نیچ مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

نیچ مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) در واقع تعریف محصولات و خدمات برای بازارهای کوچک و مشخص می باشد.

نیچ مارکت برای به دست آوردن بخشی از بازار و حفظ وفاداری مشتریان می تواند استفاده شود.

در این مقاله ابتدا شما را معنای لغوی "نیچ" آشنا خواهیم کرد و در ادامه کاربرد و روش های استفاده از آن را معرفی می کنیم

تعریف را با یک مثال آغاز می کنیم، حتما شنیده اید که "محصول ما مشتری‌های خاص خودش را دارد"

مشتری‌ خاص گروهی از افراد یک جامعه هستند که همگی دارای نیاز مشابه به یک محصول دارند.

"نیچ" به دست آوردن بخشی از بازار با نیازسنجی قشر خاص می باشد. دراین روش بازاریابی گروه و نیازی که باید برطرف شود، را مشخص کرده و تنها برای برطرف کردن همان نیاز اقدامات لازم صورت می پذیرد

نیچ مارکتینگ یعنی دست گذاشتن روی بخشی از بازار هدف که رقیب‌های بزرگ‌تر هنوز نیازهای آن‌ها را برطرف نکرده‌اند.

اگر در نیچ مارکتینگ موفق شوید، مشتریان وفادارتری نصیب‌ تان خواهد شد.

اگر به سراغ مخاطب هایی می روید که شاید هیچ وقت کسی به نیاز‌هایشان توجهی نداشته، مطمئن باشید مزیت‌هایی را برایتان به همراه دارد.

نیچ مارکتینگ چیست

چرا باید از نیچ مارکتینگ استفاده شود:

  • مشخص بودن تبلیغات و بازاریابی هدفمندتر
  • تبدیل شدن به برند در مدت زمان محدودتر
  • مشخص تر بودن بازار هدف و مشتریان
  • کاهش هزینه های تبلیغات و فروش
  • تبلیغات با کمک مشتریان
  • افزایش فروش
  • معرفی شعار تبلیغاتی به مخاطبان خاص
  • در جذب مخاطب به بی راهه نمی‌روید
  • بازار رقابتی‌تان خلوت‌تر است
  • رابطۀ قو‌ی‌تری با مخاطبانتان خواهید داشت

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

زمانی که تصمیم می گیرید تا یک حرفه یا کسب و کار آنلاین را استارت بزنید، با چالش ها و مسائل مختلفی رو به رو می شوید. این مسئله که ممکن است در حرفه مورد نظر شما مجموعه های زیادی در حال فعالیت باشند یکی از این چالش هاست. تصور اینکه بازار کاملا اشباع شده و حالا وجود شما در بین رقبای بزرگ تر می تواند کمی کارتان را سخت تر و پیچیده تر کند، ترس و تردیدی در شما ایجاد خواهد کرد که مانع از هرگونه اقدامی برای شروع کار می شود. در اینجا راه حلی به شما ارائه می کنیم تا بتوانید به کمک آن، به این مشکلات و تردیدها غلبه کرده و مسیر خود را با اطمینان بیشتری طی کنید.

نیچ مارکتینگ چیست

راه حل ما، به کار بردن روش نیچ مارکتینگ است. نیچ مارکتینگ به شما کمک می کند تا بتوانید نام تجاری، خدمات و محصولات خود را به صورتی ویژه و منحصر به فرد به مشتریان ارائه کنید و جایگاه خود را در بازار کسب و کار و بین رقبای قدرتمند به خوبی پیدا کنید. این که تجربه کاری، هزینه کردن برای تبلیغات و بازاریابی و کیفیت خدمات جزء مهم ترین فاکتورها برای موفقیت در هر کاری است بدون شک پذیرفته است و اینکه در شروع کار شرایط خود را با کسب و کارهای برتر و باتجربه مقایسه کنید، امری طبیعی است. 

اما امروزه با وجود استراتژی های کارآمدی همچون نیچ مارکتینگ، می توانید در بازار رقابتی کمی هوشمندانه عمل کرده و به نقطه موردنظرتان برسید. استراتژی نیچ مارکتینگ به شما می گوید قبل از هر اقدامی، فضای کسب و کارتان را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و بازار آن را بالا و پایین کنید. مشتریان هدف و نیازهای آن ها را به درستی شناسایی کنید. در نهایت براساس بررسی ها و تحقیقاتی که انجام داده اید، سراغ قسمتی از کار بروید که رقبای قَدَر شما در آن بخش فعالیتی نمی کنند یاحداقل به صورت تخصصی به آن نمی پردازند. 
اصولا هر حرفه و شغلی به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود که صاحبان کسب و کار به دلایلی به تمام جنبه های آن نمی پردازند. آن ها یا تمایلی از خود نشان نداده اند، یا آن بخش ها را ندیده و یا توانایی پرداختن به آن ها را نداشته اند. در هر صورت این وظیفه شماست که برمبنای نیچ مارکتینگ این بخش ها از کار را شناسایی کرده و سعی کنید در آن ها حرفی برای گفتن داشته باشید. این بخش ها، همان قسمت های نیچ و دنج بازار هستند که برای کسب و کار نوپای شما می توانند نقطه عطفی باشند. شما می توانید در این بخش ها، توانمند و مستعد شده و با ارائه خدمات و محصولاتی باکیفیت و کارآمد، خود را به مشتریان هدف معرفی کنید.

 

 

با استفاده از نیچ مارکت براحتی می توانید مشتریان خود را ردیابی کنید، اینکه مشتریان خاص شما از کدام شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می کنند، به چه مطالبی بیشتر علاقمند می باشند و چه روش تبلیغاتی کاربردی تر خواهد بود و بیشترین پاسخ را خواهد داد، را براحتی می توانید مورد بررسی قرار دهید.

در این روش باید حوزه ای که قصد دارید در آن فعالیت نمایید را مشخص نمایید و جامعه آماری خود را محدودتر کنید

به عنوان مثال: فرض کنید که بازار بسیار بزرگی در زمینه بازارهای لوازم آرایشی وجود دارد اما می توانید بازار خود را به فروش محصولات پوستی همچون کرم های گریم محدود کنید.

نیچ مارکتینگ چیست

کار کردن به صورت متمرکز بر روی بخش فروش کرم های گریم، می تواند شما را به یک فروشنده منحصر به فرد و خاص در این حوزه مبدل کند و آن زمان است که مشتریان با مشاهده محصولات حوزه گریم به سرعت نام تجاری و برند شما را به خاطر می آورند.

 

  • تقسیم بندی یا به اصطلاح نیچ کردن بازار در برندهای متفاوت براساس موارد زیر انجام خواهد شد:

  • موقعیت جغرافیایی: براساس شهر و کشور و همینطور موقعیت آب و هوایی
  • داده های روانشناختی: همچون علایق و ارزش‌ها
  • جمعیت شناسی: مواردی همچون سن، درآمد، جنسیت، تحصیلات
  • قیمت: مواردی همچون تخفیف، عمده فروشی

کاربرانی که در هر دسته قرار می گیرند به طبع نیازهای متفاوتی بایکدیگر دارند که این نیاز ها از بخش بزرگ بازار متفاوت تر است. شبکه های اجتماعی نیز بهتر می‌توانند به کمک شما بیایند، در این روش می‌توانید توجه خریداران هدف را به سوی محصولات خود جلب کنید.

 

چطور می توانید جایگاه خود را شناسایی کنید؟

  • ابتدا موضوع خود را مشخص کنید
  • سپس حوزه فعالیت خود را به زیرشاخه‌های ریزتر تقسیم کنید
  • توجه داشته باشید که هر زیر شاخه حتی‌ می‌تواند زیر شاخه‌های مخصوص به خود را داشته باشد.
  • در واقع اشتراکاتی که برای باقی می ماند، همان جایی است که کار اصلی شما شروع می شود.
  • "قاعده کلی این است که اگر نمی‌توانید زیر‌شاخه‌های بیشتری اضافه کنید احتمالا به بازار هدف یا نیچی که مدنظر داشته‌اید رسیده‌اید"

  • "نیچ مارکتینگ یک استراتژی برای رسیدن هر چه سریع‌تر به بازاری بزرگ‌تر در یک حوزه خاص است."

نیج به شما کمک کمی کند تا به دلیل موضوع بسیارعمومی در بین رقیبان بزرگ، دیده نشوید.

 

مزایای نیچ مارکتینگ

در نیچ مارکت حضور مشتری‌های کمتر به معنای فرصت بیشتر برای ارتباط نزدیک‌تر با آنها خواهد بود.

در این روش به راحتی متوجه نیازهای خاص مشتریان خواهید شد و ارتباط بهتری با آنها برقرار می‌کنید.

تعامل بهترمشتریان با کسب و کار شما به دلیل اینکه خواسته های آنها به خوبی تامین می شود و این امر باعث تکراردر خریدهای بعدی خواهد شد

افزایش ظرفیت خرید مشتریان به دلیل اینکه هرچه عرضه می شود متناسب با نیاز آنان بوده و این امر، ظرفیت بیشتری برای خرید کالا و خدمات شما را شامل می شود.

در روش نیچ مارکت قیمت گذاری برای محصولات و خدمات با شرایط بهتری صورت می پذیرد چون با رقبای کمتری روبرو هستید.

هرچه که کسب‌و‌کار شما تخصصی‌تر باشد رقبای کمتری خواهید داشت. هنگامی‌ که به شکلی زیرکانه یک مزیت رقابتی نیز برای خود تعریف کنید برنده اصلی خواهید بود و رقبای محدود شما باز هم محدودتر می‌شوند.

به کمک استراتژی نیچ مارکتینگ می توانید جایگاهی ویژه برای خود در بازار ایجاد کنید. تمایز شما نسبت به دیگر رقبا باعث می شود با گسترده تر شدن دایره رقابت، همچنان با قدرت اولیه در ذهن مخاطبین بمانید و از حوزه کاری خود محافظت کنید.

نیچ مارکتینگ به شما کمک می کند تا در کسب و کارتان برجسته و سرآمد شوید. این یعنی شما خدمات و محصولاتی را به مشتریان ارائه می کنید که دیگر مجموعه ها از انجام آن ناتوان و عاجز هستند. این اتفاق، امتیاز برند و نام تجاری شما را در بین مصرف کنندگان افزایش می دهد.

به کار بردن تکنیک نیچ مارکتینگ باعث می شود تا شما تمام زمان، هزینه و تمرکز خود را به صورت کامل بر روی یک حوزه خاص بگذارید. این یعنی متخصص شدن و حرفه ای شدن در یک زمینه که در نهایت به موفقیت چشمگیر شما منجر می شود، کاری که شاید بسیاری از رقبای شما در آن شکست خورده باشند.

نیچ مارکتینگ نسبت به دیگر فعالیت ها، راحت تر و کم هزینه تر انجام می شود. اگر شما بخواهید برای پیشبرد کسب و کارتان فعالیت های زیادی انجام دهید و مدام به دنبال تنوع محصول باشید، احتمال شکست بیشتر است. اما در صورتی که به دنبال ارائه خدمتی خاص باشید، قطعا کیفیت، کارایی و اثرگذاری شما بر روی مشتریان بیشتر خواهد شد و این کار پروسه راحت تر و ارزان تری نسبت به فعالیت های همه جانبه دارد.

نیچ مارکتینگ برخلاف تصور بسیاری از افراد، کسب و کار را به سوددهی بالایی می رساند. زمانی که شما تمام تمرکز خود را بر روی یک هدف مشخص می گذارید و توجهتان را به گروه خاصی از مشتریان معطوف می کنید، قطعا خدمات رسانی شما نیز با کیفیت بهتری انجام خواهد شد. این مورد، باعث جلب اعتماد و رضایت خاطر مشتریان می شود و در نهایت آن ها با رضایت خاطر حاضر به پرداخت هر هزینه ای جهت دریافت خدمات و محصولات شما هستند. اینکه شما بتوانید نیاز ویژه مشتری را به طور کامل برطرف کنید، در کوتاه مدت کسب و کارتان را به سوددهی بالایی خواهد رساند.

نیچ مارکتینگ ضمانت موفقیت شماست. در صورتی که قبل از شروع کار، تحقیقات و بررسی هایتان را به طور دقیق و کامل انجام داده باشید و روند کاری را برای خود پیچیده و سخت نکنید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که این استراتژی شما را به موفقیت قطعی می رساند.

نیچ مارکتینگ در مقایسه با دیگر کسب و کارهای رقابتی، احتیاجی به سرمایه گذاری کلان ندارد. شما برای کار خود نیاز به تبلیغات بسیار گسترده و متنوع ندارید تا مخاطبین هدفتان را پیدا کنید. به کمک نیچ مارکتینگ می توانید با هزینه ای به مراتب کمتر، خدمات بازاریابی و تبلیغاتی خود را انجام داده و آن ها را به صورت مستقیم در اختیار مشتریان بالقوه که از قبل شناسایی شده اند، قرار دهید. این روش بازدهی بیشتری خواهد داشت و در نهایت شما اطمینان دارید که درصد زیادی از مشتریان از خدمات و محصولاتتان استفاده می کنند.

از آن جایی که بازاریابی، تبلیغات و فعالیت شما در بخش کوچکی از بازار انجام می شود، خطرات و ریسک کار برایتان کمتر خواهد بود

 

مراحل رسیدن به یک نیچ مارکت خوب

هر چقدر هم که رقابت زیاد باشد با نیچ مارکتینگ باز هم می‌توانید بازار خود را ایجاد کنید. با کشف و برآورده کردن نیازهایی که مورد توجه قرار نگرفته است براحتی می توان بازارهای جدید ایجاد کرد.

خب در ابتدا باید به دنبال نیچ مارکت محصولات خود باشید اما توجه داشته باشید، پیش از انتخاب جاویژه، اطمینان حاصل کنید که بازار هدف شما در حدی است که شما را به سود خواهد رساند. در غیر اینصورت توصیه می شود محصولات یا بازار هدف خود را تغییر دهید تا گروه هدف خاص خود را داشته باشید

برای حضور موفق در بازاریابی جاویژه (نیچ مارکتینگ)، نیاز به نکاتی است که قبل و در حین کار باید رعایت کنید; حال باید بررسی کنیم که رسیدن به یک نیچ مارکت چه مراحلی را شامل خواهد شد:

  • تحقیقات خود را کامل کنید:

همیشه بازاریابی موفق تحقیقات کاملی را به همراه دارد. مدام در حال جمع آوری اطلاعات مخاطبان خود باشید و اطلاعات جدید از علایق آنها کسب کنید

تحقیقات نیز کاری نیست که در یک مرحله انجام شده و کنار گذاشته شود. همیشه باید برنامه‌ای برای کسب اطلاعات به روز و ارزشمند از مشتریان و نیازهای آنها داشته باشید.

  • جاویژه‌ خود را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

همیشه در جریان مکالمات نیچ مارکت خود باشید. مباحثی که بین مخاطبانتان مطرح می باشد را بررسی کنید. نظرات مثبت و منفی آنان را مورد ارزیابی قرار دهید. نظرات مخاطبانتان را در رابطه با رقبایتان مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید خدمات بهتری ارائه دهید

  • با جاویژه خود وارد گفتگو شوید

حال وقت آن رسیده که خود را بطور کامل به مشتریانتان معرفی کنید، در ابتدا خیلی ساده شروع کنید. پس از معرفی وقت آن می‌رسد که کمی بیشتر از خودتان تعریف کنید و کسب و کار خود را به این افراد معرفی کنید.

آرام آرام پیش بروید و پیشنهاد خود را در حد یک جمله و در قالب موضوع ایمیل، عنوان مقاله و ... به آنها ارائه دهید. مخاطبان را از لحاظ ذهنی برای معرفی محصول آماده کنید.

در این بخش مخاطب‌هایی که جذب می‌کنید، منتظر محصولات شما هستند.

  • دانش کافی:

برای موفقیت در نیچ مارکتینگ باید درک درستی از صنعت و کسب‌ و‌ کار خود داشته باشند که روش های بازاریابی زیادی وجود دارد که می تواند در این امر به شما کمک کند.

هیچ گاه رقبای خود را دست کم نگیرید و همیشه با به روز بودن اطلاعات از رقبای خود پیشی بگیرید.

  • تطبیق پذیری:

برندهایی که با استراتژی نیچ‌مارکتینگ کار می‌کنند باید به دنبال روش‌هایی باشند که مناسب مشتریان آنها است.

به عنوان مثال برخی مشتریان پاسخگوی ایمیل‌ می باشند اما در صورتی که در بازاری دیگر ارتباط بهتری با ویدئو برقرار می‌کنند.

 

 

 

نیچ مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جاویژه، اساسا مراحل زیر را شامل می‌شود:

باید یک سایت داشته باشید. در ابتدا می توانید از قالب های آماده کمک بگیرید

  • تولید محتوا کنید

برای وبسایت خود تولید محتوا کنید، ممکن است خود شما مسئول تولید محتوا باشید یا آن را به شخص دیگری واگذار کنید. اما مرتب برای سایت خود محتوا تولید کنید. محتوایی که برای مخاطبین شما باشد. تولید محتوا کاری سخت و زمانبر خواهد.

  • بهینه سازی سایت

به سئوی سایت خود اهمیت دهید. سئو سایت کاری همیشگی است. باید سئو نیز بخشی از کار شما باشد. اگرچه بدون فعالیت در فضای مجازی نیز می‌توانید در نیچ مارکتینگ موفق شوید اما بدون تولید محتوای جذاب در فضای مجازی بخش بزرگی از مشتریان را از دست می‌دهید.

  • تولید محصولات

همانطور که در بالا ذکر شد اگر در بخش تحقیقات به‌ خوبی عمل کرده باشید، محصول و خدماتی را که در این مرحله معرفی می‌کنید، به‌ خوبی برای شما سودآور خواهد بود و این کار بازاریابی را به‌ مراتب راحت تر می‌سازد.

به مشتریان راضی خود همانند یک “گنج” نگاه کنید. توجه داشته باشید که تولید محصولات کمتر با کیفیت بالاتر بهترین گزینه است؛ به این شکل انتخاب را هم برای مشتری آسان‌تر می‌سازید.

در صورتی که در شروع کار با محدودیت روبه رو هستید یا رقبای بزرگی دارید، منطقی این است که با یک بازار جاویژه شروع کنید. بعد از آن، به سراغ بازارهای دیگر بروید.

  • ترافیک سایت را به فروش تبدیل کنید

نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید. بطور مستمر سایت را بهینه کنید و تولید محتوا داشته باشید سعی کنید تا کاربری سایت خود را ساده تر کنید تا بعد از چند ماه نتایجی را که باید بگیرید.

اطلاعاتی را که اصولا مشتریان به دنبال آن هستند را در اختیارشان قرار دهید و با آنها ارتباط مستمر داشته باشید. این احساس را به آنها بدهید که برای شما ارزشمند هستند.

 

و اما سخن آخر

هیچ کسب و کاری وجود ندارد که منابع مالی نامحدود را برای کسب و کار خود در نظر بگیرد یا این تفکر اشتباه است که مخاطبان زیاد با انواع خواسته‌ها و نیازها، بازار بهتری برای کسب و کار شما خواهد بود. پس سعی کنید تا با انتخاب هوشمندانه بهترین بخش بازار، که متناسب با شرایط و امکانات و منابع شما است کار را پیش ببرید.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات