سئو سایت فروشگاهی و محصولات بدون موجودی

سئو سایت فروشگاهی و محصولات بدون موجودی

در دنیای دیجیتال امروز و استفاده از ابزارهای هوشمند باعث شده تا روش زندگی کاربران هر روز تغییر کند و طراحی فروشگاه اینترنتی در هر زمینه ای رشد فزآینده ای داشته باشد.مدیران سایت ها نیز با چالش سئو سایت فروشگاهی خود روبه رو هستند. در واقع مدیران سایت ها نمیدانند با محصولاتی که موجودی آنها به اتمام می رسد چگونه برخورد کنند.

آیا این محصولات باید از سایت حذف شود؟ آیا باید نمایش آن را از دید کاربران مخفی کرد؟ این سوالات، مسائلی است که اصولا در زمینه سئو سایت فروشگاهی مطرح می شود.

در این مقاله دو روش ساده مطرح شده است که برای سئوی سایت فروشگاهی کمک زیادی به مدیران هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی خواهد کرد:

سئو فروشگاهی

 

 

سئو سایت فروشگاهی

فروشگاه های اینترنتی و آنلاین شاپ ها این روزها مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند. با توجه به گسترش تکنولوژی و حضور پررنگ مردم در فضای اینترنت، شاهد هستیم که روز به روز بر تعداد فروشگاه های اینترنتی افزوده می شود. از این رو افرادی که مدیریت فروشگاه های اینترنتی را برعهده دارند دائماً در تلاش هستند تا بتوانند خدمات خود را به شکلی شایسته در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران وب سایت های فروشگاهی این است که چگونه با وجود محصولاتی که موجودی آن ها تمام شده همچنان سایتی بهینه شده داشته باشند. آن ها نمی ‌دانند چگونه لیست محصولات ناموجود خود را مدیریت کنند که بر سئو سایت تاثیر منفی نگذارد. در این مطلب قصد داریم در مورد روش های سئو سایت فروشگاهی و محصولات بدون موجودی صحبت کنیم.

همه چیز درباره محصولات غیر قابل ارائه در سایت فروشگاهی

شاید از خود بپرسید منظور از محصولات غیر قابل ارائه در سایت فروشگاهی چیست؟ مگر نه اینکه سایت های فروشگاهی با هدف فروش محصولات مختلف فعالیت می کنند؟ پس چرا باید در چنین سایت هایی حرف از محصولات ناموجود یا غیر قابل ارائه باشد؟

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف در لیست محصولات ارائه شده از یک فروشگاه اینترنتی یک یا چند محصول، ناموجود بوده و امکانی برای خرید آن ها وجود نداشته باشد. منظور از کالای غیر قابل ارائه یعنی محصولی که به دلایلی به طور موقت یا دائمی از دسترس خارج شده و نمی توان آن را به سبد خرید افزود. یعنی زمانی که کاربران وارد صفحه محصول مورد نظر می شوند با پیام "عدم موجودی" یا "ناموجود" روبرو خواهند شد.

در این گونه مواقع دیگر قیمتی برای محصول در نظر گرفته نمی‌شود. در صورتی که کالا به طور موقتی از دسترس خارج شده باشد، خریداران می توانند با کلیک بر روی گزینه " در صورت موجودی به من اطلاع بده" هر زمان که کالا در فروشگاه مجددا شارژ شد، از موجودی آن مطلع شوند. اگر بخواهیم به دلیل ناموجود شدن یک محصول اشاره کنیم، می توانیم با ارائه چند مثال این موضوع را شرح دهیم.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش لباس فعالیت می کند. معمولاً گاهی اوقات پیش می‌آید که لباس های زمستانه به دلیل تغییر فصل در سایت ناموجود شوند. بنابراین امکان خرید این محصولات در فصول گرم سال وجود ندارد. گاهی اوقات نیز مدیران سایت تا زمانی که یک محصول در انبار مجدداً شارژ شود موجودی آن را در سایت صفر می زنند. گاهی هم ممکن است یک محصول به دلیل جایگزین شدن با یک محصول جدید تر و پیشرفته تر به طور دائمی در سایت ناموجود شود.

مزایای سئو سایت فروشگاهی

برخی از صاحبان کسب و کار اینترنتی توجه چندانی به نکات مربوط به سئو و بهینه سازی سایت ندارند. از این رو از دایره رقابت خارج شده و رفته رفته به فراموشی سپرده می شوند. اگر می خواهید به عنوان مدیر یک کسب و کار، موفق عمل کرده و همیشه به عنوان یک برند معتبر و فعال در حوزه کاری خود در ذهن مخاطبانتان نقش ببندید، لازم است به اهمیت سئو سایت فروشگاهی پی ببرید و بتوانید به درستی از اصول و تکنیک های آن در بهبود سئو سایت خود استفاده کنید. در این بخش می خواهیم شما را با مهم ترین مزایای سئو سایت فروشگاهی آشنا کنیم. این مزایا به شرح زیر هستند:

•              یک سایت بهینه سازی شده که کاملاً اصول سئو در آن رعایت شده، مستحق بودن در رتبه یک گوگل است. پس اگر تمام تلاش خود را به کار گیرید تا تکنیک های سئو را به خوبی بر روی سایت فروشگاهی پیاده سازی کنید، می توانید به زودی به برترین رتبه گوگل برسید.

•              رتبه یک گوگل به منزله این است که شما قطعاً تعداد بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت. به هر میزان که بازدید از سایت افزایش پیدا کند، شانس شما برای فروش بیشتر نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پس عملیات سئو سایت فروشگاهی به طرز شگفت آوری شما را به سودآوری بیشتری می رساند.

•              هرچه تعداد بازدیدکنندگان و مخاطبان شما بیشتر باشد، رقابت با شما سخت تر خواهد شد و می توانید به سرعت از رقبای خود پیشی بگیرید.

•              سئو باعث می شود تا سایت شما هم برای کاربران و هم برای گوگل به عنوان یک سایت معتبر و مطمئن شناخته شود. این موضوع به برندینگ شما نیز کمک زیادی خواهد کرد.

•              وقتی به رتبه اول گوگل دست پیدا می کنید، معمولاً مخاطبانی که نیاز مبرمی به محصولات شما دارند به صورت کاملاً ارگانیک به سایت شما جذب می شوند و شما برای جذب کاربر نیازی به پرداخت هزینه های گزاف و تبلیغات گسترده ندارید.

•              یک سایت سئو شده به شما این امکان را می دهد که بتوانید به راحتی برند و خدمات خود را به مخاطبان هدف معرفی کرده و دایره مشتریان خود را گسترده تر کنید.

•              سایت فروشگاهی که کاملا بهینه سازی شده می تواند نرخ بازگشت سرمایه شما را افزایش دهد.

سئو سایت فروشگاهی و محصولات بدون موجودی

حال که با مزایای سئو سایت فروشگاهی آشنا شدیم، بهتر می توانیم به اهمیت بهینه سازی سایت پی ببریم. یکی از چالش هایی که مدیران سایت های فروشگاهی با آن روبرو هستند این است که چگونه عملیات بهینه سازی سایت را برای محصولاتی که بدون موجودی هستند انجام دهند؟ آن ها نمی دانند دقیقا باید چه واکنشی در برابر محصولاتی نشان دهند که موجودی آن ها رو به اتمام است یا به طور کل ناموجود شده‌اند. از سوالات رایج و متداولی که در مورد محصولات ناموجود و غیر قابل ارائه در سایت فروشگاهی پیش می آیند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•              آیا لازم است محصولاتی که ناموجود شده ‌اند را از سایت حذف کنیم؟

•              آیا می بایست قابلیت به نمایش درآمدن محصولات ناموجود را برای کاربران غیر فعال کنیم؟

•              آیا بودن کالای ناموجود در سایت باعث عدم اعتماد کاربران به ما می شود؟

•              آیا کالاهای ناموجود و غیر قابل ارائه بر سئو سایت فروشگاهی تاثیر منفی می گذارند؟

برای اینکه به پاسخ این سوالات برسیم در ادامه شما را با راهکارهای بسیار موثر و کاربردی برای طراحی و مدیریت وب سایت های فروشگاهی آشنا می کنیم. این راهکارها تا حد زیادی به شما کمک می کنند تا در صورت وجود محصولات غیر قابل دسترس باز هم بتوانید یک سایت بهینه شده داشته باشید.

امکان جستجوی داخلی در سایت فروشگاهی

یکی از موارد بسیار مهمی که بهتر است در همین ابتدا به آن اشاره کنیم، این است که از آن جایی که الگوریتم های گوگل به طور مرتب در حال تغییر و بروزرسانی هستند و هیچ چیز همیشگی و دائمی نیست، نمی‌توان راهکاری قطعی برای حل مشکلات موجود ارائه کرد. ممکن است راه حل هایی که برای بهینه سازی و سئو سایت فروشگاهی ارائه می‌کنیم تا جایی موثر واقع شوند، اما به طور کلی نمی‌توان برای همیشه به آن ها متکی بود. چیزی که بهتر است همیشه به خاطر داشته باشید این است که تلاش های شما باید در جهت بهبود تجربه کاربری سایت باشد تا کاربران احساس رضایت زیادی از عملکرد وب ‌سایت شما داشته باشند.

حتماً قابلیت امکان جستجوی داخلی و پیشرفته را به سایت فروشگاهی خود اضافه کنید. اینکه بخواهید محصولات ناموجود و غیر قابل دسترس فروشگاه را بطور کامل از معرض دید کاربران مخفی کنید، از نظر سئو می تواند کاری دشوار و سخت باشد. مخفی کردن محصولات ناموجود در سایت یا مسدود کردن حالت نمایش آن ها باعث می شود تا ارزش لینک دهی داخلی سایت خود را به مراتب کاهش دهید.

همانطور که می دانید لینک دهی داخلی یکی از عوامل موثر بر بهبود سئوی سایت است. در صورتی که مشکلی در لینک های داخلی ایجاد شود، قطعاً این موضوع تاثیر منفی بر سئو سایت خواهد گذاشت. همچنین این امکان وجود دارد که در نهایت یک صفحه خالی در سایت شما به نمایش در آید که می تواند از جذابیت سایت کاسته و موجودی های معمول را به درستی نشان ندهد. با پرداختن به این نکات می خواهیم شما را با دو راهکار اساسی آشنا کنیم.

به مخاطبان خود این اجازه را بدهید که محصولات را فیلتر کنند

یکی از دلایلی که مدیران وب سایت فروشگاهی اقدام به حذف محصولات ناموجود خود در سایت نمی کنند این است که این تصور را در کاربران ایجاد کنند که تعداد محصول بیشتری در سایت موجود است. در واقع این می‌تواند از نظر بصری کمی جذابیت برای آن ها داشته باشد. اما تصور کنید تمامی محصولات فروشگاه به دلایل مختلف برای مدتی ناموجود باشند. قطعاً این موضوع می تواند بر سئوی سایت و همچنین اعتماد کاربران به فروشگاه مورد نظر تاثیر منفی داشته باشد.

اگر امکانی را در سایت فراهم کنید تا کاربران بتوانند محصولات موجود در انبار را به صورت دستی فیلتر کنند، این مشکل به راحتی حل می شود. زمانی که کاربران وارد سایت شما می شوند لیستی از انواع اقلام را مشاهده می‌کنند که ممکن است برخی از آن ها موجود و برخی دیگر ناموجود باشد. کاربران با مشاهده لیست کامل محصولات می توانند به تنوع کالاهای عرضه شده پی ببرند و این می تواند تاثیر زیادی در جلب نظر آن ها داشته باشد.

پس از مشاهده لیست محصولات به طور کامل، حال آن ها می توانند با توجه به نیاز خود عملیات فیلتر را بر روی محصولات انجام دهند. شما همچنین می توانید فیلتر را برای ربات های گوگل غیر فعال کنید. با از دسترس خارج کردن جستجو برای ربات ها، آن ها همچنین می توانند به لینک های دیگر وارد شده و تمام محصولات را مشاهده کنند. به این شکل دیگر احتیاجی نیست که محصولات ناموجود فروشگاه خود را برای کاربران به طور کامل از دسترس خارج کنید.

اولویت بندی مجدد محصولات ناموجود در انبار

شما می‌توانید با یک مرتب سازی اصولی نحوه به نمایش درآمدن محصولات را برای کاربران، جذاب تر و کاربردی تر کنید. حتما برای شما هم پیش آمده که وارد یک سایت فروشگاهی شده اید و وقتی به لیست محصولات آن مراجعه می کنید ابتدا با کالاهایی مواجه می شوید که کاملا موجود هستند و امکان خرید آن ها وجود دارد. اما کمی که در صفحه لیست محصولات پیمایش می کنید و هرچه به انتهای لیست نزدیک تر می شوید با اقلامی روبرو خواهید شد که موجودی آن ها به اتمام رسیده است. 

این موضوع مربوط به نحوه چیدمان و اولویت بندی محصولات در سایت است که مدیران وب سایت می بایست به آن توجه ویژه ای داشته باشند. نیازی نیست از فیلترهای جستجوی پیشرفته و خاص استفاده کنید. چرا که فیلترهای پیشرفته می‌توانند کمی پیچیده باشند و کاربران را سردرگم کنند. پیشنهادی که ما به شما می دهیم این است که محصولاتی که در انبار شما موجود نیستند و از دسترس خارج شده اند را در انتهای لیست جستجوی خود قرار دهید.

گروه بندی و طبقه بندی اصولی کالاها به این شکل باعث می شود تا کاربران هم بتوانند به تمام لیست محصولات دسترسی داشته باشند و هم این امکان برای آن ها وجود داشته باشد که کالاهای موجود در انبار را زودتر مشاهده کنند. به این صورت دیگر نیازی نیست یک کاربر برای دسترسی به کالای مورد نظر خود کل لیست محصولات را پیمایش کند تا در نهایت به گزینه مورد نظر برسد.

مدیریت محصولات ناموجود بدون از بین بردن سئو

صفحات محصولاتی که به طور دائمی از دسترس خارج شده اند و دیگر موجود نمی شوند می تواند در عملکرد سئوی سایت تاثیر زیادی بگذارد. وقتی یک کالا به صورت موقت یا دائمی ناموجود و غیر قابل ارائه شده است لازم است برخی از فاکتورها را در نظر داشته باشید و میان آن ها تعادل ایجاد کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

•              ارزش سئو

•              تجربه کاربری

•              و بودجه تبلیغاتی

از آن جایی که میزان رقابت در میان سایت های فروشگاهی بسیار زیاد است، مدیران وب سایت های فروشگاهی می بایست کاملا هوشمندانه عمل کنند تا بتوانند همیشه یک پله فراتر از رقبای خود گام بردارند. اهمیتی ندارد که محصولات ناموجود به صورت موقتی از دسترس خارج شده‌اند یا به طور دائم ناموجود شده‌اند. بایستی بدانید که به هر حال این محصولات و صفحات آن ها تاثیر منفی بر سئوی سایت شما خواهند گذاشت.

اگر مدیریت درستی بر روی این کالاها داشته باشید، می توانید تا حد امکان از تاثیرات مخرب آن بر سئو سایت جلوگیری به عمل آورید. قبل از اینکه هرگونه عملیاتی بر روی کالاهای ناموجود انجام دهید، بهتر است ابتدا اطلاعات کافی در مورد آن ها کسب کنید. هرچه داده ها و اطلاعات شما در مورد محصولات غیر قابل ارائه بیشتر باشد، استراتژی هایی که برای آن ها اتخاذ می کنید قوی تر و کاربردی تر خواهند بود و به این شکل عملکرد سئوی سایت شما نیز بهبود  بخشیده می شود.

البته بایستی به این نکته دقت داشته باشید که بسته به اینکه محصول قرار است پس از مدت زمان کوتاهی مجدداً موجود شود یا به طور دائمی از لیست کالاهای فروشگاه خارج شود، استراتژی هایی که برای آن ها در نظر می گیرید، متفاوت خواهند بود. در ادامه به طور مجزا هر کدام از این محصولات و نحوه مدیریت آن ها را شرح می دهیم.

مدیریت محصولاتی که به طور موقت ناموجود شده اند

حفظ ارزش سئو در هر حالتی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر نمی‌خواهید به رتبه سایت شما لطمه ای وارد شود و از دایره رقابت خارج شوید، باید به طور مرتب عملکرد سئو سایت خود را پیگیری و بررسی کنید. اگر تصور می‌کنید محصولاتی که در سایت شما ناموجود شده اند به سئوی سایت آسیب وارد می کنند، باید یک برنامه برای مدیریت محصولات خود در نظر داشته باشید.

در صورتی که انتظار دارید کالاهای ناموجود فروشگاه بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی دوباره شارژ و موجود شوند لازم است برای حفظ ارزش سئوی سایت و آماده نگه داشتن مخاطبان جهت ارائه مجدد محصولات اقدامات زیر را انجام دهید. بهتر است این اقدامات را برای مدت زمان یک الی دو ماه به طور مرتب انجام دهید:

•              کالای ناموجود را زنده نگه دارید و کد وضعیت HTTP 200 OK را بازگردانید.

•              همانطور که پیش از این اشاره شد، کالای ناموجود را در لیست جستجوی سایت نگهدارید.

•              حتماً از برچسب های " ناموجود" یا مشابه این در صفحه محصول استفاده کنید. می توانید از این برچسب ها بر روی تصاویر محصول نیز استفاده کنید تا بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرند.

•              حتما قیمت محصول ناموجود را از سایت حذف کنید. در صورتی که کالای ناموجود با قیمت مشاهده شود، قطعاً کاربران آن را به سبد خرید خود اضافه می‌کنند و این می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

•              حتماً مشتریان خود را از زمان شارژ مجدد محصول مطلع کنید.

•              تمامی مسیرهای پرداخت که کاربر را به صفحه محصول مورد نظر منتقل می کنند، مسدود کنید.

مدیریت محصولاتی که به طور دائمی ناموجود شده‌اند

در مورد محصولاتی که به طور دائمی ناموجود شده اند شما با دو مقوله مهم رو به رو هستید. در واقع میزان ارزش محصول باعث می شود تا شما نیاز داشته باشید اقدامات متفاوتی برای آن ها انجام دهید. پیش از هر چیزی بایستی بدانید که شما لازم است تمام اقداماتی که برای کالاهای ناموجود موقتی انجام داده اید را برای این محصولات نیز انجام دهید. اما پس از انجام این اقدامات با دو سوال اصلی روبرو می شوید. این دو سوال به شرح زیر هستند:

•              آیا برای صفحه محصول لینک خارجی از دیگر سایت‌ها دریافت کرده‌اید؟

•              آیا صفحه محصول مورد نظر  برای سایت ترافیک خاصی ایجاد می کند؟

پاسخ دادن به این سوالات به شما می‌گوید که آیا محصول مورد نظر ارزش این را دارد که آن را به طور مرتب پیگیری کنید یا خیر؟

مدیریت محصولاتی که به طور دائم ناموجود هستند و ارزشی ندارند

در صورتی که صفحه محصول مورد نظر شما فاقد اعتبار و ارزش خاصی است، می توانید کد وضعیت HTTP 410 را بازگردانید. این اقدام شما باعث می‌ شود تا پیامی برای موتور جستجوی گوگل ارسال شود که اطلاع می دهد صفحه مورد نظر به طور کامل از دسترس خارج شده و به جای آن بهتر است محصول جایگزین به کاربران نشان داده شود.

وقتی به طور کامل از شر صفحه محصول مورد نظر خلاص می شوید هم شرایطی را فراهم می کنید که گوگل بخش های مهم سایت شما را جستجو و ارزیابی کند و هم در هزینه های خود صرفه جویی به عمل می آورید. برخی افراد به جای استفاده از کد 410 از کد 404 استفاده می‌کنند. بهتر است به تفاوت این دو کد پی ببرید. کد 404 زمانی که به نمایش در می آید، این پیام را به مخاطب می رساند که محصول مورد نظر یافت نشده است. اما وضعیت 410 این پیام را ارسال می کند که صفحه مورد نظر به طور کامل از بین رفته است.

مدیریت محصولاتی که به طور دائم ناموجود هستند و ارزش دارند

اگر به صفحه محصولی که به طور دائم ناموجود شده بک لینک های زیادی وارد شده باشد، این یعنی محصول مورد نظر ارزشمند بوده و می بایست روش مدیریت آن را متفاوت از دیگر محصولات انجام دهید. در واقع شما برای این نوع محصولات مجاز به استفاده از وضعیت 410 نیستید. استفاده از این کد وضعیت می‌تواند اشتباه بزرگی برای سایت شما محسوب شود و تاثیر منفی بر سئوی آن بگذارد.

برای اینکه بتوانید از ارزش چنین محصولاتی استفاده کنید، می توان راهکارهای زیادی ارائه کرد که در ادامه شما را با چند نمونه از آن ها آشنا می کنیم:

•              تا زمانی که تقاضای جستجو برای چنین محصولاتی بسیار بالاست، آن ها را در سایت زنده نگه دارید.

•              از آن نشانه های اینترنتی که به کار برده اید، مجددا استفاده کنید.

•              عملیات تغییر مسیر 301 را اجرا کنید.

برای حفظ بودجه تبلیغاتی و بهبود تجربه کاربری در سایت، تمام تلاش خود را به کار گیرید تا نکات ارائه شده را در سایت رعایت کنید. به این شکل سایت فروشگاهی شما در هر حالتی می تواند جزء رتبه های برتر گوگل باشد.

 

در این حالت منحصر به فرد، مهمترین چیز، از نظر SEO ، حفظ قدرت رتبه بندی صفحه محصولات در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی است و این احتمالاً به معنای به حال خود گذاشتن آن است. هر جادوی فنی که می توانیم انجام دهیم در جایی به پایان می رسد که ربات ها، جستجو را در اختیار بگیرند و فرآیند پویش مجدد و ذخیره مجدد یک صفحه به زمان نیاز دارد. بهترین شرط ما ارائه تجربه ای است که به بازدیدکنندگان جستجو، گزینه هایی می دهد و ارزش صفحه را حفظ می کند. اگرچه این امر به سرمایه گذاری در کوتاه مدت نیاز دارد، اما این تغییرات می تواند برابر با هزاران دلار درآمد باشد

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات