پنالتی شدن توسط گوگل

پنالتی شدن توسط گوگل

معمولا افرادی که اقدام به طراحی و راه ‌اندازی سایت می‌کنند، بایستی به طور مرتب و مداوم سایت خود را بررسی و چک نمایند. این بررسی به آن ها دید خوبی نسبت به شرایط سایت می ‌دهد. افراد می ‌توانند بر اساس آمارهای در دسترس به این موضوع پی ببرند که وضعیت سایت به چه نحوی است و رتبه آن ها در موتور جستجوگر گوگل تا چه اندازه رشد داشته است. یکی از مشکلاتی که ممکن است به دلایل مختلف برای برخی از وب سایت‌ ها به وجود آید، پنالتی شدن توسط گوگل است. در واقع زمانی که سایتی از نظر گوگل مرتکب تخلفی شده و جریمه می شود در اصطلاح به آن پنالتی شدن سایت می‌گویند. در ادامه بیشتر به جزئیات این موضوع می ‌پردازیم و به مهم ‌ترین دلایل پنالتی شدن‌ توسط گوگل اشاره می‌کنیم.

منظور از پنالتی شدن توسط گوگل چیست؟

از مباحث بسیار مهم در خصوص مدیریت سایت، افزایش رتبه آن در موتور جستجوی گوگل است. تمامی کسب و کارهای اینترنتی در تلاش هستند تا بتوانند سایت خود را ارتقا داده و آن را به رتبه برتر گوگل برسانند. رقابت در این عرصه بسیار سخت و تنگاتنگ است. راهکارهای زیادی برای بهبود رتبه سایت در گوگل وجود دارد. اما برخی از افراد برای اینکه بتوانند سریع تر به اهداف مورد نظر خود دست یابند، به سراغ روش ‌هایی می ‌روند که از نظر گوگل غیرقانونی هستند.

گوگل برای چنین وب سایت ‌هایی جریمه ‌های متفاوتی در نظر می‌گیرد. این دقیقاً مفهوم پنالتی شدن سایت توسط گوگل است. از آن جایی که روش ‌های معمول برای بهینه ‌سازی سایت ‌ها و افزایش رتبه آن ها در گوگل گاهی فرایند سخت و زمانبری می شود، کاربران اقدام به استفاده از روش سئوی کلاه سیاه می‌کنند که گوگل به شدت با این مسئله مشکل دارد.

الگوریتم ‌های گوگل در این مورد بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و با مشاهده کوچک ‌ترین خطا و اشتباه در عملکرد سایت آن را از نتایج گوگل حذف می‌کنند. این سایت ‌ها می ‌توانند در قسمت وب مستر، به علت حذف آن ها از موتور جستجوی گوگل پی ببرند. در صورتی که مدیران سایت به صورت ناخواسته و بدون اطلاع مرتکب خط‌ایی شده و یا عمل غیرقانونی را انجام داده باشند، می ‌توانند پیامی را مبنی بر بی ‌اطلاعی از این موضوع تهیه کرده و آن را به کارشناسان گوگل ارسال کنند.

جریمه‌ هایی که گوگل برای وب سایت ‌های غیرقانونی و غیر مجاز در نظر می‌گیرد، متفاوت است و با توجه به نوع جریمه، اتفاق ‌های مختلفی برای این وب سایت ‌ها می ‌افتد. اگر می‌ خواهید از پنالتی شدن توسط گوگل جلوگیری به عمل آورید، بایستی تمامی اقدامات شما قانونی و طبق الگوریتم ‌های گوگل باشند. 

انواع پنالتی توسط گوگل 

پنالتی شدن توسط گوگل یا دریافت پیام جریمه، معمولا به دو حالت مختلف انجام می ‌شود که عبارتند از: پنالتی یا جریمه دستی و پنالتی یا جریمه الگوریتمی. در ادامه به صورت مفصل با این دو نوع جریمه آشنا خواهیم شد.

پنالتی یا جریمه دستی

پنالتی یا جریمه دستی برای آن دسته از وب سایت ‌هایی در نظر گرفته می ‌شود که مرتکب جرائم بسیار بزرگ شده ‌اند و در اصطلاح خط قرمزهای گوگل را رد کرده‌ اند. به همین دلیل معمولاً رفع چنین جریمه ‌ای برای وب سایت ‌های مربوطه کار بسیار سخت و زمانبری خواهد بود. در این روش کارمندان گوگل به صورت مستقیم و کاملاً دستی سایت مورد نظر را پنالتی کرده و با توجه به تخلف صورت گرفته یکی از انواع جریمه ‌های گوگل را بر روی آن اعمال می‌کنند.

چنین جرائمی یا با بررسی ‌های دقیق کارمندان گوگل کشف می ‌شوند و یا توسط رقبای این وب سایت ‌ها به گوگل گزارش داده می ‌شوند. ادمین سایت می ‌تواند پیام جریمه شدن را در ابزار سرچ کنسول مشاهده کند. در صورتی که سایت مورد نظر به طور کامل از لیست نتایج گوگل حذف شود، این نوع جریمه برای آن اعمال شده است. 

پنالتی گوگل

پنالتی یا جریمه الگوریتمی

در این نوع روش پنالتی، معمولاً کل سایت به یکباره از لیست جستجوی گوگل حذف نمی ‌شود. همچنین وب سایت مورد نظر پس از جریمه شدن، پیام یا هشدار خاصی از سمت کارمندان گوگل دریافت نمی‌کند. می ‌توان گفت درصد بالایی از پنالتی‌ هایی که توسط گوگل به وب سایت ‌ها داده می ‌شود از این نوع پنالتی است. معمولا تشخیص و شناسایی این نوع پنالتی برای ادمین سایت در اکثر مواقع مشکل است. اما از مهم ترین نشانه‌ های پنالتی الگوریتمی می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که شما هنوز هیچ تغییر خاصی روی سایت خود اعمال نکرده ‌اید و پس از بررسی نتایج، مشاهده می‌کنید که میزان بازدید و ترافیک سایتتان به شکل عجیبی افت کرده است.
  • ممکن است وب سایت شما به دلیل برند خاصی که دارد، پیش از این رتبه قابل قبولی از سوی موتور جستجوگر گوگل گرفته باشد. اما به تازگی متوجه می ‌شوید که این رتبه از دست رفته است. مهم نیست که از چه کلید واژه ‌ای در سایت خود استفاده کرده ‌اید، بسیاری از سایت ‌ها به دلیل داشتن یک برند حرفه‌ ای رتبه خوبی از سوی گوگل دریافت می‌کنند. اگر متوجه شدید که این رتبه از دست رفته، اطمینان حاصل کنید که سایت شما جریمه الگوریتمی گرفته است.
  • ممکن است رتبه سایت شما برای یک کلمه کلیدی خاص به شکل غیر قابل قبولی افت پیدا کند. به عنوان مثال امکان دارد از رتبه 2 گوگل به رتبه ‌های بسیار پایین ‌تر تنزل پیدا کنید.
  • در صورتی که برای تست، در موتور جستجوی گوگل یک کلمه کلیدی در محدوده وب سایت خود سرچ کنید و نتیجه ای ظاهر نشود، به احتمال زیاد وبسایت شما از نظر گوگل متخلف بوده و به همین دلیل جریمه الگوریتمی دریافت کرده است.

 

پنالتی گوگل

دلایل پنالتی شدن توسط گوگل

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای مدیران یا ادمین ‌های وب سایت ایجاد می ‌شود این است که حال که با اثرات مخرب پنالتی شدن توسط گوگل آشنا شدیم، چگونه بایستی از این اتفاق پیشگیری کنیم؟ اصلاً عمل غیرقانونی از نظر موتور جستجوی گوگل چیست و یک سایت به چه دلیلی توسط گوگل پنالتی می ‌شود؟ برای اینکه بتوانید از جریمه شدن توسط گوگل رهایی پیدا کنید، شما را با برخی از مهم ‌ترین دلایل پنالتی شدن توسط گوگل آشنا می‌کنیم.

بک لینک

خرید و فروش بی ‌رویه بک لینک می ‌تواند از نظر موتور جستجوی گوگل یک فعالیت غیر قانونی به شمار آید. می ‌توان گفت یکی از رایج ‌ترین دلایلی که باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می ‌شود خرید بیش از اندازه بک لینک است. روند طبیعی بک لینک گرفتن به این صورت است که خود کاربران اقدام به لینک دادن به سایت شما کنند. در صورتی که شما با پرداخت مبلغ مشخصی، تعداد زیادی بک لینک از سایت ‌های مختلف دریافت کنید گوگل این موضوع را تخلف محسوب می‌کند و شما را جریمه خواهد کرد. معمولا لینک‌ هایی که خرید و فروش می ‌شوند چند ویژگی مهم دارند که به سه مورد آن ها اشاره می‌کنیم:

  • به یکباره تعداد زیادی لینک را به سایت شما اضافه می‌کنند.
  • در سایتی قرار دارند که هیچ گونه ارتباط محتوایی با سایت شما ندارد.
  • همچنین تعداد لینک ‌هایی که در سایت لینک دهنده موجود هستند، بیش از حد اعتدال است.

بنابراین برای پیشگیری از پنالتی شدن توسط گوگل بایستی حتماً در خصوص استفاده از بک لینک طبق قوانین و الگوریتم ‌های گوگل پیش بروید تا به مشکل خاصی برخورد نکنید.

کپی برداری و محتوای تکراری

یکی از مسائلی که گوگل به شدت با آن مشکل دارد، مسئله کپی برداری و استفاده از محتواهای تکراری است. در صورتی که شما از محتوای کاملاً کپی شده در سایت خود استفاده کنید نه تنها رتبه قابل قبولی در گوگل به دست نخواهید آورد، بلکه کاربران نیز اعتمادی به وب سایت شما نمی‌کنند. چرا که نمی ‌توانند محتوای یونیک و ارزشمندی از سایت شما به دست آورند.

شما باید حتماً برای مدیریت درست وب سایت خود، در زمینه تولید محتوا دانش و مهارت کافی کسب کنید و تکنیک ‌های لازم را  برای ارائه محتوای ارزشمند و بهینه شده فرا بگیرید. گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا می ‌تواند به سرعت محتوای کپی شده و تکراری را تشخیص دهد. با تشخیص این موضوع سایت قطعاً توسط گوگل پنالتی می ‌شود.

استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی

 برخی از افراد بر این باورند که زیاده ‌روی در به کارگیری تکنیک ‌ها و ترفندهای سئو می ‌تواند آن ها را زودتر به رتبه‌ دلخواهشان در گوگل برساند. به عنوان مثال؛ استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در محتوای سایت یکی از اشتباهات رایجی است که برخی از افراد تازه کار و ناوارد آن را مرتکب می ‌شوند.

این موضوع صحت دارد که در گذشته یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای ارتقای رتبه سایت ‌ها استفاده از کلمات کلیدی مناسب و کاربردی بوده است. اما نویسندگان محتوا بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که الگوریتم‌ های گوگل به صورت مرتب در حال به روز رسانی هستند. این یعنی ممکن است قوانین استفاده از کلمات کلیدی در محتوای سایت نیز دچار تغییراتی شوند.

امروزه سایت ‌هایی که به شکل بی ‌رویه و خارج از حد اعتدال، از کلمات کلیدی در محتوای سایت خود استفاده می‌کنند، جایی در قعر لیست نتایج جستجوی گوگل دارند. امروزه استفاده  به اندازه و هوشمندانه از کلمات کلیدی است که می ‌تواند یک سایت را به رتبه برتر گوگل برساند. پس در نظر داشته باشید که یکی از دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی است.

تبادل لینک به صورت دو طرفه

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در لینک سازی این است که محتوای صفحات سایت ‌ها با یکدیگر کاملاً مرتبط باشند. در صورتی که شما لینکی ایجاد کنید که کاربر را به یک صفحه با محتوای غیر مرتبط هدایت کند، این موضوع نه تنها اعتماد کاربر را از بین می ‌برد، بلکه به عنوان یک امتیاز منفی برای سایت شما در نظر گرفته می‌ شود.

برخی از مدیران سایت به دلیل رفاقت یا صمیمیتی که بین آن ها وجود دارد اقدام به تبادل لینک به صورت دو طرفه می‌کنند. در واقع آن ها بر این باور هستند که با این روش می ‌توانند به بهبود رتبه سایت یکدیگر کمک بزرگی کنند. حال آنکه چنین تصوری کاملا اشتباه است و می ‌تواند باعث پنالتی شدن هر دو سایت توسط گوگل شود. در واقع اگر بین وب سایت ‌های مورد نظر هیچ گونه ارتباط موضوعی برقرار نبوده و این لینک سازی ‌های دو طرفه هیچ تاثیر مثبتی نداشته باشند، گوگل آن ها را جریمه خواهد کرد.

افزایش تعداد خطا‌های 404

گاهی اوقات ممکن است به دلیل به روز رسانی ‌های مرتب سایت، برخی از صفحات سایت از دسترس خارج شوند. در چنین مواقعی کاربران پس از ورود به صفحه مورد نظر با خطای 404 روبرو خواهند شد. در صورتی که تعداد خطاهای 404 به صورت غیر طبیعی در سایت افزایش پیدا کنند، یک حس عدم اعتماد در کاربران ایجاد خواهد شد.

گوگل در تلاش است تا با هدایت کاربران به صفحات مختلفی از یک سایت، آن ها را به اهداف مورد نظرشان برساند. زمانی که کاربران با خطای 404 روبرو می ‌شوند، این موضوع حس بی‌ اعتمادی آن ها را برانگیخته می‌کند. دراین شرایط گوگل برای کاهش چنین اتفاقاتی، صفحه ‌ای که دچار چنین خطایی شده است را جریمه می‌کند.

استفاده نادرست از تگ ‌های Heading

تگ‌ های Heading که از H1 تا H6 را شامل می شوند، ترتیب درستی به محتوای سایت می ‌بخشند و در واقع کاربران و موتور جستجوی گوگل را به درک بهتری از موضوع سایت می ‌رسانند. این تگ ‌ها در واقع متن خلاصه شده ‌ای از محتوای کلی سایت را با استفاده از یک سری کلمات کلیدی مناسب در اختیار خوانندگان قرار می‌ دهند.

در صورتی که استفاده از تگ ‌های Heading در سایت به شکل غیر طبیعی افزایش پیدا کند، این موضوع باعث می ‌شود تا موتورهای جستجوگر گوگل گمراه و سردرگم شوند و نتوانند مفهوم محتوای سایت را به خوبی درک کنند. بنابراین در چنین شرایطی احتمال پنالتی شدن سایت توسط گوگل وجود دارد.

استفاده از لینک ‌های مخفی

یکی از راهکارهایی که برخی از کاربران برای افزایش سرعت سایت خود انجام می ‌دهند، مخفی کردن لینک ‌ها درون سایت است. اما بایستی بدانید که این اقدام با اینکه می ‌تواند تا حدودی سرعت سایت شما را افزایش دهد اما در صورتی که گوگل به این موضوع پی ببرد به احتمال زیاد سایت شما پنالتی خواهد شد. 

دیگر دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل

تا اینجا با بخشی از مهم ‌ترین دلایل پنالتی شدن سایت ‌ها توسط گوگل آشنا شدیم. در این قسمت تصمیم داریم یک لیست از دیگر دلایل پنالتی شدن سایت ها ارائه کنیم. با مطالعه این لیست می ‌توانید به این موضوع پی ببرید که چه نوع عملیات و اقداماتی می ‌تواند سایت شما را در معرض پنالتی شدن قرار دهد:

  • استفاده از محتوای مخفی
  • تمرکز بر روی یک انکر تست مشخص
  • لینک گرفتن از سایت ‌هایی که زبان آن ها با زبان سایت شما متفاوت است.
  • محتوا یا کامنت گذاری اسپم که اغلب توسط کاربران در بخش انجمن ها یا فروم‌ ها ثبت می ‌شود.
  • بی‌کیفیت بودن محتوا
  • نداشتن نقشه سایت
  • ریسپانسیو نبودن ساختار کلی سایت
  • قرار دادن محتوا به صورت اتوماتیک در سایت
  • به روز رسانی نکردن محتوای سایت بر اساس الگوریتم ‌های گوگل
  • بهینه سازی بیش از اندازه سایت در بخش ‌های مختلف
  • از دسترس خارج شدن سایت برای مدت طولانی
  • استفاده از متادیتای تکراری
  • ریدایرکت 
  • پایین بودن بیش از اندازه سرعت سایت
  • هک شدن سایت 
  • ساخت چند صفحه فرود 
  • وجود پاپ آپ در سایت
  • تعداد زیادی بک لینک که معمولاً توسط رقبا برای تخریب سایت ایجاد می‌ شوند و…

راهکارهای رفع پنالتی سایت

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، معمولا سایت ‌هایی که توسط گوگل پنالتی یا جریمه می ‌شوند، یا به صورت ناخواسته یک سری عملیات غیرقانونی انجام داده ‌اند و یا کاملاً آگاهانه برای بهبود سریع رتبه سایت دست به این اقدامات متخلفانه زده ‌اند.

به هر حال موتور جستجوی گوگل نمی تواند بین افرادی که نا آگاهانه مرتکب این اشتباه شده ‌اند و افرادی که به عمد این اقدام را انجام داده ‌اند تمایز و تفاوتی قائل شود. پس در قدم نخست، بایستی تمام تلاش خود را به کار گیرید تا برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل، حتماً از روش ‌ها و راهکارهای درست و قانونی (مطابق با الگوریتم ‌های گوگل) استفاده کنید. اما در صورتی که به هر دلیلی از سمت گوگل جریمه دریافت کردید، برای رفع آن بایستی ابتدا دلیل پنالتی شدن را شناسایی کنید.

در واقع نیمی از مسیر رفع مشکل پنالتی، به این بستگی دارد که بتوانید دلیل جریمه کردن گوگل را کشف کنید. برخی مواقع جریمه ای که گوگل برای شما در نظر می‌گیرد قابل رفع شدن است. به عنوان مثال اگر به دلیل بیش از اندازه بودن خطای 404 از سمت گوگل پنالتی شده اید، می ‌توانید صفحات مورد نظر را پیدا کرده و مشکل را برطرف کنید. ابزارهایی مانند جت سئو و گوگل آنالیتیکس نیز ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه تشخیص مشکل وب سایت ‌ها هستند. در برخی مواقع این ابزارها به صورت خودکار اقدام به حل مشکل می‌کنند. در صورتی که جریمه شما از نوع دستی است، بهتر است ابتدا مشکل مورد نظر را کاملاً برطرف کرده و برای رفع جریمه یک نامه بازبینی به گوگل ارسال کنید. 

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات