ناوبری وبسایت

ناوبری وبسایت

ناوبری وبسایت: راهنمای کاربران در یک سایت

وقتی از سئو سایت صحبت می کنیم منظورمان مجموعه ای از فاکتورها و اقدامات است که می تواند مستقیم و یا غیر مستقیم روی رتبه سایت در گوگل تاثیر بگذارد. یکی از این فاکتورهایی که روی سئو سایت تاثیر زیادی دارد، ناوبری یا نویگیشن سایت است که می تواند به عنوان یک راهنمای سایت برای کاربران عمل کند. ناوبری سایت باعث می شود تا کاربران تجربه کاربری بسیار خوبی در سایت داشته باشند و در کوتاه ترین زمان ممکن به چیزی که می خواهند برسند. در این مطلب قصد داریم در مورد ناوبری وبسایت یا همان راهنمای کاربران در یک سایت صحبت کنیم و بگوییم که چنین فاکتوری چه تاثیری در عملکرد سایت دارد. با ما همراه باشید.

ناوبری سایت چیست؟

ناوبری سایت در واقع مسیر حرکت کاربران و بازدیدکنندگان را در سایت مشخص می کند. به بیان ساده تر ناوبری لینکی است که می تواند صفحات یک سایت را به یک دیگر مرتبط و وصل کند و باعث می شود مسیر حرکت به صفحات سایت برای کاربران راحت شود. در حالت کلی مسیری خوب است که کاربران بتوانند به راحتی در آن حرکت کنند. همچنین در آن امکاناتی که برای کاربران لازم است، فراهم شده باشد. علاوه بر آن باید بتواند کاربر را به مقصد و هدف مورد نظرش برساند.

اگر بخواهیم ناوبری را به دنیای واقعی تشبیه کنیم باید بگوییم که دقیقا مانند این است که بتوانید یک مکان واقعی برای مهمانان خود ایجاد کنید و از مهمانان بخواهید به این مکان بیایند. شما قبل از ورود مهمان همه چیز را در این مکان آماده می کنید و هر آن چه را که لازم است برای میزبانی فراهم می کنیم. در فضای اینترنت هم همین موضوع مطرح است. شما با روش های مختلف مانند گرفتن رتبه در گوگل یا تبلیغات در سایت های دیگر از کاربران می خواهید تا از سایت شما بازدید کنند. پس لازم است که میزبان خوبی باشد و محیطی را در سایت خود به وجود آورید که کاربران بتوانند هر آن چه را که مدنظرشان است با جستجو و گردش در سایت شما به دست آورند.

به عنوان مثال شما یک سایت فروشگاهی دارید که در آن به فروش انواع لباس می پردازید. شما باید در سایت خود لباس های مردانه و زنانه را در گروه های مختلف دسته بندی کنید. پس از آن، هر یک از لباس ها را به تابستانه و زمستانه و غیره تقسیم بندی کنید. بعد از آن می توانید براساس جنس و رنگ لباس ها را جدا کنید. همه این کارها باعث می شود تا مشتری بدون این که دچار سردرگمی شود به لباسی که مدنظرش است برسد. 

مزایای استفاده از ناوبری وب سایت

ناوبری وبسایت مزایای زیادی را برای یک سایت به همراه دارد که در ادامه دو مورد از مهم ترین آن ها را به شما می گوییم:

بهبود تجربه کاربری

یکی از مهم ترین مزایایی که ناوبری وب سایت دارد این است که می تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد. زمانی که همه آیتم ها و امکانات یک سایت به طور مرتب و منظم در سایت قرار بگیرند، کاربر از سردرگمی نجات پیدا خواهد کرد و با اشتیاق و ذوق بیشتری به دنبال چیزی که می خواهد می گردد. مرتب بودن سایت رابطه مستقیمی با دائمی شدن مشتریان و کاربران شما دارد. در صورتی که همه چیز در سایت مشخص و کاربرپسند باشد، سایت شما توسط کاربر ترک نمی شود.

سئو و بهینه سازی سایت

یکی از دیگر از مزایای ناوبری سایت بهبود سئو سایت است. نقشه و معماری سایت جز مهم ترین آیتم هایی است که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر به آن اهمیت می دهند و از آن برای رتبه بندی سایت استفاده می کنند. ناوبری سایت مانند یک نقشه برای سایت عمل می کند و مانند این است که شما برای هر خزنده ای که در صفحات شما وجود دارد، یک نشان و مسیر گذاشته اید. شما می توانید برای هر مسیر یک کلمه کلیدی خاص مشخص کنید تا خزنده ها هم طبق همان مسیر پیش روند.

نکات مهم در رابطه با بهبود ناوبری سایت

برای این که بتوانید برای سایت خود یک ناوبری خوب طراحی کنید، لازم می دانیم چند نکته مهم در این زمینه را به شما گوشزد کنیم.

قبل از طراحی سایت ابتدا برنامه ریزی کنید

شرط اول شروع هر کسب و کاری این است که برای آن برنامه ریزی کنید. به ویژه اگر می خواهید یک سایت یا کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید. هر کسی باید بداند قرار است در کسب و کار خود چه خدمات و محصولاتی را به چه مشتریانی ارائه دهد. باید مشخص کند چه هدفی برای راه اندازی سایت دارد. مایل است چه امکاناتی را در اختیار مشتریانش قرار دهد. پاسخ به این سوالات و مشابه آن کمک می کند تا بتوان به بهترین نحو ناوبری سایت را طراحی کرد. برای این کار می توانید قبل از شروع کار، برای اطلاعاتی که قرار است در سایت شما قرار بگیرد و سلسله مراتبی که این اطلاعات قرار است ارائه شوند، برنامه ریزی کنید.

 

ناوبری سایت

ناوبری منوهای سایت

ناوبری و طراحی منوهای یک سایت اهمیت زیادی دارد. منوها در واقع اولین گزینه ها و لینک هایی هستند که در همان ابتدا بازدیدکنندگان به آن مراجعه می کنند. بنابراین منوها باید به گونه ای طراحی شوند که کاربر را به همان بخشی که می خواهند هدایت کند. در این صورت کاربر می تواند نتیجه دلخواه از جستجوی خود کسب کند و به خواسته خود برسد بدون آن که دچار سردرگمی و گمراهی در سایت شود.

بسته به نوع وب سایت منو و نوار ناوبری ایجاد کنید

برخی از سایت ها دارای یک منو هستند و برخی دیگر چندین منو دارند. بسته به این که چه نوع وب سایتی دارید می توانید نوار ناوبری را برای خود طراحی کنید. به عنوان مثال بعضی از سایت ها هستند که نیاز به یک منو چندگانه دارند تا بتوانند عنوان مطالب را به صورت دسته بندی قرار دهند. اما برخی دیگر از سایت ها مانند سایت های فروشگاهی مجبور هستند از چند منو استفاده کنند تا بتوانند برای کوچک ترین محصولات خود منو داشته باشند تا کاربران راحت تر بتوانند به چیزی که مدنظرشان است دسترسی راحت تر داشته باشند؛ مانند سایت های لوازم آرایشی و یا سایت های فروش لباس.

انواع ناوبری وب سایت

ناوبری انواع مختلفی دارد که در این قسمت آن را برای شما توضیح می دهیم:

  • ناوبری داخلی که منظور همان لینک های داخلی است که در صفحات مختلف سایت به کار می رود.
  • ناوبری سایت که همان بخش اصلی ناوبری است و به  Navigation barمی گویند.
  • ناوبری جستجو که به صورت یک کادر در قسمت های بالایی سایت قرار می گیرد و کاربر می تواند هر آن چه را که نیاز دارد جستجو کند.

در یک سایت می توان هم از هر سه نوع ناوبری ها استفاده کرد و هم می توان فقط از یکی از آن ها استفاده کرد. این موضوع کاملا سلیقه ای است و بستگی به طراح سایت و نیاز کارفرما دارد.

نوار ناوبری معمولا در چه قسمت هایی از سایت قرار می گیرد؟

نوار ناوبری را می توان در قسمت های مختلف سایت قرار دارد که در ادامه چند نمونه از رایج ترین قسمت های آن را به شما می گوییم:

نوار ناوبری در قسمت سر برگ سایت

رایج تری محلی که نوار ناوبری در آن قرار می گیرد، سر برگ یا همان قسمت بالای سایت است. این محل یکی از بهترین قسمت هایی که کاربران می توانند در همان ابتدای ورود سایت به آن دسترسی داشته باشند؛ چرا که معمولا بیشتر کاربران عادت دارند در قسمت بالای صفحه به دنبال منو باشند. بهتر است وقتی کاربر به سمت پایین سایت می آید، نوار ناوبری هم همزمان با آن پایین بیاید.

نوار ناوبری در سمت چپ یا راست صفحه سایت

در برخی از وب سایت ها هم اخیرا نوار ناوبری را در سمت راست یا چپ سایت مشاهده می کنید که البته این موضوع برای خیلی از کاربران خوشایند نیست. بیشتر کاربران راحتی کار را وجود نوار ناوبری در بالای سایت می دانند.

طراحی نوار ناوبری با استفاده از عناصر دیگر

گاهی برخی از طراحان سایت از المان ها و عناصر مختلف استفاده می کنند تا برای هر صفحه یک نوار ناوبری شناور طراحی کنند. البته باید بگوییم که چنین طراحی ای برای هر سایتی مناسب نیست و بهتر است بسته به نوع سایت و همچنین نوع مخاطبان، فقط برای یک سری از سایت های خاص چنین طراحی ای انجام شود.

استفاده از طراحی های نوین برای نوار ناوبری

یکی از جدیدترین نوع طراحی ها برای نوارهای ناوبری که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته، طراحی همبرگر است که البته بیشتر برای تلفن های همراه انجام می شود. در این طراحی که آیکن ناوبری شبیه به همبرگر است، دسترسی کاربران به قسمت های مختلف سایت را راحت می کند. در این نوع منوهای ناوبری، سه خط در وسط یک دایره وجود دارد که این دایره معمولا در قسمت چپ یا راست صفحه قرار می گیرد. زمانی که کاربر روی این دایره کلیک می کند، منو هم به صورت کشویی از سمت چپ یا راست باز می شود. همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، این طراحی برای گوشی های همراه گزینه مناسب تری است.

 

ناوبری سایت

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات