با رعایت اصول و نکات مهم طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، از این دو پارامتر مهم برای موفقیت در کار خود استفاده کرده و بسیاری از رقبا را کنار بزنید.

 

مطلبی که خواندید تهیه شده در تیم تحریریه شرکت طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، بهینه سازی سایت و طراحی اپلیکیشن موبایل کاسپید بود. امیدواریم که از خواندن آن نهایت استفاده را کرده باشید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات