انواع سئو داخلی

انواع سئو داخلی

مبحث سئو مقوله بسیار مهمی است که تمامی کسب و کارهای اینترنتی برای موفق شدن، دیده شدن و بهبود رتبه سایت خود می بایست از ترفندها و تکنیک های آن به خوبی استفاده کنند. سئو به طور کلی به دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می شود. سئو داخلی همانطور که از نامش پیداست به مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت هایی مربوط می‌شود که داخل سایت انجام می شوند و از این طریق رتبه سایت را در موتور جستجوی گوگل بهبود می بخشند. در واقع قبل از رتبه بندی سایت شما در گوگل، می‌بایست عملیات سئو داخلی بر روی آن به طور اصولی انجام شود. در این مطلب می‌خواهیم با انواع سئو داخلی آشنا شویم.


سئو داخلی چیست


قطعاً کسب رتبه قابل قبول و رضایت بخش در موتور جستجوی گوگل برای هر مدیر وبسایتی یک هدف بزرگ و مهم است. تمامی کسانی که در حوزه های مختلف، وب سایت هایی را راه اندازی کرده اند و از طریق این وب سایت ها خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌کنند در تلاش هستند تا با انجام یک سری اقدامات در زمینه سئو و بهینه سازی سایت رتبه خود را در موتور جستجوی گوگل بهبود ببخشند. 


سئو داخلی یا On Page، یکی از روش های بسیار مهم و کاربردی برای بهینه سازی صفحات مختلف وب سایت است تا یک نوع ارتباط عمیق و معنایی بین صفحات آن ایجاد کرده و به گوگل در درک بهتر موضوع سایت کمک کند. هدر بندی، لینک دهی، محتوا نویسی و... از مهم ترین مواردی هستند که در سئو داخلی می بایست روی آن ها به طور جدی کار شود. برای هر کدام از این موارد می بایست یک استراتژی سئو کاملاً کاربردی و اجرایی داشته باشید تا بتوانید آن چیزی را به مخاطب ارائه کنید که دقیقا انتظارش را دارد. 


هر چه بتوانید در جذب کاربر موفق تر عمل کنید، قطعاً گوگل رتبه بهتری برای سایت شما در نظر خواهد گرفت. همچنین بالعکس، یعنی زمانی که خزنده ها و ربات های گوگل بتوانند به درک صحیحی از عملکرد شما در سایت برسند با دادن یک رتبه قابل قبول به سایت، شما را بیشتر در معرض دید کاربران قرار می دهند. 
سئو داخلی که معمولاً آن را با نام سئوی درون صفحه نیز معرفی می کنند، با بهینه سازی کردن محتوای وب سایت امکانی را فراهم می کند تا سایت بتواند به صورت کاملاً ارگانیک تعداد کاربران زیادی را جذب کرده و نرخ ترافیک را افزایش دهد. پس سئو داخلی با تولید محتوای ارزشمند و قابل استفاده میزان بازدید از سایت را افزایش می دهد.


انواع سئو داخلی 


همانطور که پیش از این اشاره کردیم، سئو داخلی شامل یک سری عملیات خاص داخل سایت است که باعث بهینه سازی و بهبود رتبه آن در موتور جستجوی گوگل می شود. تکنیک ها و ترفندهای بسیار زیادی برای اجرای استراتژی سئو داخلی وجود دارند. با انجام هر کدام از آن ها می توان یک پله فراتر از رقبا قدم برداشت. در ادامه با انواع سئوی داخلی و روش انجام آن ها آشنا می شویم.


بهینه سازی عنوان صفحه

انواع سئو
یکی از فاکتورهای بسیار کلیدی و مهم در سئو داخلی وب سایت، بهینه سازی عنوان هر صفحه است. اگر سایت شما دارای چند صفحه مختلف است، هر کدام از این صفحات می بایست به طور مجزا یک عنوان مخصوص داشته باشند. این عناوین نباید مشابه یکدیگر باشند و تا حد امکان باید از کلمات کلیدی مناسب در آن ها استفاده شود. اگر دقت کرده باشید در زمان جستجو برای یک موضوع خاص، وب سایت های متعددی به شما پیشنهاد می شوند که هر کدام دارای عنوان اصلی منحصر به فردی هستند. 
همین انتخاب عنوان می تواند یک سایت را نسبت به سایت های دیگر متمایز و برتر کند. اما چرا؟ معمولاً کاربران زمانی که یک موضوع یا مقاله خاص را در گوگل سرچ می کنند، قبل از اینکه وارد یک سایت خاص شوند ابتدا عنوان آن را در نتایج  به دست آمده مشاهده می کنند. آن ها می توانند با خواندن همین عنوان واحد تا حد زیادی به این موضوع پی ببرند که آیا وب سایت مورد نظر با نیاز و خواست آن ها هماهنگی دارد یا نه. 


آن ها همچنین متوجه می‌شوند که صفحه پیشنهاد شده از سمت گوگل می‌تواند پاسخی برای نیاز آن ها باشد یا خیر؟ بنابراین اگر می‌خواهید کاربران در یک نگاه و تنها با خواندن عنوان صفحه جذب سایت شما شوند، لازم است در انتخاب این عنوان نهایت دقت را داشته باشید و یک سری نکات مخصوص را نیز رعایت کنید. این نکات به شرح زیر هستند:
•    اولین نکته این است که حتماً در عنوان هر صفحه از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
•    هرچه عنوان انتخاب شده خاص تر، بهینه تر و چشم نوازتر باشد، قطعاً در جلب نظر کاربران بهتر عمل خواهد کرد.
•    بهتر است طول عنوانی که انتخاب می کنید بین ۵۱ تا ۵۵ کاراکتر باشد.


توجه به ساختار بندی URL

انواع سئو
همه کاربران برای اینکه بتوانند به یک وبسایت خاص دسترسی داشته باشند می بایست آدرس آن را در نوار جستجوی گوگل وارد کنند. این آدرس همان URL صفحه است. از آن جایی که موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی هر سایت، آدرس URL آن را پیمایش و بررسی می کند، لازم است برای بهینه سازی سایت خود حتماً در انتخاب URL دقت داشته باشید. البته که توجه به ساختار بندی URL تنها نکته در سئو داخلی نیست. اما قطعاً می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در بهینه سازی وب سایت شما داشته باشد. از مهم ترین نکات در انتخاب URL می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    به هیچ عنوان از کاراکترهای طولانی و نامرتب در این بخش استفاده نکنید.
•    بهتر است در آدرس URL از اصطلاحات و کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه استفاده کنید تا هم ربات های گوگل و هم کاربران به درک بهتری از موضوع سایت برسند.
•    هرچه آدرس صفحات سایت کوتاه تر، دقیق تر و شفاف تر انتخاب شوند قطعاً سئو داخلی سایت شما یک پله رشد خواهد کرد.
•    از عبارات و کلمات غیر ضروری و نامرتبط استفاده نکنید.
•    بهتر است از کلمات توقف مانند و، از و... استفاده نکنید.
•    معادل های انگلیسی جایگزین بسیار مناسبی برای کلمات فارسی هستند. سعی کنید تا حد امکان از کلمات فارسی در این قسمت استفاده نکنید. به این شکل آدرس صفحه کارپسندتر و جذاب تر خواهد بود.


متا دیسکریپشن ( توضیحات متا)

انواع سئو
شما با متا دیسکریپشن یا توضیحات متا یک خلاصه مفید و کاربردی از محتوای کلی سایت به مخاطبان ارائه می دهید. زمانی که کاربر یک موضوع خاص را در گوگل سرچ می کند، این توضیحات مختصر در نتایج جستجوی او ظاهر می شوند. شاید متا دیسکریپشن به طور مستقیم بر روی سئو داخلی سایت تاثیر خاصی نداشته باشد. اما شما با داشتن یک متا دیسکریپشن اصولی و جذاب می توانید کاربران را مجاب کنید که به سایت شما مراجعه کرده و از آن بازدید به عمل آورند. 


توضیحات متای معتبر، شفاف و کاربرپسند باعث می شود تا مخاطبان اطمینان بیشتری به شما داشته و برای استفاده از خدمات، محصولات یا مطالعه محتوای سایت شما بیشتر ترغیب شوند. همانطور که می دانید الگوریتم های گوگل به طور مرتب در حال تغییر و بروزرسانی هستند. در جدیدترین الگوریتم های گوگل توجه زیادی به توضیحات شده است. بنابراین اگر می خواهید گوگل به درک بهتری از کسب و کار شما برسد و رتبه قابل قبولی برای آن در نظر بگیرد سعی کنید تا حد امکان از کلمات کلیدی مناسب در تگ توضیحات استفاده کنید. 


از آنجا که برخی از مدیران وب سایت توجهی به این موضوع ندارند و فراموش می کنند که از آن استفاده کنند شما می توانید با به کارگیری این تگ برای سایت خود از دیگر رقبا پیشی بگیرید. برای نوشتن تگ توضیحات و معرفی کسب و کار خود به موتور جستجوی گوگل تنها مجاز به استفاده از ۱۵۰ کلمه هستید.
همچنین باید این موضوع را به خوبی به خاطر داشته باشید، در صورتی که گوگل هیچ نوع ارتباط معنایی و مفهومی میان تگ توضیحات و محتوای اصلی سایت شما پیدا نکند، این موضوع را به عنوان یک نوع خطا در نظر گرفته و با اسپم کردن وب سایت، شما را جریمه خواهد کرد. 


چگالی کلمات کلیدی


یکی از اصول مهم در سئو داخلی توجه به نحوه استفاده از کلمات کلیدی است. شاید شما لیستی از بهترین انواع کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را در اختیار داشته باشید، اما تا زمانی که نتوانید از این کلمات کلیدی به درستی و به شکل کاملا اصولی در محتوای سایت استفاده کنید، قطعاً  برای بهینه سازی وب سایت و بهبود رتبه آن نتایج قابل قبولی نیز کسب نخواهید کرد. 


زمانی که شما به جا و درست از کلمات کلیدی استفاده می کنید، گوگل کمی راحت تر می تواند زمینه کاری شما را متوجه شده و آن را بهتر ایندکس کند. هرچه ایندکس کردن وب سایت شما توسط گوگل سریع تر و راحت تر انجام شود، قطعاً کاربران بیشتری این امکان را دارند که سایت شما را در نتایج گوگل مشاهده کنند. 


در الگوریتم های جدید گوگل استفاده بی رویه از کلمات کلیدی در محتوای سایت می‌تواند به مفهوم و معنای آن لطمه وارد کرده و باعث افت رتبه سایت شود. آمارها حاکی از آن است که چگالی مناسب کلمات کلیدی در هر متن می تواند ۲ تا ۵ درصد از کل متن باشد. اگر این کلمات کلیدی در ابتدای هر متن یا پاراگراف استفاده شوند قطعاً نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.


لینک دهی داخلی


لینک دهی داخلی در واقع یک نوع ارتباط میان صفحات مختلف سایت ایجاد می کند. به طور کلی لینک دهی داخلی دو مزیت اصلی دارد:
•    ایجاد امکانی برای کاربران جهت پیمایش آسان و راحت میان صفحات مختلف سایت
•    ایجاد امکانی برای موتور جستجوی گوگل که بتواند با ارتباط ایجاد شده میان صفحات سایت به آسانی در میان آن ها پیمایش کند.
تا حد امکان سعی کنید برای صفحات مختلف سایت از لینک های داخلی مناسب استفاده کنید. صفحه ای که به آن لینکی داده نشود به عنوان یک صفحه مرده شناخته می شود و شانس دیده شدن آن کاهش خواهد یافت. در نتیجه به مرور زمان از رده امتیازدهی گوگل خارج می شود. بنابراین برای اینکه تمام صفحات سایت به طور کلی از نظر سئو داخلی بهینه ‌سازی شوند، می بایست برای تمامی آن ها از لینک‌های داخلی استفاده کرده و از این طریق ارتباط معنایی بین آن ها ایجاد کنید. 


بهینه سازی تصاویر سایت


همیشه تصاویر، معنا و مفهوم یک موضوع را بهتر به مخاطبان انتقال می دهند. بنابراین سعی کنید در کنار محتوای وب سایت از تصاویر مرتبط و جذاب استفاده کنید. برای اینکه این تصاویر به خوبی نقش خود را در سئو داخلی ایفا کنند، لازم است خودتان به صورت حرفه ‌ای اقدام به بهینه سازی این تصاویر کنید. مهم ترین فاکتورهایی که در بهینه سازی تصاویر سایت می بایست به آن ها توجه داشته باشید عبارتند از:
•    نامی که برای فایل عکس انتخاب می کنید.
•    سایز و اندازه عکس
•    متن alt
•    و کیفیت تصویر
به عنوان مثال؛ متن alt، این امکان را فراهم می‌کند که زمانی که تصویر برای گوگل یا کاربران قابلیت به نمایش درآمدن ندارد، توضیحی مختصر و مفید را در خصوص موضوع و محتوای تصویر به آن ها ارائه دهد. بهتر است در متن alt از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. رعایت این موضوع مخصوصاً در تصویر شاخص سایت بسیار ضرورت دارد.


سرعت صفحه


یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها به آن توجه ویژه‌ای دارد، سرعت هر صفحه از سایت است. اگر می خواهید سئو داخلی خود را به طور کامل انجام دهید، حتما باید برای افزایش سرعت پیمایش هر صفحه برنامه ریزی خاصی داشته باشید. قطعاً وب سایت هایی که از نظر سرعت بارگذاری شرایط بهتری داشته و قوی تر عمل می کنند، شانس بیشتری هم برای کسب رتبه های برتر در موتور جستجوی گوگل دارند. 


هیچ کاربری برای وب سایتی که از سرعت کندی برخوردار است زمان نمی گذارد. کاربران تمایل دارند در سریع ترین زمان ممکن به نیازهای خود دسترسی پیدا کنند. گوگل بهترین زمان بارگذاری و سرعت هر صفحه از سایت را نهایتا سه ثانیه اعلام کرده است. یعنی اگر یک کاربر برای بارگذاری سایت بیش از ۳۰ ثانیه انتظار بکشد به احتمال زیاد تمایلی به ماندن در آن نداشته و به سرعت آن را ترک خواهد کرد.


محتوای سایت


 اگر می خواهید برای کسب رتبه برتر، نظر گوگل را به خود جلب کنید، لازم است از محتوای اصولی، ارزشمند و مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید. محتوا باید برای کاربران ایجاد ارزش و انگیزه کند. محتوا بایستی بروز و منحصر به فرد باشد. حتماً لازم است در محتوای خود از کلمات کلیدی مناسب با حوزه کاری تان استفاده  کنید. محتوا باید در عین صداقت، شفافیت داشته باشد تا کاربران و گوگل به درک درستی از مفهوم آن برسند.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات