سئوی داخلی یا ان پیج چیست؟

سئوی داخلی یا ان پیج چیست؟

یکی از مباحث بسیار مهم در خصوص طراحی سایت و راه اندازی آن، مبحث سئو است. در واقع بدون در نظر گرفتن اصول سئو، نمی توان یک سایت اصولی و استاندارد طراحی کرد. هر آن چیزی که بر روی سایت خود قرار می دهید یا در طراحی آن استفاده می کنید، می بایست با اصول سئو هماهنگی داشته باشد. اما سئو خود به دو گروه اصلی تقسیم می شود. سئوی داخلی یا ان پیج و سئوی خارجی. در این مبحث قصد داریم با اصول سئو داخلی (On Page) بیشتر آشنا شویم و ببینیم این نوع سئو بر چه فاکتورهایی تمرکز دارد؟


سئوی داخلی یا ان پیج چیست؟

سئوی داخلی


وقتی صحبت از سئوی داخلی یا ان پیج می شود، منظور تمامی فعالیت هایی است که جهت بهینه سازی صفحات داخلی سایت انجام می شوند. با این کار، صفحات سایت شما و تمامی محتوای درون آن، برای موتور جستجوی گوگل قابل درک و فهم است و از این طریق می توان تا حد زیادی به ارتقای رتبه سایت کمک کرد. در واقع سئوی داخلی یا on page این امکان را برای موتور جستجوی گوگل فراهم می کند تا مطالب و موضوعات قرار داده شده روی سایت شما را به راحتی بررسی کرده و در نهایت محتوای آن را به مخاطبان و کاربران بیشتری نمایش دهد. 


پس می توان به خوبی به اهمیت سئوی داخلی در افزایش بازدید سایت پی برد. سئوی داخلی یا ان پیج، امکانات و قابلیت های بسیاری زیادی برای سایت شما ایجاد می کند که اگر با این امکانات و قابلیت ها به خوبی آشنا باشید و بتوانید به طور صحیح و درست از آن ها استفاده کنید، قطعا در مدت زمان کوتاهی از رقبای خود پیشی خواهید گرفت. از سایت هایی که با استفاده از تکنیک سئوی داخلی به سودآوری زیادی می رسند، می توان به سایت های فروشگاهی اشاره کرد. این سایت ها با استفاده از لینک دهی های پی در پی، می توانند محصولات متنوع خود را به شیوه ای صحیح به مشتریان معرفی کرده و آن ها را ترغیب کنند تا با دنبال کردن صفحات مختلف، محصولات بیشتری خریداری کنند.


تکنیک های سئوی داخلی؟

 


برای اینکه بتوانید از مزایا و امتیازات سئوی داخلی بهره مند شوید، لازم است با تکنیک ها و اصول آن به خوبی آشنا باشید. در واقع تنها زمانی می توانید به ارتقای جایگاه سایت خود امیدوار باشید که در کنار دیگر عملیات بهینه سازی سایت، از تکنیک های سئوی داخلی نیز به نحو احسنت بهره مند شوید. اما این تکنیک ها چه مواردی هستند و به چه صورتی انجام می شوند؟ در ادامه با مهم ترین تکنیک ها و ترفندهای سئوی داخلی یا ان پیج آشنا می شویم.

 

بهینه سازی آدرس URL تمامی صفحات سایت

 


موتور جستجوی گوگل، پیش از هر چیزی به آدرس صفحات شما دقت دارد. در واقع اگر می خواهید دیده شوید باید در انتخاب آدرس URL صفحات و نحوه بهینه سازی آن ها نهایت دقت را داشته باشید. از فاکتورهای کلیدی برای عملیات بهینه سازی آدرس URL می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    آدرس انتخاب شده می بایست کوتاه باشد و هیچ گونه پیچیدگی در آن مشاهده نشود.
•    آدرس انتخاب شده می بایست با محتوایی که درون صفحه مورد نظر قرار داده شده است مرتبط باشد.
•    آدرس انتخاب شده می بایست حاوی کلمات کلیدی مرتبط باشد.


دقت به چگالی کلمات کلیدی انتخاب شده

 


انتخاب کلمات کلیدی مناسب یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتورها در سئوی داخلی سایت است. شما باید با ابزارها و نرم افزارهای سرچ کلمه کلیدی به خوبی آشنا باشید و بتوانید با استفاده از این ابزارها بهترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کنید. کلماتی که اخیرا بیشترین میزان سرچ را از سوی کاربران داشته اند. 


اگر بتوانید یک بررسی کلی در خصوص عملکرد و نحوه سرچ کاربران داشته باشید، می توانید به خوبی متوجه شوید که آن ها به چه چیزهایی علاقه مند هستند و به چه نحوی به دنبال علاقمندی های خود می گردند. از این طریق به یک لیست از بهترین کلمات کلیدی دست خواهید یافت. حال با استفاده درست و صحیح از این کلمات کلیدی در بخش های مختلف سایت، می توانید کاربران بیشتری به سایت خود جذب کرده و نرخ تعامل با سایت را افزایش دهید. 


البته نحوه استفاده از کلمات کلیدی نیز قوانین خاص خود را دارد و نمی توانید بدون برنامه از این کلمات استفاده کنید. الگوریتم های گوگل به طور مداوم در حال تغییر هستند و در حال حاضر استفاده زیاد از کلمات کلیدی می تواند به محتوای متن آسیب زده و تاثیر منفی بر سئوی داخلی سایت داشته باشد. بنابراین بعد از تهیه لیست کلمات کلیدی مناسب، حتما آموزش چگالی کلمات کلیدی و روش استفاده از آن را بیاموزید.


بهینه سازی تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن

سئوی داخلی


یکی از بهترین مکان هایی که می توانید از کلمات کلیدی مرتبط در آن استفاده کرده و به بهبود سئوی سایت خود کمک کنید، قسمت تگ توضیحات یا Meta Description است. بسیاری از مدیران وب سایت ها، اهمیت چندانی به این تگ نمی دهند. اما بهتر است بدانید توجه به این موضوع می تواند در ارتقای رتبه سایت شما بسیار موثر باشد، چرا که گوگل در الگوریتم های جدید خود به قسمت تگ توضیحات اهمیت زیادی می دهد. 
شما در این بخش با استفاده از حداکثر 150 کلمه که حاوی کلمات کلیدی مرتبط نیز هست، می توانید به گوگل بگویید که صفحه مورد نظر چه موضوعی دارد و چه محتوایی ارائه کرده است. محتوایی که در تگ توضیحات به کار می رود می بایست با محتوای داخل صفحه کاملا مرتبط باشد تا گوگل شما را جریمه نکند.


لینک دهی داخلی در سایت

 


همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، استفاده از لینک های داخلی می تواند تاثیر زیادی در افزایش فروش سایت های فروشگاهی داشته باشد. شما با لینک دهی داخلی به صفحات سایت خود، به موتور جستجوی گوگل این امکان را می دهید تا به راحتی به محتوای تمامی صفحات سایت شما دسترسی داشته باشد و پیمایش را سریع تر و بهتر انجام دهد. 


همچنین مشتریان و کاربران نیز می توانند به شکلی موثر با صفحات مختلف سایت شما ارتباط برقرار کرده و متناسب با نیازی که دارند، از صفحه ای به صفحه دیگر بروند. این لینک دهی می تواند به صورت پله پله و گام به گام نیازهای مخاطبان را رفع کند. 
به عنوان مثال، مشتری از سایت شما یک جفت کفش تهیه کرده و بعد از مشاهده لینک داخلی و ورود به آن، می تواند از محصولات دیگر شما همچون لباس، کیف و... نیز دیدن کند. لینک دهی داخلی صفحات به یکدیگر باعث می شود تا تمامی صفحات سایت شما زنده و پویا بوده و راکد نشوند. به این شکل می توان به بهبود سئوی داخلی سایت و بهینه سازی آن کمک کرد.


طبقه بندی کردن محتوا

 


یکی از موثرترین کارها در سازماندهی و نظم بخشیدن به صفحات سایت، طبقه بندی محتواها و برچسب گذاری آن هاست. در واقع برای اینکه کاربران بتوانند با سایت شما و محتوای آن ارتباط خوبی برقرار کنند، لازم است حتما محتوای سایت را به شکلی صحیح دسته بندی کنید. 
استفاده از پیوندهای داخلی مرتبط با محتوا می تواند فرایند طبقه بندی کردن موضوعات مختلف را بهینه کند. زمانی که برای دسته ها و برچسب های سایت خود از پیوندهای داخلی استفاده می کنید، این امکان را برای گوگل فراهم می کنید تا درک بهتری از ساختار وب سایت شما داشته و محتوای سایت را به کاربران بیشتری نشان دهد. پس در سئوی داخلی حتما توجه ویژه ای به موضوع طبقه بندی کردن محتواها داشته باشید.


خوانایی متن

 


این روزها، کاربران، زمان و حوصله کافی برای خواندن یک متن طولانی و خسته کننده ندارند. آن ها می خواهند در کمترین زمان ممکن به هدفی که در سر دارند برسند. بنابراین از مطالعه کلمه به کلمه یک متن پرهیز می کنند و در صورتی که نگارش متن به شکلی خوانا و قابل فهم نباشد از خواندن آن منصرف می شوند. پس زمانی که می خواهید برای سایت خود یک محتوای متنی آماده کنید، حتما به خوانایی و قابل فهم بودن آن دقت زیادی داشته باشید. این موضوع بر UX سایت و سئوی داخلی آن تاثیر زیادی دارد.


استفاده از مقالات و محصولات مرتبط با سایت

 

سئوی داخلی
شما می توانید در پاورقی یا نوار کناری سایت خود، مقالات و محصولات مرتبط با موضوع سایت را قرار دهید. این اقدام باعث می شود تا کاربران در هر صفحه ای از سایت به این مطالب دسترسی داشته باشند و بتوانند از مطالب و محتوای جذاب آن ها بهره مند شوند. کاربران با مطالعه مقالات و دیدن محصولات، قطعا شناخت بهتر و بیشتری از نحوه کار سایت کسب خواهند کرد و این موضوع باعث می شود تا آن ها مدت زمان بیشتری را در سایت شما بمانند. از این طریق می توانید روی سئوی داخلی یا ان پیج سایت خود، تاثیر مثبت و سازنده ای بگذارید.


ریسپانسیو کردن سایت

 


این روزها درصد زیادی از کاربران سایت، جزء کاربران موبایلی هستند تا کاربران سیستمی. بنابراین بایستی به این نکته دقت داشته باشید که اگر صفحات سایت خود را برای کاربران موبایلی بهینه سازی نکنید، احتمالا تعداد زیادی از مشتریان یا مخاطبان خود را از دست خواهید داد. 
با ریسپانسیو کردن یا واکنشگرا کردن سایت، می توانید این امکان را فراهم کنید که حتی کاربران موبایلی نیز بتوانند به راحتی از مطالب، محتوا و محصولات سایت شما استفاده کنند. این ارزش گذاری برای مشتریان باعث می شود تا سئوی داخلی سایت شما تا حد زیادی ارتقا پیدا کرده و گوگل نیز شما را به تعداد کاربران بیشتری معرفی کند.


بهینه سازی تصاویر و عکس های سایت

 


همانطور که گفتیم، سئوی داخلی یا ان پیج، یعنی فعالیتی که بر روی تمامی محتواهای داخلی سایت انجام می شود. تصاویر و عکس هایی که روی سایت خود استفاده می کنیم می بایست کاملا بهینه سازی شوند. شما با داشتن عکس ها و تصاویر بهینه شده می توانید کاربران بیشتری جذب کنید. در واقع همیشه افراد با تصاویر ارتباط بهتری برقرار می کنند تا خواندن یک متن طولانی. برای بهینه سازی تصاویر بهتر است حتما به نکات و توصیه های زیر دقت داشته باشید:
•    تمامی تصاویر استفاده شده می بایست دارای تگ alt باشند. این تگ به گوگل اجازه می دهد تا ارتباط میان عکس و متن موجود در سایت را به خوبی متوجه شود. بسیاری از سایت ها از اهمیت بخش google image در ارتقای جایگاه سایت، بی اطلاع هستند. از این رو میزان رقابت در این بخش کمتر است. پس شما می توانید با بهینه سازی کردن تصاویر و عکس های خود در قسمت جستجوی تصاویر به رتبه بهتری دست پیدا کنید. همچنین استفاده از کلمات کلیدی در تگ alt را فراموش نکنید.
•    بهینه سازی حجم عکس ها و تصاویر: حجم عکس در بارگذاری آن تاثیر زیادی دارد. نباید از عکس هایی با حجم بالا در سایت استفاده کنید. این موضوع باعث کندتر باز شدن تصاویر شده و قطعا موجب فراری دادن کاربران از سایت می شود. نرم افزارهای زیادی هستند که بدون افت کیفیت عکس، حجم آن را به میزان کافی کاهش می دهند. 


بهینه سازی سرعت سایت

 


به هیچ عنوان نمی توان اهمیت سرعت سایت در بهبود سئوی داخلی را انکار کرد. کاربران برای زمان خود بسیار ارزش قائل هستند و تمایل دارند به سرعت به آن چیزی که می خواهند دسترسی داشته باشند. هر گونه تاخیر در بارگذاری یا باز شدن صفحات سایت، می تواند کاربر را از ادامه فعالیت در سایت منصرف کند. این موضوع نرخ تعامل سایت را کاهش داده و در نتیجه بر سئوی داخلی سایت نیز تاثیر منفی می گذارد. پس اگر نمی خواهید کاربران، سایت های رقیب را به شما ترجیح دهند، حتما برای سرعت سایت خود تدابیر مفیدی بیندیشید و آن را بهینه کنید.


استفاده از محتواهای چند رسانه ای در سایت

 


هر چه بتوانید مخاطب را با سایت خود بیشتر درگیر کنید، نرخ تعامل و ترافیک سایت بیشتر شده و این به بهبود سئوی داخلی سایت و رتبه شما کمک بیشتری می کند. بنابراین تا حد امکان و تا جایی که به محتوا و کیفیت سایت لطمه ای وارد نشود، از محتواهای چند رسانه ای همچون؛ ویدئوها، نمودارها، جداول و تصاویر مختلف استفاده کنید. این موارد می توانند هم در افزایش اطلاعات کاربران تاثیر بیشتری داشته و هم درک بهتری از زمینه کاری شما به گوگل بدهند. در نتیجه سایت شما به یک سایت معتبر و بهینه برای موتور جستجوی گوگل تبدیل خواهد شد. 
 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات