سئوی محلی چیست

سئوی محلی چیست

تابحال در مورد سئوی محلی چیزی شنیده‌اید؟ حتما از خود می‌پرسید، فرق این سئو با سئوی ارگانیک چیست؟ اصلا چرا باید به آن سئوی محلی یا لوکال سئو (Local SEO) بگویند؟ همه ما به خوبی از اهمیت سئو در بازاریابی آنلاین خبر داریم. می‌دانیم که بدون داشتن علم سئو نمی‌توانیم راه به جایی ببریم. در واقع ضامن موفقیت هر کسب و کار اینترنتی، آگاهی و شناخت کامل نسبت به اصول و مبانی سئو است. سئوی محلی نیز یکی از انواع سئو می‌باشد‎ که می‌خواهیم در این مطلب با روش کار آن بیشتر آشنا شویم.


سئوی محلی چیست؟ 

 


اگر از تفسیر و توضیح اضافی خوشتان نمی‌آید و می‌خواهید در یک جمله ساده به مفهوم اصلی سئوی محلی پی ببرید، بایستی در تعریف آن بگوییم: سئوی محلی مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف سئو است که یک سایت خاص را در یک موقعیت جغرافیایی خاص متمایز می‌کند. یعنی اگر شما می‌خواهید رتبه سایت خود را در یک منطقه جغرافیایی بخصوص بالا ببرید، لازم است تمامی فعالیت‌ها اعم از سئوی خارجی، سئوی داخلی، لینک‌سازی‌ها، تولید محتوا و عوامل این چنینی را در راستای دستیابی به سئوی محلی انجام دهید. 


این اتفاق به موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند تا بتواند بر اساس سرچ کاربران، بهترین و نزدیک‌ترین نتایج را به آن‌ها پیشنهاد دهد که سایت شما می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. شاید از خود بپرسید سئوی محلی تا چه اندازه در دیده شدن سایت تاثیر دارد و اصلا کاربرد آن در چه مواردی است؟ آیا هر سایتی نیاز به سئوی محلی دارد یا تنها برخی سایت‌ها با ساختار خاص می‌بایست از این سئو و اصول آن بهره‌مند شوند؟ در بخش‌های آتی به پاسخ این سوالات دست پیدا خواهیم کرد.

سئو محلی چیست
کاربرد سئوی محلی

 


در این بخش می‌خواهیم با ارائه یک مثال واضح به کاربرد سئوی محلی برای ارتقای رتبه یک سایت مخصوص پی ببریم. تصور کنید شما صاحب یک رستوران هستید که در آن غذاهای دریایی سرو می‌کنید. معمولا داشتن یک سایت اینترنتی می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت شما داشته باشد. چرا که کاربران از این طریق راحت‌تر و زودتر می‌توانند شما را پیدا کنند. اما این تنها شما نیستید که به فکر راه اندازی یک سایت افتاده‌اید، افراد دیگری نیز هستند که قبل و بعد از شما نیز به این حرفه روی آورده‌اند. اما چگونه می‌توان به کمک سئوی محلی رقبا را کنار زده و به صدر جدول نتایج برای سرچ کاربران رسید؟ 


شما به کمک تکنیک‌های سئوی محلی و پیاده‌سازی آن روی سایت خود، کاری می‌کنید تا زمانی که کاربران در حال سرچ برای پیدا کردن نزدیک رستوران دریایی به محل زندگی خود هستند، نام سایت شما را نیز در لیست سرچ خود مشاهده کنند. این کار باعث می‌شود تا شما زودتر از هر زمان دیگری دیده شوید. پس سئوی محلی، آدرس و مشخصات یک سایت را براساس محل جغرافیایی آن به کاربران نشان می‌دهد. 


سئوی محلی بیشترین و اصلی‌ترین تمرکز خود را روی مشتریان و مخاطبان در یک محله خاص، شهر خاص و یا حتی یک کشور خاص می‌گذارد. یکی از نکات قوتی که می‌توان برای سئوی محلی عنوان کرد این است که این سئو، بیشترین هدفی که دارد، افزایش رضایت کاربران در حین جستجو است. علاوه بر این، سئوی محلی یا لوکال سئو نقش بسیار مهمی در رشد، توسعه، ارتقا و پیشرفت کسب و کارهای کوچک و محلی دارد. 


اشاره به این نکته ضرورت دارد که بدانید امروزه چیزی بیش از ۵۰ درصد از ورودی به سایت‌های مختلف به کمک سئوی محلی (سرچ محلی) اتفاق می‌افتد و این درصد بسیار قابل توجه است. بنابراین اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، بهتر است روش‌های راه اندازی و استفاده از لوکال سئو را فراگرفته و آن را عملی کنید تا شاهد نتایج شگفت‌انگیز آن روی ارتقای رتبه سایت خود باشید.


اهمیت سئوی محلی

 

سئو محلی چیست
تا اینجا حدودا آشنایی مختصری در رابطه با سئوی محلی کسب کردیم و دانستیم که تمرکز و هدف اصلی این نوع سئو چیست؟ اگر بتوانید تمامی مراحل سئوی محلی را به درستی انجام داده و اصول آن را روی سایت خود پیاده‌سازی کنید، می‌توانید مطمئن باشید که در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به رقبا به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا خواهید کرد. 


اما در این بخش به چند مورد از دلایل اهمیت استفاده از سئوی محلی اشاره می‌کنیم که می‌تواند برای شما هم جالب باشد. این روزها شیوه سرچ و جستجوی مردم در موتور جستجوی گوگل تغییر کرده و معمولا افراد بر مبنای مکان و محل جغرافیایی به دنبال امکانات مورد نیاز خود هستند. اما از دلایل اهمیت استفاده از سئوی محلی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:


•بررسی‌ها و آمارها حاکی از آن است که در چند سال اخیر تعداد سرچ‌های محلی در موتور جستجوی گوگل چیزی نزدیک به ۵۸ درصد رشد یافته است.
•سرچ محلی کاملا هدفمند انجام می‌شود و سرعت ارائه نتایج آن نیز بسیار بالاست. از این رو شانس دیده شدن یک سایت به کمک سئوی محلی بیشتر است.
•می‌توان گفت تعداد زیادی از کاربرانی که از طریق سرچ محلی وارد یک سایت خاص می‌شوند، مخاطبین هدفمندی هستند که در نهایت به مشتری ثابت سایت تبدیل می‌شوند.
•با افزایش تعداد کاربرانی که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، رفته رفته میزان سرچ محلی در موتور جستجوی گوگل و اپلیکیشن‌های مختلف بیشتر می‌شود. بنابراین اگر از سئوی محلی استفاده کنید، شانس دیده شدن شما بیشتر خواهد شد و مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد.
•چیزی حدود ده درصد از سایت‌های کاری، آدرس خود را در Google place ثبت کرده‌اند و این یعنی رقابت در این عرصه زیاد نیست. بنابراین به راحتی می‌توانید به کمک سئوی محلی، مورد توجه کاربران قرار بگیرید.


مهم‌ترین دلایل استفاده از سئوی محلی

 


اگر هنوز هم این سوال را در سر می‌پرورانید که استفاده از سئوی محلی برای شغل شما چه تاثیر مثبتی می‌تواند داشته باشد و چه دلیلی دارد که اصول آن را فرا بگیرید، بهتر است تا پایان این بخش با ما همراه باشید. از مهم‌ترین دلایل استفاده از سئوی محلی عبارتند از:


•نزدیک به ۷۰ درصد از کاربران و مشتریان به سئوی محلی اطمینان دارند و تمایل دارند تا خدمات خود را از این سایت‌ها دریافت کنند.
•از آن جایی که تبلیغات محلی همچون روزنامه‌ها با افت ۴۰ تا ۸۰ درصدی روبرو شده‌اند، می‌توان انتظار داشت که هجوم کاربران به سمت سایت‌های اینترنتی بیشتر می‌شود. پس افت تبلیغات محلی باعث رشد سرچ محلی در گوگل شده است.
•افرادی که سرچ محلی انجام می‌دهند تنها به هدف سرگرمی این کار را نمی‌کنند و معمولا به دنبال یک هدف خاص هستند. پس بلافاصله بعد از سرچ و پیدا کردن بهترین سایت‌های معتبر اقدام به خرید می‌کنند.
•نزدیک به ۷۱ درصد از کاربران این موضوع را تایید کرده‌اند که زمانی که قصد خرید آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی را دارند، اولین کاری که می‌کنند این است که محل و موقعیت جغرافیایی آن را بررسی می‌کنند.
•به طور کل می‌توان گفت استفاده از سئوی محلی، شما را راحت‌تر و سریع‌تر از دیگر تبلیغات آنلاین به سودآوری می‌رساند. پس استفاده از آن را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و در اولین فرصتی که پیش می‌آید روش انجام آن را فرا بگیرید.
نکته مهمی که در خصوص سئوی محلی وجود دارد و بایستی بدانید این است که اگر برای خدمات و محصولات خود مکان خاصی در نظر نگرفته‌اید و معمولا تمامی خدماتتان را به شکل غیرحضوری و آنلاین به مشتریان ارائه می‌کنید، استفاده از سئوی محلی برای شما کارایی نخواهد داشت. سئوی محلی به طور مستقیم با آدرس و مکان جغرافیایی کار می‌کند.


مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سئوی محلی

سئو محلی چیست


وقتی از سئوی محلی استفاده می‌کنید، بایستی یک سری نکات را در کار خود رعایت کنید. بی‌توجهی به این نکات می‌تواند تمامی زحمات شما را نقش بر آب کرده و نتایجی که در پی آن هستید را به دنبال نداشته باشد. عواملی هستند که به طور مستقیم بر سئوی محلی تاثیرگذارند. 
این عوامل می‌توانند تغییراتی را در سئوی محلی ایجاد کنند. همین تغییرات بر روی رتبه سایت در بخش لوکال پک هم تاثیرگذار است. مسلما هر فردی که از اصول سئو به ویژه سئوی محلی استفاده می‌کند، اصلی‌ترین هدفی که در سر دارد، ارتقای جایگاه سایت است. پس اگر نمی‌خواهید جایگاه سایتتان افت کرده و پایین‌تر برود، بهتر است به مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم، دقت داشته باشید.


سرچ کلمات کلیدی

 


سئوی ارگانیک که همیشه در مورد آن حرف بسیار است و نکات زیادی در خصوص آن ارائه شده، در رابطه با نحوه سرچ و پیدا کردن کلمات کلیدی، تنها یک سری تفاوت‌های جزئی با سئوی محلی دارد. 


در سئوی محلی شما از یک سری کلمات کلیدی خاص استفاده می‌کنید. از جمله این کلمات می‌توان به (نام شهر)، (نام محله)، (نزدیک من)، (نزدیک ترین) و… استفاده کرد. البته بایستی بعد از این کلمات کلیدی، حتما به حوزه کاری خود نیز اشاره کنید. استفاده از این کلمات کلیدی تاثیر زیادی در سئوی محلی سایت شما دارد و کمک می‌کند تا کاربران و مخاطبان هدف، شما را زودتر پیدا کنند.


ریسپانسیو بودن سایت

 


یکی دیگر از عواملی که بر سئوی محلی تاثیرگذار است ریسپانسیو بودن سایت است. اگر می‌خواهید بدانید که کاربران سایت شما از طریق چه دستگاه‌هایی وارد شده‌اند، تنها کافیست به بخش گوگل آنالیتیکس یا پنل گوگل وبمستر بروید. 
احتمالا پس از بررسی و مشاهده این بخش متوجه خواهید شد که بیش از نیمی از کاربران سایت شما از طریق تبلت یا گوشی همراه به سایت وارد شده‌اند. پس این موضوع به شما تاکید می‌کند که بهتر است سایتتان حتما ریسپانسیو باشد تا تمامی کاربران بتوانند به نحو احسنت از خدمات سایت شما بهره‌مند شوند. یکی از قابلیت‌های ویژه و جدیدی که به افزایش بازدید و بازخورد از سایت کمک می‌کند، قابلیت AMP است.


محتوای مفید و مرتبط

 


همه ما به خوبی می‌دانیم که محتوا تا چه اندازه در افزایش سئوی سایت نقش دارد. یعنی هر چه محتوای قرار داده شده روی سایت اصولی‌تر و بهینه‌تر نوشته شده باشد، قطعا سایت زودتر به نتیجه دلخواه می‌رسد و کاربران بیشتری جذب می‌کند. در خصوص سئوی محلی نیز این موضوع کاملا صدق می‌کند. 
شما باید از محتوایی برای سایت خود استفاده کنید که با محلی که در آن هستید کاملا ارتباط داشته باشد. یکی از مثال‌هایی که می‌توانیم در این مورد بزنیم این است که، وقتی چند شعبه مختلف در چند محله یا چند شهر دارید، بهتر است برای هر یک از آن‌ها، محتوای جداگانه و مرتبط با آن را تهیه کنید. 


استفاده از محتواهای یونیک و غیرتکراری تاثیر زیادی در سئوی محلی سایت شما دارد. علاوه بر این، برای انتخاب محتوای مرتبط و باکیفیت، لازم است حتما در بخش متادیسکریپشن و عنوان، موقعیت مکانی خود را در نظر بگیرید و از آن استفاده کنید. این نکته کلیدی، تاثیر بسیار زیادی در سئوی محلی دارد.


ثبت NAP در سایت

 


یکی دیگر از نکات مهم در خصوص استفاده از سئوی محلی و بکارگیری آن، درج NAP در سایت است. اما منظور از NAP چیست و چه تاثیری در سئوی محلی سایت دارد؟ NAP مخفف سه کلمه زیر است.
•    Name
•    Address
•    Phone Number
این سه مورد، جزء مهم‌ترین اطلاعات محلی کسب و کار شما هستند که می‌بایست به طور دقیق و صحیح در سایت ثبت شوند. در میان این سه مولفه، اهمیت درج شماره تلفن از همه بیشتر است. شما باید شماره تلفن محل کار را به همراه پیش شماره شهرتان ثبت کنید. ربات‌های گوگل برای اینکه بتوانند متناسب با سرچ محلی کاربران، بهترین نتایج را برای آن‌ها نمایان کنند، به این اطلاعات نیاز مبرم دارند. 


بنابراین موتور جستجوی گوگل به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهد و نسبت به آن حساسیت بالایی نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید این اطلاعات را باید در چه مکانی از سایت قرار دهید، ما به شما فوتر سایت را پیشنهاد می‌دهیم. فوتر در واقع در تمام برگه‌های سایت شما وجود داشته و تکرار می‌شود. بنابراین ربات‌های گوگل می‌توانند به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.


سئوی محلی تصاویر

 


علاوه بر سئوی محتوا، شما به سئوی محلی تصاویر هم نیاز خواهید داشت و بایستی این کار به صورت کاملا حرفه‌ای انجام دهید. اگر به دنبال کسب نتیجه بهتر در گوگل هستید، لازم است تصاویر استفاده شده در سایت را یک به یک از نظر سئوی محلی بررسی کنید. شما می‌توانید در بخش‌های مختلف سایت اشاره‌های مختصری به آدرس شهر و محل کار خود داشته باشید. از جمله این بخش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•در قسمت نام فایل تصویر
•عنوان تصویر در سایت
•در قسمت متن جایگزین
•در قسمت اطلاعات مربوط به تصاویر
نکته مهمی که در خصوص سئوی محلی تصاویر می‌بایست به آن اشاره کنیم این است که به هیچ عنوان در استفاده از نام شهر یا آدرس محل کار زیاده روی نکنید. چرا که این کار می‌تواند اثر منفی بر روی سئو و حوزه کاری شما داشته باشد.


لینک سئوی محلی

 


سئوی محلی از نظر لینک دهی کمی متفاوت از سئوی ارگانیک عمل می‌کند. سئوی محلی برای لینک‌های خود از دسته‌بندی‌های مختلفی استفاده می‌کند. این دسته‌بندی تاثیر زیادی در کیفیت سئو دارد. از جمله دسته‌بندی‌های سئوی محلی از نظر لینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•یک گروه از لینک‌ها، مربوط به لینک‌هایی هستند که از دیگر سایت‌های محلی جمع آوری می‌شوند.
•یک گروه از لینک‌ها، مربوط به لینک‌هایی هستند که از سایت‌های محلی مرتبط با زمینه کاری شما جمع آوری می‌شوند.
•یک سری از لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که معمولا آن‌ها را از سایت‌های پارتنر محلی می‌توانید دریافت کنید.
•و دسته آخر، مربوط به لینک‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را از سایت‌های خبر محلی دریافت کرد.
پس برای لینک دهی به یک سایت لازم است به دسته‌بندی‌های مختلف آن توجه داشت.
نحوه افزودن نام کسب و کار خود در لیست لوکال پک
خب حالا که از اهمیت استفاده از سئوی محلی در جذب مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتری پی بردید، بهتر است روش افزودن نام کسب و کار خود در لیست لوکال پک را هم فرا بگیرید. مکان اصلی ثبت نام در Google My Business  است. اما با توجه به تحریم بودن کشور ایران، شما می‌توانید این کار را در Google Map انجام دهید. 
خب برای این کار ابتدا به گوگل مپ مراجعه کرده و موقعیت مکانی و جغرافیایی خود را به طور دقیق پیدا می‌کنید. حالا روی مکان مورد نظر کلیک کرده و روی گزینه Add Missing Place می‌زنید. در این بخش لازم است اطلاعات و مشخصات دقیق آدرس را وارد کنید. شما می‌توانید آدرس محل کسب و کارتان را در کنار نقشه و در گوگل وارد کنید. این راحت‌ترین روش برای ثبت آدرس محل کارتان در گوگل است که زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد.


قرار دادن نقشه گوگل در سایت

 


پس از اینکه تمامی مراحل ثبت آدرس در گوگل مپ را انجام دادید، توصیه می‌شود حتما نقشه گوگل را در سایت خود نیز قرار دهید. بهتر است کاربران از روش‌های مختلف به نقشه محل کار شما دسترسی داشته باشند. این کار تاثیر زیادی در حفظ مشتریان داشته و باعث از دست رفتن آن‌ها نمی‌شود. با ثبت آدرس در سایت، گوگل ارتباط شما با اطلاعات شهر و آدرس محل کارتان را بهتر درک می‌کند. 
بهترین مکان‌ها برای قرار دادن نقشه گوگل در سایت، بخش (ارتباط با ما) یا (تماس با ما) است. پس از قرار دادن نقشه، می‌توانید به صورت تایپی هم آدرس را ثبت کنید. اگر می‌خواهید سئوی محلی به بهترین شکل ممکن برای شما کار کند، لازم است حتما نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را رعایت کنید. برای راهنمایی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم، صفحات «درباره ما» و «تماس با ما» در سایت‌های دیگر رقبا را بررسی و مشاهده کنید.
 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات