طراحی کردن سایت بر اساس اصول سئو

طراحی کردن سایت بر اساس اصول سئو

بسیاری از طراحان سایت های اینترنتی در مورد نتیجه رتبه بندی سایت های ساخته شده اشان در موتورهای جستجو (SERPs) شکایت دارند.اما مسئله ای که آنها درست درک نکرده اند این است که وب سایت آنها بر اساس اصول سئو و موتورهای جستجو طراحی نشده است.

در واقع در محتوای سایتهای بهینه سازی (سئو) شده بیشتر از کلمات کلیدی استفاده شده و برای موتورهای جستجو اصولی تر می باشند. یک طراح وب سایت در هنگام ساخت و طراحی سایت حتماً باید بازدیدکنندگان را در ذهن خود داشته و خواسته های آنها را در نظر بگیرد. در این صورت موتورهای جستجو وب سایت شما را در بالاترین رتبهء لیست قرار خواهند داد. وب سایت خوش ساخت تضمین کنندهء تبدیل بازدیدکننده به مشتری می باشد. در واقع باید مطمئن باشید وب سایت شما به گونه ای طراحی شده که هم مورد تایید موتورهای جستجو بوده و هم موجب رضایت بازدید کنندگان باشد.

طراحی کردن سایت بر اساس اصول سئو

اگر به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستید، لازم است با  اصول سئو به خوبی آشنا باشید. در واقع سایتی می تواند در دنیای رقابت موفق شود که تمامی تکنیک ها و اصول سئو را به خوبی رعایت کرده باشد. سئو، تکنیک ها و ترفندهای مختلفی داشته و به شاخه های گوناگونی تقسیم می شود. بنابراین برای اینکه بتوانید سایت خود را به یک رتبه قابل قبول در موتور جستجوی گوگل برسانید لازم است در خصوص تمامی این تکنیک ها و نحوه پیاده سازی آن ها بر روی سایت اطلاعات کافی داشته باشید. ما اینجاییم تا نکات طراحی کردن سایت بر اساس اصول سئو را به شما بیاموزیم.

طراحی سایت بر اساس اصول سئو 

برخی افراد ابتدا اقدام به طراحی و راه اندازی سایت کرده و سپس تصمیم می‌گیرند تا تکنیک ها و ترفندهای سئو را بر روی آن اعمال کنند.  البته که این روش هم می‌تواند موثر باشد. اما پیشنهاد ما به شما این است که از همان قدم اول برای شروع طراحی سایت عملیات بهینه سازی وب سایت را نیز به طور همزمان انجام دهید تا سایت شما سریع تر از دیگر رقبا به رتبه برتر گوگل دست پیدا کند.

همانطور که همه شما می دانید، وبسایت هایی که به عنوان صفحات برتر از سوی گوگل به شما پیشنهاد می شوند، وب سایت هایی هستند که از نظر اصول سئو نسبت به دیگر رقبا قوی تر عمل کرده‌اند. در مقابل وب سایت هایی که در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نمی شوند از نظر سئو ضعیف هستند. بنابراین می توان با یک بررسی ساده به این موضوع پی برد که موفقیت هر کسب و کاری در فضای اینترنت به آشنایی با اصول سئو و پیاده سازی آن بر روی وب سایت وابسته است.

قطعا تا زمانی که نتوانید در معرض دید کاربران قرار بگیرید امکان  ارائه خدمات و محصولات خود را نخواهید داشت. پس سعی کنید بر روی بهینه سازی وبسایت خود سرمایه گذاری کرده و برای آن وقت کافی بگذارید. سئو به طور کلی به دو دسته سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم می شود. هر کدام از این موارد تکنیک های خاص خود را دارند و می بایست برای بهینه سازی وب سایت، هر دوی این موارد را به کار ببندید. در ادامه به طور مجزا با هر کدام از انواع سئو و ترفندهای آن ها آشنا می شویم.

سئوی داخلی و تکنیک های آن

سئوی داخلی یا on page به معنای بهینه سازی هر آن چیزی است که در داخل وب سایت شما وجود دارد. در واقع شما عناصر، المان ها، گرافیک سایت، محتوای سایت و… را با ترفندهای خاصی که سئو داخلی در اختیارتان قرار می دهد برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی می کنید. شما با این کار باعث می شوید تا خزنده ها و ربات های گوگل بتوانند به درک و فهم درستی از فعالیت شما در وب سایت رسیده و با حوزه کاری شما آشنا شوند.

هرچه فعالیت شما در سایت برای گوگل شفاف تر باشد، موتور جستجوی گوگل صفحات سایت شما را راحت تر و سریع تر ایندکس خواهد کرد و شما از این طریق می‌توانید بازدید بیشتری از سمت کاربران دریافت کنید. برای طراحی سایت با اصول سئو لازم است تکنیک ها و ترفندهای سئو داخلی را به طور کامل شناخته و هرکدام را در زمان و مکان درست به کار ببندید تا از این طریق بتوانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. در ادامه با اصول سئو داخلی آشنا می شویم.

بهینه سازی آدرس صفحات سایت

در طراحی سایت با اصول سئو، اولین نکته ای که می بایست به خاطر داشته باشید نحوه آدرس دهی به صفحات سایت است. آدرس یا url که برای صفحات سایت خود انتخاب می کنید باید از همان ابتدا برای موتورهای جستجوی گوگل بهینه سازی شده باشد. وقتی گوگل بتواند به کمک آدرس سایت، به موضوع اصلی وب سایت شما پی ببرد قطعاً راحت‌تر آن را ایندکس کرده و به کاربران نیز معرفی می کند. نکاتی که در خصوص بهینه سازی آدرس صفحات سایت می بایست به خاطر داشته باشید عبارتند از:

  • آدرس تمامی صفحات سایت باید کوتاه باشد.
  • آدرس باید خوانا باشد.
  • بین آدرس صفحات سایت و محتوای آن ها بهتر است ارتباط معنایی خوبی برقرار باشد.
  • تا حد امکان از کلمه کلیدی در آدرس هر صفحه استفاده شده باشد.

بهینه سازی محتوای سایت

 اگر شما تمام تلاش خود را برای بهینه سازی سئو خارجی وبسایتتان به کار ببندید اما سایت شما از محتوای ارزشمند و مفیدی برخوردار نباشد احتمالاً کاربران بسیار زیادی را از دست خواهید داد. در بخش های آتی با سئوی خارجی آشنا خواهیم شد. اما به طور خلاصه می خواهیم بگوییم سئو خارجی تلاش می‌کند تا کاربران از راه های ارتباطی مختلف بیرون از سایت به سایت شما مراجعه کنند. وقتی کاربران وارد سایت شما می شوند به دنبال خدمات، محصولات و محتوای ارزشمندی هستند که بتوانند به کمک آن ها به اهداف خود دست پیدا کنند.

در صورتی که محتوای قرار گرفته در وبسایت با اصول سئو همراه نبوده و بهینه سازی نشده باشد، این موضوع می‌تواند تاثیری منفی بر رتبه سایت شما بگذارد. بهتر است در بهینه سازی محتوای سایت به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • محتوا را گونه ای بنویسید که برای مخاطب ایجاد انگیزه و ارزش کند.
  • سعی کنید از محتواهای تخصصی و مفید استفاده کنید. 
  • به مخاطبان محتوای صادقانه ارائه کنید. 
  • از منابع ارزشمند و مستندات واقعی در تولید محتوا استفاده کنید تا اعتماد گوگل و کاربران به شما افزایش پیدا کند.
  • سعی کنید به طور اصولی و کافی از کلمات کلیدی در بدنه محتوای خود استفاده کنید.
  • در نوشتن محتوا به خوانایی و روان بودن مطالب دقت داشته باشید.

تحقیق کلمات کلیدی

از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های سئو داخلی، تحقیق کلمات کلیدی است. شما می توانید به کمک بررسی رفتار و عملکرد کاربران در موتور جستجوی گوگل و نحوه سرچ کردن آن ها به لیستی از مناسب‌ترین و بهترین کلمات کلیدی دست پیدا کنید.

در واقع این کلمات به شما می گویند که کاربران برای دستیابی به اهداف خود از چه کلماتی در سرچ گوگل استفاده می کنند. با به کار بردن این کلمات کلیدی به شکلی جذاب در محتوا می توانید توجه خزنده های گوگل و کاربران را به خود جلب کنید. از کلمات کلیدی می توانید در بدنه محتوا، آدرس صفحات، عنوان هر محتوا، مطالب و... استفاده کنید. 

بهینه سازی تصاویر سایت

از مهم ترین نکات برای بهینه سازی تصاویر سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اندازه، فرمت و حجم تصاویر را به نحوی انتخاب کنید که بر روی رتبه سایت تاثیر مثبت داشته باشد و به بهینه سازی آن کمک کند. حجم تصاویر نباید آنچنان زیاد باشد که سرعت سایت را کُند کند. شما می توانید با استفاده از برنامه های مختلف طراحی عکس، حجم تصاویر را بدون افت کیفیت کاهش دهید.
  • تصاویر سایت را برای کاربران موبایلی نیز بهینه سازی کنید به گونه‌ای که افراد بتوانند با نمایشگر موبایل نیز به راحتی تصاویر را مشاهده کنند.
  • ابعاد تصاویر را به طور دقیق مشخص کنید. به این شکل مرورگر می تواند فضای کافی برای هر عکس در نظر بگیرد.

استفاده از لینک های داخلی و بهینه سازی آن ها

در محتوای سایت خود حتماً از لینک های داخلی مناسب استفاده کرده و آن ها را بهینه سازی کنید. بهینه سازی باعث می‌شود تا محتواهای مرتبط به هم به یکدیگر لینک داده شوند. به این شکل موضوعاتی که در صفحات مختلف سایت شما با یکدیگر ارتباط دارند به هم آدرس می دهند و کاربران می توانند در مورد موضوع مورد نظر خود اطلاعات بیشتری کسب کنند. این به افزایش اعتبار صفحات سایت شما نیز کمک زیادی می کند.

ریسپانسیو کردن سایت

 از ضروری ترین اصول سئو در طراحی سایت، ریسپانسیو کردن آن است. سایتی می‌تواند به بازدید بیشتری دست پیدا کند که برای تمامی دستگاه ها بهینه سازی شده باشد. همانطور که می‌دانید بسیاری از کاربران امروزه برای انجام کارهای روزمره خود از موبایل استفاده می کنند. بنابراین لازم است وبسایت شما علاوه بر سیستم های کامپیوتری و لپ تاپ برای تبلت و گوشی موبایل نیز بهینه سازی شده باشد و اطلاعات خود را متناسب با هر نمایشگری به بهترین شکل ممکن به نمایش درآورد.

سئوی خارجی و تکنیک های آن

پس از اینکه تمامی ترفندها و اصول سئو داخلی را روی وبسایت خود انجام دادید، لازم است به سراغ سئوی خارجی و تکنیک های آن بروید. بهتر است به هر دو نوع سئو به یک اندازه اهمیت داده و بر روی آن ها به طور تخصصی کار کنید. این دو نوع سئو در واقع مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم می توانند رتبه خوبی برای وب سایت شما به ارمغان آورند.

سئوی خارجی یا off page به تمامی اقداماتی مربوط می‌شود که بیرون از وبسایت شما انجام می‌شوند. در واقع شما با انجام یک سری فعالیت های خاص، برای کاربران از دیگر سایت های معتبر یک سیگنال فرستاده و آن ها را مجاب می‌کنید که به سایت شما نیز مراجعه کنند. در ادامه با چند مورد از مهم ترین تکنیک ها و اصول سئو خارجی آشنا می شویم.

فعالیت در شبکه های اجتماعی 

امروز شبکه های اجتماعی به یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین پلتفرم ها برای تبلیغات آنلاین تبدیل شده‌اند. تقریباً تمامی کاربران حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی عضویت داشته و در آن فعالیت می کنند. بنابراین شما با عضویت در شبکه های اجتماعی و انتشار پست و استوری در آن ها می‌توانید شانس دیده شدن خود را افزایش دهید. از تاثیرگذارترین شبکه های اجتماعی بر روی سئوی خارجی می توان به اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیسبوک، یوتیوب و... اشاره کرد. 

بازاریابی و تبلیغات آنلاین در فروم ها

فروم ها یا انجمن های عمومی، بستری هستند که کاربران از تمامی نقاط دنیا می توانند در آن ها عضو شده و  با یکدیگر در تعامل باشند. انجمن ها معمولا با توجه به حوزه های کاری مختلف درجه بندی می شود. شما می توانید فروم مربوط به کسب و کار خود را پیدا کرده، در آن عضو شده و به صورت حرفه‌ای در آن فعالیت کنید. می توانید نظرات کارشناسانه خود را به دیگر کاربران ارائه کرده، به سوالات مختلف پاسخ داده و به این شکل اقدام به بازاریابی آنلاین کنید.کاربران از این طریق با تخصص شما و حوزه کاری تان آشنا شده و ترغیب می شوند که برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایتتان مراجعه کنند. این همان تکنیک سئوی خارجی به کمک فروم ها است.

استفاده از ویدئو مارکتینگ

معمولاً کاربران با فیلم و ویدئو ارتباط بهتری برقرار می کنند. بنابراین اگر قصد تبلیغات آنلاین دارید بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر، از فیلم ها و ویدئوهای تبلیغاتی جذاب استفاده کنید. شما می‌توانید به کمک نرم افزار های مختلف ویدیوهایی خاص تولید کرده و آن ها را در فضای مجازی همچون اینستاگرام، یوتیوب و... منتشر کنید. ویدئو مارکتینگ به عنوان یکی از اصول مهم سئو خارجی شناخته می شود که می تواند کسب و کار شما را به شکل منحصر به فردی به کاربران معرفی کند.

ثبت نام در موتورهای جستجو

یکی دیگر از تکنیک های جذاب سئو خارجی ثبت نام کردن در موتورهای جستجو است. شما می توانید با ثبت نام دستی سایت خود را به گوگل معرفی کرده و از این طریق گوگل را مجاب کنید که صفحات سایت شما را سریع تر ایندکس کند. با به کار گیری صحیح این تکنیک ها می توانید سایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کرده و درک درستی  از نحوه کار خود به آن بدهید. 

 

طراحی کردن سایت بر اساس اصول سئو

انجام بهینه سازی فعالیت ها در صفحه (سئو):

بهینه سازی سایت به طور عمده شامل بهینه سازی فعالیتهای صفحهء وب بوده که به چند صورت می باشد:

- اضافه کردن برچسب عنوان به صفحهء وب
- (از آن جهت که موتورهای جستجو قادر به خواندن تصاویر نمیباشند) اضافه کردن برچسب مبدل تصاویر
- نام گذاری تصاویر بر اساس کلمات کلیدی استفاده شده در وب سایت و جدا سازی کلمات کلیدی طولانی با وسیله خط رابط بین کلمات
- قرار دادن کلید واژه به عنوان اهرم بین متن و لینک آن
- بهینه سازی محتوای صفحات وب و اطمینان از چگالی کلمات کلیدی ( کمتر از 2٪ در هر متن)

لینکهای داخلی مهمترین بخش صفحات وب:

اتصال لینکهای داخلی وب سایت به spider ها کمک کرده تا در هنگام جستجو، وب سایت را جستجو کند. صفحات وب بر اساس رده بندی به هم مرتبط می شوند. به طور مثال فروشگاه کتاب آنلاین می تواند به صفحه وب نویسنده آن لینک شود.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که وب سایتهایی که لینکهای آن به هم متصل هستند همواره رتبه بهتری از وب سایتهایی که لینکهای آن به یکدیگر متصل نشده اند دارند. شما می توانید از صفحه اصلی وب سایت خود به صفحات مهم وب سایت با استفاده از اهرم مناسبی چون متن وب سایت متصل شوید.

استفاده از (سئو) مناسب با ساختار URL ها:

موتورهای جستجو آدرسهایی که حاوی کدهای PHP/ASP نمی باشند را تشخیص نمی دهد. بهینه سازی که با ساختار URLها مناسب می باشند از خطوط ارتباطی مابین کلید واژه ها در آن استفاده می نمایند. می توان آدرس URL خود را به صورت دستی از طریق فایل HTaccess بنویسید. Wordpress برای تغییر ساختار آدرس شما گزینه ای ارائه می کند که به وسیله آن می توانید با یک کلیک ساختار آدرس URL خود را تغییر دهید.

طراحی کردن سایت بر اساس اصول سئو

ایجاد XML نقشه سایت در وب سایت:

وجود نقشه سایت در طراحی سایت به موتورهای جستجو کمک می کند که تمامی صفحات وب سایت شما را کشف نماید. برای این کار ابزارهای رایگان زیادی به صورت آنلاین برای ایجاد کردن نقشه سایت XML در دسترس میباشد.

در واقع می توانید در نقشه سایت "اولویتها" و "تغییر فرکانس" برچسب ها را انجام دهید.اولویت برچسب ها نشان دهندهء اهمیت صفحات وب در موتورهای جستجو می باشد. و این برچسب های تغییر فرکانس به موتورهای جستجو اعلام می نماید که چگونه اغلب این فرکانس صفحات تغییر میکند.

یک بهینه سازی وب کامل باعث افزایش شانس شما در داشتن رتبهء بالا در موتورهای جستجو شده و یک فرصت مناسب برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری برای وب سایت شما ایجاد می کند.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات