راهکارهای بهبود سرعت سایت

راهکارهای بهبود سرعت سایت

اگر وبسایتی به تازگی راه اندازی کرده اید یا سایتی دارید که آنطور که باید مورد توجه کاربران قرار نگرفته است، باید یک بررسی کلی روی عملکرد آن داشته باشید. امروزه در عصر تکنولوژی تقریبا تمامی کسب و کارها برای اینکه در فضای رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشند، فعالیت در فضای وب را آغاز کرده اند و از هیچ تلاشی برای پیشی گرفتن از رقبای خود دریغ نمی کنند. یکی از مشکلاتی که می تواند باعث افت عملکرد سایت شما شود، پایین بودن سرعت آن است. کند بودن سرعت لود شدن سایت یکی از مسائلی است که باعث فراری دادن کاربران می شود و به این شکل میزان نرخ پرش سایت را به شکل چشمگیری افزایش می دهد. اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو هستید، توصیه می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نکات ارزنده ای را در اختیارتان قرار دهیم.

اهمیت سرعت سایت

اگر بخواهیم برنده بودن یک سایت در فضای وب را به دو عامل ربط دهیم می توانیم به دو مورد زیر اشاره کنیم:

  • سایتی که مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار بگیرد.
  • سایتی که مورد توجه کاربران قرار بگیرد.

البته همه چیز به همین راحتی هم نیست. برای اینکه یک وبسایت بتواند توجه موتور جستجوی گوگل و کاربران را به خود جلب کند، باید برای آن اقدامات زیادی در پشت صحنه انجام شود. این روزها همه افرادی که به نوعی در فضای وب فعالیت می کنند و سایتی در اختیار دارند با تکنیک ها و ترفندهای سئوی سایت آشنا هستند و می دانند که برای جلب توجه گوگل و کاربران باید سایتی کاملا بهینه داشته باشند.

بهینه سازی سایت هم به این شکل نیست که شما تنها یک بار عملیات خاصی را روی سایت انجام دهید و برای همیشه از رسیدگی به سایت و مدیریت آن بی نیاز شوید. رسیدگی به سایت باید به صورت مرتب و پیوسته انجام شود. افزایش سرعت سایت یکی از عملیاتی است که در پروسه بهینه سازی سایت توجه به آن الزامی است. از مهم ترین دلایل اهمیت افزایش سرعت سایت عبارتند از:

  • بهبود رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل
  • کاهش نرخ پرش سایت
  • افزایش نرخ تبدیل سایت
  • افزایش بازدید از سایت که به دنبال آن میزان رضایت کاربران نیز بیشتر خواهد شد.
  • افزایش ترافیک سایت که سبب فروش و سودآوری بیشتر می شود.

راهکارهای بهبود سرعت سایت

از آن جایی که هدف ما از ارائه این توضیحات افزایش سرعت سایت به شکل کاملا اصولی است، پس توصیه می کنیم در این پروسه کمی صبور باشید و تمامی نکات ارائه شده را به دقت انجام دهید. ممکن است بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن کمی زمانبر و طولانی باشد، اما قطعا این روش بالا آمدن در موتور جستجوی گوگل ارزشش را خواهد داشت.

بهینه سازی سئو سایت

گوگل سایت هایی که از روش سئوی سیاه کمک می گیرند را به سرعت شناسایی کرده و آن ها را از دور رقابت خارج می کند. پس بهتر است همه چیز به شکل درست آن پیش برود. در مورد افزایش سرعت سایت، راهکارهایی را در ادامه ارائه خواهیم کرد که می توانند بسیار تاثیرگذار و مفید واقع شوند.

بهینه سازی تصاویر

شاید باورتان نشود اما تصاویر، فیلم ها و در کل هر نوع محتوایی که روی سایت خود بارگذاری می کنید، می توانند سرعت سایت شما را کُند، کنند. البته که آپلود نکردن هیچ محتوایی روی سایت هم غیر ممکن است. به هر حال شما سایتی راه اندازی کرده اید که بتوانید به کمک آن با ارائه محتوای جذاب و متنوع، کاربران را بیشتر به سمت کسب و کارتان جذب کنید. بنابراین حتما به محتوای متنی، صوتی و تصویری نیاز خواهید داشت.

اما در این مورد می توانید با بهینه سازی تصاویری که روی سایت بارگذاری می کنید، سرعت آن را افزایش دهید. برای بهینه سازی تصاویر یک سری نرم افزارها و برنامه های ویرایش عکس وجود دارند که بدون افت کیفیت عکس، حجم آن را کاهش می دهند.

مسلما به هر اندازه که حجم عکس کاهش پیدا کند، سرعت سایت نیز بیشتر خواهد شد. یکی از نرم افزارهای بسیار پرطرفدار در حوزه ویرایش عکس، فتوشاپ است که می تواند به شکلی کاملا حرفه ای تصاویر شما را با همان کیفیت اولیه، فشرده کند.

استفاده از قالب بهینه

این روزها طراحی سایت و خرید قالب و دامنه بسیار آسان و راحت شده است. چرا که تقاضا برای این خدمات بسیار بالاست و شرکت های فروشنده نیز به شکل جدی در این زمینه فعالیت می کنند. اما لزوما تمامی قالب های به فروش رسیده از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. باید به این موضوع واقف باشید که یکی از عواملی که می تواند باعث کاهش سرعت سایت شود، بهینه نبودن قالب سایت است.

به همین دلیل به تمام افرادی که قصد راه اندازی یک سایت حرفه ای دارند، توصیه می شود حتما قالب سایت را از شرکت های معتبر تهیه کنند. کدهای برنامه نویسی شده قالب سایت باید با اصول سئو هماهنگی داشته و خیلی سنگین نباشند. اگر قالب سایت حجم زیادی داشته باشد به صورت مستقیم روی سرعت سایت اثر منفی می گذارد.

استفاده از افزونه کش

یکی از اقدامات مهمی که می توانید برای افزایش سرعت سایت خود انجام دهید، استفاده از افزونه کش است. روش کار معمول سایت ها به این شکل است که پس از ورود هر کاربر به سایت، سرور، اطلاعات مورد نیاز را از  فایل های PHP و پایگاه داده دریافت کرده و آن ها را با ساختار HTML در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد.

بهینه سازی سئو سایت

برای اینکه اطلاعات ثابت و همیشگی سایت نیازی به لود شدن مجدد نداشته باشند،  فقط نیاز به نصب یک افزونه کش در سایت است. به این شکل هر زمان که کاربری وارد سایت شود نیازی نیست همان مراحل تکراری طی شوند. اینگونه می توان سرعت سایت را برای لود کردن اطلاعات مورد نیاز افزایش داد.

غیر فعال کردن رونوشت های سایت

سایت ها و امکاناتی که گوگل در اختیار آن ها قرار می دهد هر لحظه در حال بروزسانی هستند و امکانات و قابلیت های جدیدی به آن ها افزوده می شود. یکی از این قابلیت های ویژه، امکان رونوشت سایت است. رونوشت سایت قابلیتی است که در زمان نوشتن محتوا برای سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است در حین نوشتن مطلب برای سایت خود، نیاز به یک وقفه داشته باشید و در عین حال نمی خواهید متن را تا جایی که نوشته اید از دست بدهید. قابلیت رونوشت سایت در واقع امکان ذخیره سازی متن در حالت پیش نویس را برای شما فراهم می آورد. اینگونه می توانید هر زمان که می خواهید مجددا به بخش ذخیره ها برگشته و نوشتن آن را ادامه دهید. چنین قابلیتی با اینکه می تواند بسیار کارآمد باشد، اما گاهی استفاده از آن ضرورت ندارد. فعال بودن این قابلیت می تواند باعث افت سرعت سایت شود. برای جلوگیری از این اتفاق رونوشت های سایت را غیر فعال کنید.

حذف رونوشت های قدیمی از پایگاه داده سایت

برای بهینه سازی پایگاه داده سایت می توانید اقدام به حذف و پاکسازی رونوشت های قدیمی در آن کنید. برای این کار نیز افزونه های زیادی در اختیار شما قرار داده شده اند که یکی از کاربردی ترین آن ها که می توان به شکل رایگان مورد استفاده قرار داد، افزونه ای به نام WP-OPTIMIZE است. معمولا به کمک این افزونه تمامی رونوشت هایی که از گذشته در پایگاه داده سایت ذخیره شده اند و همچنین مقالات خودکار پیش فرض، قابل حذف هستند.

کاهش افزونه های نصب شده روی سایت وردپرس

سایت های وردپرسی به دلیل راه اندازی و مدیریت آسانی که دارند بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته اند. برای این سایت ها امکانات و افزونه های زیادی به بازار عرضه شده اند که هر کدام از این افزونه ها می توانند قابلیت های جدید و منحصر به فردی در سایت ایجاد کنند.

مسلما نصب این افزونه ها نیاز به حجم مشخصی دارد و استفاده بیش از حد از این افزونه ها می تواند باعث افت سرعت سایت شود. به همین دلیل اگر احساس می کنید اخیرا سایت شما عملکرد بسیار کندی دارد، لازم است یک بررسی روی تعداد افزونه های نصب شده در سایت داشته باشید.

می توانید تنها آن دسته از افزونه هایی را غیر فعال و حذف کنید که نیاز مبرمی به آن ها ندارید. بهتر است بررسی و آنالیز افزونه ها را هرازگاهی انجام دهید تا مطمئن شوید که تعداد آن ها بیش از حد نشود و روی سرعت سایت شما تاثیر منفی نگذارد.

کوچک کردن فایل های Html، CSS و جاوا اسکریپت

اگر می خواهید یک اقدام موثر روی افزایش سرعت سایت خود انجام دهید، می توانید اقدام به ترکیب یا کوچک کردن فایل های Html، CSS و جاوا اسکریپت کنید. برای این کار باید ابتدا به صورت جدا جدا به سراغ فایل های هر کدام از آن ها بروید و بررسی کنید که کدام بخش ها اضافی و ناکارآمد هستند.

به عنوان مثال؛ بلوک های جدا کننده و دیدگاه ها جزء بخش های اضافی هستند که می توان با پاک کردن آن ها فضای بیشتری ایجاد کرد و از این طریق نیز باعث افزایش سرعت سایت شد. همچنین می توانید اقدام به ترکیب کردن این فایل ها کنید. برای ترکیب دو یا چند فایل می توانید آن ها را در یک فایل مشترک جمع آوری کنید.

حذف صفحات 404

یکی دیگر از مواردی که می تواند هم روی سرعت سایت و بخصوص روی رتبه آن در گوگل تاثیر منفی داشته باشد، صفحات 404 هستند. گاهی اوقات ممکن است به دلیل بروزرسانی های متعدد و یا اعمال یک سری تغییرات، بک لینک های موجود در سایت، کاربران را به صفحاتی نامعلوم هدایت کنند که آن ها را با پیام 404 مواجه خواهد کرد.

این موضوع نه تنها باعث کاهش میزان رضایت کاربران خواهد شد، بلکه در صورت زیاد شدن این صفحات در سایت، سرعت آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. شما باید لینک هایی که در سایت به این صفحات ختم می شوند را شناسایی و آن ها را به سرعت پاک کنید. یکی از ابزارهایی که به شما در پیدا کردن صفحات 404 کمک می کند ابزار SEO SCREAMING FROG است.

دیگر راهکارهای افزایش سرعت سایت

تا اینجا با مهم ترین اقداماتی که می توانند باعث افزایش سرعت سایت شوند آشنا شدیم. اما در این زمینه دست شما همچنان باز است و می توانید با انجام یک سری عملیات دیگر به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. چند مورد از این راهکارها به شرح زیر هستند:

  • جایگزین کردن افزونه های جدیدی که نسبت به افزونه های قدیمی سرعت بیشتری دارند.
  • مدیریت و کنترل فعالیت های پس زمینه
  • فعال سازی و استفاده از CDN
  • میزبانی از فایل های چند رسانی و بارگذاری نکردن آن ها به صورت مستقیم روی هاست (مثل ویدئو و پادکست)
  • کاهش تعداد ریدایرکت ها
  • بهینه سازی صفحه اصلی سایت
  • بروزرسانی سایت
  • فعال سازی و استفاده از lazy load
  • کوتاه کردن خلاصه مطلب در سایت
  • عدم بارگذاری تمام کامنت ها در سایت
  • کاهش تعداد درخواست های ارسالی به سرور سایت
  • استفاده از سرویس google page speed
  • حذف و پاک کردن المان ها و عناصر اضافی در سایت و طراحی مجدد آن در صورت نیاز
  • حدف و پاک کردن فونت های اضافی در سایت و...

تست سرعت سایت

خب پس از انجام تمام این کارها، شاید این سوال را در ذهن داشته باشید که چگونه می توان سرعت سایت را تست و امتحان کرد؟ چگونه می توان مطمئن شد که تغییرات اعمال شده روی سایت واقعا تاثیرگذار بوده اند؟ برای این موضوع نیز راهکارهایی وجود دارد که می توانید سرعت سایت خود را به کمک آن ها بررسی کنید. برای اینکه بتوانید اقدام به تست سرعت سایت کنید می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • Page Speed Insights
  • Gtmetrix
  • Pingdom Speed Test
  • YSlow Score
  • Uptrends
  • Yellow Lab Tools
  • WebPageTest
  • Dotcom.monitor
  • Varvy Pagespeed Optimization
  • سرچ کنسول

اگر قصد دارید در زمینه طراحی سایت و برنامه نویسی به یک شخص ماهر، خبره و حرفه ای تبدیل شوید، باید حتما تمامی اصول کار با سایت را بدانید و از تکنیک هایی که به افزایش سرعت سایت کمک می کنند آگاه باشید. باید دائما اطلاعات خود را بروز نگه داشته و دانش کاملی در این زمینه کسب کنید. سرعت سایت و هر فاکتور دیگری که روی رتبه سایت در گوگل تاثیر دارد می تواند شانس سودآوری برای صاحبین کسب و کار را چندین برابر کند. بنابراین نباید به همین سادگی از کنار آن گذشت.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات