اهمیت گوگل لایت هاوس

اهمیت گوگل لایت هاوس

کسب و کارهایی که در فضای اینترنت مشغول به خدمات رسانی هستند، معمولا جو رقابتی شدیدی را تجربه می کنند. آن ها می بایست برای جذب بیشتر کاربران، سایتی کاملا اصولی و بهینه طراحی کنند و به صورت مداوم روی عملکرد آن نظارت داشته باشند تا از این طریق بتوانند از رقبای خود پیشی گرفته و به رتبه های برتر گوگل برسند. راهکارهای زیادی وجود دارند که بتوان از طریق آن ها به یک سایت مطلوب رسید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانید وضعیت سایت خود را بررسی کرده و به نوعی از دید موتور جستجوی گوگل به سایت خود نگاه کنید؟ گوگل ابزارهای زیادی را در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم از طریق آن، شرایط سایت خود را بهبود ببخشیم. گوگل لایت هاوس یکی از این ابزار است که در این مطلب قصد داریم به اهمیت استفاده از آن بپردازیم.

گوگل لایت هاوس چیست؟

قبل از اینکه به اهمیت گوگل لایت هاوس در پیشبرد اهداف سایت بپردازیم، می خواهیم ابتدا با تعریف آن آشنا شویم و ببینیم این پلاگین دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد. کسب موفقیت در دنیای وب مستلزم این است که شما بتوانید با ابزارها و امکاناتی که در اختیارتان گذاشته می شوند به نحو احسنت استفاده کرده و از آن ها در جهت رشد سایت خود بهره ببرید. گوگل لایت هاوس یکی از بهترین ابزاری است که در این مورد می توانیم به آن اشاره کنیم که شاید بسیاری از فعالان فضای مجازی با روش کار آن آشنا نبوده و از اهمیت آن در ارتقای رتبه سایت آگاه نباشند.

گوگل لایت هاوس (Lighthouse)  یک ابزار متن باز و رایگان است که به شما کمک می کند اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت سایت و چگونگی بهبود آن بدست آورید. در واقع این ابزار به تحلیل و آنالیز سایت شما پرداخته و در نهایت گزارشی از مشکلات و نکاتی که می بایست در هر صفحه از سایت رعایت شوند به شما ارائه می کنند. در نتیجه به کمک این اطلاعات می توانید به خوبی متوجه شوید که موتور جستجوی گوگل دقیقا چه نظری در مورد سایت شما دارد و کدام یک از بخش های آن را تایید نمی کند.

گوگل لایت هاوس همچنین راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت به شما می دهد. مگر شما برای تحقیق کلمات کلیدی نیاز به ابزارهایی خاص ندارید؟ یا برای نصب ابزارهای مختلف روی سایت از گوگل تگ منیجر استفاده نمی کنید؟ این ها در واقع میانبری هستند برای اینکه بتوانید زودتر به اهداف خود برسید. در مورد کیفیت صفحات وب نیز همین استراتژی به کار می رود. اینکه ابزاری به نام گوگل لایت هاوس وجود داشته باشد که بتوانید به کمک آن عملکرد هر صفحه از سایت را مورد بررسی قرار داده و نقاط ضعف آن را برطرف کنید.

اهمیت گوگل لایت هاوس

اگر با کاربردها و مزایای گوگل لایت هاوس به خوبی آشنا باشید، قطعا زمان را از دست نداده و به سرعت به سراغ این ابزار کاربردی می روید. گوگل لایت هاوس وسیله ای است برای هموار کردن مسیر پیشرفت سایت. این ابزار در زمان شما صرفه جویی می کند و با آنالیز تخصصی سایت به شما می گوید که ایرادات کار در چه بخش هایی هستند و چه فاکتورهایی را می بایست تغییر داده یا بروزرسانی کنید.

این ابزار در ورژن ها و نسخه های مختلفی به بازار عرضه شده اند که در آخرین نسخه ارائه شده از آن، شما می توانید شرایط سایت خود را از نظر وضعیت سئو نیز مورد بررسی قرار دهید و این تحولی شگرف در رشد و توسعه امکانات وب سایت شما ایجاد می کند.

گاهی اوقات بسیاری از افرادی که مدیریت یک وب سایت را بر عهده دارند، با وجود عملیات مختلفی که روی سایت خود انجام می دهند، همچنان بازخوردهای خوبی از موتور جستجوی گوگل دریافت نکرده و موفق به کسب رتبه قابل قبول در گوگل نمی شوند. این مسئله می تواند کلافگی زیادی ایجاد کند و زمان زیادی را از طراح سایت بگیرد تا بالاخره به نقاط ضعف کار پی ببرد. وجود ابزار گوگل لایت هاوس بسیاری از مشکلات این چنینی را رفع می کند.

در واقع شما می توانید به کمک این ابزار به راحتی هر موضوع، المان، محصول یا محتوایی که در سایتتان برای گوگل قابل قبول نیستند را پیدا کرده و آن ها را برای ربات های گوگل بهینه کنید. همچنین به کمک این ابزار می توانید نقاط مثبت سایت را تقویت کرده و گسترش دهید. با وجود این قابلیت ها، سایت شما سریع تر رشد کرده و می تواند زودتر به رتبه های برتر گوگل دست پیدا کند.

موضوعات مهم در گوگل لایت هاوس

امتیازی که ابزار گوگل لایت هاوس به سایت شما می دهد، در واقع همان امتیازی است که گوگل برای سایتتان در نظر می گیرد. در واقع اهمیت گوگل لایت هاوس از همینجا مشخص می شود. موتور جستجوی گوگل توجه زیادی به نتایج گوگل لایت هاوس دارد و بر اساس آن رتبه سایت را تعیین می کند. پس بایستی سعی کنید روش کار با این ابزار را فرا گرفته و از بررسی ها و ارزیابی های آن در جهت بهبود سایت خود نهایت استفاده را داشته باشید. گوگل لایت هاوس روی چند موضوع خاص تمرکز می کند که این موضوعات به شرح زیر هستند:

  • عملکرد (Performance)
  • بهترین شیوه ها (Best Practices)
  • دسترسی (Accessibility)
  • سئو (SEO)
  • برنامه های وب پیشرو (PWA)

گوگل لایت هاوس می تواند در موارد زیر توصیه های کاربردی و مفید زیادی را به شما ارائه کند.

  • تجربه کاربری UX
  • رابط کاربری UI
  • وضعیت سئوی سایت
  • عملکرد سایت
  • سطح امنیت سایت
  • کارایی سایت
  • و راهکارهایی برای کاهش هزینه های نگهداری سایت

عملکرد (Performance)

یکی از مهم ترین فاکتورها در بهینه سازی سایت و کسب رتبه برتر از گوگل، افزایش سرعت سایت است. گوگل لایت هاوس (فانوس دریایی گوگل)، به صورت تخصصی روی این موضوع کار می کند و سرعت سایت را مورد ارزیابی قرار می دهد. در واقع تمرکز ابزار گوگل لایت هاوس روی این مسئله است که کاربران در چه مدت زمانی می توانند به محتوای وب سایت دسترسی داشته باشند و این اتفاق با چه سرعتی برای آن ها رقم می خورد؟ گوگل لایت هاوس یا فانوس دریایی گوگل برای تحلیل سرعت سایت موارد زیر را در نظر دارد:

  • First Contentful Paint: مربوط به مدت زمانی است که طول می کشد تا یک تصویر یا متن برای کاربران به نمایش درآید.
  • First Meaningful Paint: مربوط به مدت زمانی است که طول می کشد تا محتوای اصلی صفحه موردنظر برای کاربران به نمایش درآید.
  • Speed Index: این مورد مربوط به سرعت بارگذاری محتوای سایت است.
  • Time to Interactive: مربوط به زمانی است که صفحه موردنظر به طور کامل روی سایت بارگذاری شده و کاربران می توانند با آن در تعامل باشند.
  • Total Blocking time: به مجموع مدت زمانی می گویند که یک صفحه خاص مسدود شده و کاربران نمی توانند با آن در تعامل باشند.
  • Cumulative Layout Shift: مربوط به مقدار محتوایی است که پس از رندر شدن یک صفحه خاص، در آن صفحه به حرکت درمی آید.

راهکارهای بهبود عملکرد سایت

گوگل لایت هاوس برای اینکه بتواند عملکرد سایت شما را بهبود ببخشد، راه حل هایی را به شما پیشنهاد می دهد که می توانید با استفاده از آن ها، به سایتی بهینه تر دست پیدا کنید. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کاهش مدت زمان لازم برای بارگذاری سایت به کمک کاهش حجم تصاویر، حذف مطالب غیر ضروری، حذف افزونه های غیر ضروری و...
  • پاکسازی فایل های جاوا اسکریپت و CSS
  • حذف برخی از منابع مسدود کننده رندرها که این عوامل هم باز مربوط به دستورهای CSS و جاوا اسکریپت هستند.
  • پیشگیری از ریدایرکت شدن
  • ارزیابی مدت زمان پاسخگویی سرور
  • کاهش سرعت بارگذاری موضوع اصلی سایت
  • کم کردن وزن کلی بایت ها
  • عقب انداختن بارگذاری تصاویر خارج از صفحه
  • استفاده نکردن از تصاویر بسیار بزرگ
  • فشرده سازی متون سایت
  • کاهش مدت زمان پاسخگویی سرورها و موارد بسیار دیگر

بهترین شیوه ها (Best Practices)

گوگل لایت هاوس برای این مورد، 16 تست مختلف در نظر گرفته تا بتواند سطح امنیت سایت را مورد بررسی قرار دهد. این تست ها بر اساس یک سری استانداردهای مدرن طراحی شده اند و نتایج قابل قبولی را به دنبال دارند. گوگل لایت هاوس در این تست ها موارد زیر را تحلیل و آنالیز می کند:

  • بررسی اینکه سایت مورد نظر بین دو گزینه HTTPS و HTTP/2 کدام یک را استفاده می کند. این موضوع نشان می دهد که آیا ورودی های سایت از منابع معتبر و امنی تهیه می شوند یا خیر؟
  • بررسی میزان آسیب پذیری جاوا اسکریپت (Java Script)
  • اطمینان از امن بودن ارتباطات دیتابیس
  • اطمینان از عدم استفاده از API های منسوخ شده

دسترسی (Accessibility)

گوگل لایت هاوس اهمیت زیادی به دسترسی سایت برای افراد ناتوان جسمی می دهد. این ابزار برای این موضوع تست های مختلفی را در نظر گرفته اند و به کمک این تست ها بررسی می کنند که سایت شما تا چه اندازه برای افراد ناتوان جسمی قابلیت دسترسی دارد. در این تست ها، عملکرد عناصری همچون دکمه ها و لینک های به کار رفته در سایت مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.

آنالیز گوگل لایت هاوس به این صورت است که بررسی می کند آیا دکمه ها و لینک ها به درستی توضیح داده شده اند و کاربران می توانند آن ها را شناسایی کنند یا خیر؟ همچنین برای تصاویر موجود در سایت از تگ alt استفاده شده تا از این طریق بتوان مفهوم تصویر را به افراد کم بینا منتقل کرد.

سئو (SEO)

خب احتمالا با این مورد به خوبی آشنایی دارید. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از گوگل لایت هاوس، بررسی رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل است. در واقع این ابزار سئوی وب سایت شما را مورد بررسی و آنالیز دقیق قرار داده و رتبه شما در موتور جستجوی گوگل را نشان می دهند. گوگل لایت هاوس برای ارزیابی این مسئله از تست های سخت گیرانه ای استفاده می کند.

از این رو می توان به نتایج آن اطمینان کافی داشت. پس از پایان تست ها، بخش هایی از سایت که دچار مشکل هستند، می بایست بررسی شده و اصلاح شوند. پس از کسب نمره قابل قبول، لایت هاوس توصیه هایی نیز برای بهبود و پیشرفت بیشتر وب سایت به شما می دهد که می توانید از این پیشنهادات در جهت رشد و ارتقای سئوی سایت خود استفاده کنید.

برنامه های وب پیشرو (PWA)

برنامه های وب پیشرو (Progressive Web App) یا به اختصار PWA، در واقع هسته اصلی و مهم گوگل لایت هاوس هستند که از همان شروع انتشار این سرویس وجود داشته و عملکرد سایت را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار می دهند. در این بررسی، شرایط وب سایت و میزان موثر بودن آن به عنوان یک برنامه وب پیشرو مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر بخواهیم در این مورد مثال هایی واضح بزنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بررسی نحوه درست نمایش تمامی محتواها و عناصر وب سایت
  • میزان در دسترس بودن امکانات و محتواهای آفلاین

راهکارهای دسترسی به ابزار گوگل لایت هاوس

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم، گوگل ابزارهای مختلف و متعددی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به وسیله آن ها، عملکرد بهتری در وب سایت داشته باشید و همه چیز را بر اساس اصول و قواعد خاص خودش پیش ببرید. هر ابزاری معایب و مزایای خاص خود را دارد و می بایست به روش درستی از آن ها استفاده کنید.

یکی از مسائلی که اغلب کاربران به آن فکر می کنند، نحوه دسترسی به ابزار گوگل لایت هاوس است و اینکه آیا استفاده از آن سخت است یا خیر. در این رابطه می توانیم بگوییم استفاده از ابزار گوگل لایت هاوس برخلاف دیگر ابزارها بسیار راحت و آسان است. این نرم افزارها همچنین از یک رابط کاربری عالی برخوردار هستند که کار با آن ها را نیز لذت بخش تر می کند.

گاهی اوقات شما برای حل یک مسئله در سایت خود، نیاز دارید تا به جستجو در گوگل بپردازید و صفحات زیادی را مطالعه کنید. این مسئله می تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. اما گوگل لایت هاوس پروسه پیدا کردن راه حل را بسیار سریع تر کرده و مشکلات را به شکلی شفاف و روشن به شما نشان می دهد. اما در ادامه چند ابزار و پلاگین کاربردی به شما معرفی می کنیم تا بتوانید از طریق آن ها به گوگل لایت هاوس دسترسی داشته باشید.

Page Speed Insights

این ابزار تا پیش از اینکه حرف از گوگل لایت هاوس به میان آید، تنها برای امتیازدهی به وب سایت ها کاربرد داشت. ولی به تازگی از اقدامات و امکانات گوگل لایت هاوس نیز بهره مند می شود. هر URL ای که شما استفاده می کنید این قابلیت را دارد که تست های شش گانه را با سرعت بالایی انجام دهد. علاوه بر این، می تواند از توصیه ها جهت بهبود سایت نیز استفاده کند. در پایان تست ها، بر طبق عملکرد صورت گرفته، URL شما از نظر میزان سرعت، یک امتیاز دریافت می کند.

Developer Tools

ابزار دولوپر تولز مربوط به مرورگر کروم است. شما می توانید در مرورگر گوگل کروم خود از بخش Developer Tools به گوگل لایت هاوس دسترسی داشته باشید. در این قسمت، بخشی به نام Device Option وجود دارد که کاربران قادرند از طریق آن گزینه های دسکتاپ یا موبایل را انتخاب کنند. علاوه بر این، درجه های متفاوتی از سرعت اینترنت برای بررسی وجود دارند.

پلاگین گوگل کروم

شما می توانید به کمک پلاگین Google Chrome، تست های 5 گانه گوگل لایت هاوس را به طور کامل انجام دهید. این پلاگین در قسمت پلاگین های گوگل کروم وجود دارد و می توانید به راحتی آن را پیدا کنید. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، امکان دسترسی به گوگل لایت هاوس توسط پرتال های dev گوگل نیز وجود دارد.

دو روش استفاده از گوگل لایت هاوس

در این بخش، به صورت مرحله ای دو روش رایج برای استفاده از گوگل لایت هاوس را به شما معرفی می کنیم.

روش اول: به کمک ابزارهای توسعه دهندگان

  • در مرورگر کروم، صفحه موردنظر از وب سایت خود را باز کنید.
  • برای باز کردن پنل Developer Tools Audit در ویندوز می توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + J یا F12 استفاده کنید. ( برای باز کردن در مک استفاده از کلیدهای ترکیبی Cmnd + I + Shift)
  • تب هایی در قسمت بالایی قرار دارند که برای باز شدن منو می بایست دو فلش را انتخاب کنید.
  • در منوی کشویی روی گزینه لایت هاوس (Lighthouse) کلیک کنید.
  • اینجا بایستی تعیین کنید که می خواهید آنالیز عملکرد صفحه موردنظر از سایت را از طریق موبایل انجام دهید یا دسکتاپ.
  • در پایان گزینه Generate Report را بزنید.

روش دوم: به کمک افزونه کروم

  • عبارت Lighthouse را در وب استور گوگل سرچ کنید.
  • در قسمت (add to chrome)، گزینه (add extension) را انتخاب کنید.
  • در گوشه بالای مرورگر، سمت راست، روی آیکون پازل کلیک کنید.
  • از اینجا آیکون Lighthouse را انتخاب کنید.
  • حالا مطابق روش قبل روی گزینه Generate Report بزنید.

اگر می خواهید به اطلاعات گوگل لایت هاوس خود دسترسی داشته باشید، می توانید از یک روش دیگر نیز استفاده کنید. ابزارهای سئو همچون Ubersuggest این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد. در پایان بایستی به این نکته اشاره کنیم که گوگل لایت هاوس امتیازدهی به سایت ها را به سه گروه تقسیم می کند:

  • محدود 0 تا 49: قرمز (ضعیف)
  • محدوده 50 تا 89: نارنجی (نیاز به بررسی و بهبود بیشتر)
  • محدوده 90 تا 100: سبز (خوب)
/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات