اسکیما چیست

اسکیما چیست

در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت شما می بایست اقدامات متعدد و مختلفی را انجام دهید تا بتوانید توجه گوگل را به خود جلب کرده و به رتبه قابل قبولی دست پیدا کنید. سئوی تکنیکال یکی از مهم ترین انواع سئو است که زیر شاخه های مختلفی دارد. اسکیما یا نشانه گذاری از ضروری ترین اقداماتی است که در مبحث سئو تکنیکال می بایست به آن پرداخته شود. شما به کمک اسکیما یک سری علائم یا نشانه هایی را در اختیار موتور جستجوی گوگل قرار می دهید تا گوگل بتواند به درک بهتری از محتوا و کسب و کار شما برسد. در این مطلب می‌خواهیم به صورت کاملا تخصصی به این موضوع بپردازیم که اسکیما چیست و چه کاربردی در بهینه سازی وبسایت دارد؟

اسکیما چیست؟

 

درست است که موتور جستجوگر گوگل در بسیاری از مواقع بسیار هوشمندانه عمل می کند. اما در نهایت بایستی به این موضوع دقت داشته باشید که گوگل در واقع تنها یک ربات است که نمی تواند از نظر سطح هوشمندی با انسان برابری کند. بنابراین زمانی که شما اقدام به درج محتواهای مختلف و متنوع در وبسایت خود می کنید، این امکان وجود دارد که گوگل نتواند برداشت درست و صحیحی از این محتوا داشته باشد.

این توضیح مختصر را از این جهت ارائه کردیم تا بتوانید در آینده بهتر مفهوم اسکیما را درک کنید. فضای وب قابلیت های بسیار زیادی داشته و می‌تواند امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار دهد تا بتوانند به کمک این امکانات فعالیت های خود را به شکلی موثرتر انجام دهند. به گونه‌ای که گوگل هم بتواند راحت تر مفهوم و منظور این فعالیت ها را درک کند.

 

اسکیما یا همان کدهای نشانه گذاری یکی از امکانات ویژه و منحصر به فردی است که مدیران وبسایت های مختلف می توانند با استفاده از آن اطلاعات مفیدی را در اختیار گوگل قرار دهند. در واقع ربات های گوگل به کمک اسکیما بیشمار محتوا را با موضوعات مختلف درک کرده و آن ها را از یکدیگر مجزا می کنند. هرچه گوگل بتواند به درک بهتری از محتوای یک وبسایت برسد، قطعاً می‌تواند در زمان جستجوی کاربران نتایج بهتر و مرتبط تری را به آن ها نشان دهد. 

schema

مثالی برای مفهوم اسکیما

 

می خواهیم برای واضح تر شدن مفهوم اسکیما یک مثال ساده ارائه کنیم.  تصور کنید وارد یک وب سایت خاص شده و بعد از ورود به آن متوجه یک سری اقلام مانند؛ کاهو، گوجه، خیار، کلم و... می شوید که مقدار هر کدام نیز در مقابل آن ها نوشته شده است. تقریباً تمامی کاربران با مشاهده این لیست به سرعت متوجه این موضوع می شوند که این لیست، مواد مورد نیاز برای تهیه سالاد است. اما این فقط کاربران نیستند که از محتوای این سایت استفاده می کنند. موتور جستجوی گوگل نیز برای اینکه بتواند وب‌سایت‌ها را با توجه به عملکرد آن ها رتبه بندی کند، می‌بایست به درک درستی از فعالیت آن ها برسد.

 

موتور جستجوگر گوگل نمی تواند همانند انسان ها مفاهیم و توضیحات را برای خود تفسیر کند. گوگل زبان و الفبای مخصوص به خود را دارد و افرادی که به عنوان مدیر وبسایت فعالیت می‌کنند، می بایست با زبان و الفبای خود گوگل صحبت کنند تا بتوانند پیام خود را به درستی انتقال دهند. اسکیما یا کدهای نشانه گذاری در واقع همان الفبای گوگل است.

شما با افزودن رشته کدهای اسکیما به صفحات سایت خود شرایطی را برای گوگل فراهم می کنید تا بتواند اطلاعات بیشتری در مورد حوزه کاری شما کسب کند. این گونه گوگل نتایج مفیدتر و غنی تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی افراد اهمیتی به استفاده از کدهای اسکیما نمی دهند و دائماً این سوال را در سر می‌پرورانند که به چه دلیلی نمی توانند از رقبای خود پیشی گرفته و به رتبه های قابل قبولی دست پیدا کنند. خب کاملا مشخص است زمانی که گوگل هیچ درک و فهمی از فعالیت شما در وبسایت نداشته باشد، قطعاً نمی‌تواند برای رتبه دهی به آن تصمیمی بگیرد. بنابراین شما برای بهینه سازی وبسایت خود قطعاً به کدهای اسکیما نیاز خواهید داشت.

 

آشنایی با کدهای اسکیما و فواید آن ها

 

تا اینجا  به خوبی به این موضوع پی بردیم که کدهای اسکیما در واقع باعث می شوند تا شما بتوانید ارتباط بهتر و موثرتری با خزنده های گوگل برقرار کرده و به آن ها کمک کنید تا کلمات کلیدی اصلی سایت را راحت تر شناسایی کنند. گوگل برای وب سایت هایی که به طور اصولی و به جا از کدهای اسکیما استفاده می کنند ارزش زیادی قائل بوده و آن را یک نوع امتیاز مثبت در نظر می گیرد. به این شکل است که گوگل به چنین وب‌سایت‌هایی رتبه قابل قبولی می دهد.

 

علاوه بر این، کدهای اسکیما یک مزیت قابل توجه دیگر نیز برای شما به همراه دارند. آن هم این است که شما به کمک این کدها می توانید در گراف دانش گوگل و نتایج صفر کلیک قرار گرفته و از این طریق  بیشتر در معرض دید کاربران باشید.

 

کدهای اسکیما دایره مخاطبان شما را گسترده تر کرده و کاربران بیشتری را با برند و خدمات شما آشنا می کنند. از آن جایی که بسیاری از وب سایت ها اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده از کدهای اسکیما ندارند و اقدامی برای استفاده از آن ها نیز نمی کنند، شما می‌توانید با استفاده درست و اصولی از این کدها چندین گام از رقبای خود پیشی گرفته و به شکل موثری مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار بگیرید. همان طور که گفتیم گوگل به چنین وب ‌سایت‌هایی اهمیت بسیار زیادی داده و آن ها را در رتبه بهتری قرار می‌دهد.

 

استفاده از کدهای اسکیما در سایت؟

schema

این گونه نیست که شما بتوانید یک رشته کد اسکیمای خاص را برای تمامی صفحات سایت خود استفاده کنید. هر صفحه از سایت شما کد اسکیمای مخصوص به خود را دارد که این کدها هر کدام اطلاعات خاص و متفاوتی را در اختیار گوگل قرار می دهند. از جمله این اطلاعات می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نویسنده مطلب
  • تصاویر
  • عنوان صفحه
  • فرمت صفحه 
  • تاریخ منتشر شدن صفحه
  • زمان آخرین ویرایش انجام شده روی صفحه و…

یکی از نکات جالبی که در خصوص استفاده از کد اسکیما در سایت وجود دارد، این است که برای استفاده از  کدهای نشانه گذاری اسکیما هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد. یعنی اینگونه نیست که وب سایت های نوپا و تازه وارد امکان استفاده از این کدها را نداشته باشند. کسب و کارهایی که به تازگی فعالیت خود را در فضای وب شروع کرده‌اند، می توانند با استفاده از این کدها به موتور جستجوی گوگل این پیام را برسانند که آن ها کاملاً به روز بوده و به تمامی اصولی که برای بهبود سئو سایت نیاز است مسلط هستند. این قطعا تاثیر مثبتی در ارتقای رتبه سایت خواهد داشت.

 

معرفی وب سایت Schema.org

 

این سایت تمامی کدهای اسکیما را به صورت کاملاً دسته بندی شده آماده کرده است. بنابراین کاربران می توانند با مراجعه به این وب سایت این دسته بندی ها را مشاهده کرده و از آن ها استفاده کنند. کدهای اسکیما بر اساس نوع و فرمتی که دارند طبقه بندی می شوند. برای دسترسی به کدهای اسکیما در این وب سایت لازم است بدانید که کدهای قرار گرفته در آن به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:  

 

  • Property:  این گروه محتوایی که در هر بلوک موجود است را توصیف می کنند.
  • Type: بلوک های محتوایی که قصد نشانه گذاری آن ها را دارید به کمک Schema Type دسته بندی می شوند.
  •  

نحوه استفاده از کدهای اسکیما در وبسایت Schema.org

 

می خواهیم نحوه استفاده از کدهای اسکیما در این وب سایت را با یک مثال کاربردی توضیح دهیم. فرض کنید به عنوان مثال قصد داریم در وب سایت Schema.org به کد اسکیمای Person دسترسی پیدا کنیم. ابتدا وارد نوار جستجوی بالای صفحه شده و نام اسکیمای مورد نظر را در آن جستجو می کنیم. پس از جستجو می‌توانیم وارد صفحه اسکیمای Person شویم.

 

در این صفحه جدولی به نمایش در می‌آید که می‌توانیم از طریق آن Property های مختلف کد Person را ببینیم. وقتی روی هر کدام از انواع Property ها کلیک می کنیم، کد اسکیمای مورد نظر با فرمت های مختلف به نمایش در می آید. ( فرمت هایی نظیر RDFa، JSON-LD، میکرودیتا و…). در آخرین تب از این جدول ساختار درختی اسکیما و Property های مختلف آن نمایش داده می شوند. در بخش های آینده با انواع اسکیما آشنا می شویم.

 

 

معرفی انواع اسکیما

 

اسکیما انواع و اقسام گوناگونی داشته و بسیار متنوع است. از همین رو شما در انتخاب کدهای نشانه گذاری اسکیما قدرت انتخاب بالایی دارید. قطعا اگر بتوانید به شناخت دقیقی از انواع اسکیما رسیده و آن ها را به طور موثری در وبسایت خود به کار گیرید می توانید در مدت زمان کوتاهی سایتی بهینه شده با رتبه عالی داشته باشید.

اسکیما سازمانی

همانطور که از نام اسکیمای سازمانی پیداست، در این نوع اسکیما به معرفی یک سازمان خاص پرداخته می شود. معمولاً در این معرفی نیاز به ارائه یک سری اطلاعات مخصوص به سازمان است که از جمله این اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • شماره تماس سازمان
  • معرفی سازمان
  • نام سازمان
  • لوگوی سازمان
  • راه های ارتباطی با سازمان
  • آدرس تمامی صفحات  اجتماعی سازمان
  • موقعیت مکانی سازمان و…

 

این اسکیما در واقع تمامی اطلاعات یاد شده را برای موتور جستجوگر گوگل نشانه گذاری می کند. از مزایای اسکیمای سازمانی می توان به این موضوع اشاره کرد که تمامی اطلاعات و داده های پایه و اساسی در مورد سازمان مربوطه در وبسایت قرار گرفته و کاربران می توانند از این طریق با سازمان در ارتباط باشند. اما شاید بخواهید بدانید که چه زمانی می بایست از اسکیمای سازمانی در سایت استفاده کرد؟ معمولاً طراحان سایت در زمان طراحی سایت این دسته از کدهای اسکیمای سازمانی را در سورس قرار می دهند. 

 

اسکیمای شخصی یا فردی

 

احتمالاً با تعریفی که از اسکیمای سازمانی ارائه کردیم می توانید تا حدودی به کاربرد اسکیمای شخصی یا همان اسکیمای فردی پی ببرید. اسکیمای فردی قرار است یک سری اطلاعات مربوط به فرد را در اختیار کاربران قرار دهد. از جمله اطلاعاتی که توسط اسکیمای شخصی به دیگر کاربران ارائه می‌شود، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نام فرد موردنظر
  • تاریخ تولد فرد
  • محل تولد فرد 
  • میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی  فرد
  • آدرس
  • وضعیت تاهل
  • اطلاعات مربوط به اعضای خانواده و..

 

شاید بپرسید از اسکیمای فردی در چه شرایطی استفاده می‌شود و معمولاً این نوع اسکیما چه کاربردی دارد. وقتی کاربران نام یک شخص خاص را در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنند، گوگل فرض را بر این می‌گذارد که آن ها به دنبال اطلاعات پایه در مورد این شخص هستند. با استفاده از این اسکیما اطلاعات فرد مورد نظر در همان صفحه نتایج برای کاربران قابل مشاهده است. بنابراین کاربران برای مشاهده اطلاعات فرد نیازی ندارند که روی لینک وبسایت کلیک کرده و وارد آن شوند.

 

اسکیمای سئو محلی( اسکیمای کسب و کارهای محلی)

این اسکیما برای آن دسته از کسب و کارهایی مفید است که لازم است برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان و مشتریان خود آدرس شرکت یا سازمان را در اختیار آن ها قرار دهند. شرکت های بسیار زیادی را می توان نام برد که به صورت محلی فعالیت کرده و دارای شعب متعددی هستند. آن ها می توانند برای اطلاع مشتریان از آدرس شعب مختلف، از اسکیما سئو محلی استفاده کنند. از جمله اطلاعاتی که اسکیمای سئو محلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد عبارتند از:

  • اطلاعات تماس
  • آدرس دقیق محل کار
  • ساعات کاری شعب
  • نحوه رزرو
  • نحوه سفارش و...

 

اسکیما محصولات 

 

قطعاً می توانید به راحتی حدس بزنید که اسکیمای محصولات قرار است چه کاربردی برای کسب و کارها داشته باشد. اسکیمای محصولات مجموعه ای از اطلاعات مفید و ارزشمند را در مورد یک محصول خاص در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اسکیمای محصولات با ارائه ویژگی های محصول باعث می شود تا فروش آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. از جمله اطلاعاتی که این نوع اسکیما در اختیار افراد قرار می دهد عبارتند از:

  • نام محصول
  • قیمت اصلی محصول
  • توضیحات مربوط به محصول
  • درصد تخفیف در نظر گرفته شده برای محصول
  • کیفیت محصول
  • موجودی محصول 
  • نظرات و بازخوردهای مصرف کنندگان درباره محصول و…
  •  

تمامی اطلاعاتی که تا به اینجا در رابطه با انواع اسکیما ارائه کردیم به شکل موثر و سازنده در اختیار کاربران و موتور جستجوی گوگل قرار می گیرند.

 

اسکیمای Review/Rating

 

این نوع اسکیما یکی از معروف ترین انواع اسکیما است. کد اسکیمای ریویو ریتینگ به گوگل می‌گوید که هر کدام از کاربران برای صفحه مورد نظر چه امتیازی در نظر گرفته یا چه اندازه از محصولات، محتوا و خدمات صفحه رضایت داشته اند. امتیازاتی که در اختیار گوگل قرار می گیرند به شکل چند ستاره نشان داده می شوند. قطعاً وقتی گوگل درصد رضایت کاربران را از یک صفحه خاص به طور دقیق می داند، می تواند رتبه دهی به سایت مورد نظر را راحت تر انجام دهد.

 

اسکیما مقالات

بسیاری از سایت ها قسمتی را به انتشار مقالات مختلف اختصاص داده و در این بخش، مطالبی را منتشر می کنند که با موضوع اصلی سایت کاملا مرتبط است. گوگل به خودی خود نمی تواند تفاوتی میان بخش مربوط به مقالات و دیگر بخش ها قائل شود. از این رو، طراحان سایت با استفاده از اسکیمای مقالات به گوگل این پیام را می دهند که این بخش به طور اختصاصی مربوط به مقالات سایت است.

 

اسکیمای ویدئو

 

فیلم ها و ویدئوهایی که در سایت خود منتشر می کنید، می توانند تاثیر بسیار زیادی در بهینه سازی سایت و بهبود رتبه آن داشته باشند. اما اگر گوگل نتواند معنا و مفهوم آن ها را به خوبی درک کند، قطعا امتیاز مثبتی نیز برای سایت شما ثبت نخواهد شد. اگر می خواهید ویدئوهایی که در سایت خود استفاده کرده اید در قسمت google video به معرض نمایش درآیند، می توانید از اسکیمای ویدئو که مخصوص این مورد در نظر گرفته شده استفاده کنید. از این طریق کاربران پس از سرچ در گوگل می توانند به ویدئوهایی موردنظر خود دسترسی داشته باشند.

 

اسکیمای دستور پخت

 

برخی از وبسایت ها در زمینه آموزش آشپزی فعالیت می کنند و انواع دستور العمل های پخت غذا، دسر، سالاد، سوپ و… را در اختیار کاربران قرار می دهند. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، گوگل با الفبای انسان ها کاری نداشته و نمی تواند به همین سادگی کاربری سایت را تشخیص دهد. اگر می خواهید با استفاده از اسکیما گوگل را در جریان کار خود قرار دهید، می توانید از اسکیمای دستورپخت استفاده کنید. به این شکل هم گوگل به درک بهتری از نحوه کار سایت می رسد و هم کاربران می توانند به سرعت به دستورپخت مورد نظر خود در سایت دسترسی پیدا کنند.

 

اسکیمای رویداد

 

سایت هایی هستند که به صورت تخصصی رویدادهای مختلف را پوشش داده و اطلاعات موردنیاز را در اختیار کاربران قرار می دهند. رویدادهایی مثل کنسرت، همایش، وبینار، جشنواره و… این سایت ها می توانند با استفاده از اسکیمای مربوطه، اطلاعات مفید در مورد هر رویداد را منتشر کنند. از جمله اطلاعاتی که اسکیمای رویداد ارائه می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • زمان دقیق برگزاری رویداد
  • آدرس دقیق محل برگزاری رویداد
  • نحوه شرکت در رویداد
  • هزینه موردنیاز برای ثبت نام در رویداد موردنظر
  • تعداد افراد حاضر در رویداد و…

 

اسکیمای سوالات متداول

یکی از مهم ترین اسکیماهایی که تاثیر مستقیمی بر روی سئوی سایت دارد این اسکیما است. معمولا طراحان یا مدیران سایت، تعدادی از سوال و جواب های از قبل آماده شده را لیست کرده و به عنوان سوالات رایج یا متداول در کد اسکیمای سایت قرار می دهند. به این شکل کاربران می توانند پس از مشاهده سوالات بدون نیاز به هیچ کلیکی، پاسخ سوالات را ببینند. این نوع اسکیما باعث افزایش کلیک کاربران و افزایش نرخ بازدید سایت می شود.

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات