همه چیز درباره الگوریتم گورخر

همه چیز درباره الگوریتم گورخر

 فعالیت در فضای وب و داشتن یک وبسایت تخصصی در هر زمینه ای می تواند چالش های خاص خود را داشته باشد. الگوریتم گورخر یکی از اصطلاحات رایجی است که به یکی از الگوریتم های گوگل داده شده است. ممکن است این واژه ها و اصطلاحات برای برخی غریبه باشند. اما معمولا آن دسته از افرادی که در حوزه وب و بخصوص سئو و بهینه سازی سایت کار می کنند، به خوبی می دانند منظور ما از الگوریتم گورخر چیست. آنچه که پیش از هر چیزی باید در مورد الگوریتم گورخر بدانید این است که این الگوریتم به طور خاص روی وبسایت های فروشگاهی متمرکز است. بنابراین اگر سایت شما در حوزه فروش فعالیت می کند، بهتر است اطلاعات خود را هر چه سریع تر در مورد این الگوریتم افزایش دهید. در ادامه شما را با تمام جزئیات الگوریتم گورخر آشنا می کنیم.

همه چیز درباره الگوریتم گورخر

افرادی که به عنوان سئوکار یا مدیر یک وبسایت فروشگاهی فعالیت می کنند باید دائما داده ها و اطلاعات خود را در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو بروز نگه دارند. کسب مهارت در حوزه های مختلف و آشنایی دقیق با الگوریتم های گوگل همچون الگوریتم گورخر، کمک می کند تا شما همیشه از دید گوگل و کاربران بهترین وبسایت باشید و در نهایت این موضوع روی افزایش فروش و سودآوری شما تاثیر زیادی می گذارد.

اما الگوریتم گورخر دقیقا شامل چه نوع تکنیک هایی می شود و چرا به این اسم، نامگذاری شده است؟ موتور جستجوی گوگل برای اینکه بتواند از فعالیت های غیر قانونی، کلاهبرداری و هر گونه بکارگیری تکنیک های کلاه سیاه جلوگیری کند، یک سری قوانین را در قالب الگوریتم های گوگل به صاحبان وبسایت معرفی می کند.

الگوریتم گورخر

اینگونه کاربران ناآگاه می توانند راحت تر به وبسایت های معتبر دسترسی داشته باشند. بنابراین می توان گفت مهم ترین دلیل ارائه الگوریتم ها از جمله الگوریتم گورخر برای جلب اعتماد و رضایت کاربران است. الگوریتم گورخر (Google zebra algorithm) که به آن الگوریتم زبرا نیز گفته می شود، به طور خاص وبسایت های فروشگاهی را بررسی، تحلیل و آنالیز می کند.

این الگوریتم روی عملکرد وبسایت های فروشگاهی نظارت و کنترل همه جانبه ای دارد تا برخی از سایت های اسپم و غیر مجاز، به روش غیر قانونی از کاربران اخاذی و کلاهبرداری نکنند. در صورتی که هر گونه عملیات خلاف قانون و سوء استفاده از کاربران از سمت سایت خاصی مشاهده شود، این الگوریتم سریعا وارد عمل شده و سایت مذکور را حذف می کند.

اهمیت استفاده از الگوریتم گورخر

امروزه با گستردگی اینترنت در تمام جنبه های زندگی، بسیاری از کسب و کارها به جهت سودآوری بیشتر و عقب نماندن از بازار فروش، محصولات و خدمات خود را در قالب یک وبسایت فروشگاهی به مشتریان عرضه می کنند. این روزها حتی برای یک محصول ساده و کوچک نیز می توان انواع و اقسام وبسایت های فروشگاهی را پیدا کرد که هر یک به شکل خاصی خدمات خود را به مشتریان ارائه می کنند.

درست است که با وجود وبسایت های فروشگاهی، پروسه خرید و فروش بسیار راحت تر و سریع تر از قبل شده است. اما فضای وب، به یک بستر برای افراد سودجو نیز تبدیل شده است. برخی از مدیران سایت با راه اندازی یک سایت فروشگاهی ساده و نه چندان حرفه ای و ارائه یک سری محصولات خاص سعی در جلب نظر کاربران داشته تا بتوانند از این طریق به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنند.

بنابراین می توان گفت تعدد فروشگاه های آنلاین در مواردی می تواند به ضرر مشتریان تمام شود. اینجاست که می توان به اهمیت و ضرورت استفاده از الگوریتم گورخر پی برد. این الگوریتم با عملکرد سریع و دقیق خود، وبسایت های فروشگاهی نامعتبر و کلاهبرداری را شناسایی کرده و آن ها را از دایره رقابت خارج می کند.

این الگوریتم با دستچین کردن وبسایت ها و پیدا کردن فروشگاه های حرفه ای و معتبر، شرایطی را فراهم می آورد تا هم مدیران کسب و کار، حاصل تلاش و زحمات خود را ببینند و هم کاربران بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید آنلاین کنند.

دلیل نام گذاری الگوریتم گورخر

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که اصلا دلیل نامگذاری این الگوریتم به الگوریتم گورخر چیست؟ گورخر حیوانی است که پوست بدنش به صورت راه راه های سیاه و سفید است. همین الگوی خاص سیاه و سفید روی پوست بدن گورخر باعث شده تا موجودات موذی و حشرات مزاحم با دیدن گورخر سردرگم و گیج شوند و برای او مزاحمتی ایجاد نکنند. الگوریتم گورخر نیز با این ایده طراحی، نامگذاری و معرفی شده است. یعنی الگوریتمی که مزاحمت ها و کلاهبرداری سایت های فروشگاهی را دفع کرده و از بین می برد.

الگوریتم گورخر

اهداف اصلی الگوریتم گورخر چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، الگوریتم گورخر به جهت دفع تقلبات، کلاهبرداری ها و عملیات غیر قانونی در وبسایت های فروشگاهی از سوی شرکت گوگل معرفی شده است. اما اگر بخواهیم به صورت تک به تک با اهداف این الگوریتم آشنا شویم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

•             حذف و از رده خارج کردن وبسایت های فروشگاهی که اقداماتی را به جهت سوء استفاده از اطلاعات شخصی دیگر کاربران انجام می دهند.

•             حذف و از رده خارج کردن وبسایت های فروشگاهی تقلبی و نامعتبر

•             حذف و از رده خارج کردن وبسایت های فروشگاهی که تنها به قصد دور زدن مشتریان راه اندازی شده اند.

•             پیشگیری از هک کردن اطلاعات حساب اعتباری کاربران

•             از رده خارج کردن فروشگاه هایی که بسیار ضعیف عمل می کنند و...

بنابراین می توان گفت الگوریتم گورخر تمامی وبسایت هایی که به عنوان سایت فروشگاهی طراحی و راه اندازی شده اند را یک به یک بررسی می کند و وبسایت های مطمئن، معتبر، امن و باکیفیت را از وبسایت های نامعتبر و بی کیفیت جدا می کند. در نهایت با حذف گزینه های غیر امن، وبسایت های معتبر را در رتبه های برتر گوگل قرار می دهد تا کاربران بتوانند به راحتی خرید خود را از این وبسایت ها انجام دهند.

روش بهینه سازی کردن سایت طبق الگوریتم گورخر

خب تمامی وبسایت های فروشگاهی که با هدف ارائه خدمات و فروش محصول فعالیت می کنند به دنبال این هستند که مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار گرفته تا از این طریق بتوانند به رتبه های برتر گوگل دست پیدا کنند. از این رو مدیران این وبسایت ها دائما در حال بروزرسانی اطلاعات خود هستند و تلاش می کنند تا این آموخته ها را به درست ترین شکل ممکن روی وبسایت خود پیاده سازی کنند.

برای اینکه بتوانید به عنوان یک وبسایت فروشگاهی مورد توجه و تایید الگوریتم گورخر قرار بگیرید، بهتر است در پروسه سئو و بهینه سازی کردن وبسایت خود، مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را در نظر داشته باشید.

ایجاد محتوای جدید و تازه

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که گوگل در امتیازدهی به وبسایت های مختلف به آن توجه زیادی می کند، کیفیت محتوای تولید شده است. به همین دلیل است که به گوگل، موتور جستجوی محتوا محور نیز گفته می شود. بنابراین باید در انتخاب محتوای سایت دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید.

اتفاقا اهمیت تولید محتوای باکیفیت در وبسایت های فروشگاهی نسبت به دیگر سایت ها بیشتر است. چرا که شما قرار است محصولی را به مشتری ارائه کنید و باید اطلاعات درست و دقیقی از آن در اختیار مصرف کننده قرار دهید. بسته به نوع محصول و شرایطی که دارد این محتواها باید به صورت مرتب بررسی و در صورت لزوم بروزرسانی شوند.

محتوای سایت شما به هیچ عنوان نباید کپی، دروغین و یا پیچیده باشد. هر چه اطلاعات ارائه شده روان تر و قابل فهم تر باشند، کاربران نیز با سایت شما ارتباط بهتری برقرار می کنند. علاوه بر این، ربات های جستجوی گوگل نیز به درک بهتری از محتوای سایت شما می رسند و اینگونه است که توجه الگوریتم گورخر را نیز به خود جذب می کنید.

مشتری مداری

یکی دیگر از کارهایی که می تواند برای جلب توجه الگوریتم گورخر موثر باشد، مشتری مداری است. البته تمامی صاحبان کسب و کار از اهمیت این موضوع در افزایش اعتبار برند خود آگاه هستند. هر مجموعه ای برای اینکه بتواند نظر مخاطبان خود را جلب کند، باید از اخلاق حرفه ای برخوردار باشد. الگوریتم گورخر برای آن دسته از وبسایت های فروشگاهی که این فاکتور را رعایت می کنند ارزش زیادی قائل است.

مسلما وقتی شما با مشتری به صورت غیر حضوری و اینترنتی ارتباط برقرار می کنید، اهمیت مشتری مداری دوچندان خواهد شد. رفتار شما در سایت با کاربران باید به گونه ای باشد که آن ها احساس راحتی و امنیت کامل داشته باشند و بتوانند از خدمات شما به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

سعی کنید نظرات، بازخوردها و انتقادات مشتریان را دائما زیر نظر داشته باشید و در صورت نیاز به آن ها سریعا پاسخ بدهید. البته بهتر است به تمامی نظرات سایت یکجا و در یک روز پاسخ ندهید. برای این کار برنامه ریزی داشته باشید و هر روز به مهم ترین و پرتکرارترین سوالات با حوصله جواب دهید.

طراحی ریسپانسیو سایت

یکی از اقدامات ضروری در جهت سئو و بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجوی گوگل، ریسپانسیو کردن سایت فروشگاهی است. الگوریتم گورخر قطعا در پروسه آنالیز وبسایت های فروشگاهی این مورد را در نظر می گیرد.

از آن جایی که این روزها بسیاری از کاربران تنها با گوشی موبایلی که در اختیار دارند اقدام به ثبت سفارش و خرید آنلاین می کنند، سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که با تمامی دستگاه های الکترونیکی مطابقت و سازگاری داشته باشد. این تطابق با دستگاه های مختلفی همچون لپ تاپ، تبلت و گوشی موبایل را طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرای سایت می گویند.

به این شکل شما نه تنها همگام با الگوریتم های گوگل عمل کرده اید، بلکه موفق شده اید مشتریان بیشتری به سایت خود روانه کنید که این موضوع قطعا در سودآوری فروشگاه شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

افزایش سرعت سایت

این روزها دسترسی به هر چیزی سریع و راحت شده است. کاربران می توانند با یک سرچ ساده به لیستی از فروشگاه های آنلاین دسترسی داشته باشند و محصول موردنظر خود را در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کنند. همین سریع بودن پروسه خرید، انتظارات کاربران را از یک سایت فروشگاهی بالا برده است. بنابراین اگر وبسایت شما از نظر سرعت بارگذاری و لود شدن، شرایط خوبی نداشته باشد و به اصطلاح کُند عمل کند، مشتریان زیادی را از دست خواهد داد.

الگوریتم گورخر روی این موضوع حساس است و معمولا رتبه های یک تا سه گوگل را به آن دسته از وبسایت هایی می دهد که از نظر سرعت، کاملا بهینه طراحی شده اند. اگر مشتری برای دیدن اطلاعات یک محصول یا باز شدن یک صفحه بیشتر از 5 ثانیه معطل بماند، احتمال اینکه سایت را ترک کند وجود دارد.

با افزایش نرخ پرش سایت، رتبه سایت شما نیز در گوگل تنزل پیدا خواهد کرد. برای افزایش سرعت سایتتان می توانید اقدامات زیادی انجام دهید. به عنوان مثال؛ حجم تصاویر را کاهش دهید (بدون افت کیفیت)، صفحاتی که پس از بروزرسانی سایت دارای ارر 404 هستند را حذف کنید و...

توجه به UI و UX سایت

UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) دو مقوله بسیار مهم در حوزه طراحی و بهینه سازی وبسایت هستند که هر کدام تاثیر خاصی روی وبسایت شما دارند و باید حتما توسط افراد متخصص انجام شوند. UI قرار است روی شکل بصری و ظاهری صفحات سایت شما کار کند و با بهبود بخش های مختلف آن، حس اعتماد کاربران را برانگیزد. به نحوی که آن ها با دیدن ظاهر سایت مشتاق به بازدید از آن شده و به گشت و گذار در آن بپردازند.

UX نیز به معنای تجربه کاربری است و نشان می دهد که کاربران از کار کردن با سایت شما تا چه اندازه رضایت دارند. در واقع اینکه کاربران پس از کار کردن و برقراری تعامل با سایت شما حس خوب یا بدی می گیرند مربوط به همین UX سایت می شود. اگر سایت شما سرعت بالایی داشته باشد، ریسپانسیو باشد، فرایند پرداخت در آن آسان باشد، لیست محصولات در آن منظم چیده شده باشد و... می توان گفت UX سایت تا حد زیادی بهبود داده یافته است.

پشتیبانی مناسب

در نهایت، الگوریتم گورخر به نحوه پشتیبانی سایت از مشتریان توجه زیادی می کند. هر چه سایت فروشگاهی بزرگ تر باشد، تیم پشتیبانی نیز باید تعداد اعضای بیشتری داشته باشد تا این افراد بتوانند به سرعت به نیازها و درخواست های مشتریان پاسخ بدهند. 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات