نرخ تبدیل چیست دردیجیتال مارکتینگ

نرخ تبدیل چیست دردیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک صنعت رو به رشد و تعالی است که روز به روز بر کاربران فعال آن افزوده می شود. تکنولوژی و فناوری های روز دنیا تمامی جنبه های زندگی ما را در بر گرفته و تحت تاثیر خود قرار داده است. برای اینکه بتوانید در چنین عصری به بقا و دوام کسب و کار خود امید داشته باشید، لازم است تا در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شکلی حرفه ای ورود کنید. دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعه ها و شاخه های مختلفی دارد. برای پیاده سازی استراتژی های بازاریابی، لازم است از ترفندها و تکنیک های مختلفی استفاده کنید. در این زمینه احتمالا با اصطلاحات و مفاهیم متعددی روبرو می شوید که شاید برخی از آن ها برای شما تازگی داشته باشند. نرخ تبدیل یکی از این مفاهیم است که قصد داریم کاربرد آن را در دیجیتال مارکتینگ مورد بررسی قرار دهیم.

 

در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شما با عبارات و عناوین مختلفی روبرو هستید که می بایست برای افزایش بهره وری کار خود کاملاً با آن‌ها آشنا باشید. یکی از مقوله‌های مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ موضوع نرخ تبدیل است که وضعیت کاربران را ارزیابی کرده و به شما می گوید که چه تعداد از کاربران اهدافی که شما مد نظر داشتید را انجام داده‌اند. به عنوان مثال اگر وب سایت شما در طول یک ماه هزار نفر بازدید داشته باشد و از میان این تعداد بازدید کننده ۱۰۰ نفر از آن ها محصول مورد نظر شما را خریداری کرده یا از خدمات دیگر شما استفاده کنند، نرخ تبدیل وب سایت شما ۱۰ درصد خواهد بود. به این شکل می توانید عملکرد وب سایت را آنالیز کرده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. در این مطلب می خواهیم به اهمیت نرخ تبدیل در حوزه دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

 نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل ( Conversion Rate)، یک معیار مفید برای سنجش عملکرد سایت و رفتار کاربران است. در واقع شما می توانید به کمک نرخ تبدیل مشخص کنید که کاربران تا چه اندازه انتظارات شما را برآورده کرده اند. البته بایستی بدانید که نرخ تبدیل برای هر شرکت و سازمانی می تواند متفاوت باشد. بسته به اینکه زمینه فعالیت سایت شما چیست و چه خدمات یا محصولاتی را به کاربران ارائه می کنید، نرخ تبدیل متغیر است. 
به عنوان نمونه نرخ تبدیل برخی از سایت ها بسته به میزان فروش محصول افزایش پیدا می کند. برای برخی دیگر از سایت ها، دانلود فایل های آموزشی می تواند به عنوان نرخ تبدیل محاسبه شود و... پس همه چیز بسته به هدف گذاری و هدف گیری مجدد در دیجیتال مارکتینگ شما می باشد. به طور کل هر چه اقدامات کاربران که مورد انتظار شماست نسبت به تعداد کل ورودی ها به سایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل سایت شما نیز افزایش پیدا می کند. اما بهینه سازی نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ به چه صورتی انجام می شود و چه اهمیتی دارد؟ 
هر فعالیتی که در سایت خود برای نزدیک شدن به اهدافتان انجام دهید، به بهینه سازی نرخ تبدیل کمک می کند. به عنوان مثال اگر قصد فروش یک فایل آموزشی دارید و آن را روی سایت خود قرار می دهید، کاربران بعد از وارد شدن و دانلود کردن  این فایل، شما را قدم به قدم به اهدافتان که همان افزایش سودآوری است نزدیک می کنند و این به بهینه سازی نرخ تبدیل کمک زیادی می کند. در ادامه به مهم ترین دلایل افزایش نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ اشاره می کنیم.

در نتیجه با ارزیابی دقیق رفتار کاربران در وب سایت می توان به این امر پی برد که بیزینس هر فرد به چه شکلی پیشرفت داشته و تا چه اندازه موفق عمل کرده است؟ اینجاست که با مفهومی به نام نرخ تبدیل روبرو می شویم. نرخ تبدیل در یک بررسی جامع به شما می‌گوید که تمامی اقدامات و فعالیت هایی که به منظور جلب نظر کاربران انجام داده اید تا آن ها را از مشتری بالفعل به مشتری بالقوه تبدیل کنید تا چه اندازه کاربردی و تاثیر گذار بوده است؟ در واقع  بیزینس من ها با تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به مشتری، نرخ تبدیل سایت خود را افزایش می دهند.

البته بایستی بدانید که نرخ تبدیل برای هر کسب و کاری می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال یک مجموعه با فروش محصولات خود می تواند نرخ تبدیل سایت را افزایش دهد. برخی سایت ها تنها با فرم پر کردن توسط کاربران به هدف خود دست پیدا می کنند، برخی با دانلود کردن فایل های آموزشی به این هدف می رسند، برخی تنها با ثبت نام کاربران در وبسایت نرخ تبدیل خود را افزایش می دهند و…. بنابراین نرخ تبدیل برای هر کسب و کاری می تواند کاملا متفاوت باشد.

محاسبه نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ

خب قطعاً شما برای این که بتوانید عملکرد خود را درخصوص چگونگی جذب کاربران و تبدیل آن ها به مشتری ارزیابی کنید، می بایست با فرمول محاسبه نرخ تبدیل آشنا باشید. محاسبه نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ بسیار راحت و آسان است. برای اندازه گیری و محاسبه نرخ تبدیل وب سایت خود می توانید تعداد کاربرانی که تبدیل به مشتری شده‌اند را به تعداد کل کاربران سایت تقسیم کرده و حاصل آن را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید.

به عنوان مثال اگر وب سایت شما در یک ماه پنج هزار بازدید به طور کل داشته باشد و از میان این پنج هزار نفر ۵۰۰ نفر از آن ها کاربرانی باشند که کاملاً از خدمات و محصولات شما استفاده کرده‌اند، نرخ تبدیل وب سایت شما ۱۰ درصد خواهد بود.

اما شاید بگویید ۱۰ درصد آن چیزی نیست که شما انتظارش را داشتید. در واقع مدیران وب سایت در رقابت شدیدی که وجود دارد تلاش می کنند تا بیشترین نرخ تبدیل را از آن خود کنند. آن ها در تکاپو هستند تا با ارائه خدمات و محصولات بهتر و با کیفیت تر کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل کنند. برای دستیابی به این هدف بزرگ شما می بایست اقدام به بهینه سازی نرخ تبدیل کنید. برای بهینه سازی نرخ تبدیل نیز راهکارها و ابزارهای متعددی وجود دارند. در ادامه شما را با چند نمونه از این روش های کاربردی آشنا می کنیم.

 

نرخ تبدیل چیست دردیجیتال مارکتینگ

 


جذب بیشتر کاربران

 


همیشه اولین و مهم ترین هدفی که می تواند به افزایش فروش و سودآوری منجر شود، جذب صحیح و اصولی کاربران است. نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ می تواند این کار را به شکلی موثر برای شما انجام دهد. اگر در این حوزه اطلاعات کافی داشته باشید و با دانش روز پیش بروید، می توانید در مدت زمان کوتاهی کاربران زیادی را به سایت خود جذب کرده و نرخ تبدیل را افزایش دهید. 


تبدیل کاربران به مشتری هدفمند و وفادار

 


هدف ما از جذب کاربر، تنها افزایش بازدید از سایت نیست. در واقع ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا با استراتژی های درست بازاریابی افراد را مجاب به بازدید از سایت کنیم تا از این طریق به هدفی که مطلوبمان هست برسیم. بسیاری از سایت ها به دنبال این هستند که از کاربران ورودی به سایت مشتریان هدفمند و وفادار بسازند. 
اگر میلیون ها بازدیدکننده از سایت داشته باشید اما درصد کمی از آن ها، آنچه که می خواهید را انجام دهند، قطعا نرخ تبدیل کمی داشته و به سودآوری نیز نخواهید رسید. پس یکی از دلایل مهم بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، تبدیل کاربران به مشتریان هدفمند است. 


افزایش نرخ بازگشت سرمایه

نرخ تبدیل چیست دردیجیتال مارکتینگ


شما برای تبلیغات و افزایش نرخ تبدیل سایت قطعا بودجه و هزینه مشخصی را در نظر می گیرید. این هزینه ها برای هر شرکتی متفاوت از دیگری است. زمانی که نرخ تبدیل سایت شما به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند، ROI سایت شما نیز به همان میزان روند صعودی به خود می گیرد. 
ROI یا نرخ بازگشت سرمایه زمانی اتفاق می افتد که شما به سودآوری قابل توجهی رسیده اید و از این طریق، سرمایه شما برای تبلیغات، مجددا به شما بازگردانده می شود.


بهینه سازی تبلیغات

 


اگر بتوانید به روشی درست و اصولی نرخ تبدیل سایت خود را بهینه سازی کنید، دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد برای تبلیغات نخواهید داشت. اگر محصول باکیفیت و کاربردی در اختیار کاربران خود قرار دهید، آن ها بدون نیاز به تبلیغات بیشتر شما، از خدمات و محصولاتتان استفاده خواهند کرد و حتی امکان اینکه شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند نیز وجود خواهد داشت. بنابراین شما با تمرکز بر روی بهینه سازی نرخ تبدیل می توانید بدون هزینه اضافی برای تبلیغات، فروش بیشتری داشته باشید.


عوامل موثر بر بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

 


خب تا اینجا به اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل در رشد کسب و کار خود پی بردیم. اما چه عواملی بر افزایش نرخ تبدیل سایت و بهینه سازی آن تاثیرگذار هستند؟ در ادامه با این عوامل آشنا می شویم:
•    ایجاد ارزش برای مخاطبان: خدمات رسانی و فروش محصول تنها با حضور مشتری معنا و مفهوم واقعی پیدا می کند. تا زمانی که نتوانید برای مشتریان هدف خود ارزش آفرینی کنید، قطعا انتظار سودآوری نیز نباید داشته باشید. یکی از روش های بهینه سازی نرخ تبدیل، ارزش آفرینی است. اینکه مشتری مجاب شود به خاطر خدمات شما، زمان و هزینه خود را صرف کند.
•    هماهنگی با نیاز مشتری: هرچه خدمات و محصولات شما هماهنگی و تطابق بیشتری با نیاز مشتریان داشته باشد و محتوای ارزشمندی برای آن ها تولید کنید، اقداماتی که از سوی آن ها متناسب با خواست شما انجام می شود بیشتر خواهد بود و این می توان به افزایش نرخ تبدیل سایت کمک زیادی کند.
•    اعتماد سازی: اگر می خواهید از هر نظر معتمد کاربران و مشتریان خود باشید، لازم است تا عوامل بی اعتمادی در سایت را به طور کامل حذف کنید. سعی کنید همیشه اعتمادسازی را در اولویت کار خود قرار دهید تا همیشه در ذهن مخاطب بمانید. این کار به بهینه سازی نرخ تبدیل سایت نیز قطعا کمک می کند.
•    اجتناب از ابهام: هیچ گاه مبهم بودن و عدم شفافیت در کار باعث جلب نظر مخاطب نمی شود. ایجاد ابهام و سوال برای کاربر، باعث فراری دادن او از سایت می شود. برای اینکه حس ارزشمندی را به مخاطب خود القا کنید، خدمات و فعالیتتان را کاملا شفاف و واضح در اختیار او قرار دهید.

راهکارهایی برای افزایش نرخ تبدیل سایت

نرخ تبدیل چیست دردیجیتال مارکتینگ


اگر می خواهید در زمان خود صرفه جویی کرده و کمی سریع تر نرخ تبدیل سایت را افزایش دهید، از راهکارهایی که در ادامه ارائه می کنیم، می توانید استفاده کنید. 
•    بکارگیری فراخوانی ها: اگر توانمندی این را داشته باشید که از فراخوانی ها یا همان کال تو اکشن ها در موقعیت و مکان مناسب استفاده کنید، می توانید شانس افزایش نرخ تبدیل سایتتان را افزایش دهید.
•    بهبود سرعت سایت: یکی از مواردی که همیشه باعث از دست دادن کاربران یک سایت می شود، سرعت پایین سایت است. عملکرد کند یک سایت می تواند مشتری را از ادامه حضور در سایت منصرف کند. بنابراین یکی از راهکارهایی که باعث حفظ مشتری و به دنبال آن افزایش نرخ تبدیل سایت می شود، بهبود سرعت سایت است. اگر صفحات مختلف سایت شما برای باز شدن به زمانی بیشتر از 3 یا 4 ثانیه نیاز داشته باشند، چیزی نزدیک به 40 درصد از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد.
•    استفاده از بازخوردهای دیگر خریداران: ثبت نظرات و پیشنهادات مشتریان قبلی می تواند به ایجاد حس اعتماد در کاربران جدید کمک زیادی کند.
•    ریسپانسیو کردن سایت: یکی دیگر از راهکارهای موثر که در افزایش نرخ تبدیل سایت تاثیر زیادی دارد، ریسپانسیو یا واکنش گرا کردن سایت است. این کار باعث می شود تا سایت شما در هر پلتفرمی قابلیت نمایش داشته باشد و خدمات شما در اختیار کاربران گوشی موبایل نیز قرار گیرد.

 

 

روش های بهینه سازی نرخ تبدیل

همه افرادی که در حوزه وب فعالیت می کنند سعی دارند همه چیز را به شکلی چیدمان و برنامه ریزی کنند که بتوانند مخاطبان بیشتری را مجاب کرده تا اهداف مورد نظر آن ها را انجام دهند. به عنوان مثال شما قصد دارید تنها با ترغیب کردن کاربران برای ثبت نام در وبسایت نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. برای اینکار می بایست اقداماتی انجام دهید تا کاربران مشتاق شوند از خدمات سایت شما استفاده کرده و یا محتوای آن را مطالعه کنند. 

پس یکی از اقدامات برای بهینه سازی نرخ تبدیل، استفاده از محتوای مفید و ارزشمند است. محتوایی که برای کاربران مفید و کاربردی باشد. یک محتوای یونیک و منحصر به فرد که به جذب بیشتر کاربران کمک کند. در ادامه بیشتر روش های بهینه سازی نرخ تبدیل را مورد بررسی قرار می دهیم.

ارزش آفرینی

قطعاً کسب و کار اینترنتی هم مانند کسب و کارهای سنتی به صورت مبادله کالا یا یک نوع معامله دوطرفه انجام می شود. معامله‌ای که هر دو طرف می بایست احساس بُرد داشته باشند تا  در آن احساس رضایت کاملاً موج بزند. در حوزه دیجیتال مارکتینگ مدیران  کسب و کار برای اینکه بتوانند این احساس برد-برد را در خود و کاربرانشان ایجاد کنند باید به روش های مختلف اقدام به ارزش آفرینی کنند.

این که شما به چه نحوی برای کاربران خود ارزش‌آفرینی می کنید در جلب نظر آن ها و افزایش نرخ تبدیل تاثیر بسزایی دارد. منظور ما این است که کاربران زمانی که می خواهند از خدمات و محصولات شما استفاده کنند تمایل دارند بدانند که قرار است چه چیز  ارزشمندی به دست آورند؟ اینکه شما چه وجه تمایزی نسبت به دیگر رقبا دارید برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. پس شما برای بهینه سازی نرخ تبدیل خود در قدم نخست می بایست اقدام به ارزش آفرینی برای کاربران کنید.

مشتری باید مطمئن شود که هزینه ای که برای خرید محصولات یا خدمات شما پرداخت می کند یا زمانی که برای وقت گذراندن در وبسایت شما در نظر می‌گیرد  واقعا ارزشش را دارد. بنابراین شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که کاربران مجاب شوند تا زمان و هزینه خود را صرف کالا یا خدمات شما کنند.

اگر محتوایی برای کاربران خود منتشر می کنید، فایل آموزشی خاصی را برای آن ها در نظر می گیرید، یا تصمیم دارید محصولی را به آن ها عرضه کنید، بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که این خدمات چه مزیتی برای کاربران دارند؟ اگر نمی توانید به این سوال پاسخ درستی دهید لازم است در محتوا و محصولات خود تغییراتی ایجاد کنید.

مرتبط بودن

وقتی کاربران وارد وب سایت شما می شوند یا می خواهند از خدمات بازاریابی آنلاین شما بهره مند شوند قطعاً یک پیش فرض قبلی دارند. بهتر است محتوا، خدمات و محصولات شما دقیقاً همان چیزی باشد که کاربران انتظارش را دارند. در صورتی که خدمات شما با درخواست و نیاز مشتریان مرتبط نباشد قطعا آنها تمایلی به استفاده از خدمات شما نخواهند داشت.

اگر می خواهید کاربران اهدافی که شما در سر دارید را انجام دهند لازم است ارزش پیشنهادی شما با انتظارات کاربران تطابق و هماهنگی داشته باشد. به هر اندازه که در این مورد موفق تر عمل کنید قطعاً نرخ تبدیل شما نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. 

شفاف بودن

در دنیای اینترنت که همه چیز به صورت غیر حضوری انجام می شود  برای جلب اعتماد کاربران می بایست تلاش بیشتری داشته باشید. هرگونه ابهام در ارائه محتوا یا محصول می‌تواند باعث سردرگمی بیشتر کاربران شود. هر هدفی که از ارائه خدمات به کاربران دارید بهتر است کاملاً شفاف و واضح به آن ها نشان داده شود. در غیر این صورت به احتمال زیاد درصد زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد.

کاربرانی که بعد از ورود به سایت شما با حجم انبوهی از اطلاعات و محتواهای مبهم و سردرگم کننده روبرو می شوند قطعاً تمایلی به ادامه فعالیت در آن نداشته و سایت را ترک می کنند. این موضوع قطعا تاثیر منفی بر روی عملکرد وب سایت شما خواهد داشت. بنابراین برای بهینه سازی نرخ تبدیل خود حتماً شفافیت را در تمامی مراحل کار در نظر داشته باشید.

اعتماد سازی

این روزها کاربران هوشیارتر و آگاه تر از قبل هستند. با وجود منابع اطلاعاتی بی شماری که در دسترس آن ها قرار گرفته هر فردی می‌تواند به راحتی به آنچه که می خواهد دست پیدا کند. در این میان کسب و کارهایی هستند که با ارائه اطلاعات غیر معتبر و تقلبی سعی در جلب نظر مخاطبان دارند. بهتر است بدانید که چنین عملکردی قطعاً می‌تواند اعتماد کاربران را از شما سلب کرده و از اعتبار برند شما بکاهد.

این خلاقیت و هوشمندی شما را می رساند که بتوانید در ارائه محتوا و اطلاعات از منابع معتبر و موثق استفاده کنید. هرچه بتوانید در این زمینه تخصصی تر عمل کنید، قطعاً نظر کاربران بیشتر جلب شده و اعتماد آن ها به برند شما افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که احساس می کنید در وبسایت شما یا خدمات بازاریابی آنلاینتان مواردی وجود دارند که موجب بی اعتمادی کاربران می شوند بهتر است در اسرع وقت اقدام به حذف یا اصلاح این موارد کنید. برای اینکه نسبت به رقبا متمایز باشید و در زمینه کاری خود به یک برند معتبر و مطمئن تبدیل شوید همیشه صداقت، صحت و درستی را در راس کارهای خود قرار دهید.

جلب توجه

این روزها مجاب کردن کاربران برای اینکه در میان بیشمار وبسایت مختلف به سایت شما مراجعه کنند کار سخت و طاقت فرسایی است. البته با رعایت برخی ترفندها و تکنیک های خاص می توانید این عمل به نظر غیر ممکن را به راحتی ممکن کنید. برای جلب توجه تنها نیاز به کمی خلاقیت و ایده پردازی است. اگر بتوانید عملکرد رقبای خود را به طور دقیق آنالیز و بررسی کنید و نقاط قوت آن ها را کشف کنید، می توانید به این موضوع پی ببرید که کاربران معمولاً به چه مطالب و چه مواردی توجه بیشتری نشان می دهند.

آنالیز رفتار کاربران به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی در ذهن بپرورانید. باید کاری کنید که کاربران در همان برخورد و نگاه اول توجهشان به سایت شما جلب شود. در صورتی که در وبسایت شما المان ها یا عناصر  مبهم و سردرگم کننده وجود دارند بهتر است آن ها را حذف کرده و یا در صورت امکان اصلاح کنید. این موارد قطعاً در افزایش نرخ تبدیل سایت شما تاثیر گذار خواهند بود.

ایجاد ضرورت

شما باید برای بهره مندی کاربران از خدمات و محصولاتتان ضرورت ایجاد کنید. به عنوان مثال شما قصد دارید یک محصول خاص را در مدت زمان مشخصی به فروش برسانید. برای این کار یک تخفیف مشخص بر روی قیمت کالا در نظر می گیرید و به کاربران خود می گویید که تا یک بازه زمانی معین می توانند از این تخفیف بهره مند شوند.

این یک نوع ایجاد ضرورت برای کاربران است که می‌توانند برای بهره مندی از تخفیفات، محصول را به سرعت خریداری کنند. این تنها یک مثال واضح و مشخص برای ایجاد ضرورت بود. شما می‌توانید بسته به اهدافی که برای کسب و کار خود در نظر دارید به روش های مختلفی در کاربران ایجاد ضرورت کرده و آن ها را مجاب به استفاده از خدمات و محصولات خود کنید.

این نیز یکی دیگر از روش های موثر برای بهینه ‌سازی نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ بود که با آن آشنا شدیم. هر کدام از روش های یاد شده می توانند در جایگاه خود بسیار موثر و کاربردی باشند. سعی کنید به طور مداوم فعالیت‌ها و اقدامات خود را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در صورت نیاز تغییراتی را بر روی وبسایت خود اعمال کنید. پس از ایجاد تغییرات، رفتار کاربران را سنجیده و ببینید که این تغییرات تا چه اندازه در افزایش نرخ تبدیل سایت موفق عمل کرده اند. به این شکل شما می توانید سریع تر به اهداف خود برسید.

افزایش سرعت سایت

همه شما به دنبال این هستید تا کاربران بعد از جذب و ورود به سایت مدت زمان بیشتری در آن  وقت سپری کنند. یکی از عواملی که می‌تواند باعث فراری دادن کاربران از وبسایت شود سرعت پایین سایت است. اگر تمامی اقدامات لازم را برای بهینه سازی وب سایت خود انجام دهید اما به سرعت آن توجه نداشته باشید مطمئن باشید که کاربران به سرعت سایت شما را ترک خواهند کرد. در نتیجه شما نمی توانید نرخ تبدیل سایت خود را افزایش داده و بهینه سازی کنید.

بهترین و زیباترین وب سایت ها نیز با وجود سرعت کند و پایین، در  جذب کاربران با شکست مواجه خواهند شد. آمارها حاکی از آن است که وب سایت هایی که سرعت پیمایش و بارگذاری آن ها بیش از سه ثانیه طول می کشد حداقل ۴۰ درصد از کاربران خود را از دست می دهند. برای افزایش سرعت سایت نیز راهکارهای زیادی وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کاهش حجم تصاویر، بهینه سازی محتوای سایت، غیر فعال کردن افزونه های غیر ضروری، پاکسازی داده‌های سایت و... اشاره کرد. 

استفاده از فراخوانی

یکی دیگر از روش های جالب و کاربردی برای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت استفاده از فراخوانی های درست و به جا است. فراخوانی یا کال تو اکشن یک اقدام بسیار موثر و ارزشمند در دیجیتال مارکتینگ است. اهداف اصلی آن مجاب کردن و ترغیب کردن کاربران برای انجام یک عمل خاص است. اگر بتوانید در بخش‌های مختلف سایت خود به شکلی اصولی و درست از فراخوانی و کال تو اکشن استفاده کنید می‌توانید شانس خود را برای افزایش نرخ تبدیل سایت افزایش دهید.

تاییدیه مشتریان قبلی

یکی از راه های بسیار ساده و جالب که می‌تواند برای تمامی کسب و کارهای مختلف با هر نوع اهداف بیزینسی بسیار کاربردی باشد استفاده از تاییدیه مشتریان قبلی در وب سایت است. معمولا مدیران وب سایت شرایطی را در سایت خود فراهم می‌کنند تا کاربرانی که تجربه خرید یا استفاده از خدمات و محصولات سایت مورد نظر را داشته اند بتوانند نظرات خود را در این بخش ثبت کنند.

به این شکل مشتریان جدیدی که  به تازگی وارد سایت شده اند می توانند از تاییدیه ها و نظرات مثبت کاربران قبلی استفاده کنند. این یک نوع  اعتماد سازی در کاربران است که به شکل غیر مستقیم تاثیرات مثبتی بر ذهنیت آن ها  نسبت به محصولات و خدمات شما خواهد داشت. می دانید که برای تبدیل کردن کاربران به مشتریان بالقوه و تحقق اهداف خود لازم دارید تا حس اعتماد را در آن ها برانگیزید.

بهینه سازی تجربه کاربری سایت

بهینه سازی تجربه کاربری سایت یا همان UX شرایطی را ایجاد می کند تا کاربران پس از ورود به صفحات مورد نظر خود تجربه قابل قبولی از کار با سایت داشته باشند. به عنوان مثال اگر قرار است محصولی را به کاربران عرضه کنید، باید صفحات فروش محصول را به شکل کاملاً جذاب و کاربردی بهینه سازی کنید. به نحوی که کاربران بتوانند به راحتی و بدون هیچ گونه چالش و مشکلی محصول مورد نظر خود را به سبد خرید خود افزوده و در نهایت عملیات پرداخت آنلاین را انجام دهند.

در صورتی که کاربران تجربه خوبی از کار با سایت شما نداشته باشند و نتوانند به راحتی به اهداف خود برسند، شما نیز نمی توانید انتظار داشته باشید که نرخ تبدیل سایتتان افزایش پیدا کند. پس هر اقدامی که برای بهینه سازی تجربه کاربری سایت لازم است را در دستور کار خود قرار داده و به سرعت تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید.

استفاده از امکان جستجوی سریع

یکی از عادت های کاربران پس از ورود به وب سایت های مختلف استفاده از قابلیت جستجوی سریع در آن است. شاید یک کاربر تصمیم به خرید یک لباس خاص با برند خاص داشته باشد. بنابراین به جای اینکه اقدام به پیمایش تک به تک محصولات کند از امکان جستجوی پیشرفته استفاده کرده و با وارد کردن نام یا جنس محصول آن را در میان دسته بندی های مختلف پیدا می کند. به این شکل کاربران در زمان خود صرفه جویی می کنند.

در صورتی که سایت شما از چنین قابلیتی محروم باشد قطعاً مشتریان بسیار زیادی را از دست خواهید داد. پس برای پیشگیری از این اتفاق در قدم نخست سعی کنید سایت خود را به یک سیستم جستجوی قدرتمند و سریع مجهز کرده و همچنین روی عناوین محصولات یا خدماتتان نیز کار کنید. عنوان هر محصول بایستی به گونه ای انتخاب شود که بتوان آن را به راحتی در جستجوی محصولات پیدا کرد.

روش های مختلف پرداخت

قبلا در خصوص اعتماد سازی کاربران و تکنیک های مربوط به آن به طور مفصل صحبت کردیم. یکی از راه های دیگری که می تواند باعث جلب اعتماد بیشتر کاربران شود استفاده از روش‌های مختلف پرداخت است. ممکن است برخی از کاربران به دلیل این که اولین تجربه خرید خود را به صورت اینترنتی دارند در پرداخت آنلاین دچار شک و تردید شوند. برخی دیگر از کاربران نیز به دلیل تجربه های تلخی که از خرید آنلاین داشته‌اند و درگیر کلاهبرداری هایی شده‌اند تمایل به پرداخت آنلاین ندارند.

بنابراین شما برای اینکه بتوانید حس اعتماد آن ها را جلب کنید، لازم است علاوه بر پرداخت آنلاین از روش های دیگری نیز استفاده کنید. از جمله این روش ها می‌توان به پرداخت کارت به کارت یا پرداخت درب منزل اشاره کرد. زمانی که کاربر در زمان پرداخت محصول با این گزینه ها مواجه می شود این حس اطمینان در او ایجاد خواهد شد که خبری از کلاهبرداری و سودجویی نیست. بنابراین با اطمینان و اعتماد کامل اقدام به خرید محصول می کند. این یکی از روش های بسیار کاربردی و موثر در افزایش نرخ تبدیل سایت است.

طراحی ریسپانسیو

همانطور که به خوبی مطلع هستید امروزه کاربران برای انجام فعالیت های روزانه خود بیش از گذشته از گوشی موبایل استفاده می کنند. موبایل همیشه و همه جا در دسترس کاربران است. با در نظر گرفتن این مورد شما بایستی وبسایت خود را به نحوی طراحی کنید که برای تمامی کاربران موبایلی سازگار و هماهنگ باشد. قابلیت به نمایش درآمدن وب سایت برای گوشی موبایل، تبلت و... همان طراحی ریسپانسیو و واکنشگرا است. با این کار شما باعث می شوید تا کاربران بتوانند با هر امکاناتی از خدمات و محصولات سایت شما استفاده کنند. این قطعا در بهینه سازی نرخ تبدیل تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

پشتیبانی دائمی

وقتی شما به طور ۲۴ ساعت در دسترس کاربران باشید و بتوانید در صورت لزوم به سوالات آن ها پاسخی سریع و به جا دهید این امکان را فراهم می کنید تا آن ها بتوانند در هر زمان که نیاز است سوالات خود را پرسیده و با خیالی آسوده اقدام به خرید کنند. برای پشتیبانی دائمی راهکارهای متعددی وجود دارد که یکی از بهترین آن ها، استفاده از چت آنلاین است. چت های آنلاین 24 ساعته بهترین گزینه برای این مورد هستند.

به روز بودن

شما تا زمانی می توانید نظر کاربران را به خود جلب کنید که همیشه محتوا و خدمات خود را به روز و آپدیت نگه دارید. اگر می خواهید به عنوان یک منبع معتبر و موثق شناخته شوید لازم است همیشه خود را به روز نگه دارید تا کاربران به شما و خدماتتان اعتماد بیشتری داشته باشند و همیشه از شما به عنوان یک مرجع اصلی یاد کنند. سعی کنید از محتواهای جدید و روز دنیا استفاده کنید و همیشه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشید.

کمپین های ریتارگتینگ

گاهی اوقات ممکن است مخاطبان پس از ورود به سایت و طی کردن پروسه خرید یک محصول خاص در میانه راه از خرید محصول منصرف شده و سایت شما را ترک کنند. شما باید به دنبال علت این موضوع باشید که چرا کاربر سایت را ترک کرده است. در نهایت با اجرای کمپین های ریتارگتینگ فرد را  مجاب کنید که به سایت شما برگردد. کمپین های تبلیغاتی مختلف بهترین روش و راهکار برای افزایش نرخ تبدیل سایت هستند.

ایمیل مارکتینگ

اگر تمایل دارید تا با یک روش رایگان و آسان نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید، بهتر است از قابلیت‌های ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. اگر پیشنهاد ویژه برای کاربران و مخاطبان خود دارید و تخفیفات خاصی را بر روی محصولاتتان در نظر گرفته اید می توانید با ارسال ایمیل به مشتریان، آن ها را به استفاده از خدمات و محصولاتتان ترغیب کنید.

تحلیل رفتار مشتریان

هیچ چیز به اندازه تحلیل و ارزیابی رفتار مشتریان نمی تواند دید شما را نسبت به نیازهای آن ها باز کند. وقتی عملکرد مشتریان را در وبسایت مورد بررسی قرار می دهید، می توانید به این موضوع پی ببرید که آن ها دقیقاً چه اهدافی را در سر می پرورانند و چه مواردی می تواند باعث جلب توجه یا فراری دادن آن ها شود. برای این مورد می توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کرده و به بهره ‌وری نرخ تبدیل سایت خود کمک بزرگی کنید.

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات