GTMETRIX چیست؟ معیار های جی تی متریکس به چه معناست؟

GTMETRIX چیست؟ معیار های جی تی متریکس به چه معناست؟

در این مقاله، کار با جی تی متریکس و بهبود سرعت سایت، پس از طراحی سایت، آموزش داده می شود. اینکه جی تی متریکس چیست، چگونه می توان به تحلیل جی تی متریکس پرداخت و بخش های مختلف آن معرفی می گردد.

 

جی تی متریکس چیست؟

با توجه به گزارشات گوگل طی سالهای گذشته مبنی بر اینکه سرعت صفحه، عامل دیگری در رتبه بندیهای نتایج جستجو است، بیش از قبل بر بهینه سازی عملکرد وبسایت ها پس از طراحی سایت، تمرکز شده است.

ابزارهای آنلاین متعددی وجود دارند که میتوانید از آنها برای بهبود عملکرد مطلوب وبسایت خود استفاده کنید؛ هر کدام از این ابزارها، قیمت و ظرفیتهای متفاوتی دارند.

GTMetrix یک ابزار تحلیل عملکرد وبسایت است که توسط شرکت GT.net ساخته شده است، این شرکت با ساخت Pingdom که یک ابزار ارزیابی سرعت در فضای دیجیتال است، به شهرت رسیده است.

GTMETRIX چیست

هدف اصلی GTMetrix تحلیل عملکرد وبسایت شما و ارائه فهرستی از توصیه های قابل اجرا برای بهبود و ارتقای آن است.

هنگام آغاز کار با GTMetrix، نام دامنه خود را در وبسایت مربوطه وارد کنید و جادوی آن را ببینید. بعد از یک زمان تحلیل کوتاه، یک گزارش عملکرد با امتیاز سرعت صفحه سطح بالا، زمان بارگذاری و اندازه کل صفحه به شما نشان داده میشود.

همچنین، توصیه های سرعت برای بهبود سرعت صفحه پس از طراحی سایت به شما ارائه میشود.

KP های سطح بالا، برای تحلیل رویکردها، فهم چگونگی بهینه سازی وبسایت بسیار عالی هستند، که با جزئیات به آنها پرداخته خواهد شد.

  • بخش های مختلف جی تی متریکس

KPI سرعت صفحه و تاثیر آن بر سئو سایت

  • عیب یابی YSlow
  • پیگیری عملکرد
  • تحلیل وبسایت
  • پخش مجدد ویدئوی بارگیری صفحه
  • جایزه: تنظیم CDN

 

KPI سرعت صفحه و تاثیر آن بر سئو سایت

یکی از جاذبه های اصلی GTMetrix توانایی دستیابی سریع و آسان به نشانگر عملکرد است. وقتی تحلیل، کامل شد، زمان بارگیری شده کامل به شما ارائه میگردد، بدین ترتیب میتوانید مدت زمان بارگیری وبسایت بر حسب ثانیه را ببینید.

به علاوه اندازه کل صفحه را در اختیار شما میگذاریم، با اینکار میتوانیم اندازه کل صفحه را بر حسب MB اندازه گیری کنیم.

در انتها، در قسمت تقاضاها، تعداد کل اَسِتهایی که وبسایت در یک زمان مشخص از آنها استفاده میکند را نشان میدهیم. با دستیابی به این اطلاعات مفید، میتوانیم از GTMetrix برای فهم عملکرد وبسایت شما استفاده کنیم.

یکی از KPI ها در GTMetrix، امتیاز سرعت صفحه است که به صورت درصد و رتبه از A تا F نشان داده میشود. فهرستی اجمالی از 25 معیار ارائه میکنیم که بر سرعت صفحه تاثیر دارد.

برای هر معیار درجه ای از کارکرد در هر اجرا نشان داده میشود. به عنوان مثال با استفاده از بهینه سازی تصویر، میتوانیم بر روی فهرست کلیک کنیم تا توصیه ها را با جزئیات بیشتر ببینیم.

یک فهرست از کلیه تصاویری که در صفحه استفاده شده اند ارائه گردیده و توصیه هایی برای فشردگی بیشتر هر تصویر داده میشود. در مورد بهینه سازی تصویر، GTMetrix، جزئیات از نوع خاصی از فشردگی تصویر ارائه میدهد که باید از آنها حین ایجاد تصاویر جدید و فشرده در وبسایت استفاده کرد.

به علاوه، اولویت هر معیار مشخص میشود، در نتیجه شما میتوانید مهمترین کارهایی که باید در اولویت قرار دهید را ببینید. هر معیار، دسته بندی میشود، بدین ترتیب میتوانید وظایف مشابه را گروه بندی کرده و مسائل عملکردی مبتنی بر حوزه های خاص را شناسایی کنید.

این کار، به هنگام ارزیابی عملکرد وبسایت شما در مواردی که این تحلیل مشکلاتی که از یک حوزه مشابه منشا نمیگیرند را پوشش نمیدهد، مفید است. برخی از این موارد عبارتند از محتوا، CSS/JS، تصاویر و سرور.

دیدگاههای سرعت صفحه گوگل (PSI) خدمتی مشابه را ارائه میدهد و برخی موارد با GTMetrix اشتباه گرفته میشود. چند تفاوت آشکار میان این دو وجود دارد؛ برای مثال، GTMetrix هفت سرور آزمون محلی دارد، در حالیکه PSI موقعیت یابی جغرافیایی دارد، یعنی نتایج آزمون مبتنی بر موقعیت مکانی کنونی کاربر است.

GTMetrix مبتنی بر کتابخانه سرعت صفحه گوگل منبع باز اصلی است. گوگل، تغییرات متعددی در الگوریتم امتیازدهی داده است. در نتیجه، برای مقایسه باید نتایج هر دو ابزار را با یکدیگر قیاس کرد و این سوال را مطرح کرد که چرا نتایج با هم فرق دارند.

در انتها، GTMetrix از جستجوگرهای واقعی به هنگام آزمون جستجوگر استفاده میکند، درحالیکه PSI از جستجوگرهای شبیهسازی شده بهره میگیرد. در نتیجه، شبیه سازها معمولا موتورهای پیچیده و قدیمی هستند، این بدان معناست که جستجوگرهای واقعی، فهم بهتری از عملکرد وب سایت شما ارائه میدهند. 

 

 

 

عیب یابی YSlow

زیر تب YSlow، عاملی که جزئیات بیش از 18 تله رایج که میتوانند زمان بارگیری صفحه را طولانیتر کنند، مشاهده میشود. امتیاز سرعت صفحه و YSlow، دیدگاه های مشابهی ارائه میدهند، با این حال، امتیاز سرعت صفحه، تحلیلی از تنظیمات موجود و چگونگی بهینه سازی آنها ارائه مینماید.

در حالیکه YSlow در ارزیابی مشکلات تمرکز بیشتری دارد و به کارکرد وب سایت شما در مقابله با آنها توجه دارد. YSlow اجزای اصلی صفحه را خلاصه میکند و به جای محتوای روی صفحه، به بهبود وابسته به سرور تمرکز دارد.

بعضی از پیشنهاداتی که توسط YSlow ارائه میشوند عبارتند از استفاده از شبکه های تحویل محتوا (CDN) به گونه ای که محتوا از نزدیکتریم سرور به وب سایت ارائه گردد. YSlow اهمیت کاهش تعداد تقاضاهای HTTP و جلوگیری از استفاده از بازهدایت URL را پوشش میدهد. این به معنای اهمیت این امر است که حل مسائل جانبی سرور میتواند به بهبود عملکرد کلی وبسایت کمک نماید.

YSlow همانند امتیاز سرعت صفحه، توصیه ها را بر اساس چگونگی عملکرد وبسایت درجه بندی میکند. YSlow، توصیه ها را به چند نوع دسته بندی مینماید؛ نمونه های رایج آن عبارتند از سرور، محتوا و کوکی. هر توصیه با توجه به اولویت آن ارائه میگردد، در نتیجه میتوان مهمترین کارها را مشاهده کرد.

 

پیگیری عملکرد

  • یکی از ویژگی های مهم GTMetrix توانایی نمایش آمار وبسایت براساس تاریخ است.

این تاریخچه میتواند هر زمان که تحلیلی بر روی وبسایت انجام میدهید یا در زمانهای از قبل تعیین شده، به روزرسانی گردد، در نتیجه میتوانید با به روزرسانی های دورهای آمار دقیقی از عملکرد وبسایت در دست داشته باشید.

آمار را میتوان به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تنظیم کرد که هدف، تضمین ارزیابی عملکرد وبسایت شماست.

آمار با نمودارهای تعاملی قابل مشاهده است و به سه دسته اصلی تقسیم میشود:

  • زمانبندیهای صفحه
  • اندازه صفحه و تعداد تقاضاها
  • در نهایت، امتیاز سرعت صفحه و YSlow

 

 

میتوان نمودارها را زوم کرد یا چارچوب زمانی برای نمایش پیشرفت طی یک دوره زمانی مشخص، ارائه نمود و امکان تحلیل دادههای تاریخی را فراهم آورد. به عنوان مثال: طراحی سایت مجدد، ارائه محصول یا انتشار پست بلاگ.

تغییرات ایمیل را میتوان به گونه ای تنظیم کرد که شما را از ضعف عملکردی وب سایت آگاه نماید، این کار زمانی مناسب است که محتوای جدید بارگزاری میشود و مشکلات عملکردی اجتناب ناپذیری ایجاد میکند.

GTMETRIX چیست

دیگر ویژگی پیگیری عملکرد، توانایی اسکن رقیب و مقایسه نتایج با وبسایت وی است. با انجام تحلیل رقبای شما، میتوانیم نقاط قوت و ضعف وبسایت و درجهبندی فرصتهای هدف را ارزیابی نماییم.

تحلیل رقیب میتواند توصیه سودمندی را به همراه آورد. در مقابل، تحلیل میتواند ضعفهای وبسایت شما را نمایش دهد و فرصتی برای از میان برداشتن مشکلاتی که ردیابی شده اند، ارائه نماید.

 

تحلیل وبسایت

یکی از ویژگیهای GTMetrix که کمتر رتبه گزاری شده است، توانایی تحلیل وبسایت شما از چند نقطه جهان است. GTMetrix امکان آزمون عملکرد وبسایت شما را با 28 سرور مختلف در موقعیتهای مکانی متفاوت در جهان فراهم میآورد.

این ویژگی، امکان آزمایش تاخیر اتصالات اینترنت جهانی را فراهم می آورد و زمانی مناسب است که شما یک برند جهانی باشید و عملکرد بین المللی برای شما بسیار حائز اهمیت باشد.

به علاوه، موقعیت مکانی سرور تحت آزمایش میتواند نتایج آزمایش را پیچیده سازد. ابزارهای سرعت آنلاین، وبسایت شما را به سرور در دسترس بعدی، ارجاع دهد.

این یکی از مزیتهای اصلی است که امکان تخصیص موقعیت مکانی سرور را برای هر آزمایش فراهم میآورد.

 

پخش مجدد ویدئوی بارگیری صفحه

علاوه بر نمودارهای ردیابی عملکرد، GTMetrix امکان مشاهده عملکرد وب سایت شما را به فرمت آبشاری فراهم میآورد. آبشار، به آنچه ما انتظار داریم در Firebug Net Panel و ابزارهای توسعه دهنده گوگل کروم ببینیم، بسیار شبیه است.

درواقع، فهرستی اجمالی از اَست ارائه میدهد که میتوان در بارگیری صفحه، منبه اَست و زمان بارگیری برای اَست خاص، از آن استفاده نمود.

مشاهده آبشار، ابتدا امکان شناسایی ترتیب بارگیری محتوا و تاخیر محتوای بارگیری شده بعد از نخستین بارگیری صفحه را فراهم میآورد.

دوم، زمان بارگیری آبشار، امکان مشاهده مرور اجمالی که در آن، استها بیشترین زمان بارگیری را نیاز دارند، فراهم میآورد و میتوان آن را بهینه سازی نمود.

علاوه بر آبشار، GTMetrix امکان مشاهده عملکرد وبسایت شما به شکل ویدئو را فراهم می آورد. ویدئو، با کمک بصری، میتواند به شما نشان دهد که کدام محتوا نیازمند بیشترین زمان بارگیری است.

ویژگی بازپخش ویدئو، امکان پخش مجدد ویدئو را با سرعتی یک چهارم سرعت اصلی فراهم میآورد و میتوان با آن مشکلاتی ردیابی بارگیری محتوای خاص را هدف قرار داد.

ویژگی پخش مجدد، زمانبندی های پیش تنظیم دارد، نظیر First Byte، DOM بارگیری شده، محتوای در حال بارگیری، و بارگیری نهایی کامل.

تفکیک فرآیند بارگیری به این شیوه، امکان مشاهده محل بارگیری حجم بالای محتوا و تغییر بر اساس آن را فراهم میآورد.

برای مثال، میتوانیم زمان لازم برای بارگیری DOM و ردیابی تغییرات موثر بر زمان بارگیری را مشخص نماییم. همچنین، برخی از محتواها را میتواند با یکدیگر مقایسه نمود.

 

 

 

جایزه: تنظیم CDN

هنگام اسکن وبسایت بر روی GTMetrix، ممکن است توصیه YSlow ظاهر شود که طی آن CDN تنظیم نشده است. اگر CDN را اخیرا ساخته اید، نیاز است به GTMetrix نوع CDN ای که برای گنجاندن در تحلیل از آن استفاده میکنید را بگویید.

وقتی وارد GTMetrix میشوید، میتوانید این کار را در تنظیمات کاربردی در گوشه راست بالا انجام دهید. سپس در بخش گزینه های تحلیل، به ورودی نام هاست YSlow CDN بروید.

در اینجا میتوانیم همه CDN هایی که در وبسایت استفاده شده اند را وارد کنیم، لطفا یک CDN در هر خط قرار دهید.

باید توجه داشت که CDN ها در سطح حساب کاربری وارد میشوند، در نتیجه اگر چند وبسایت از یک حساب کاربردی اسکن میکنید، لطفا برای همه وبسایتهای خود، CDN را وارد کنید.

وقتی تمام شد، بر روی دکمه ذخیره تنظیمات کلیک کرده تا تغییرات دائمی گردند. دفعه بعدی که میخواهید وبسایت خود را اسکن کنید، نتایج نسبت به دفعه قبل، صحیحتر خواهد بود.

  • نتیجه گیری

در مجموع، اگر به دنبال ابزاری هستند که تحلیلی اجمالی از عملکرد وبسایت شما ارائه دهد، این ابزار GTMetrix است.

این ابزار، امکان ارزیابی عمقی چگونگی کارکرد وبسایت را پس از طراحی سایت فراهم میآورد و فهرستی از توصیه ها را برای بهبود آن در اختیارتان میگذارد.

ابزارهای ارزیابی باعث میشوند GTMetrix به ابزاری دقیق تبدیل شود که میتوان از آن در شرایط آنلاین-آفلاین استفاده کرد، و این بخشی ضروری از استراتژی عملکرد آنلاین با هدف پیشرفت پیوسته است.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات