المان های سئو تکنیکال

المان های سئو تکنیکال

مبحث سئو، در زمینه طراحی سایت، مبحث بسیار مهمی است. سئو به انواع مختلفی تقسیم می شود و سئوی تکنیکال یکی از مهم ترین بخش های آن است. اگر بخواهیم تعریفی ساده و واضح از سئوی تکنیکال داشته باشیم، یعنی عملیات بهینه سازی فنی سایت که باعث می شود موتورهای جستجوی گوگل درک بهتری از عملکرد سایت داشته باشند. برای اینکه بتوان سئوی تکنیکال را به نحو احسنت روی سایت موردنظر پیاده سازی کرد، لازم است با اصول و المان های مربوط به آن کاملا آشنا بود. در این مطلب قصد داریم به طور هدفمند در خصوص المان های سئو تکنیکال صحبت کنیم و با کاربردهای هرکدام آشنا شویم.

 

سئو تکنیکال چیست؟

آشنایی با مباحث سئو و یادگیری اصول و تکنیک های آن، می تواند تاثیر بسزایی در رشد و ارتقای کسب و کار شما در فضای اینترنت داشته باشد. سئو، موتور قدرتمندی است که مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما هموارتر می کند. اگر بخواهیم به صورت دقیق و جامع در این رابطه صحبت کنیم، می بایست به صورت مجزا به شاخه های مختلف سئو بپردازیم که می تواند بسیار زمان بر باشد.

سئو تکنیکال

اما قصد داریم در این مطلب به یکی از مهم ترین شاخه های سئو، یعنی سئوی تکنیکال بپردازیم. سئوی تکنیکال Technical SEO در واقع بخشی از سئوی داخلی سایت است که به عنوان سئوی فنی از آن یاد می شود. این نوع سئو به بهینه سازی فنی سایت می پردازد و هر آن چه که در صفحات سایت به کار رفته اند را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. از این طریق، ربات های جستجوگر و خزنده های گوگل می توانند به درک بهتری از محتوای سایت برسند و سریع تر آن را ایندکس کنند.

بنابراین اگر تمایل دارید تا به شیوه ای اصولی از رقبای خود پیشی بگیرید و رتبه برتر گوگل را از آن خود کنید، بهتر است اطلاعات کاملی در خصوص سئوی تکنیکال و روش های پیاده سازی آن داشته باشید. این نوع سئو در مقابل سئوی خارجی قرار می گیرد و در واقع به نوعی مکمل سئوی خارجی سایت است. اما اگر می خواهید بدانید این سئو به چه روشی کار می کند، در ادامه با ما همراه باشید.

روش کار سئوی تکنیکال

شاید از خود بپرسید چرا به این سئو، تکنیکال می گویند و اساس کار این شاخه از سئو چیست؟ سئوی تکنیکال در واقع کاری با تبلیغات و محتوای اصلی سایت ندارد. این شاخه از سئو بر روی عناصر و المان های داخلی سایت تمرکز می کند و با بهینه سازی زیرساخت های وب سایت، سعی می کند تا رتبه و جایگاه آن را در موتور جستجوی گوگل ارتقا دهد. بنابراین اگر بتوانید از سئوی تکنیکال به نحو احسنت استفاده کنید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که ربات ها و خزنده های گوگل، از نظر فنی، امتیاز قابل قبولی به سایت شما داده و آن را سریع تر به کاربران نشان می دهند. به این شکل خزش ربات های گوگل هم در سایت راحت تر می شود.

تا زمانی که نتوانید توجه گوگل را به خود جلب کنید، شانس دیده شدن شما بسیار کم است. سئوی تکنیکال، زیرساخت های فنی سایت را تقویت می کند. بنابراین هر موضوعی که مربوط به بخش فنی سایت باشد، می تواند مورد هدف سئوی تکنیکال قرار بگیرد. از جمله مهم ترین این موارد می توانیم به سرعت سایت، سرچ کنسول، قالب سایت، اررها و خطاهای سایت و موارد بسیار دیگر اشاره کنیم.

پس اگر سایت شما با مشکل فنی خاصی دست و پنجه نرم می کند، بهتر است سریعا آن را تشخیص داده و در جهت رفع آن برآیید تا فرصت دستیابی به رتبه برتر گوگل را به رقبا ندهید. اگر نمی دانید سئوی تکنیکال در سایت شما، در چه شرایطی است و اصلا در این زمینه تا چه اندازه موفق عمل کرده اید، می توانید از ابزارهای خاصی که برای این کار در نظر گرفته شده اند استفاده کنید.

المان های سئو تکنیکال

 

سئو تکنیکال

اگر بخواهیم با مهم ترین المان های سئو تکنیکال آشنا شویم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که نقشی موثر در بهینه سازی فنی سایت دارند. این موارد به شرح زیر هستند:

  • بهینه سازی تمامی لینک های داخلی
  • راه اندازی گواهی SSL و امنیت سایت
  • کاهش حجم تصاویر موجود در سایت
  • کاهش صفحات تکراری
  • دقت به عمق و میزان دسترسی به صفحات سایت
  • بهینه سازی ساختار سایت
  • بهینه سازی نقشه سایت
  • خرید هاست پر سرعت و مناسب
  • انتخاب دامنه مناسب و مرتبط با محتوای سایت
  • افزایش سرعت صفحات سایت
  • بهینه سازی فایل Robot-txt
  • فشرده کردن کدهای CSS و  JS
  • ریسپانسیو کردن سایت
  • بهینه سازی آدرس های URL

در ادامه به توضیح چند مورد از این المان ها می پردازیم و شما را از اهمیت بهینه سازی آن ها مطلع می کنیم.

ریسپانسیو کردن سایت

یکی از مهم ترین اقدامات برای بهینه سازی سایت، ریسپانسیو یا واکنش گرا کردن آن است. اینگونه نیست که انجام این کار برای شما اختیاری باشد. اگر می خواهید تمامی فعالیت های شما در راستای بهینه سازی سایت موثر واقع شوند، بایستی به این مورد نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

امروزه کاربران بیش از گذشته از گوشی همراه خود استفاده می کنند. بسیاری از فعالیت های روزانه به وسیله تلفن همراه انجام می شود. آن ها برای بسیاری از خدمات موردنیازشان از این ابزار بهره می برند. دلیل آن هم واضح است. گوشی موبایل همیشه و در همه جا در دسترس است و کار با آن نیز بسیار ساده و آسان است.

خب حال تصور کنید، قالبی که برای سایت خود در نظر گرفته اید یا محتوایی که در آن به کار برده اید، قابلیت نمایش در گوشی موبایل را نداشته و یا آنچنان که باید کاربر پسند نیست. این موضوع قطعا تاثیری منفی در ذهنیت مخاطب خواهد گذاشت. بنابراین شما مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

ریسپانسیو کردن سایت یکی از مهم ترین اقدامات در سئوی تکنیکال است. شما با این کار، سایت خود را برای گوشی همراه کاربران نیز بهینه سازی می کنید. برای ریسپانسیو کردن سایت، بهتر است به نکاتی که در ادامه ارائه می کنیم، توجه داشته باشید:

  • نسخه موبایلی که برای سایت خود طراحی کرده اید، می بایست از سرعت بارگذاری بالایی برخوردار باشد. در واقع بهتر است سایت، در کمتر از 60 ثانیه روی گوشی موبایل کاربر ظاهر شود.
  • به هیچ وجه از تبلیغات غیرحضوری و پاپ آپ استفاده نکنید.
  • معمولا نسخه های موبایلی در مقایسه با نسخه دسکتاپ، نرخ تبدیل کاربر کمتری دارند. اما این مسئله نباید باعث شود که از بهینه سازی سایت برای گوشی های موبایل منصرف شوید.
  •  تمام محتوای سایت، باید دقیقا به همان شکلی که در نسخه دسکتاپ مشاهده می شوند، برای گوشی موبایل نیز به نمایش درآیند.

افزایش سرعت سایت

یکی دیگر از المان های سئو تکنیکال که بسیار مهم است. سرعت سایت شماست. در واقع اگر می خواهید نرخ پرش سایت را تا حد زیادی کاهش دهید، حتما به مولفه سرعت سایت توجه داشته باشید. گوگل نسبت به سرعت بارگذاری صفحات سایت بسیار حساس است و به این موضوع اهمیت زیادی می دهد. بنابراین اگر می خواهید شانس دیده شدن خود را بیشتر کرده و به رتبه بهتری در گوگل برسید، حتما سرعت سایت خود را بهینه کنید.

اگر هر صفحه از سایت شما برای بارگذاری به مدت زمانی بیش از 3 تا 4 ثانیه نیاز داشته باشد، قطعا کاربران زیادی را از دست خواهید داد. در واقع آمارها حاکی از آن است که چیزی بیش از 32 درصد از کاربرانی که برای بارگذاری سایت 3 تا 4 ثانیه انتظار می کشند، از ماندن در سایت منصرف شده و آن را ترک می کنند.

اگر این مدت زمان به 5 ثانیه برسد، آمار نرخ پرش از 32 درصد به 99 درصد افزایش پیدا می کند. این ارقام بسیار عجیب و قابل تامل هستند. پس می بایست به سرعت سایت خود اهمیت زیادی دهید. برای افزایش سرعت سایت هم می توانید کارهای زیادی انجام دهید که چند نمونه از آن ها به شرح زیر هستند:

  • در استفاده از فایل های جاوا اسکریپت و CSS زیاده روی نکرده و حد تعادل را رعایت کنید.
  • سعی کنید از قالب هایی استفاده کنید که سبک هستند و کدهای اضافی و غیرضروری ندارند.
  • اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده است، بهتر است سایت و تمامی افزونه های آن را به صورت مرتب بروزرسانی کنید.
  • سعی کنید حجم تصاویر به کار رفته در سایت را به کمک نرم افزارهای کاربردی کم کنید.
  • تا حد امکان از افزونه های کمتری استفاده کنید.
  • سرور خود را بروز نگه دارید.

بهینه سازی ساختار سایت

ساختار و معماری سایت شما بایستی به گونه ای باشد که کاربران تجربه کاربری خوبی از کار با سایت شما داشته باشند. بهینه سازی ساختار و مسیریابی سایت جزء مهم ترین المان های سئو تکنیکال هستند. اگر می خواهید کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند حتما به این موضوع دقت داشته باشید. لازم است مسیر حرکت کاربران در سایت کاملا مشخص و شفاف باشد تا هم خزنده های گوگل بتوانند به راحتی صفحات سایت را پیمایش کنند و هم کاربران تمایل داشته باشند بیشتر از خدمات و محتوای سایت استفاده کنند.

به مسیریابی و دسته بندی هایی که برای سایت در نظر گرفته اید دقت داشته باشید و مطمئن شوید که تمامی این فاکتورها مطابق با الگوریتم های گوگل بروزرسانی شده اند. بهینه سازی ساختار سایت، باعث افزایش جذب کاربران شده و این مسئله در بهبود سئوی سایت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بهینه سازی آدرس های URL

مورد دیگری که در سئوی تکنیکال نقش تاثیرگذاری دارد، ساختارهای URL هستند که می بایست بهینه سازی شوند. برای اینکه بتوانید URL مناسب برای صفحات سایت خود داشته باشید، می توانید از توصیه های زیر استفاده کنید.

  • بهتر است حتما در آدرس URL از کلمات کلیدی اصلی سایت استفاده کنید. این موضوع تاثیر زیادی در افزایش بازدید از سایت شما دارد. البته در استفاده از کلمات کلیدی حد تعادل را رعایت کرده و زیاده روی نکنید.
  • حروف کوچک تاثیر بیشتری در بهینه سازی ساختار URL دارند.
  • برای جدا کردن کلمات در آدرس URL از علامت _ استفاده کنید.
  • از هجویات و زیاده گویی در آدرس URL بپرهیزید. ساختاری که برای این قسمت در نظر می گیرید بایستی کوتاه، مختصر و مفید باشد. به گونه ای که هم کاربران و هم خزنده های گوگل به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند.

انتخاب دامنه مناسب و مرتبط با سایت

دامنه در واقع نقش نام سایت یا کسب و کار شما را ایفا می کند. دامنه به کاربران می گوید که شما روی چه موضوعی کار می کنید. پس سعی کنید در انتخاب دامنه برای سایت نهایت حساسیت و دقت را به کار بگیرید. زمانی که می خواهید اقدام به طراحی و راه اندازی سایت کنید، می بایست نام دامنه را نیز انتخاب کنید. در واقع این اقدام در همان مراحل ابتدایی کار صورت می گیرد.

دامنه معمولا یا با www شروع می شود و یا بدون آن آغاز می شود. شاید این موضوع از دید کاربران، مسئله چندان مهمی نباشد. اما موتور جستجوی گوگل به تک تک این مولفه ها اهمیت می دهد و بر اساس همین نکات، سایت های مختلف را رتبه بندی می کند. این روزها اغلب سایت ها بدون www شروع می شوند. بنابراین بهتر است شما هم از این الگو تبعیت کنید.

کاهش صفحات تکراری سایت

قطعا محتوای مشابه و تکراری در صفحات سایت شما می تواند تاثیر منفی بر روی وجهه سایت داشته باشد. این مسئله هم از دید کاربران و هم از دید گوگل یک نقطه ضعف به شمار می رود. محتوای تکراری می تواند هم کاربران و هم ربات های گوگل را دچار سردرگمی کند. از این رو گوگل تمایلی به جستجو میان صفحات و مطالب تکراری نداشته و سایت های این چنینی را رد می کند.

اگر مدیریت یک وب سایت را بر عهده دارید و در حال پیاده سازی سئو تکنیکال روی سایت خود هستید، بایستی به این مورد دقت داشته باشید و از به کار بردن محتوای تکراری خودداری کنید. لازم است هر چند وقت یک بار، محتوای سایت خود را بررسی کرده و مطالب و عناصر تکراری را حذف کنید. برای این کار هم راهکارهایی وجود دارد. می توانید از ابزارهایی همچون؛ Plagscan, edubirdie, articlechecker و موارد بسیار دیگر استفاده کنید.

ایجاد نقشه سایت

یکی دیگر از المان های سئوی تکنیکال، نقشه سایت است. نقشه سایت، به موتورهای جستجوی گوگل کمک می کند تا درک بهتری از آدرس سایت و نحوه فعالیت آن داشته باشند. این نقشه سایت به خزنده های گوگل می گوید که دقیقا هر صفحه کجاست و اطلاعات مفید دیگری همچون موارد زیر را در اختیار گوگل قرار می دهد.

 

سئو تکنیکال

 

  • زمان آخرین تغییر ایجاد شده در صفحه
  • میزان اهمیت صفحه موردنظر برای سایت شما
  • تعداد بروزرسانی های انجام شده برای صفحه موردنظر

بهینه سازی کردن صفحات 404

خطاهایی که در روند کار کاربران روی سایت ایجاد می شوند، می توانند بسیار خسته کننده باشند و کاربر را از ادامه کار در سایت منصرف کنند. خطای 404 یکی از خطاهای رایج است که برخی از سایت ها به دلیل بی توجهی دچار آن می شوند. این خطا در واقع زمانی خود را نشان می دهد که کاربر وارد صفحه ای از سایت شده که دیگر این صفحه وجود نداشته و از دسترس خارج شده است.

ممکن است به دلیل تغییر آدرس صفحه یا حذف شدن آن از لیست صفحات سایت، این خطا نمایش داده شود. این موضوع می تواند ذهنیتی منفی در کاربران ایجاد کند. بنابراین برای اینکه تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان خود رقم بزنید، بهتر است این صفحات غیرقابل دسترس را پیش از مراجعه کاربران، شخصی سازی کنید. یعنی زمانی که کاربران به این صفحات می روند، بتوانند از دکمه بازگشتی که شما برای آن طراحی کرده اید استفاده کرده و به صفحه اصلی برگردند.

امنیت سایت

سایتی را می توان کاربرپسند و مطمئن به شمار آورد که علاوه بر ایجاد تجربه کاربری عالی برای مخاطبان خود، بتواند امنیت آن ها و اطلاعاتشان را نیز به طور کامل تضمین کند. در واقع این سایت ها از نظر سئو تکنیکال در شرایط ایده آلی قرار داشته و به عنوان سایت های سالم شناخته می شوند.

شما می توانید از راهکارهای مختلفی برای افزایش امنیت سایت خود استفاده کنید که یکی از بهترین روش ها بهره بردن از گواهی امنیت SSL است. علاوه بر این، پروتکل https در آدرس صفحات سایت، تاثیر بسزایی در افزایش امنیت آن دارد. همچنین موتور جستجوی گوگل از این طریق به امن بودن سایت پی برده و برای آن یک امتیاز مثبت در نظر می گیرد. اما گواهی SSL چگونه عمل می کند؟ این گواهی نوعی فناوری امنیتی بین مرورگر و سرور شماست که ضمانت می دهد اطلاعاتی که از سمت کاربران دریافت می شوند، به هیچ عنوان قابل ردیابی نیستند.

ضرورت استفاده از سئوی تکنیکال

تا اینجا با برخی از مهم ترین المان های سئو تکنیکال آشنا شدیم. مطمئنا همه شما به خوبی می دانید که هر کدام از این موارد تا چه اندازه در بهینه سازی فنی سایت تاثیرگذار هستند و عدم رعایت آن ها به چه میزان می تواند باعث افت رتبه سایت شود. سئوی تکنیکال به بخش های مختلفی از سایت شما می پردازد و با رشد و توسعه دادن هر بخش، تلاش می کند تا سایت شما ساختارمند به فعالیت خود ادامه دهد.

سئوی تکنیکال در یک جمله کمک می کند تا موتور جستجوی گوگل به درک خوبی از محتوا و روش کار سایت شما برسد و زودتر آن را در معرض دید کاربران قرار دهد. اگر می خواهید سایت شما از نظر فنی از پایه قوی باشد، حتما روش درست بکارگیری اصول سئو تکنیکال را آموزش ببینید.

 

 

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات