ارائه گزارش سئو

ارائه گزارش سئو

فرقی نمی کند به عنوان یک سئوکار داخل مجموعه باشید یا این که در شرکتی که خدمات سئو ارائه می دهد مشغول کار باشید و پروژه های سئو دریافت کنید، در هر صورت باید برای زمینه کاری و فعالیت خود گزارش تنظیم کنید. با گزارش سئو شما می توانید میزان پیشرفت حاصل از یک کمپین یا میزان نرخ بازگشت سرمایه را مشخص کنید. علاوه بر آن گزارش سئو به شما کمک می کند تا بتوانید ثابت کنید که روشی که قصد انجام آن  را دارید درست و مناسب است یا خیر. معمولا سئوکاران می خواهند کار سئو انجام دهند نه این که حتما گزارش سئو تهیه کنند. به همین دلیل اختلاف نظرهای زیادی راجع به این موضوع وجود دارد که سئوکاران و شرکت هایی که خدمات سئو ارائه می دهند چگونه گزارش سئو را تهیه می کنند یا این که گزارش ها هر چند وقت باید تهیه شوند و چه معیارهایی باید وجود داشته باشد. از این رو در این مطلب تصمیم گرفتیم همه چیز درباره ارائه گزارش در سئو را به شما بگوییم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گزارش سئو چیست؟

یکی از اصولی ترین کارهایی که همه آژانس های سئوکاری وظیفه دارند آن را انجام دهند و به مشتریان خود آن را ارائه دهند گزارش سئو است. در این گزارش می توان از روند فعالیت های انجام گرفته و بازخوردهای آن اطلاعات بسیار خوبی به دست آورد. گزارشات سئو روشی بسیار موثر و مفید است که می توانید به واسطه آن به مدیران شرکت یا مشتریان خود نشان دهید که اقدامات سئویی خود را چگونه انجام دادید و باعث ارتقای تجارت در شرکت شده اید. اما متاسفانه در بیشتر گزارش های سئو یک مشکل وجود دارد و ان مشکل این است که در بسیاری از این گزارش ها اطلاعات خاصی ذکر نشده است. گزارش نویسی معمولا برای پارامترهای مهمی تهیه می شود تا بتوان با نشان دادن آن به دیگران به شکل موثری اطلاعات مربوط به پیشرفت کار را براساس شاخص های کلیدی گزارش داد.

علاوه بر همه این ها معمولا گزارش سئو به نحوی است که در آن بیان می شود چه اقداماتی باعث موفقیت شده و چه اقداماتی هم مفید واقع نشده است و در کل این که چه اقداماتی در زمینه سئو برای فعالیت های سایت انجام شده است. اگر گزارش سئو به نحو عالی تهیه شود، به کمک آن می توان به بهترین شکل با دیگران ارتباط برقرار کرد؛ بنابراین ارزش این را دارد که برای تهیه آن به اندازه کافی وقت بگذارید.

provide-seo-report

گزارش سئو برای مدیران، کارفرمایان و مشتریان یک منبع آگاهی دهنده بسیار خوب است که نشان می دهد پیشرفت کار و اثربخشی عملکرد شما در طول مدت زمان مشخص به چه میزان بوده است. همه افراد به نسبت هزینه ای که برای کسب و کار خود می کنند، مایل هستند تا بازخورد مناسبی از آن دریافت کنند تا برای ادامه همکاری مشتاق باشند. اکثر کارفرماها و شرکت ها نیاز دارند تا به کمک یک گزارش منظم و دقیق نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان پیدا کنند و در ادامه مسیر فعالیت خود، فعالیت پرداختی بیشتری برای هزینه های سئو خود انجام دهند. یک سئوکار می تواند با ارائه گزارش سئو مناسب از سایت، به صورت دقیق نشان دهد که مشتریان و کاربران سایت افزایش پیدا کرده اند. بنابراین ارائه یک گزارش کار مناسب یکی از بهترین و سنجیده ترین اقداماتی است که برای افزایش رضایت کارفرما می توان انجام داد.

یک گزارش سئو خوب چه ویژگی هایی دارد؟

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، گزارش سئو به قدری اهمیت دارد که نباید اشتباهی در آن انجام داد. در این قسمت هر نکته ای که لازم باشد در تهیه گزارش سئو آن را رعایت کنید را به شما متذکر می شویم:

  • ظاهر گزارش سئو

ظاهر گزارش باید کاملا آراسته و مرتب باشد. این یکی از مهم ترین نکاتی است که هر سئوکار برای نوشتن گزارش باید به آن توجه ویژه داشته باشد. بهتر است گزارش های سئو تا جایی که امکان آن وجود دارد ساده باشد. استفاده از تصاویر جذاب و پرزنت کردن مناسب گزارش هم اهمیت فوق العاده ای دارد.

  • استفاده از لوگو شرکت

برای این که بتوانید گزارش سئو حرفه ای و ماهرانه تهیه کنید می توانید از لوگوی شرکت و یا وبسایت استفاده کنید.

  • اجازه دسترسی گزارش به کارفرما

گزارش سئو باید به سادگی در دسترس کارفرمایان قرار بگیرد. برای این کار حتما یک نسخه از گزارش کار را به صورت مستقیم و فقط برای مطالعه به کارفرمای خود ارسال کنید تا به راحتی به گزارش شما دسترسی داشته باشد.

  • نگارش کاربر پسند

گزارش سئو سایت باید به نحوی باشد که همه چیز برای کارفرما واضح و دقیق باشد. در این صورت هم برای کارفرما و هم برای سایر کاربران درک این گزارش بهتر و ساده تر خواهد بود. همچنین یادتان باشد که اضافه کردن اطلاعات اضافی پرهیز کنید. در حقیق گزارش سئو سایت کارفرما باید مختصر و مفید اما جامع و کامل باشد. در واقع شما باید گزارشی تهیه کنید که در آن توضیحاتی راجع به سایت و عملکرد آن و همچنین نقاط ضعف و قوت، راه های پیرفت و پیشنهادات خود را به صورت کاملا شفاف ارائه دهید.

  • منظم بودن گزارش سئو

یکی از ویژگی های مهم گزارش سئو این است که منظم باشد. اگر هیچ نظمی در گزارش نباشد، به این معنا است که شما نتوانستید از از برنامه دقیق و استراتژی مشخصی برای کار کردن روی سایت مورد نظر برخوردار نباشید. در این صورت کارفرما هم متوجه این موضوع خواهد شد. بنابراین اگر به طور منظم به کارفرما گزارش کار ارسال نکنید، نمی توانید این انتظار را داشته باشید که کارفرما از اقدامات مفیدی که برای سایت انجام می دهید، مطلع شود. در پی آن کارفرما پرداخت های مالی شما را به صورت منظم انجام نخواهد داد و یا ممکن است همکاری را به پایان برساند.

  • شفافیت در گزارش سئو

همه شما می دانید که گزارش سئو در عین حال که ساده است، اما پیچیدگی های خود را دارد و گاهی هم مبهم و درک آن دشوار است؛ چرا که سئوی یک سایت تنها تنظیم کردن تگ های آن، نوشتن محتوا و یا حتی هدینگ تنظیم کردن و نوشتن alt تصاویر نیست بلکه علاوه بر همه آن ها، فرد باید دانش فنی و تجربه کافی داشته باشند و نیاز به یک دید خوب برای تحلیل رقبا و تدوین استراتژی هم است. بنابراین در گزارش دهی باید جزئیات کاری که انجام می شود را به زبانی ساده و بدون هیچ گونه بزرگنمایی و اغراق به کارفرما ارائه کرد.

  • ساده و مختصر بودن گزارش

معمولا کارفرماها هر کدام مشغله و درگیری های خاص خود را دارند و به این شکل نیست که همیشه وقتشان آزاد باشد؛ بنابراین نمی تواند وقت کافی برای پیدا کردن معنای اصطلاحات تخصصی سئو را پیدا کند و یا چندین صفحه از گزارش سئو را مطالعه کند. به همین دلیل تا جایی که می توانید نباید از اصطلاحات سخت و پیچیده و حرفه ای در گزارشات خود استفاده کنید؛ چرا که درک صحیح کارهای انجام شده را برای کارفرما دشوار خواهد کرد.

  • ارائه اقدامات قبلی و آتی در گزارشات سئو

در گزارشات باید اقدامات و همه برنامه هایی که قرار است در آینده انجام دهید را هم بازگو کنید. این یک چشم انداز بسیار خوب برای کارفرما از فعالیت های شما است که بیان می کند شما برنامه و هدفی برای کار خود دارید و می داند که در مراحل بعدی قرار است شما چه اقداماتی انجام دهید. به عنوان مثال ممکن است کارفرما از سئوکار انتظار داشته باشد که به طور منظم، ماهیانه، هفتگی یا روزانه روی سایت محتوا درج کند اما سئوکار شاید برنامه دیگری داشته باشد و نخواهد محتوایی را در روز خاصی منتشر کند. در این صورت اگر کارفرما از برنامه شما از قبل اطلاع نداشته باشد، شاید تصور کند که سئوکار هیچ کاری روی سایت انجام نداده است.

  • قابل مقایسه بودن با گزارش های دوره قبلی

اگر بتوانید در گزارشات خود اطلاعاتی ارائه دهید که فکر می کنید هر ماه تغییر می کنند، با قرار دادن این اطلاعات در کنار هم یک نتیجه با دید بسیار خوب به کارفرما ارائه خواهد داد. به عنوان مثال تعداد کلیک هایی که از سایت گوگل دریافت می کنید و یا رتبه هایی که برای کلمات کلیدی کسب شده را می توانید در گزارشات خود قرار دهید تا هر ماه بتوانید این آمار را مقایسه کنید.

معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد برای گزارش سئو

برای این که بتوانی یک گزارش عملکرد سئو بسیار خوب و مناسب ارائه دهید، باید معیارها و پارامترهایی را برای خود در نظر بگیرید که البته این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. باید گفت که این معیارها نسبت به نوع کسب و کار متفاوت است اما باید دقت کنید که پارامترهایی که انتخاب می کنید بادی بیانگر میزان پیشرفت و موفقیت و همچنین اقدامات انجام شده برای سایت باشد. اگر بتوانید فقط روی چند مورد از پارامترها تمرکز کنید و همان ها را در گزارشات خود بیان کنید قطعا نمی توانید تصویر درستی از کارتان را به کارفرمایان خود ارائه دهید. از طرفی دیگر بخواهید همه پارامترها را در گزارشات خود ذکر کنید، گزارش سئوی شما به قدری طولانی می شود که کسی حوصله مطالعه ان را نخواهد داشت. کلید یک گزارش سئو سایت موفق این است که فقط پارامترهایی که برای کسب و کار خودتان معنا دار و مربوط است، بیان کنید. به عنوان مثال گزارش سئو یک کسب و کار محلی کاملا متفاوت با یک فروشگاه اینترنتی است. در ادامه چند مورد از مهم ترین معیار ها را به شما ارائه می دهیم:

  • کلمات کلیدی که باعث ورود کاربران به سایت می شود

قبل از هر کاری باید کلمات کلیدی مناسب سایت و نوع کسب و کار را پیدا کرد. در واقع شما می توانید میزان اختلاف رتبه سایت خود در کلمات کلیدی مورد نظر را نسبت به رتبه اول و همچنین میزان ورودی هر کلمه را پیدا کنید.

  • میزان ترافیک از بک لینک ها

بهتر است بدانید که از کدام سایت ها قرار است بک لینک دریافت کنید. این اطلاعات به شما می گوید که در کدام نوع سایت ها می توانید بیشتر به فعالیت و اقدام به دریافت بک لینک بیشتری کنید. بنابراین لازم است بک لینک ها و دامنه های سایت را جمع آوری کرده و روی آن هایی که بیشترین میزان ورودی و همچنین بیشترین رتبه را در گوگل دارند، تمرکز کنید.

  • میزان ترافیک ورودی از موتور جستجوگر گوگل

یکی از مهم ترین معیارها که همه متخصصان به آن نیاز دارند، میزان ترافیک ورودی از موتور گوگل است. شما می توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس به این مقادیر دسترسی داشته باشید.

  • مقدار زمانی که هر کاربر در صفحه است

نوع طراحی صفحه سایت و همچنین محتوای داخل آن هم روی این که کاربران به چه میزانی روی صفحه شما بمانند، تاثیر دارد.

  • میزان بازدید از هر صفحه

میزان بازدید از هر صفحه می تواند به شما نشان دهد که کاربران چقدر به صفحه شما علاقه دارند. برای به دست آوردن این آمار می توانید از ابزار session کمک بگیرید.

  • میزان کاربران بازگشتی به سایت

این موضوع نشان می دهد که چند نفر از کاربران به صفحه شما بر می گردند و جز مخاطبان اصلی سایت می شوند.

  • Bounce rate
  • یکی از مهم ترین معیارها که شاید کمتر کسی به آن توجه کند بونس ریت است که نشان می دهد وقتی کاربران به سایت شما وارد می شوند، آن را به سرعت ترک می کنند. این مقدار باید همیشه پایین باشد.
  • سرعت سایت

سرعت لود شدن سایت باید همیشه بالا باشد تا کمترین بونس ریت اتفاق بیفتد.

  • نظارت بر اشتباهات و رفع آن ها

در گزارشات باید همیشه از اشتباهات رایجی که ممکن است اتفاق بیفتد و همچنین رفع اشکال آن ها صحبت شود.

  • ترافیک از ابزارهای ورودی مختلف

ترافیک هم از مهم ترین مواردی است که اگر به درستی تعیین شود باعث بهبودی بازاریابی اینترنتی می شود.

  • تعداد دفعاتی که یک صفحه مورد خزش قرار می گیرد

این موضوع بیشتر برای سئوکاران اهمیت دارد تا کارفرمایان. در واقع جز اضافه گویی های گزارش سئو محسوب می شود.

  • حالت های ایندکس

ایندکس گوگل و سرعت آن هم از جمله مواردی هستند که باید در گزارش سایت ارائه شوند.

  • صفحه 404

این مورد اهمیت زیادی ندارد اما بهتر است در گزارشات سایت در مورد آن توضیح داده شود.

  • نرخ تبدیل

زمانی که تولید ترافیک با کیفیت بالا داشته باشید، این یعنی نرخ تبدیل سایت شما بالا است. برای بال بردن این نرخ می توایند محتوای با کیفیتی را در سایت قرار دهید تا کاربران را به سمت سایت خود جذب کنید.

چه ابزارهایی برای ایجاد گزارش سئو لازم است؟

برای این که یک گزاش سئو انجام شود نیاز به یک سری ابزار است که بیشتر ین ابزارها در گوشی های همراه یا سیستم ها نصب است. نحوه ارائه گزارش هم در هر کدام از این ابزارها متفاوت با دیگری است. بعضی از آن ها به صورت فایل های متنی هستند و بعضی دیگر به شکل داشبوردهایی هستند که البته می توان به دلخواه آن ها را تغییر داد. با وجود همه این ها در هر صورت شما برای این که بتوانید یک گزارش خوب تهیه کنید باید ابزارهای زیر را داشته باشید:

  • Google Analytics
  • Google Data Studio
  • Google Search Console
  • Semrush
/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات