مراحل مهم برای داشتن سئوی مناسب در هنگام طراحی

مراحل مهم برای داشتن سئوی مناسب در هنگام طراحی

امروزه انواع تصورات غلط پیرامون بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو وجود دارد. یک تصور غلط و بزرگ که بسیاری از صاحبان وب سایت دارند این است که بعد از طراحی سایت و راه اندازی آن، بلافاصله ترافیک دریافت خواهند کرد.

حقیقت این است که خیلی بیش از این برای برآوردن ترافیک به وب سایت شما، زمان لازم است. بهینه سازی موتورهای جستجو، وظیفه و عملی در حال انجام است که کاملاً نیاز به زمان برای کار بر روی مسائل دارد. درست بعد از ارسال سایت شما به موتورهای جستجو، ابتدا باید چند مرحله مهم و حیاتی بعد از طراحی سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی ، برای رسیدن به سئوی بسیار مناسب را بگذرانید.

سئوی مناسب در هنگام طراحی

 

 

در فضای رقابتی که در زمینه طراحی سایت وجود دارد، معمولا افراد در تلاش هستند تا بر اساس آخرین و جدیدترین الگوریتم های گوگل، سایتی راه اندازی کنند که از هر نظر گوگل پسند و کاربرپسند باشد. سئو کردن سایت، یک امر بسیار ضروری است که صاحبان وب سایت های اینترنتی برای پویایی و بقای سایت خود می بایست به آن توجه ویژه ای داشته باشند. اما شما بایستی برای نتیجه گیری بهتر، با مراحل مهم سئو در طراحی سایت به خوبی آشنا باشید.

مراحل مهم سئو در طراحی سایت

چه مشغول طراحی سایت شخصی خود باشید و چه به عنوان یک فرد متخصص در حوزه طراحی سایت برای شرکت ها و سازمان های دیگر کار کنید، لازم است که با اصول سئوی سایت آشنا باشید. این روزها تعداد سایت های طراحی شده در زمینه ها و موضوعات مختلف، بسیار متنوع هستند. اما لزوما همگی آن ها رتبه و جایگاه خوبی در موتور جستجوی گوگل بدست نمی آورند و تمام این موضوع مربوط به سئوی سایت است.

اگر به مراحل مهم سئو در طراحی سایت به خوبی مسلط نباشید و پروژه خود را بر طبق این مراحل انجام ندهید، نمی توانید انتظار داشته باشید که سایت طراحی شده در فضای رقابت دوام چندانی داشته باشد. حتی اگر فردی هستید که پروژه طراحی سایت خود را به متخصصین این حوزه سپرده اید، باز هم نیاز است تا با اصول و مراحل سئو آشنا باشید. درک این موضوع و افزایش دانش در این زمینه می تواند شما را به یک مصرف کننده آگاه و مطلع تبدیل کند. بیایید ابتدا با مفهوم سئوی سایت آشنا شده و سپس مراحل انجام آن را بررسی کنیم.

سئوی سایت چیست؟

زمانی که سایت شما به کمک یک سری عملیات و تغییرات خاص به بازدید بالایی می رسد، این یعنی فرایند سئوی سایت به درستی انجام شده است. سئو (SEO)، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر گوگل است تا آن ها بتوانند محتوا و اطلاعات سایت را به خوبی درک کرده و متوجه شوند.

شما می توانید به صورت رایگان و با فراگیری یک سری اصول و نکات مهم، سایت خود را بهینه سازی کنید. احتمالا هم به کمک تکنیک های سئو، سایت شما به رتبه های قابل قبولی خواهد رسید. اما برای اینکه بتوانید همیشه در جایگاه برتر گوگل باقی بمانید، لازم است ترفندهای سئو را به طور مرتب روی سایت پیاده کنید و در این کار استمرار داشته باشید.

سئوی مناسب در هنگام طراحی

رقابت برای دستیابی به رتبه یک گوگل بسیار زیاد است و معمولا طراحان و مدیران وب سایت های مختلف برای تحقق این هدف، لحظه ای آرام و قرار ندارند. پس برای اینکه بتوانید جایگاه خود را تثبیت کنید، لازم است سایت خود را به طور مرتب بروزرسانی کرده و از بهینه بودن آن در هر لحظه مطمئن باشید. اما در ادامه برای رسیدن به این اصل، شما را با مراحل مهم سئو در طراحی سایت آشنا می کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی

از مراحل مهم سئو در طراحی سایت می توان به تحقیق کلمات کلیدی اشاره کرد. کلمات کلیدی، یعنی لیستی از نزدیک ترین و مرتبط ترین کلماتی که در سرچ کاربران برای یک موضوع خاص استفاده می شوند. کلماتی که کاملا متناسب با کسب و کار شما در سایت انتخاب شوند.

معمولا کاربران برای اینکه بتوانند به محتواها و منابع موردنیاز خود دسترسی داشته باشند، در زمان جستجو در گوگل، از کلمات و عبارات خاصی استفاده می کنند. شما بایستی به کمک ابزارهای مختلف، لیست این کلمات و عبارات کلیدی را پیدا کرده و از آن ها به طور موثری در محتوای سایت خود استفاده کنید.

کلمات کلیدی معمولا به دو گروه کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی تقسیم می شوند که نحوه استفاده از آن ها و چگالی هر کلمه کلیدی در متن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از کلمات کلیدی، بایستی به صورت کاملا اصولی و استاندارد باشد. زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی هم می تواند به معنا و مفهوم متن صدمه بزند.

بنابراین پس از اینکه لیست کلمات کلیدی خود را تهیه کردید، لازم است تکنیک های استفاده از آن ها را نیز فرا بگیرید. اما برای اینکه پروسه تحقیق کلمات کلیدی شما کاملا درست انجام شود، لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید. در بخش بعدی این نکات را شرح می دهیم.

نکات مهم در تحقیق کلمات کلیدی

در این بخش به دو نکته کلیدی در خصوص تحقیق و سرچ کلمات کلیدی اشاره می کنیم.

  • در شروع کار از کلمات کلیدی استفاده کنید که طولانی تر هستند و میزان رقابت در آن ها پایین است.

یکی از روش های کاربردی و در عین حال جذابی که می تواند شما را نسبت به دیگر رقبا متمایز کند، استفاده از کلمات کلیدی خاصی است که معمولا از سه یا بیشتر از سه کلمه تشکیل شده اند. شاید با خود بگویید این کلمات کلیدی معمولا میزان سرچ کمتری را شامل می شوند. البته که این گفته صحت دارد. اما از آن جایی که به روشی خاص موضوع را بیان می کنند، معمولا نسبت به دیگر کلمات کلیدی، نرخ تبدیل بیشتری داشته و همین امر باعث می شود نرخ کلیک سایت نیز افزایش پیدا می کند. پس اگر تمایل دارید تا میزان بازدید از سایتتان را افزایش دهید، برای یک بار هم که شده این روش سرچ کلمات کلیدی را امتحان کنید.

  • استفاده از ابزار کمکی Google auto complete

یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین ابزارهای گوگل است که به شما ایده هایی جدید می دهد. شما می توانید برای سرچ کلمات کلیدی خود از این ابزار استفاده کنید. زمانی که شما یک کلمه یا عبارت خاص را در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنید، این موتور جستجوگر به دنبال نتیجه ارائه شده، لیستی از عبارات و کلمات دیگر را نیز به شما نشان می دهد.

 

در واقع پیش از اینکه شما عبارت موردنظرتان را در قسمت سرچ گوگل تمام کنید، گوگل ادامه آن عبارت را که می تواند گزینه بهتری باشد، به شما پیشنهاد می دهد. عبارات جدیدی که به شما پیشنهاد داده می شوند، معمولا از دو طریق بدست آمده اند. برخی از آن ها بر اساس سرچ دیگر کاربران انتخاب می شوند و برخی دیگر نیز بر اساس محتواهای ایندکس شده به وسیله گوگل از سایت های مختلف استخراج می شوند، انتخاب می شوند.

  • استفاده از جستجوی مرتبط گوگل

بهینه سازی تگ های عنوان

دومین مرحله از مراحل مهم سئو در طراحی سایت، بهینه سازی تگ های عنوان است. زمانی که کاربران در موتور جستجوگر گوگل، عبارت یا کلمه ای خاص را جستجو می کنند، اولین چیزی که از سایت های موردنظر به آن ها نمایش داده می شود، عنوان سایت است. پس بایستی در انتخاب عنوان سایت نهایت دقت و توجه را به کار ببرید.

عناوینی که انتخاب می کنید، می بایست مختصر، جذاب و قابل فهم باشند. بهتر است از ارائه توضیحات اضافی در این بخش خودداری کنید. شما می توانید توضیحات تکمیلی را در قسمت متا دیسکریپشن سایت ارائه کنید. اما عنوان می بایست کوتاه و حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد. اگر بتوانید کلمه کلیدی اصلی خود را در ابتدای عنوان به کار ببرید، شانس بیشتری برای ایندکس شدن توسط گوگل دارید.

این نکته یکی از معیارهای مهم گوگل برای بهبود سئوی سایت است. در خصوص بهینه سازی عنوان، اشاره به این نکته ضروری است که عناوینی که در صفحات مختلف سایت شما به کار می روند، می بایست غیر تکراری و یونیک باشند. همچنین استانداردی که برای تعداد کاراکترهای (حروف) عنوان در نظر گرفته شده، نهایتا 60 کاراکتر است.

ایجاد عنوان های متای مرتبط با محتوای سایت

متا تایتل ها یا Meta title، توضیح جامع و کاملی در خصوص محتوای سایت شما به کاربران می دهند. پس از انتخاب عنوان مناسب، این عنوان های متا هستند که در معرض دید کاربران قرار می گیرند. البته گوگل، برای رتبه بندی سایت ها، توجه زیادی به بخش متا تایتل ندارد و آن را ملاکی برای بهبود سئوی سایت در نظر نمی گیرد.

اما اگر بتوانید روی این بخش از محتوای سایتتان تمرکز کرده و توضیحات آن را کاملا منحصر به فرد و خاص بنویسید، احتمالا می توانید از این طریق توجه مخاطبان را به سمت سایت خود جلب کرده و از این طریق، نرخ ترافیک و تعامل با سایت را افزایش دهید. قطعا به این شکل، توجه ربات ها و خزنده های گوگل به سمت سایت شما معطوف خواهد شد و از این طریق می توانید رتبه سایت خود را ارتقا ببخشید.

آنالیز و تحلیل رقبا

گاهی اوقات تحلیل و بررسی رقبا، ایده های جدیدی در ذهن ایجاد می کند. قرار نیست شما کاملا مطابق و مشابه سایت های رقیب عمل کنید. اما می توانید از نحوه رفتار و تعامل کاربران با این سایت ها به نتایج خوبی برسید. شما می توانید نحوه فعالیت سایت هایی که در حوزه کسب و کار شما فعالیت می کنند را به طور مرتب بررسی کنید و سعی کنید، اقداماتی متفاوت و خاص تر از آن ها برای جلب توجه کاربران انجام دهید. این یکی از مراحل مهم سئو در طراحی سایت است که دید شما را نسبت به عملکرد رقبا بازتر کرده و باعث افزایش خلاقیت در جذب مخاطبان می شود.

بهینه سازی سئوی داخلی سایت

تا اینجا با یک سری از مراحل مهم سئو در طراحی سایت آشنا شدیم. اما همه چیز به همین موارد ختم نمی شود. شما نمی توانید تنها با استفاده از کلمات کلیدی، عناوین مرتبط و تحلیل رقبا یک سایت استاندارد و قوی داشته باشید. ربات های گوگل این روزها هوشمندانه تر رفتار می کنند و معیارهای مختلفی برای رتبه بندی سایت ها دارند. یکی از این معیارها، بهینه سازی سئوی داخلی سایت (On-Page SEO) است. از نکات مهمی که در خصوص سئوی داخلی می توانیم به آن اشاره کنیم عبارتند از:

  • استفاده از محتوای یونیک و مفید برای کاربران
  • تنها نباید روی کلمات کلیدی تمرکز کرد. بهتر است محتوایی که به کاربر ارائه می شود برای او ایجاد ارزش کند.
  • توجه به ساختار URL ها
  • توجه به سرعت بارگذاری سایت
  • توجه به ریسپانسیو بودن سایت
  • بروزرسانی های مرتب سایت

بهینه سازی سئوی خارجی سایت

به همان اندازه که سئوی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است. سئوی خارجی نیز می تواند در بهبود رتبه سایت تاثیرگذار باشد. لینک هایی که کاملا معتبر و مرتبط با حوزه کاری سایت شما هستند، می توانند هم برای شما و هم برای کاربران منافع زیادی داشته باشند. البته در لینک دهی به سایت نباید بی گدار به آب بزنید و از هر سایتی لینک بگیرید. سایتی که از آن لینک دریافت می کنید، می بایست کاملا با حوزه کاری شما هماهنگ و مرتبط باشد. هر چه سایت های مورد نظر قدرتمندتر باشند و از محتوای باکیفیت تری برخوردار باشند، قطعا شانس شما برای دریافت رتبه بهتر در گوگل بیشتر خواهد شد.

استفاده از URLهای مناسب

ساختار URL بایستی به گونه ای باشد که هم با الگوریتم های گوگل همخوانی داشته باشد و هم کاربرپسند باشد. URL بایستی کاملا واضح و شفاف باشد. به گونه ای که درک و فهم آن برای کاربران و ربات های گوگل سخت نباشد.

استفاده از تگ Alt برای تصاویر

تصاویر جزء مهم ترین بخش های یک سایت هستند که مانند محتوای سایت، نیاز به بهینه سازی دارند. گوگل بایستی بتواند تصاویر استفاده شده در سایت را کاملا درک کرده و ارتباط آن با محتوای سایت را متوجه شود. برای این مورد، استفاده از تگ alt برای تصاویر می تواند موثر واقع شود. قابلیت alt text، امکانی را برای گوگل فراهم می کند تا از این طریق بتواند ارتباط معنایی درستی میان تصویر و متن ایجاد کند.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات