نکات مهم در سئو تصاویر

نکات مهم در سئو تصاویر

سئو یک وب‌سایت بخش‌های بسیار گوناگونی دارد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها مربوط به سئو تصاویر است. در هر سایتی بدون شک از تصاویر مختلفی استفاده شده است. درصورتی‌که سئو تصاویر را به‌خوبی جدی نگرفته و نکات مهم در خصوص آن را رعایت نکنید، بدون شک به سئو وب‌سایت خود آسیب وارد خواهید کرد. باید بدانید که سئو تصاویر چیز بسیار سخت و نفس گیری نیست! تنها با رعایت چند نکته و قاعده ساده، می‌توانید سئو تصاویر خودتان را بهبود ببخشید. 

 

مزایای استفاده از تصاویر در وب‌سایت

 


مگر می‌شود یک وب‌سایت را بدون وجود تصویر تصور کرد؟ استفاده از تصاویر مختلف می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربر در زمان مشاهده وب‌سایت شما شود. این تصاویر هستند که در همان لحظه اول نگاه کاربران را به خود جلب کرده و باعث جذب حداکثری مخاطبین می‌شوند. درصورتی‌که از تصاویر مختلف در وب‌سایت خود استفاده نکنید، مخاطبین محتوای شما را دنبال نخواهند کرد. طبق تحقیقات و آمارها، وب‌سایت‌هایی که دارای تعداد عکس بیشتری هستند، بازدیدکنندگان بیشتری نیز دارند.


از سوی دیگر، بازدیدکنندگان عکس‌ها را بیشتر از مطالب در صفحات اجتماعی خودشان به اشتراک می‌گذارند. درصورتی‌که از عکس‌های مناسب و باکیفیت استفاده کرده باشید، بدین صورت می‌توانید ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود وارد کنید. از سوی دیگر، ایجاد تصاویر باعث هضم بهتر محتوا توسط کاربران می‌شوند. شما می‌توانید مطالب بسیار زیادی را به کمک یک تصویر ساده به مخاطبین خود انتقال دهید. 
اما شما تنها زمانی می‌توانید از تمامی این مزایا بهره‌مند شوید که سئو تصاویر خودتان را به‌خوبی رعایت کرده باشید. این کار نه‌تنها باعث افزایش رابط کاربری شما می‌شود، بلکه می‌تواند سیگنال‌های مثبتی برای گوگل ارسال کرده و بدین صورت رتبه وب‌سایت را نیز افزایش دهد.

سئو تصاویر

نکات مهم در سئو تصاویر را بدانید

 


حال که به‌خوبی از اهمیت سئو تصاویر باخبر شدید، شاید شما خم بخواهید بدانید که مهم‌ترین نکات در سئو تصاویر چیست؟ برخی از مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:


•    فرمت تصاویر

 


یکی از اولین نکات برای رعایت سئو تصاویر، انتخاب یک فرمت مناسب برای عکس‌ها است. به‌صورت کلی می‌توان از فرمت JPEG برای عکس‌هایی با سایزهای بزرگ استفاده کرد. این فرمت نه‌تنها باعث کاهش حجم تصاویر شما می‌شود، بلکه می‌تواند کیفیت، رنگ و وضوح تصاویر را نیز حفظ کند. از دیگر فرمت‌های مناسب برای تصاویر در وب‌سایت می‌توان به فرمت PNG و WebP اشاره کرد.


•    فشرده‌سازی تصاویر

 


به‌صورت کلی گفته می‌شود که هر چه سایز تصویر (بایت) آن کمتر باشد، بهتر است! تصاویری که حجم زیادی دارند، به زمان بیشتری برای بارگذاری نیاز خواهند داشت. این کار به‌سادگی می‌تواند منجر به کاهش سرعت سایت شده و تأثیرات منفی بر سئو و تجربه کاربری شما بگذارد. یک راه‌حل بسیار کاربری و عملی این است که حجم تصاویر خودتان را با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف کاهش دهید. البته فراموش نکنید که در مسیر کاهش حجم، نباید افت کیفیت اتفاق بیفتد.


•    انتخاب نام برای تصاویر

 


شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که انتخاب یک نام می‌تواند بر سئو تصاویر تأثیرگذار باشد! پس قبل از این که تصویر موردنظر خود را در سایتتان بارگذاری کنید، نام آن را تغییر دهید. پیشنهاد می‌شود که برای بهبود سئو تصاویر، از ترجمه انگلیسی کلمه کلیدی برای نام تصاویر خود استفاده کنید. حال چگونه نام تصویر را تغییر دهیم؟ بسیار ساده است؛ کافی است تا روی عکس راست کلیک کرده و سپس گزینه rename را انتخاب کنید. حال نام موردنظر خود را برای تصویر وارد کرده و اینتر را فشار دهید.


•    نوشتن متن جایگزین یا متن alt برای تصاویر

 

سئو تصاویر
از دیگر نکات مهم سئو تصاویر می‌توان به نوشتن یک متن alt و یا متن جایگزین مناسب برای تصاویر اشاره کرد. در واقع هنگامی که مرورگر قادر نیست تا تصاویر شما را به کاربر نشان دهد، به‌جای آن متن جایگزین را قرار خواهد داد. ازاین‌رو این ویژگی مانند تگ عنوان، توصیفی برای محتویات درون عکس خواهد بود. بدین صورت حتی اگر تصویر باز نشود، کاربر می‌داند که محتویات درون آن چیست. به یاد داشته باشید که متن جایگزین برای تصاویر باید مرتبط با محتوای درون تصویر و کلمه کلیدی شما باشد.


•    استفاده از تصاویر جدید و یونیک

 


به‌صورت کلی شما به یکی از روش‌های زیر می‌توانید از تصاویر در وب‌سایت خود استفاده کنید:
-    تصاویر کپی شده از یک وب‌سایت دیگر
-    تصاویر استوک
-    تصاویر یونیک 
-    تصاویر جدید


به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم که از تصاویر کپی شده از وب‌سایت‌های دیگر استفاده کنید. این کار تأثیر منفی بر سئو تصاویر و همچنین سئو کلی سایت شما خواهد گذاشت. استفاده از تصاویر استوک، به معنای استفاده از تصاویری است که در وب‌سایت‌هایی مختلف موجود بوده اما قانون کپی‌رایت برای آن‌ها وجود ندارد. در واقع شما اجازه کپی‌کردن آن‌ها را دارید. اما این روش نیز شاید روش صحیح و درستی تلقی نشود.
یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از تصاویر، استفاده از تصاویر یونیک است. به بیان دیگر، شما می‌توانید تصاویر استوک را از وب‌سایت‌های مجاز برداشته، سپس با ایجاد یک فیلتر، قاب و یا ترکیب چند تصویر با یکدیگر، یک تصویر یونیک برای خود ایجاد کنید. همچنین اگر این امکان برای شما وجود دارد که متناسب با محتوای صفحه و حوزه کاری خود، تصویرهای جدید را با دوربین ثبت کنید، نتیجه بهترین نیز خواهید گرفت! اما همواره کیفیت و ارتباط تصویر با محتوا و کلمه کلیدی را فراموش نکنید!


•    ارتباط بین تصویر و مطلب

 


فراموش نکنید که گوگل می‌تواند به‌سادگی خود تصاویر شما را نیز پردازش کند. ازاین‌رو به‌خوبی درک می‌کند که عکس و یا تصویر استفاده شده، چیست. ازاین‌رو باید حتماً بین عکس یا تصویر و مطلب شما ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، سئو تصاویر شما به‌خوبی رعایت نخواهد شد و از سوی گوگل جریمه می‌شوید.


•    ایجاد title برای تصاویر

 


تصاویر نیز می‌توانند دارای title و یا عنوان باشند. به‌صورت کلی تایتل تصاویر در زیر آن‌ها نمایش داده می‌شود. بدین صورت شما می‌توانید در کنار نشان‌دادن تصاویر خود به کاربر، با یک جمله، خلاصه‌ای در خصوص تصاویر دیده شده را هم به او ارائه کنید. این کار نه‌تنها باعث بهبود تجربه کاری می‌شود، می‌تواند تأثیر مثبتی بر سئو تصاویر نیز داشته باشد.


•    توجه به طول و عرض تصاویر

 


یکی دیگر از نکات مهم در سئو تصاویر، توجه به طول و عرض تصاویر قرار داده شده در وب‌سایت است. زمانی که شما از عکس‌هایی با اندازه‌های غیرمعمول در وب‌سایتتان استفاده می‌کنید، چیدمان کلی سایت به‌هم‌خورده و باعث بی‌نظمی در طراحی داخلی مطلب شما می‌شود. این کار نه‌تنها می‌تواند تجربه کاربری را به‌شدت کاهش دهد، باعث ایجاد تأثیرات منفی در سئو تصاویر نیز می‌شود. پس حتماً از تصاویری استفاده کنید که طول و عرض آن، متناسب با سایت شما است.


•    بهینه‌سازی تصاویر برای موبایل

سئو تصاویر


طبق آمار و ارقام منتشر شده، بیش از نیمی از افراد از طریق موبایل و یا تبلت‌ها، وب‌سایت‌های مختلف را بازدید می‌کنند. حال در این رقابت سخت و نفس‌گیر، تنها سایت‌هایی موفق خواهند بود که تصاویر خودشان را برای موبایل و یا تبلت‌ها بهینه کرده باشند. با بهینه‌سازی تصاویر، می‌توانید رابط کاربری را بهبود بخشیده، نرخ پرش را کم کرده و در نتیجه سئو تصاویر را ارتقا دهید.


•    اضافه‌کردن تصویر به نقشه سایت

 


به‌صورت کلی شما می‌توانید تصاویر خودتان را به نقشه وب‌سایت اضافه کرده و یا یک نقشه جدید برای تصاویر خود ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا موتورهای جستجو در زمان خزیدن و ایندکس کردن سایت شما، تصاویر را هرچه سریع‌تر و ساده‌تر پیدا کنند که همین امر منجر به بهبود سئو تصاویر خواهد شد.


•    دریافت بک‌لینک با تصاویر

 


زمانی که شما از تصاویر یونیک و جدید در وب‌سایت خود استفاده کنید، ممکن است برخی از افراد را مجاب کند تا تصاویر شما را در صفحات خودشان قرار دهند. این کار باعث می‌شود تا شما یک فرصتی بی‌نظیر برای دریافت بک‌لینک پیدا کنید. شاید این مورد به‌صورت مستقیم به سئو تصاویر مرتبط نشود، اما زمانی که شما پیوندهایی برای تصاویر خود ایجاد کرده باشید، می‌توانید به‌صورت کلی سئو سایت خودتان را بهبود ببخشید.


•    ایجاد یک URL مناسب

 


URLها مسیری هستند که گوگل به کمک آن‌ها می‌تواند تصاویر شما را درک کند. اگر می‌خواهید تا سئو تصاویر خودتان را بهبود ببخشید، لازم است تا از URLهای مناسب و منطقی برای تصاویر و عکس‌های خود استفاده کنید.


•    فعال‌سازی Lazy Load یا لود تنبل

 


شاید یکی از نکات مهم در سئو تصاویر، ایجاد Lazy Load و یا لود تنبل است. به‌صورت کلی هنگامی که یک کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود، لازم است تا تمامی عکس‌ها و تصاویری که در آن صفحه وجود دارد را دانلود کند. این اتفاق می‌تواند باعث کاهش سرعت کاربر شده و زمان بیشتری را برای بازدید از صفحه تلف کند. حال اگر شما قابلیت لود تنبل را فعال‌سازی کرده باشید، هنگامی که کاربر وارد صفحه موردنظر خود می‌شود، تنها تصاویری بارگذاری خواهند شد که کاربر در همان لحظه در حال دیدن آن‌ها است.


 ازاین‌رو مابقی عکس‌ها تنها زمانی لود می‌شوند که کاربر به سمت پایین اسکرول کرده و به سراغ آن‌ها برود. استفاده از قابلیت Lazy Load تأثیر بسیار مثبتی بر سرعت وب‌سایت و در نتیجه بهبود رابط کاربری خواهد داشت.


•    غیرفعال‌کردن هات‌لینک Hotlink

 


ممکن است افراد زیادی بخشی از مقاله و یا مطلب موجود در وب‌سایت شما را کپی کرده و در سایت خود قرار دهند. در حالت عادی، تا بدین جا مشکلی وجود ندارد. اما مشکل از زمان آغاز می‌شود که فرد از تصاویر شما نیز در مطلب خود استفاده می‌کنید. در این حالت، ممکن است فرد به‌جای این که تصویر شما را دانلود کرده و در سایت خود آپلود کند، تنها لینک تصاویر شما را برداشته و در صفحه خود قرار می‌دهد. در این حالت، نه‌تنها عکس‌های شما استفاده کرده است، بلکه به‌جای آن که از منابع سرور خود بهره ببرد، از منابع سرور شما استفاده می‌کند.


به این عمل، هات‌لینک Hotlink گفته می‌شود. شما می‌توانید به‌سادگی جلوی وقوع چنین اتفاقی را بگیرید. یکی از راه‌های غیرفعال‌کردن هات‌لینک، این است که از پشتیبان هاست خود درخواست کنید تا آن را برای شما غیرفعال کند. همچنین می‌توانید از cdnهای استفاده کنید که امکان محافظت از هات‌لینک را دارند. همچنین افزونه‌ها و پلاگین‌هایی وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهند.


•    حذف متادیتای تصاویر

 


متادیتا تصاویر در واقع اطلاعاتی در خصوص تصاویر است که در آن ذخیره شده است. این اطلاعات می‌تواند نوع دوربین، زمان ثبت عکس و ... باشد. هنوز هم به‌صورت دقیق هیچ‌کس نمی‌داند که آیا حذف متادیتا تأثیر مثبتی بر سئو تصاویر دارد یا خیر. ازاین‌رو این به شما بازمی‌گردد که می‌خواهید کاربران از این اطلاعات باخبر شوند یا خیر.

 

چه تعداد عکس در یک مقاله کافی است؟

 


یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای افراد زیادی به وجود می‌آید این است که چه تعداد عکس برای یک مطلب کافی است؟ بسیاری چنین تصور می‌کنند که برای داشتن سئو بهتر، نیاز است تا برای هر 300 کلمه یک عکس قرار دهید و یا این که در هر 300 کلمه باید 3 عکس گنجانده شود. این دیدگاه کاملاً غلط است!  به‌صورت کلی عدد دهی در هر کجای سئو، یک اشتباه بزرگ است. هیچ تعداد مشخص و دقیقی برای گنجاندن عکس در یک مطلب وجود ندارد.


تعداد عکس موردنیاز در یک مقاله، به‌صورت مستقیم به نوع مقاله و مطلب شما بازمی‌گردد. در واقع تعداد عکس باید همان اندازه باشد که نیاز است؛ نه بیشتر و نه کمتر. اما برخی از مطالب ممکن است به تعداد عکس کمتری نیاز داشته و برخی دیگر به تعداد عکس بیشتر. برای مثال، تصور کنید که در خصوص موضوعی مانند "بهترین کت‌های مردانه"صحبت می‌کنید. بدون شک در چنین مطلبی نیاز است تا تعداد عکس زیادی برای نشان‌دادن به مخاطب خود داشته باشید.
به چنین مقالاتی، مقالات گالری محور گفته می‌شود. این مقالات تعداد عکس بالا و تعداد مطلب کمتر دارند. حال آن که یک مطلب دانستی و یا مطلبی که در حال ارائه اطلاعات است، کمتر به عکس و بیشتر به مطلب نیاز دارد. ازاین‌رو نمی‌توان به‌صورت دقیق تعداد عکس کافی برای یک مطلب و یا مقاله را عنوان کرد.

 

دانلود عکس‌های بدون کپی‌رایت

 


همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره کردیم، یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به عکس‌های یونیک، استفاده از عکس‌هایی است که قانون کپی‌رایت برای آن‌ها وجود ندارد. امروزه وب‌سایت‌های مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند که چنین عکس‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر قصد دارید تا از عکس‌های یونیک و باکیفیت برای سایت خودتان استفاده کنید، تنها کافی است تا عکس موردنظرتان را از یکی از وب‌سایت‌های زیر دریافت کنید:
•    pixabay.com
•    absfreepic.com
•    unsplash.com
•    freepik.com
•    stocksnap.io
•    iconarchive.com
•    pinterest.com
•    www.foodiesfeed.com
•    gratisography.com
•    giphy.com/explore/free
•    www.canva.com
•    infogram.com


 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات