دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین، همگی به مقوله بازاریابی به کمک ابزارهای دیجیتالی اشاره دارند. همانطور که این روزها کسب و کارهای اینترنتی و مجازی جایگزین کسب و کارهای سنتی شده اند، روش های تبلیغاتی نیز دستخوش تغییراتی شده و به شکل مدرن تر و امروزی تر انجام می شوند. دیجیتال مارکتینگ در واقع روش تبلیغاتی نوینی است که مزایای بسیار زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد. اگر می خواهید تبلیغات خود را به شکل موثرتر و مقرون به صرفه تر انجام دهید، حتماً به تکنیک های دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهید داشت. در ادامه این مطلب بیشتر در رابطه با فعالیت های دیجیتال مارکتینگ و تاثیرات آن بر رشد کسب و کارهای اینترنتی صحبت می کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با گستردگی اینترنت و افزایش دانش افراد نسبت به چگونگی استفاده از امکانات موجود در آن، همه چیز رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. این تغییرات، حوزه بازاریابی و تبلیغات را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. به گونه‌ای که امروزه  بسیاری از کسب و کارها به جای  انتشار آگهی های تبلیغاتی خود در روزنامه، بیلبورد، بنر، تراکت و... از ابزارهای دیجیتالی جهت معرفی خود به مخاطبان استفاده می کنند.

همانطور که می دانید بازاریابی و تبلیغات یک پل ارتباطی موثر میان صاحبان کسب و کار و  مصرف کنندگان است. مدیران حرفه ای و آگاه به خوبی می دانند که برای تقویت این ارتباط می بایست در زمینه تبلیغات و بازاریابی کاملاً به روز عمل کنند تا بتوانند توجه بیشتری را به خود جلب نمایند. از آن جایی که این روزها مردم بیشتر وقت خود را در فضای اینترنت می‌گذرانند، تبلیغات نیز به سمت و سویی سوق پیدا کرده که بتوان در این فضا تعامل بیشتری با کاربران داشت. یعنی هر فردی که می خواهد کسب و کار و برند خود را در معرض دید کاربران بیشتری قرار دهد می بایست در فضایی فعالیت کند که افراد بیشتری در آن حضور دارند و امروزه این فضا همان فضای اینترنت است.

این رویکرد نو و جدید که جایگزین تبلیغات آفلاین و سنتی شده است، همان دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین است. دیجیتال مارکتینگ  بسیار گسترده و وسیع است و امکانات بسیار زیادی را در اختیار مدیران کسب و کار قرار می دهد. با توجه به گسترش روز افزون کار با ابزارها و دستگاه های الکترونیکی، اهمیت استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ نیز بیشتر احساس می شود. تا جایی که امروزه دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک رشته مجزا و مستقل در دانشگاه های سراسر کشور تدریس می شود.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ را می توان صنعتی روبه رشد به شمار آورد که روز به روز بر گستردگی آن افزوده می شود. با توجه به اینکه این روزها روش‌های ارتباطی نسبت به گذشته تغییرات چشمگیری داشته است، کسب و کارهای مختلف برای اینکه بتوانند همچنان در فضای شدید رقابتی پابرجا مانده و مخاطبان خود را داشته باشند، می بایست با اصول دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا باشند و از آن برای رشد و بهره وری کار خود استفاده کنند. در ادامه می خواهیم به بررسی اهمیت دیجیتال مارکتینگ  بپردازیم.

آینده روشن دیجیتال مارکتینگ

همانطور که پیش از این اشاره کردیم دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین نرخ رو به رشدی دارد. دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال پیشرفت بوده و حوزه های مختلف کاری را از جنبه های گوناگون تحت تاثیر خود قرار می دهد. بنابراین انتظار می‌رود در آینده ای نه چندان دور به واسطه دیجیتال مارکتینگ موقعیت های شغلی جدیدی ایجاد شوند. با توجه به آینده روشن دیجیتال مارکتینگ می توان به خوبی پی برد که این مبحث امروزه تا چه اندازه برای شرکت ها و سازمان های بزرگ اهمیت داشته و برای موفقیت در کسب و کار آن ها نقش کلیدی ایفا می کند.

فرصت های شغلی متنوع

یکی از نکات جالب توجه در خصوص دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین این است که می تواند فرصت های شغلی بسیار متنوع و مفیدی را برای افراد با توانمندی های مختلف ایجاد کند. امروزه شرایط شغلی که به واسطه دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده‌اند به گونه ای است که حتی افراد می توانند به صورت دورکاری و غیر حضوری در خانه فعالیت های خود را انجام داده و از این طریق کسب درآمد کنند. اگر سری به آگهی های تبلیغاتی بزنید حتما متوجه این موضوع  خواهید شد که میزان تقاضا برای استخدام متخصصین در حوزه دیجیتال مارکتینگ تا چه اندازه زیاد و گسترده است. 

بهترین راه برای آغاز یک کسب و کار جدید

دیجیتال مارکتینگ شرایطی را برای شما ایجاد می‌کند که بتوانید با کمترین امکانات ممکن و بدون هیچ سرمایه یا هزینه خاصی کسب و کار جدید خود را آغاز کنید. با وجود شبکه های اجتماعی محبوبی همچون اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک، توییتر و… یا حتی با راه اندازی یک وبلاگ شخصی می‌توانید استارت کار خود را بزنید. حال فقط نیاز به یک استراتژی مناسب کاربردی و قابل اجرا دارید تا بتوانید به کمک آن کانال بازاریابی آنلاین خود را راه اندازی کرده و از این طریق به مخاطبان هدفتان دسترسی پیدا کنید.

دیجیتال مارکتینگ

دیگر همه ما به خوبی از قدرت شبکه های اجتماعی در  جلب نظر کاربران آگاه هستیم. شبکه های اجتماعی یاد شده همگی از قدرت تاثیرگذاری بسیار بالایی روی کاربران برخوردار هستند و می توانند ترافیک قابل ملاحظه ای را برای کسب و کار شما ایجاد کنند. شما حتی می‌توانید به کمک این برنامه ها، بازاریابی دیجیتال خود را به شکل منحصر به فرد و خلاقانه انجام داده و از این طریق خدمات و محصولاتتان را به مخاطبان هدف معرفی کنید. دیجیتال مارکتینگ مسیر شما را برای تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان بالقوه هموارتر می‌کند. پس وقت را تلف نکرده و برای استفاده از قابلیت های آن دست به کار شوید.

تطبیق پذیری

دیجیتال مارکتینگ  به شاخه های مختلفی تقسیم  می شود. اگر تمایل دارید تا به عنوان یک دیجیتال مارکتر وارد این حوزه شغلی شوید می توانید بعد از کسب مهارت در زمینه مورد نظر مهارت های جدیدی بیاموزید. در واقع زمانی که شما قصد دارید وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شوید، به طور ناخواسته مهارت هایی را نیز فرا خواهید گرفت.

می توانید بعد از کسب تخصص در یک مهارت با کمی تلاش، تمرین و استمرار جایگاه خود را تغییر داده و وارد شاخه‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ شوید. شما می‌توانید با ارتقای مهارت های قبلی و کسب مهارت های جدید بر دانش دیجیتال مارکتینگ خود افزوده و جایگاه شغلی تان را تثبیت کنید.

در واقع اهمیت دیجیتال مارکتینگ در این است که می‌تواند فرصت های بسیار زیادی را برای شما فراهم کرده و مطالب و آموزه های زیادی را به شما بیاموزد که این قطعاً در آینده شغلی تان تاثیرات بسیار مثبتی خواهد گذاشت. بازاریابی دیجیتال منابع زیادی را در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید به کمک آن توانمندی های خود را توسعه دهید.

تحولی که در بازاریابی دیجیتال در حال رخ دادن است، باعث می شود تا افرادی که در شرکت های مختلف مشغول به کار هستند بتوانند با استراتژی های جدیدی آشنا شده و کمی ماهرانه تر و حرفه ای تر وظایف خود را انجام دهند. در واقع می‌خواهیم بگوییم با ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ فضا برای رشد، افزایش دانش و مهارت های اینترنتی وجود خواهد داشت.

پیشی گرفتن از رقبا

یکی از دلایل اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای شرکت ها و سازمان های مختلف این است که این مجموعه ها با تطبیق دادن خود با بازاریابی آنلاین شرایطی را ایجاد می کنند تا چشم اندازهای خود را به طور واضح مشاهده کرده و اطلاعات کاملی از فعالیت های انجام شده در اختیار داشته باشند. برخی از افراد بر این باورند که با طراحی یک وب سایت عالی و استفاده از محتوای یونیک و منحصر به فرد می توانند به تمامی اهداف خود دست پیدا کرده و مخاطبان مورد نظرشان را  جذب کنند.

دیجیتال مارکتینگ

اما تا زمانی که نتوانید به کمک دیجیتال مارکتینگ شناخت خوبی از روند بازار کسب کنید، قطعاً پیشرفت چشمگیری نخواهید داشت و اهداف شما در مدت زمان بسیار طولانی تحقق نخواهند بخشید. بنابراین مدیران کسب و کاری که به این امر واقف هستند با کسب دانش و مهارت در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا استخدام دیجیتال مارکترهای حرفه ای، رونقی به کسب و کار خود بخشیده و نسبت به دیگر رقبا پیشرفت بیشتری خواهند داشت.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

حال که با اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای اینترنتی آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی برای ما به دنبال دارد؟ اصلا چه اتفاقی می‌افتد که افراد به جای استفاده از بیلبوردها، پخش تراکت، بنر، تبلیغات تلویزیونی و... به سراغ بازاریابی آنلاین می روند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.

نتایج دیجیتال مارکتینگ برخلاف بازاریابی سنتی قابل اندازه گیری است

تصور کنید برای معرفی  برند یا محصولات خود تصمیم دارید به روش بازاریابی سنتی عمل کرده و از بیلبورد و بنر و مواردی از این دست استفاده کنید. حتی اگر حرفه ای ترین و جذاب ترین بیلبورد تبلیغاتی را نیز برای کسب و کار خود تهیه کرده و در سطح شهر قرار دهید، باز هم نمی توانید به این امر پی ببرید که چند نفر از این بیلبورد تبلیغاتی بازدید کرده اند؟

یا زمانی که در سطح شهر اقدام به پخش تراکت تبلیغاتی می‌کنید، نمی دانید چند نفر از افراد واقعا اطلاعات تراکت را مطالعه کرده اند و چند نفر از آن ها تراکت را مچاله کرده و در سطل زباله انداخته اند؟ بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم بازاریابی سنتی یا قدیمی نمی تواند نتایج قابل اعتماد و قابل سنجشی را برای شما به دنبال داشته باشد.

اما در مقابل دیجیتال مارکتینگ یک روش بازاریابی نوین و جدید است که امکان اندازه گیری نتایج آن وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است استراتژی تبلیغاتی شما در بازاریابی دیجیتال این باشد که کاربران بر روی یک لینک خاص کلیک کنند. شما به راحتی می توانید تعداد دقیق افرادی که بر روی این لینک کلیک کرده اند را از روی نتایج ثبت شده مشاهده کرده و بر اساس آن تصمیم گیری های لازم را اتخاذ کنید. 

امکان شخصی سازی

امروزه توقع و انتظارات کاربران برای دریافت خدمات و محصولات مختلف نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. هرچه مدیران کسب و کار یا تیم های تبلیغاتی بتوانند خدمات خود را به شکلی خصوصی و سفارشی سازی شده در اختیار کاربران قرار دهند، قطعاً نتایج موثرتری نیز دریافت خواهند کرد. این اتفاق در بازاریابی سنتی غیر ممکن است. در واقع شرکت ها و سازمان ها نمی توانند برای هر کاربر تراکت یا بیلبورد مخصوص به آن ها را تهیه  کرده و ارائه دهند.

اما دیجیتال مارکتینگ به این نکته مهم توجه بسیار زیادی داشته و سعی کرده با ارائه تبلیغات کاملاً شخصی سازی شده توجه مخاطبان خود را بیشتر جلب کند. دیجیتال مارکتینگ به انواع و اقسام ابزارهای دیجیتالی مجهز است و امکاناتی را در اختیار تیم های بازاریابی آنلاین قرار می دهد که بتوانند به کمک این ابزارها پیام های تبلیغاتی را متناسب با سلیقه و نظر کاربران ارسال کنند. قطعاً چنین اقدامی یک ذهنیت مثبت از برند شما در مخاطبان ایجاد کرده و به افزایش اعتبار شما نیز کمک زیادی می کند. موضوع شخصی سازی کردن تبلیغات از مهم ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ است.

دیجیتال مارکتینگ گزینه ای مقرون به صرفه

ابزارها و امکاناتی که دیجیتال مارکتینگ در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار می‌دهد تا بتوانند به کمک آن ها برند و خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنند بسیار زیاد و متنوع هستند. هرکدام از این ابزارها در اندازه های مقیاس پذیر ارائه می شوند.

این یعنی تمامی کسب و کارها چه کسب و کارهای نوپا و کوچک و چه کسب و کارهای حرفه ای و بزرگ برای اینکه بتوانند به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشند می توانند از ابزارها و امکانات مناسب خود که هزینه قابل قبولی دارند استفاده کنند. در واقع هر مجموعه می تواند به اندازه بودجه و سرمایه ای که در نظر گرفته از خدمات دیجیتال مارکتینگ استفاده کند.

اما در بازاریابی آفلاین یا همان بازاریابی سنتی برای تبلیغات به کمک بیلبورد، بنر، تراکت و... نیاز به هزینه های گزافی است که شاید برخی از کسب و کارهای تازه وارد توانایی پرداخت چنین هزینه‌هایی را نداشته باشند.

دسترسی به جامعه هدف بزرگ تر

قطعا تبلیغات و بازاریابی در فضای اینترنت و به صورت آنلاین می تواند جامعه هدف بزرگ تری را به شما عرضه کند. شما می توانید تبلیغات آنلاین خود را به سرتاسر دنیا ارائه کرده و کاربران بسیار زیادی را به کسب و کار خود جذب کنید. دیجیتال مارکتینگ درگیر هیچ محدودیت مکانی و زمانی نیست.

ریجیتال مارکتینگ

این در حالی است که بازاریابی سنتی با محدودیت جغرافیایی روبرو است و تنها امکان ارائه خدمات بازاریابی برای تعداد افراد کمتر و محدودتری وجود دارد. شما به کمک دیجیتال مارکتینگ می توانید مخاطبان بین المللی داشته و با نرخ تاثیرگذاری بسیار بالا بهترین نتایج را از خدمات تبلیغات آنلاین خود کسب کنید.

بهینه سازی راحت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ نتایج کار را به صورت واضح و شفاف به شما گزارش می دهد. گزارشات ثبت شده می‌تواند به طور دقیق نقاط ضعف و قوت کار را به شما نشان دهد. بنابراین اگر احساس کردید در بخشی از بازاریابی خود کمی ضعیف عمل کرده اید، می توانید بر طبق این گزارشات مشکل کار را به راحتی پیدا کرده و  تغییرات لازم را اعمال کنید.

یکی از نکات جالب توجه دیجیتال مارکتینگ این است که شما این امکان را دارید که چند راهکار مختلف را به صورت همزمان سنجیده و امتحان کنید. در نهایت می توانید بر اساس بررسی های صورت گرفته، بهترین و موثرترین راهکار بازاریابی را انتخاب کنید. این اقدام هم هزینه چندان زیادی برای شما نداشته و هم تاثیر گذاری تبلیغات شما را تا حد زیادی افزایش می دهد.

جذب مشتری با نرخ بالاتر

مشتریان در بازاریابی سنتی برای کسب اطلاع از خدمات و محصولات یک برند خاص پروسه زمان بری را طی می کنند. به عنوان مثال آن ها بعد از اینکه توجهشان نسبت به یک تبلیغات خاص جلب شد، می بایست زمانی را در نظر گرفته و به صورت حضوری به مجموعه مورد نظر مراجعه کنند تا بتوانند کالا یا خدمات مورد نظر خود را از نزدیک مشاهده کرده و بررسی کنند.

اما نرخ جذب مشتری در دیجیتال مارکتینگ بسیار بالاتر است. دلیل آن هم این است که مشتریان بعد از جذب شدن  به محصولات یک برند خاص نیازی به برقراری تماس تلفنی یا رانندگی تا محل فروشگاه ندارند. آن ها می توانند هر آنچه را که می خواهند به صورت کاملا آنلاین و غیر حضوری تنها با چند کلیک ساده به دست آورند.

شما می توانید با ارسال لینک وب سایت از طریق ایمیل، راه ارتباطی خود را با مشتریان حفظ کنید. بنابراین مشتریان با زدن بر روی لینک وبسایت وارد آن شده و از خدمات و محصولات به راحتی دیدن می کنند. این پروسه باعث می شود تا مشتریان راحت تر به امکانات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. از این رو امکان جذب کاربران بیشتر نیز وجود دارد.

هدف‌گیری دقیق خریداران به کمک دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به گونه ای موثر عمل می کند تا شما بتوانید بعد از ارائه خدمات بازاریابی خود افرادی را که واقعاً تمایل به استفاده از خدمات و محصولات شما دارند شناسایی کنید. شما به کمک تبلیغات کلیکی گوگل یا فعالیت در شبکه های اجتماعی می توانید به راحتی با علایق و ویژگی‌های شخصیتی مخاطبان خود آشنا شده و بر اساس آن، خدمات بازاریابی خود را برنامه ریزی کنید. این آگاهی از سلیقه کاربران باعث می شود تا افرادی به سمت کسب و کار شما  جذب شوند که واقعاً به خدمات شما نیاز دارند. بنابراین شما می توانید با هدف گیری دقیق این افراد در منابع و سرمایه خود صرفه جویی چشمگیری داشته باشید.

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات