متا تگ ها در سایت و تاثیر آن در سئو

متا تگ ها در سایت و تاثیر آن در سئو

در بخش head پرونده های html از متاتگ ها برای قراردادن کدهای بخصوص هنگام طراحی سایت استفاده میگردد. تگ های متا در ظاهر سایت نمایش داده نمی شوند اما مرورگرها و خزنده های موتورهای جستجو قادر به خواندن و دیدن آنها می باشند.

 

اگر کسب و کاری در فضای اینترنت به راه انداخته اید و محصولات و خدمات را از این طریق به مشتریان خود ارائه می کنید به شما تبریک می گوییم. فعالیت در این فضا می تواند شما را از بسیاری از رقبا پیش بیندازد. اما صرفا داشتن یک وب سایت اینترنتی نمی تواند ضامن موفقیت شما باشد. سایتی می تواند به افزایش فروش امیدوار باشد که از نظر اصول سئو کاملا بهینه شده باشد. در خصوص سئوی سایت نکات زیادی را می بایست رعایت کنید. اما یکی از مهم ترین مواردی که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد، استفاده از متا تگ هاست. موضوع متا تگ ها در سایت و تاثیر آن در سئو، مقوله بسیار مهمی است ک قصد داریم در این مطلب به صورت اختصاصی به اهمیت آن بپردازیم.

متا تگ چیست؟

بیایید پیش از اینکه با چگونگی استفاده از متا تگ ها در سایت آشنا شویم و به کاربردهای آن در بهبود سئوی سایت بپردازیم، ببینیم اصلا متا تگ چیست؟ تمام اطلاعات و محتواهایی که در سایت قرار می گیرند، توسط مجموعه ای از کدهای HTML نوشته می شوند. زمانی که کاربران در دنیای وب در حال گردش هستند و به وب سایت های مختلف سر می زنند، مرورگرهای وب به جای نشان دادن کدهای HTML تنها قسمت هایی از آن را در معرض نمایش می گذارند که برای انسان ها قابلیت مشاهده و خواندن داشته باشند.

متا تگ ها در سایت

در واقع مرورگرها به نحوی ساخته شده اند که بتوانند انواع و اقسامی از کدهای برنامه نویسی را طوری نشان دهند که برای کاربران قابل فهم و درک باشند. این محتوای قابل درک در واقع همان محتواهای صوتی، تصویری یا متنی هستند. متا تگ ها (Meta Tag) هم در واقع قسمت مهمی از کدهای HTML به شمار می روند.

این کدها در بخش خاصی از سند HTML قرار می گیرند تا بتوانند تمامی محتوای وب سایت اعم از متن ها و کلمات کلیدی را برای موتورهای جستجوی گوگل قابل درک کنند. بنابراین می توان گفت متا تگ ها تاثیر مهمی در ایندکس شدن سایت دارند. از همین روست که می گویند متا تگ در بهبود سئوی سایت تاثیر مهمی دارد و نباید نسبت به آن بی توجه بود.

متا تگ ها موضوعات و محتواهای پیچیده را برای ربات های جستجوگر گوگل آسان تر می کنند و این مسئله باعث می شود سایت شما به رتبه های بهتری دست پیدا کند. جایگاه درست متا تگ در قسمت بدنه (body) متن نیست و نمی توان آن را بخشی از محتوای سایت دانست. متا تگ در قسمت (head) صفحه قرار می گیرد.

اهمیت متا تگ ها در سایت و تاثیر آن در سئو

در بخش قبل تا حدودی از تاثیر متا تگ در افزایش سئوی سایت آگاه شدیم. مهم ترین دلیلی که وبمسترها از متا تگ در سایت استفاده می کنند، این است که این کدها بتوانند محتوای سایت را به بهترین شکل ممکن توصیف کنند و از این طریق تمام محتویات سایت، هم برای گوگل و هم برای کاربران قابل فهم باشد. مهم ترین اصلی هم که در ارتقای جایگاه سایت موثر است، این موضوع است که ربات های گوگل بتوانند ارتباط خوبی با سایت برقرار کرده و مطالب آن را متوجه شوند.

این موضوع صحت دارد که متا تگ ها می توانند به سئوی سایت کمک کنند. اما نه لزوما تمام آن ها و نه در هر موقعیتی. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، جایگاه اصلی متا تگ ها در بخش head سایت است. (دقت کنید منظور ما header نیست). اگر می خواهید به لیست متا تگ های استفاده شده در سایت دسترسی داشته باشید، می توانید بر روی متن هر صفحه راست کلیک کرده و گزینه View Page Source را انتخاب کنید.

در نهایت صفحه ای برای شما نمایان می شود که شامل یک سری رشته کد است. کدهایی که در بالای صفحه، قسمت head نوشته شده اند، لیست متا تگ های صفحه هستند. متا تگ ها انواع متنوعی داشته و هر کدام از آن ها نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارند. احتمالا سوالی که برای شما ایجاد می شود این است که بهترین انواع متا تگ برای سئو کدامند؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه به لیستی از پرکاربردترین و ضروری ترین متا تگ ها اشاره می کنیم.

متا تگ Title ( تگ عنوان)

متا تگ title جزء مهم ترین و ضروری ترین متا تگ ها در صفحه سایت است که به توصیف محتوای متن می پردازد. محتوایی که درون این تگ قرار می گیرد برای بهبود سئوی سایت نقشی کلیدی دارد. چرا که موتور جستجوی گوگل دقیقا همین محتوا را در نتایج جستجو برای کاربران به نمایش درمی آورد. اگر در زمینه طراحی سایت و اصول سئو اطلاعاتی داشته باشید، احتمالا به خوبی می دانید که استفاده از کلمات کلیدی در بخش عنوان صفحه جزء مهم ترین اقدامات در بهینه سازی سایت و بهبود رتبه آن است.

زمانی که از کلمات کلیدی مناسب و اصلی در قسمت عنوان صفحه استفاده می کنید باعث می شود تا کاربران نسبت به محتوای سایت شما کنجکاو شده و بر روی آن کلیک کنند. این موضوع باعث می شود تا نرخ کلیک در سایت افزایش پیدا کند. با توجه به اهمیت متا تگ در عنوان صفحه می بایست در انتخاب کلمات کلیدی برای آن نهایت دقت را داشته باشید. بهترین مکان برای کلمه کلیدی اصلی، ابتدای عنوان است که به دنبال آن کلمات کلیدی فرعی استفاده می شوند.

متا تگ ها در سایت

اگر بتوانید به شکلی حرفه ای از این کلمات کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کنید، احتمال دیده شدن و افزایش کلیک سایتتان بیشتر خواهد شد. سعی کنید در نوشتن عنوان متن، تنها به اصول سئو اهمیت ندهید بلکه زیبایی کار را نیز در نظر داشته باشید. طولانی شدن عنوان ممکن است به محتوای شما لطمه بزند. اگر می خواهید عنوان به طور کامل در نتایج گوگل به نمایش دربیاید، بهتر است بیشتر از 55 کاراکتر برای آن استفاده نکنید.

نکات مهم در انتخاب متا تگ Title

خب حال که از اهمیت متا تگ تایتل در بهبود سئوی سایت مطلع شدیم، می خواهیم نکاتی را در خصوص انتخاب عنوان برای مقاله به شما ارائه کنیم. این نکات به شما کمک می کنند تا از کلمات و عباراتی استفاده کنید که بیشترین قدرت جذب را در کاربران داشته باشند. چند نمونه از این موارد مهم به شرح زیر هستند:

  • به این فکر کنید که محتوایی که در سایت خود قرار می دهید، قرار است چه خدمتی به کاربران ارائه کرده و چه ارزشی برای آن ها ایجاد کند؟
  • به این سوال پاسخ دهید که کاربران پس از ورود به سایت شما و بازدید از بخش های مختلف آن، قرار است چه چیز خاصی دستگیرشان شود؟
  • سایت شما قرار است در نهایت چه مزیت و نفعی برای کاربران داشته باشد؟
  • چه کلمات و جملاتی می توانند باعث شوند تا مخاطب شما مجاب شود در سایت بماند و از محتوای آن استفاده کند.

 متا دیسکریپشن (Meta Description)

متا دیسکریپشن تا حدودی کارایی و هدف متا title را دنبال می کند. این متا تگ، یک کد HTML است که در مورد محتوای اصلی متن توضیح و تفسیر کوتاهی می دهد. البته تعداد کاراکترهای آن بیشتر از عنوان متن است. برای اینکه بتوانید بهتر با متا دیسکریپشن آشنا شوید یک مثال ساده ارائه می کنیم. زمانی که شما برای یک موضوع خاص در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنید، عناوین مختلفی برای شما نمایش داده می شوند.

البته در صفحه نتایج، تنها تگ تایتل (title) نشان داده نمی شود. زیر این تگ ها معمولا توضیحی کوتاه از محتوای اصلی متن وجود دارد که به آن متا دیسکریپشن می گویند. پس، از نظر اهمیت متا تگ ها، می توان متا دیسکریپشن را در رتبه دوم بعد از متا تایتل قرار داد. البته بایستی بدانید موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی سایت اهمیت چندانی به این متا تگ نداده و آن را در نظر نمی گیرد. اما اگر بتوانید از کلمات کلیدی به نحو احسنت در این قسمت استفاده کنید، می توانید امیدوار باشید که توجه کاربران را جلب کرده و آن ها را به سمت سایت شما می کشاند.

پس متا دیسکریپشن، عامل ترغیب و تشویق کاربران برای ورود به سایت است و از این طریق در افزایش سئوی سایت و بهبود رتبه آن تاثیر می گذارد. متا دیسکریپشن یک نوع تبلیغات مفید برای محتوای سایت شماست. پس سعی کنید کاراکترهایی که در آن استفاده می کنید، برای کاربران مفید و جذاب باشند. استاندارد تعداد کاراکترهای استفاده شده در این بخش چیزی بین 150 تا 160 حرف است.

متا تگ Robots

این متا تگ یکی دیگر از کدهای HTML است که به طور خاص برای ربات ها و خزنده های گوگل در نظر گرفته شده است. توضیحات و محتوایی که در این متا تگ قرار می گیرند برای فهم و درک بهتر خزنده های گوگل از محتوای اصلی سایت است.

ربات های جستجوگر به طور مرتب از وب سایت های مختلف اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و آن ها را بر اساس بهینه بودن مرتب می کنند. توضیحاتی از قبیل follow، unfollow، و index، noindex، در این متا تگ قرار می گیرند. این توضیحات به موتور جستجوگر گوگل کمک می کنند تا متوجه شود که آیا صفحه مورد نظر را در نتایج می تواند نشان دهد یا نه؟ در واقع متا تگ ربات، نحوه رفتار خزنده های گوگل را تعیین می کند.

منظور از متا تگ های Noindex و Nofollow چیست؟

خب در این بخش به طور مختصر با ذکر دو مثال کاربردی و ساده شما را با متا تگ های نوفالو و نوایندکس آشنا می کنیم:

  • متا تگ noindex: همانطور که از نام این متا تگ مشخص است، دستوری خلاف ایندکس شدن می دهد. ( در واقع جلوی ایندکس شدن یک صفحه خاص از سایت را می گیرد). مثالی که در این مورد می توانیم بیاوریم در زمانی است که شما در حال طراحی مجدد صفحات سایت خود هستید. در این گونه مواقع شما می خواهید ابتدا عملیات لازم را روی صفحه مورد نظر انجام دهید سپس به گوگل اجازه دهید تا آن را ایندکس کند. پس در زمان طراحی از متا تگ نوایندکس استفاده می کنید تا صفحه موردنظر ایندکس نشود.
  • متا تگ nofollow: این دستور نیز باعث می شود تا موتور جستجوی گوگل، اجازه فالو و دنبال کردن لینک های صفحه موردنظر را نداشته باشد. یکی از مثال های ساده در این خصوص، لینک هایی هستند که در قسمت نظرات و کامنت های سایت استفاده شده اند.

متا تگ های هدینگ (Heading)

گاهی اوقات محتوا در یک قسمت از متن به چند بخش مجزا تقسیم می شود. این تقسیم بندی به کمک سرتیترها انجام می شود. سرتیترهایی که هر بخش از مطلب را به قسمت های کوچک تر بخش بندی می کنند، با تگ هدینگ نشان داده می شوند.

متا تگ ها در سایت

این هدینگ ها می توانند از H1 تا H6 ادامه داشته باشند. در این دسته، H1 با اهمیت ترین تگ شناخته می شود. پس اگر می خواهید به کمک متا تگ هدینگ، سئوی سایت را افزایش دهید، بهتر است بیشترین تمرکز خود را بر روی هدینگ های H1 بگذارید. در خصوص متا تگ هدینگ بهتر است نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را در نظر داشته باشید:

  • هر صفحه از سایت تنها به یک H1 نیاز دارد نه بیشتر.
  • عنوانی که برای متن خود استفاده می کنید و محتوایی که درون تگ H1 قرار می دهید، می بایست شبیه به هم باشند.
  • برای هدینگ گذاری در یک صفحه، بهتر است تگ H1 اولین هدینگی باشد که استفاده می کنید. دیگر هدینگ های H2 تا الی آخر را می توانید بعد از آن استفاده کنید.

متا تگ لینک

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که در افزایش سئوی سایت، نقش مهمی دارد، رعایت اصول لینک دهی در سایت است. اگر سایت شما دارای چند صفحه مختلف است، برای اینکه بتوانید ارتباطی صحیح و مناسب بین آن ها ایجاد کنید، می توانید از متا تگ لینک استفاده کنید.

لینک دهی های داخلی و خارجی در صورتی که کاملا سالم و کاربردی باشند و در زمان مناسب استفاده شوند، تاثیر زیادی در بهبود رتبه سایت دارند. تگ ها به دو شکل فالو، نوفالو، استفاده می شوند. البته ربات های گوگل، اهمیتی به تگ های نوفالو نمی دهند و معمولا این تگ ها برای ارتقای سئوی سایت، نقش چندانی ندارند.

تگ alt

از تگ alt به طور اختصاصی و ویژه جهت توصیف و تفسیر تصاویر سایت برای موتور جستجوی گوگل استفاده می شود. تصاویر هم مانند متونی که در سایت استفاده می شوند، نیاز به تجزیه و تحلیل دارند. در صورتی که از تصاویر نامناسب و غیر مرتبط با محتوای سایت استفاده کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید، سایت شما به سرعت پیشرفت کرده و رتبه آن ارتقا پیدا کند.

موتورهای جستجوگر گوگل، متا تگ های به کار رفته در تصاویر را بررسی می کنند و از این طریق متوجه می شوند که این تصاویر مربوط به چه موضوعاتی هستند. البته گوگل علاوه بر تگ alt، محتواهایی که قبل و بعد از تصویر استفاده شده اند را هم در نظر می گیرد. اما هر چه بتوانید در انتخاب و نوشتن تگ alt مهارت به خرج دهید و آن را کاملا اصولی بنویسید، کارتان در بهبود سئوی سایت آسان تر خواهد شد.

تگ های link و Rel Canonical (تگ کنونیکال)

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که در صفحات مختلف سایتتان از محتواهای تقریبا مشابهی استفاده کرده باشید. وجود عوامل تکرارشونده در سایت می تواند به عنوان نوعی کپی برای جستجوگر گوگل تلقی شود و تاثیری منفی بر سئوی سایت داشته باشد. یکی از راهکارهایی که برای پیشگیری از این اتفاق پیشنهاد می شود، استفاده از تگ های link و Rel Canonical است.

وقتی از این تگ ها بین صفحات مختلف سایت خود استفاده می کنید، می توانید یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی معرفی کنید. دیگر صفحات را هم به صفحه اصلی ارتباط داده و کنونیکال می زنید. این متا تگ ها باعث می شوند تا خطای محتوای تکراری برای سایت شما ثبت نشود. همچنین موتورهای جستجوی گوگل از این طریق متوجه می شوند که صفحه اصلی سایت شما کدام یک است و برای رتبه بندی سایت شما بایستی از اطلاعات کدام صفحه استفاده کنند.

نحوه استفاده از متا تگ ها در بهبود سئوی سایت

تا اینجا با برخی از مهم ترین متا تگ ها برای سئوی سایت آشنا شدیم. البته این متا تگ ها به همین جا ختم نمی شوند و موارد بسیار دیگری را نیز می توان به این لیست اضافه کرد که هر کدام کارکرد خاص خود را در سایت دارند. برخی از آن ها از رده خارج شده اند و تاثیری روی سئوی سایت نداشته و برخی نیز تا حدی به بهبود جایگاه سایت در گوگل کمک می کنند.

اما تنها شناخت متا تگ ها برای اینکه بتوانید سایتتان را بهینه سازی کنید، کافی نیست. شما بایستی بتوانید از این موارد به درستی استفاده کنید. برخی افراد تصور می کنند لازم است حتما یک متخصص باتجربه در زمینه برنامه نویسی باشند تا بتوانند از متا تگ ها در موقعیت مناسب استفاده کنند. اما نگران نباشید.

این روزها امکاناتی همچون سیستم مدیریت محتوای وردپرسی کار را برای صاحبان وب سایت های اینترنتی بسیار آسان کرده اند. سیستم وردپرسی قابلیت های زیادی دارد و می تواند ابزارهایی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید به کمک آن ها محتوایی ارزشمند تولید کنید. این ابزارها همچنین محتوای سایت شما را ویرایش و اصلاح می کنند تا کار شما برای بهینه سازی سایت راحت تر شود. از این طریق شما می توانید بهترین و موثرترین متا تگ ها را برای صفحات مختلف سایت خود بسازید.

نکات مهم برای استفاده صحیح از متا تگ ها

در این بخش به چند نکته کلیدی در خصوص استفاده از متا تگ ها و ویرایش سایت برای دریافت بازدید بیشتر اشاره می کنیم:

  • ابتدا لازم است تمام صفحات سایت خود را به طور دقیق بررسی و تحلیل کنید. تمامی محتواهایی که در صفحات مختلف سایت به کار رفته اند، می بایست دارای تگ تایتل باشند. اگر عناوین مناسبی برای آن ها استفاده نشده، بر طبق قواعد و قوانینی که وجود دارد، این عناوین را ویرایش کنید. استفاده از کلمات کلیدی در عناوین نکته بسیار مهمی است که نباید فراموش کنید.
  • لازم است برای هر کدام از محتواهای سایت خود، یک متا دیسکریپشن مناسب آماده کنید. چکیده مطالبی که در قسمت متای توضیحات قرار می گیرند، تاثیر زیادی در جذب کاربران به سایت دارند.
  • به متا تگ Robot هم توجه داشته باشید. اگر احساس می کنید برخی از مطالب سایت در صفحات خاصی چندان استاندارد نیستند، بهتر است تا زمانی که اقدام به ویرایش محتواها نکرده اید، با استفاده از متا تگ ربات، آن ها را دور از دید موتور جستجوی گوگل قرار دهید.

 

در این مقاله به برخی از مهمترین متا تگ ها در طراحی سایت و تاثیر آنها در سئوی وب سایت پرداختیم. تگ های دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید در طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت خود استفاده کنید، تا وب سایت شما در موتورهای جستجو بهتر ایندکس شود.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات